صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۵۰۴۹

منازعه پیچیده در ناتو

فرانسوی ها اکنون سعی دارند در کسوت یک بازیگر  "واسطه گر" در ناتو وارد عمل شوند اما برخی موضع گیری های پاریس به سود آتن و نیکوزیا در جریان بحران اخیر، منجر به ناکارآمدی این اقدامات شده است!
طی هفته های اخیر، مقامات ارشد سازمان ناتو، در  مدیریت و کنترل بحرانهای جاری در پیمان آتلانتیک شمالی ناموفق مانده اند. بحرانهای جاری در ناتو، روز به روز عمیق تر می شود و "ینس استولتنبرگ" دبیر کل نروژی پیمان آتلانتیک شمالی و همراهانش بیش از هر زمان دیگری، در قبال این بحرانها احساس استیصال و ناتوانی می کنند.یکی از مهم ترین موضوعاتی که در حال حاضر تبدیل به "نقطه کانونی بحران" در پیمان آتلانتیک شمالی گردیده، مربوط به تشدید تنشها میان دو کشور ترکیه و یونان می باشد. دو کشوری که هر دو عضو ناتو بوده و اکنون، در تقابل مطلق با یکدیگر قرار گرفته اند! 
صورت ماجرا از این قرار است که همزمان با سخنان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تاکید وی بر پایان  تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه بیست و دوم سپتامبر، طی یک تماس تلفنی با همتای ترک خود، خواستار تعهد آنکارا به مقررات بین‌المللی و جلوگیری از افزایش تنش در این منطقه شده است. اما در مقابل، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که منازعات جاری میان کشورهای ترکیه، یونان، قبرس و فرانسه در آبهای مدیترانه به سادگی قابل مدیریت نیست! 
فرانسوی ها اکنون سعی دارند در کسوت یک بازیگر  "واسطه گر" در ناتو وارد عمل شوند اما برخی موضع گیری های پاریس به سود آتن و نیکوزیا در جریان بحران اخیر، منجر به ناکارآمدی این اقدامات شده است! رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  ضمن اعلام آمادگی کشور خود  برای همکاری و گفتگو با یونان و قبرس به همتای فرانسوی خود اعلام کرد که آنکارا انتظار دارد پاریس رویکردی «سازنده» را به منظور میانجیگری و حل اختلافات ایجاد شده میان ترکیه، یونان و قبرس در شرق مدیترانه اتخاذ کند.موضع اردوغان به خوبی نشان می دهد که نقش آفرینی فرانسوی ها در این خصوص موفقیت آمیز نبوده است!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات