صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۱۶۷۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 6 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بهترین مقابله با دشمنی‌ها، رونق تولید است که به فضل الهی در این زمینه حرکتی در بخشهای مختلف دیده می‌شود که به نوبه‌ خود نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالقوه در سراسر کشور است؛ بنابراین مسئولان باید تولید داخلی را اساس کار قرار دهند.(1398/5/30)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

دولت و اولويت فرهنگ

هفته دولت فرا رسيده و فرصت براي نقد و بررسي عملکرد دولت و مرور انتظارات و مطالبات از دستگاه اجرايي کشور فراهم شده است؛ انتظاراتي که بخشي از آن از حقوق ملت بوده و مسئولان بايد در قبال آن پاسخگو باشند. اين انتظارات برآمده از اين حقيقت است که دولت را مي‌توان موتور محرکه نظام اسلامي براي پيشرفت و توسعه دانست. قدرت اجرايي دولت هموارکننده مسير تغيير و حرکت جامعه به سوي اهداف و آرمان‌هايي است که در اذهان خود مي‌پروراند. دولت، تحقق اهداف را با بسيج امکانات مادي و معنوي کشور محقق می‌کند و با ابزارهاي مؤثري که در اختيار دارد، خواسته‌هاي خود را بر جامعه تحميل مي‌کند؛ در نتيجه وضع موجود تا حدود زياد محصول سياستگذاري‌هاي مجموعه قوه مجريه و عملکرد دولت است.
در اين ميان، يکي از شروط حياتي موفقيت دولت‌ها، تشخيص دقيق فوريت‌ها و اولويت‌هاست. باید توجه داشت که بدون اولويت‌سنجي، هم توان و انرژي کشور به درستي خرج نخواهد شد و هم آفت و مشکلات کشور جامعه را آزار خواهد داد؛ اما درباره اينکه اولويت‌ها در نظام جمهوري اسلامي چيست بايد پاي صحبت حکيم فرزانه انقلاب اسلامي بنشینیم. معظم‌له در طول سال‌های متمادي همواره تلاش کرده‌اند تا در عرصه‌هاي گوناگون اولويت‌ها را مورد توجه قرار دهد و مسئولان و متوليان امور را به پرداختن به آن موضوع ترغيب کند و در مواردي موظف بدارند.
حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در آخرين ديدار با اعضاي دولت دوازدهم تأکيد کردند که «اقتصاد و فرهنگ دو مسئله مهم کشور است.» از منظر معظم‌له هرچند آنچه امروز براي مردم فوريت دارد تنظيم اقتصاد و معيشت است، نبايد فراموش کرد که تدبير صحيح عرصه اقتصاد نيز بدون تصحيح و ارتقای سطح فرهنگ ممکن نخواهد بود. امروز بخش عمده‌اي از معضلات اقتصادي در معضلات اخلاقي و فرهنگي جامعه نهفته است. فرهنگ کار، فرهنگ مصرف، فرهنگ تعاون و همکاري، اعتماد به نفس اجتماعي، روحيه صبر، ايستادگي، مقاومت و... مقولات کليدي هستند که بدون تقويت، ارتقا و اصلاح آنان، امکان حل مشکلات اقتصادي نيز ممکن نخواهد بود.
متأسفانه فرهنگ و ارزش‌هاي فرهنگي مقوم هويت جامعه اسلامي، در سال‌هاي اخير چندان مورد توجه دولت نبوده و این نهاد، رسالت چنداني براي خود در اين عرصه قائل نبوده است؛ غافل از اینکه بخشي از مشکلات گره‌خورده پيش روي دولت به همين غفلت تاريخي باز مي‌گردد. دو سال باقی‌مانده از عمر دولت اعتدال، فرصتي براي جبران ‌بخشي از بي‌توجهي‌ها به عرصه فرهنگ خواهد بود.

 

▼ گزارش روز

پرسش‌های بی‌پاسخ!

«بدون‌ شک واقعیت‌های معیشتی و مشکلات وارد شده بر مردم ایران به دلیل تحریم‌ها، قابل کتمان نیست... تندروها بهتر است دست از چوب لای چرخ کردن دستگاه دیپلماسی بردارند و بگذارند مردم ایران از این وضعیت رهایی یابند.»؛ «چهارمین افت پیاپی نرخ دلار در روزی که شاخص بورس اوراق بهادار تهران نیز به اخبار حضور ناگهانی وزیر امور خارجه در نشست سران جی‌7 واکنش مثبت نشان داد. مذاکرات ابتدایی محمدجواد ظریف با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه زمینه‌ساز نگاه مثبت بازار سرمایه به آینده اقتصادی ایران و خروج سرمایه‌ها از بازار ارز است.» و جملاتی مشابه که روز گذشته در رسانه‌های اصلاح‌طلب و از زبان چهره‌هایی مانند صادق زیباکلام، فریدون مجلسی و دیگران منتشر شده! تا بار دیگر شاهد باشیم رسانه‌های اصلاح‌طلب با سرعتی باور نکردنی تمام تجربه‌های گذشته از مذاکرات و نتیجه اعتماد به غرب را فراموش کرده، در مدح و ثنای مذاکره نوشته و اعلام کرده‌اند تنها راه عبور از مشکلات، مذاکره با آمریکاست! همان‌گونه که در زمان مذاکرات هسته‌ای، بسیاری از این استدلال‌ها و موضوعات برای توجیه «امضای کری تضمین است.» منتشر می‌شد، اکنون نیز با ظهور کوچک‌ترین نشانه‌ها از امکان مذاکره مجدد با آمریکا، همان استدلال‌ها به طور گسترده از سوی رسانه‌های این جریان بازتولید می‌شود.
در این میان پرسش‌هایی وجود دارد که هرگز به آنها پاسخ داده نشده است؛ چرا این جریان سیاسی تا این حد به غرب امیدوار است؟ دلیل بی‌اهمیتی و بی‌اعتباری توان داخلی برای عبور از مشکلات در نگاه و رویکرد این طیف چیست؟ چرا این چهره‌ها همواره کلید حل مشکلات را در دست دشمنان ملت ایران می‌بینند؟ کشورهایی که در عمل دشمنی آنها ثابت شده و می‌توان آثار خصومت آنها با ملت ایران و اقدامات خباثت‌آمیزشان را در طول تاریخ مشاهده کرد؛ موارد متعددی که از مردادماه 1332 تا توافق هسته‌ای پیش روی همه ما قرار دارد!

 

▼ اخبار ویژه

با مذاکره صد درصد مخالفیم!

«سعید لیلاز» از فعالان شاخص اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره مذاکره مجدد میان تهران و واشنگتن گفت: «در ماه‌های اخیر، روند تحولات اقتصادی، اجتماعی و نظامی به گونه‌ای بوده که زمان امروز به سود ایران در حال سپری شدن است و شاهدیم که میل به مذاکره به هیچ عنوان از سوی ایران نیست و این آمریکا و کشور‌های غربی هستند که مصرانه به دنبال مذاکره با کشورمان هستند. اظهارات رئیس‌جمهور کشورمان اگر مغایر با منویات مقام معظم رهبری باشد، بنده صد درصد با مذاکره مخالف هستم؛ چرا که همین دوگانگی و شکاف احتمالی این پیام را به غرب می‌دهد که ما در داخل ضعیف هستیم؛ ولی بنده یقین دارم که اینطور نیست.»

اجرای طرح مقابله با کشف حجاب

نیروی انتظامی طرح «ناظر یک» را در تهران اجرا کرده است. در این طرح حدود 13 هزار نفر همکاری و کمک می‌کنند که 5 هزار و 200 نفر آنها از عوامل ناجا و بقیه از مراکز بسیج و سپاه هستند. بنا بر گزارش ناجا، در سه ماهه اول امسال در 81 هزار خودرو کشف حجاب صورت گرفته که برای 50 هزار نفر آنان پیامک ارسال شده است. 31 هزار نفر نیز با حضور در مراکز پلیس تعهد داده‌اند که دیگر این حرکت را انجام ندهند. در این میان تعدادی خودرو نیز با اجرای طرح ناظر یک متوقف شد‌ه‌اند.

 

▼ اخبار

1ـ نحوه برخورد با نمایندگان متخلف باید تغییر کند

«احمد توکلی» رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت، در نامه‌ای به «علی لاریجانی» رئیس مجلس نوشت: «یکی از سنن پسندیده در کشور‌های غربی این است که وقتی مسئولی متهم به فساد مالی می‌شود، بلافاصله استعفا می‌دهد یا وادار به استعفا و سپس رسیدگی آغاز می‌شود. کنار گذاشتن فوری متهم از سمتش، لااقل سه نتیجه ارزشمند دارد: 1‌ـ فردی که صلاحیتش زیر سؤال می‌رود، امانتی در دستش باقی نمی‌ماند. 2‌ـ اگر فردی که متهم به خیانت مالی است در موضع قدرت باشد، برای از بین بردن اسناد مربوط یا جعل اسناد تازه یا لابی بین صاحبان قدرت تواناتر است و ممکن است سیر رسیدگی قضایی را مخدوش سازد. 3‌ـ متهم به‌محض ورود اتهام به او، باید به همان نسبت مجازات آبرویی ببیند تا همگنانش نیز از موضع تهمت بپرهیزند. متأسفانه اینجا متهم صاحب قدرت طلبکار می‌شود و به مجلس برمی‌گردد و برای سرنوشت مردم که گاهی با یک رأی این ور و آن‌ور می‌شود رأی می‌دهد! اگرچه آیین‌نامه در این باره ساکت است؛ ولی جناب‌عالی قدرت فضاسازی برای جلوگیری از این وقاحت را داشته‌اید و ‌ای کاش از آن استفاده می‌کردید!»

2ـ صهیونیست‌ها نگران حمله غافلگیرکننده حزب‌الله

وبگاه خبری «رأی الیوم» نوشت: «بر خلاف فشار دولت اسرائیل بر رسانه‌ها برای کنترل اخبار (درباره واکنش حزب‌الله)، دستگاه‌های امنیتی به رسانه‌های اسرائیل دستور داده‌اند که موارد زیادی در این خصوص افشا نکنند. منابع امنیتی و نظامی در تل‌آویو گفته‌اند که میزان آماده‌باش در شمال اسرائیل در انتظار حمله غافلگیرکننده حزب‌الله تا بالاترین حد افزایش یافته است.» رأی‌الیوم توضیح داد: «منابع مطلع نظامی گفته‌اند که ارتش، چند سامانه گنبد آهنین جدید نصب کرده؛ سامانه‌ای که در مقابل شلیک موشک‌های مقاومت فلسطین شکست خورده است.» رأی الیوم نوشت: «با این حال، رسانه‌های اسرائیلی به نقل از منابع سیاسی بلندپایه و نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر نقل کرده‌اند که نتانیاهو از طریق طرف ثالثی که احتمالاً آمریکاست، به حزب‌الله هشداری جدی داده و گفته که اگر پاسخ حزب‌الله سخت، دردناک و خارج از عُرف باشد، اسرائیل از حمله به لبنان دریغ نخواهد کرد.»

3ـ نظارت بانک مرکزی بر فروش اموال مازاد بانک‌ها

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر ضرورت تقویت و ارتقای نظارت بر عملکرد شبکه بانکی کشور، از مدیران و کارکنان معاونت نظارت بانک مرکزی خواست که برای داشتن بانک‌هایی سالم، قانون‌مند، با استحکام مالی مناسب و در خدمت تأمین مالی نظام اقتصادی کشور، همچنین حفظ و ارتقای اعتماد عمومی به نظام پولی و بانکی کشور، تلاش و اهتمام خود را مضاعف کنند. «همتی» نظارت و پیگیری فروش اموال مازاد و شرکت‌های غیربانکی بانک‌ها را از اولویت‌های کاری معاونت نظارت برشمرد و درخواست کرد: «در این زمینه از تمامی ابزارهای نظارتی و ضمانت‌ اجراهای مقرر در چارچوب قانون استفاده شود.» وی تأکید کرد: «آمار و مشخصات و جزئیات مربوط به پرونده‌های تسهیلات با مبالغ کلان به صورت سیستمی مورد پایش مستمر بانک مرکزی قرار گیرد.»

4ـ روسیه تصمیمی برای بازگشت به «جی ۸» ندارد

وزیر خارجه روسیه اعلام کرده که کشورش تصمیمی برای بازگشت به گروه کشورهای صنعتی موسوم به «جی ۸» ندارد. «سرگئی لاوروف» این اظهارات را در واکنش به خبرهای پیشین درباره دعوت احتمالی از این کشور برای حضور در نشست بعدی گروه کشورهای صنعتی عنوان کرد. در عین حال، وزیر خارجه روسیه اعلام کرده که این کشور در مجامع دیگری مانند «جی ۲۰»، «شانگهای»، «سازمان ملل» و «بریکس» عضویت دارد و برای مسکو فعالیت در چارچوب «جی ۲۰» مهم‌تر از چارچوب «جی ۸» است. پیش از این برخی منابع آمریکایی از پیشنهاد ترامپ برای بازگشت روسیه به گروه کشورهای صنعتی خبر داده بودند.

 

▼ اخبار کوتاه

میزان مقبولیت عملکرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، در تمامی ایالت‌هایی که انتظار می‌رود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 رقابت تنگاتنگی در آنها برقرار باشد، کاهش یافته است. به نوشته «ایندیپندنت» بر اساس نتایج نظرسنجی مؤسسه «مورنینگ کانسالت» ستاره بخت ترامپ در چند ایالت کلیدی، که آرای آن متعلق به دموکرات‌ها بود رو به افول گذاشته است؛ اما نگرانی برای ترامپ تنها به این ایالت‌ها منحصر نمی‌شود و عملکرد او در ایالت‌هایی که به طور سنتی متعلق به جمهوری‌خواهان بوده و ترامپ در آنها پیروز شده نیز کاهش یافته است.

رسانه‌های سعودی از جمله شبکه العربیه مدعی شدند که دولت مصر به ریاست «عبدالفتاح السیسی» از جنبش «مقاومت اسلامی فلسطین» (حماس) خواسته در شرایط فعلی منطقه، به ایران و حزب‌الله لبنان نزدیک نشود. این شبکه به نقل از منابع مصری گزارش داد مصر حماس را تهدید کرده که اگر شلیک موشک و راکت از غزه به سرزمین‌های اشغالی فلسطین را متوقف نکند، نظارت و وساطت در قضیه آتش‌بس میان این جنبش و رژیم صهیونیستی را متوقف خواهد کرد.

«شیخ نعیم قاسم» در گفت‌وگویی با شبکه خبری راشاتودی با تأکید بر اینکه نمی‌توان تجاوز رژیم صهیونیستی را موضوعی گذرا دانست، اظهار داشت: «تجاوز اخیر این رژیم را با ضربه‌ای غافلگیر کننده پاسخ خواهیم داد.» معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی نیز گفت: «حزب‌الله درباره ویژگی‌های پاسخ خود صحبتی نمی‌کند؛ چون ارائه هرگونه جزئیات، به منافع تل‌آویو کمک خواهد کرد.»

«گئورگی مرادوف» معاون نخست‌وزیر شبه جزیره کریمه گفت: «با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این کشور می‌تواند از طریق بنادر این منطقه به انتقال نفت خود بپردازد.» وی افزود: «منافع مشترک میان ایران و کریمه، به ویژه با در نظر گرفتن سیاست ضد ایرانی آمریکا، تحریم‌ها و پیامدهای مربوط به آن، در حال رشد است. ایران می‌تواند از توانایی‌های کشتی‌رانی ما و کانال‌ رودخانه‌ای و دریایی در چنین شرایطی برای حمل نفت از طریق رود ولگا و کریمه و دریای سیاه استفاده کند.»

اداره گمرک چین اعلام کرد: «واردات نفت خام چین از ایران در ماه جولای به نسبت ماه گذشته 4/7 درصد افزایش یافته و به حدود 216 هزار بشکه در روز رسیده است. این افزایش ماهانه در حالی صورت گرفته است که آمریکا معافیت‌های واردات نفت ایران را پایان داده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات