صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۷۳۵۶

گزیده تحلیل های رسانه ها

-اعجاز و اعجاب‌ مقاومت یمن - حکمت‌های یک شبیه‌سازی تاریخی -پایان عصر فریدون -تغییر معادلات منطقه

اعجاز و اعجاب‌ مقاومت یمن
کیهان:
هنوز دنیا از شوک سنگین حمله پهپادهای مقاومت یمن به دو تأسیسات بسیار مهم نفتی سعودی خارج نشده بود که یمنی‌ها از شگفتی دیگری خبر دادند؛ مقاومت یمن بخش اول یک سلسله عملیات تحت عنوان و رمز «نصر من الله» به اجرا گذاشت. عملیات «شهید ابوعبدالله حیدر» مرحله اول سلسله عملیات نصر من الله بود که طی آن 350 و در ادامه 600 کیلومتر مربع از خاک سعودی در استان پهناور نجران را به تصرف مقاومت یمن درآورد و به پنج کیلومتری مرکز استان رساند. سه تیپ سعودی تحت عناوین «لواء توحید»، «لواء وحده» و «لواء فاروق» به فرماندهی عالی سرلشکر «رداد الهاشمی» از این منطقه محافظت می‌کردند. انصارالله یمن کمی از جنوب نجران که فرمانداری «کتا» واقع شده است و از مدت‌ها پیش در تصرف مقاومت یمن قرار داشته، عقب می‌نشیند. نیروهای تحت فرمان رداد الهاشمی از این منطقه که گمان کرده بودند، انصارالله آمادگی رزم ندارد، فرصت را مغتنم شمرده و به جنوب استان گسیل می‌شوند در این زمان انصارالله در دو خط عملیاتی در شمال غرب و شمال شرق این منطقه دست به عملیات زده و عملاً این سه تیپ را به محاصره کامل خود در می‌آورد و با سه یگان موشکی، پهپادی و عملیات زمینی به سرعت بر این نیروها سیطره می‌یابد به گونه‌ای که در همان ساعات اولیه هر سه تیپ متلاشی می‌شوند. در نتیجه چهار گردان به استعداد حدود 3000 نفر به اسارت درمی‌آیند که یک گردان از آنان نیروهای افسر و درجه‌دار ارتش سعودی هستند و دو گردان دیگر، نیروهای مزدور یمنی و غیریمنی وابسته به منصور هادی بوده‌اند که با بهای کم به استخدام ارتش سعودی درآمده بودند. تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این مرحله از عملیات دست‌کم 500 نفر بوده و تجهیزات بسیاری شامل 250 خودروی تویوتا و چندین تانک پیشرفته آبرامز به تصرف این نیروها در می‌آید.
قواعد جنگ یمن تغییر کرده است. مقاومت یمن در جنگ‌افزار به توازن نسبی رسیده و این در حالی است که در ابعاد نیروی انسانی ـ رزمنده ـ دست برتر دارد. ترکیب سه نوع رزم در جریان مرحله اول، دوم و سوم عملیات نصر من الله، نشان داد مقاومت یمن به‌طور کامل به فنون جنگ و مدیریت میدان‌های بزرگ رزم احاطه پیدا کرده است. وقتی یمنی‌ها یک چنین عملیات بزرگ را در خاک دشمن و در زیر حدود 300 حمله هوایی به نتیجه می‌رسانند و می‌توانند چندین ماه نیات عملیاتی خود را پنهان نمایند و از نیروهای خود به گونه‌ای محافظت نمایند که در چند هفته عملیات نصر من الله، به تعداد انگشت‌های دست شهید ندهند، سطح عملیاتی و برتری عملیاتی آنان به اثبات می‌رسد و این می‌تواند بیش از خود عملیات‌های نجران و بقیق برای سعودی‌ها و آمریکایی‌ها رعب‌انگیز باشد. سعودی باید بداند که این مقاومت یمن از بعد نیروی انسانی، اراده و تسلیحات بسیار توانمند‌تر از روزی است که جنگ علیه او را در ششم فروردین 94 آغاز کرد.
حکمت‌های یک شبیه‌سازی تاریخی
فارس:
رهبر عالی انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با اعضای مجلس خبرگان در تعبیری ویژه شرایط دشمنی‌های امروز دنیای استکبار را به جنگ احزاب تشبیه نمودند. تجربه نشان می‌دهد که همواره به کارگیری واژگان در دستگاه فکری ایشان توأم با حکمت و ژرف اندیشی صورت می گیرد در این مجال به بررسی شرایط جنگ احزاب و نسبت آن با شرایط کنونی جبهه مقاومت می‌پردازیم:
۱- یکی از مهمترین ویژگی های جنگ احزاب که با تحریک یهود انجام شد اتحاد و همپیمانی همه قبائل مشرکین علیه اسلام بود، چیزی که امروز نیز به وضوح قابل مشاهده است، هم نقش صهیونیسم بین الملل مشهود است هم تحریم ها فراگیر و حداکثری و هم پشت به پشت هم بودن امریکا و اروپا.
۲- نقش منافقین درون مدینه در تضعیف ایمان مومنین و بیهوده خواندن مقاومت در صف‌آرایی با دشمن کثیر است، امروز نیز جریانی مرعوب غرب در داخل ما را به عدم مقاومت و پذیرش شرایط دشمن می خواند.
۳- تدبیر مهم و اثربخش حفر خندق در قسمت شمالی شهر مدینه بود که سپاه مغرور مشرکین را به استیصال وا داشت این سلاح دفاعی برای آنروز، نشان داد که با تدبیر و تکیه بر رهبری الهی می توان در برابر کثرت سپاه دشمن ایستاد و آنها را ناامید ساخت، امروز نیز انقلاب اسلامی با تکیه بر ایمان ذاتی امکاناتی فراهم ساخته که دشمن را از پیش دستی در تهاجم ناامید ساخته است.
۴- جمله معروف حضرت رسول اکرم ص در شأن سردار بی رقیب جبهه حق، حضرت امیرالمومنین علیه السلام که فرمودند: امروز همه اسلام به جنگ همه کفر رفت، در این جنگ صادر گردید. اگر در این نبرد سرنوشت ساز حضرت شکست می‌خورد کار اسلام تمام بود، چنانکه اگر امروز نیز خدای نکرده جبهه مقاومت شکست بخورد معلوم نیست که چه زمانی دوباره اسلام توان سربرافراشتن پیدا خواهد نمود.
۵- انبوه سپاه دشمن و رجز خوانی آنها سپاه دشمن توانست قریب یک ماه شهر مدینه را محاصره نماید در این مدت مسلمانان با تکیه بر توان داخلی مقاومت کردند و در این شرایط بود که مشترکین ابتدا با غرور و رجز خوانی به منطقه آمدند ولی مرحله به مرحله عقب نشستند، ابتدا خسته شدند، بعد بین آنها اختلاف افتاد،بعد پرچمدارآنها مغلوب و کشته شد و مرحله بعد با امدادهای غیبی در هم کوبیده شدند و فرار کردند در این جنگ بار دیگر فرمول مقاومت جواب داد و نشان داد که اگر ایمان همراه با استقامت باشد قطعاً پیروزی را به دنبال خواهد داشت.
۶- جنگ احزاب آخرین مرحله لشکرکشی تهاجمی مشترکین به سمت مدینه بود و بعد از آن مشرکین دیگر هرگز نتوانستند اتحاد خود را علیه اسلام بسیج کنند و به انفعال افتادند و ابتکار عمل به دست پیامبر افتاد به طوری که سه سال بعد حضرت در اوج قدرت مکه را به تصرف خود در آورد و این شاید مهمترین بشارت جنگ احزاب و شبیه سازی آن با شرایط امروز باشد. اگر انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت بتواند مدت کوتاه دیگری را مقاومت کند برای همیشه از دسترس دشمن دور می شود و برای همیشه هیبت و اقتدار دشمن را نابود خواهند کرد. چراکه دشمن دیگر چیزی ندارد که علیه آن به کار بندد. مثلاً آخرین تحریم های اعلامی آمریکا علیه انقلاب اسلامی که خود غربی ها هم آنرا به تمسخر گرفتند. تنها ابزار مقابله آمریکایی‌ها با انقلاب اسلامی ابزار تحریم اقتصادی بود که این هم دارد تا عدم کارآیی خود را نشان می‌دهد و به جز این هیچ راهی برای غلبه بر انقلاب اسلامی نداشتند. اینجاست که حضرت آقا بارها آینده روشن را و غلبه بر دنیای استکبار را می بینند. می توان به یاران مژده داد که اندکی صبر سحر نزدیک است.
پایان عصر فریدون
رسالت:
گاهي به‌طعنه گفته مي‌شود که در کشور ما، برخي اوقات، بدهکاران بزرگ بانک جمع مي‌شوند و براي بانک مديرعامل تعيين مي‌کنند. البته اين کنايه، بي‌دليل هم نيست و زمينه‌هايي دارد.
بيش از سه سال از علني شدن حقوق‌هاي نجومي مي‌گذرد، مديراني که حقوق‌هاي ده‌ها ميليون توماني دريافت مي‌کردند و حتي در فيش حقوقشان، حق مطالعه و اوقات فراغت فرزندان وجود داشت. برخي از اين افراد، مديرعامل بانک‌ها بودند و از همين‌جا بود که بحث صلاحيت اين افراد و نحوه انتصابشان مطرح شد. پيگيري‌هاي رسانه‌ها و دستگاه قضائي به برخي بدهکاران بزرگ نظام بانکي رسيد و با جلو رفتن پرونده، پاي حسين فريدون به پرونده باز شد.
ازاينجا به بعد را حتما شنيده‌ايد، ضمن اين‌که حسين فريدون، در آن مقطع، در جلسات هيئت دولت، در برخي شوراهاي عالي و به‌ويژه در حساس‌ترين جلسات مذاکره ايران و ۶ کشور در موضوع هسته‌اي حضور داشت و طبيعي است که جابه‌جا کردن مديرعامل بانک‌ها و سهام شرکت‌ها برايش کار ساده‌اي باشد. او درازاي اعمال‌نفوذش در اين اقدامات، ميلياردها تومان دريافت کرده و ازجمله، ويلايي ۶۴۰ متري در منطقه سعدآباد تهران به نام همسرش، هديه گرفته است. حکم فريدون، سرانجام روز گذشته اعلام شد، ۵ سال حبس و رد مال به مبلغ ۳۱ ميليارد تومان. دراين‌باره اما گفتني‌هايي هست:
برخورد قاطع دستگاه قضائي و عدم مسامحه‌کاري با متخلف، حتي اگر برادر رئيس‌جمهور باشد، خوشحال‌کننده است. پيش‌ازاين، گاهي تصور مي‌شد که متأسفانه دستگاه قضا، رسيدگي به تخلفات اصحاب قدرت و نزديکانشان را به پس از پايان يافتن مسئوليت‌شان موکول مي‌کند که حکم فريدون، باطل کننده اين تصور است.
به نظر مي‌رسد فساد مالي فريدون و نگاه جامعه به او، کار را به‌جايي رسانده که هيچ‌کس حتي برادرش، هزينه دفاع علني از او را نمي‌پذيرد. پيش‌ازاين در مناظرات انتخابات رياست جمهوري، يکي از کانديداها گفته بود که تخلفات فريدون، پيش‌ازاين به شخص رئيس‌جمهور اعلام‌شده اما او زير بار رسيدگي نرفته است. فعاليت‌هاي فريدون ازجمله ارتشا، تأسيس صرافي هنگام حضور در دولت، تحصيل غيرقانوني در مقطع دکترا و دخالت و نفوذ در انتصابات به‌ويژه در حوزه مالي، چهره‌اي به‌شدت غيرقابل‌دفاع از برادر رئيس‌جمهور ايجاد کرد و جامعه را به سمت مطالبه مجازات او برد، تا جايي که هيچ‌کس نتواند يا حاضر نباشد از او دفاع کند. بدون ترديد، نقش افکار عمومي، رسانه‌ها و فعالان شبکه‌هاي اجتماعي در اين زمينه، تعيين‌کننده بوده است.
تخلفات فريدون، از اوايل رسيدن برادرش به جايگاه رياست جمهوري و به گواه برخي اسناد، ارتباط او با بدهکاران کلان بانکي، حتي مربوط به‌پيش از انتخابات ۹۲ بوده است. اکنون‌که حکم فريدون قطعي شده، دولت در سال هفتم است و به نظر مي‌رسد برخي ابعاد پرونده و دخالت‌هاي او، از سال‌ها پيش براي دستگاه‌هاي نظارتي روشن بوده است. درست است که رسيدگي قضائي، روال مشخصي دارد اما لازم است که در مواردي با اين درجه از اهميت، حداکثر سرعت عمل به کار گرفته شود. نکته ديگر آن‌که گاهي گفته مي‌شود پرونده فريدون، در سال ۹۵ مطرح شد، اما اولين بازداشت او، در تيرماه ۹۶ صورت گرفت و اين تأخير، به اين دليل بود که روند دادگاه، بر نتيجه دور دوم انتخابات رياست جمهوري اثر نگذارد! اين استدلال، اگر درست بوده باشد واقعا عجيب است، اتفاقا اگر فرد مؤثري متخلف است، بايد هرچه سريع‌تر به اطلاع عموم برسد تا مردم، آن را در تصميم‌گيري‌هايشان لحاظ کنند و اين قاعده، بدون استثناست و راست و چپ هم ندارد.
حکم فريدون به‌هرحال قطعي شد و او غير از برگرداندن مال، بايد ۵ سال را در زندان بگذراند، اين اقدام اگرچه لازم بود اما کافي نيست. کسي در اين سطح، وقتي مرتکب تخلفات گسترده مي‌شود، رشوه مي‌گيرد و مديراني نصب مي‌کند که بعدها در ماجراي حقوق‌هاي نجومي خبرساز مي‌شوند، تنها آبروي خود را نمي‌برد، بلکه از سرمايه اجتماعي دولت مي‌کاهد، به چهره حاکميت خراش مي‌اندازد، مردم را نسبت به دولت و حتي نسبت به هم بي‌اعتماد مي‌کند و تنش و بي‌اعتمادي اجتماعي ايجاد مي‌کند. تحصيل‌کرده بيکاري که به دنبال يک شغل با درآمد پايه است، جواني که هرچه تلاش کرده نتوانسته دانشجوي دکترا شود و زوج جواني که در صف دريافت وام ازدواج هستند، پس از شنيدن ماجراي کار و فعاليت و تحصيل فريدون چه حالي پيدا مي‌کنند؟
تغییر معادلات منطقه
صبح نو:
این واقعیت در چند سال اخیر به‌روشنی آزموده شد که امنیت خریدنی نیست. بیشتر از هر کشوری، عربستان‌سعودی باید چنین واقعیتی را درک کرده باشد. این تحول از زمان آغاز جنگ سرد تاکنون بی‌نظیر است. پس از پایان جنگ جهانی دوم، قدرت کشورهای مختلف دنیا بر اساس نسبت‌شان با دو ابرقدرت سنجیده می‌شد؛ دو ابرقدرتی که دو بلوک شرق و غرب را در سطح دنیا سامان دادند. امنیت هر کشوری بنا به روابطش با آمریکا و شوروی تعریف و تضمین می‌شد؛ اما دفاع مقدس برای ایران زمینه‌ای را فراهم کرد که به این اصل در روابط بین‌الملل تردید وارد کند. وابسته‌نبودن انقلاب اسلامی به یکی از دو بلوک و مقابله مستقل با رژیم بعثی در واقع بذری بود که در زمین خودباوری کاشته می‌شد و تجربه‌ای که واقعیات صحنه را به چالش می‌کشید. اکنون و با گذشت 30‌سال از جنگ تحمیلی، واقعیت‌ها در خاورمیانه تغییر پیدا کرده است؛ مطمئناً دولت سعودی باید درک کرده باشد که امنیت خریدنی نیست. همان‌گونه که امارات کم‌وبیش این واقعیت را درک کرده است، بن‌سلمان نیز باید دریابد که برای ترامپ پول سعودی مهم است، نه امنیت سعودی؛ عربستان اکنون باید حس تنهایی پس از حمله یمنی‌ها به آرامکو را دریافته باشد. این حس همان حس تغییر معادلات خاورمیانه است. حسی شیرین برای ایران و تلخ برای سعودی؛ مثل خبر اسارت هزاران سرباز سعودی توسط «انصارالله». این تازه ابتدای سحر است.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات