صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۲۶۷۹۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۹ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دولت، وظیفه برای ترویجِ بیشتر [دین]دارد. هر کسی هر توانی که دارد، باید خرج کند؛ از همه این‌ها پرتوان‌تر، دستگاه حکومت باید توان خودش را صرف کند در راه ترویج فضائل و جلوگیری از آنچه مزاحم رشد فضائل است. فرهنگ جامعه متولی می‌خواهد؛ مثل اقتصاد. (۱۳۹۲/۰۹/۱۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                

واقعیت بودجه دفاعی کشور

بعد از ارسال لایحه بودجه به مجلس و آشکار شدن آمار و ارقام بودجه، تحلیل‌های متنوع و اکثراً غیرکارشناسی در سطوح مختلف صورت می‌گیرد که یکی از آن‌ها هم درباره بودجه دفاعی کشور است. برای تنویر افکار و شناخت اهمیت بودجه دفاعی در امنیت ملی، چند نکته به‌صورت اجمال اشاره می‌شود.

نکات تحلیلی: 1- نیروهای مسلح تجهیزات متنوعی را برای دفاع در حوزه‌های مختلف مأموریتی، اعم از زمینی، هوایی، دریایی، اطلاعاتی و پدافندی نیاز دارند. با توجه به محدودیت‌های فروش به خاطر تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران با توان علمی و تولید داخلی، اکثر نیازهای نیروهای مسلح را با تنوع بسیار، بومی و داخلی سازی کرده که این عمل انقلابی و جهادی علاوه بر ایجاد بازدارندگی، هزینه‌های تأمین سلاح و مهمات و تجهیزات گوناگون را بسیار پایین آورده است که اگر این کار صورت نمی‌گرفت، دولت باید بودجه‌های هنگفتی برای تهیه آن‌ها تخصیص می‌داد. 2- بر اساس اسناد مالی، قبل از انقلاب حدود ۳۵ درصد بودجه کشور برای امور نظامی هزینه می‌شد، اما اکنون طبق قانون، حدود ۵ درصد بودجه عمومی برای بنیه دفاعی کشور در نظر گرفته می‌شود که بخشی از آن هم تخصیص پیدا نمی‌کند و همچون سایر نهادها و وزارتخانه‌ها دچار کسری بودجه سالانه می‌شود. 3- نسبت هزینه‌های نظامی با تولید ناخالص ملی یک قاعده در کشورهای مختلف برای تخصیص بودجه دفاعی است، یعنی کشورهای مختلف درصدی از تولید ناخالص ملی را به این امر اختصاص می‌دهند. بر این مبنا نزدیک به 2 درصد تولید ناخالص ایران صرف بخش دفاعی می‌شود و کشورمان در بین کشورها، رتبه 93 را دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و تنوع تهدیدات با نگاه راهبردی، حتماً باید یک سری تجدیدنظرهایی در بودجه دفاعی کشور صورت گیرد.

نکته راهبردی: دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این نکته کلیدی واقف‌اند که بنیه و توانمندی دفاعی- امنیتی کشور در طول ۴۰ سال گذشته همواره تکیه‌گاه مسئولان در عرصه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی بوده است؛ به‌طوری‌که امروزه جمهوری اسلامی ایران در منطقه پرمخاطره و پرچالش غرب آسیا،‌ از امنیت پایدار، با توان و تجهیزات ساخت داخل برخوردار است. مضافاً با توجه به تغییر در صحنه نبردهای امروزی و پدیدار شدن وجهه‌های جدیدی از تهدیدات، موضوع تحقیقات و پژوهش‌های دفاعی جزء اولویت‌های قطعی نیروهای مسلح کشورمان است و برای رسیدن به این هدف راهبردی باید نیازمندی‌های آن‌ها در بودجه‌ریزی‌ها لحاظ گردد تا بنیه دفاعی متناسب با شرایط و تولیدات داخلی به‌روز شود. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                                 

متولی فرهنگ کشور!

انقلاب اسلامی ایران به‌زعم تمام کارشناسان داخلی و خارجی یک انقلاب اقتصادی نبود. بلکه یک انقلاب معنوی و فرهنگی بود، به همین جهت امام خمینی(ره) تنظیم امورات معنوی و فرهنگی را جزو اولین برنامه‌های انقلاب اسلامی قرار دادند. ایشان فروردین سال1359 سخنانی در زمینه تدابیر و ضروریات فرهنگی فرمودند و اولین قدم را پیرایش فرهنگ و زدودن آن از فرهنگ بیگانه دانستند، که نشان داد انقلاب سال57 مقدمه انقلابی بود در عرصه فرهنگ؛ این تیزبینی امام خمینی(ره) مقدمه تشکیل ستادی شد که بعدها به شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر نام یافت.

گزاره خبری: امام خمینی(ره) در 23 خرداد 1359 دستور تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر فرمود و انجام کارهای ضروری فرهنگی را بر عهده آن گذاشت. در 19آذر سال1363 این ستاد رسماً کار خود را آغاز کرد و اکنون که در سالروز تشکیل آن قرار داریم، ذکر گوشه‌ای از وظایف و کارکردهای این نهاد بالادستی در کشورمان خالی از لطف نیست.

گزاره‌های تحلیلی: در بدو تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، خواسته امام (ره) از آن حول چند محور بود؛ 1- رفع نگرانی از اخلال توطئه گران در فرهنگ؛ 2- دور کردن دانشگاه از تسلط استعمارگران؛ دانشگاه‌ها در خدمت‏‎ ‎‏کشور و اسلام باشند. 3- به‌کارگیری افراد صاحب‌نظر متعهد، از بین اساتید مسلمان و کارکنان متعهد و دانشجویان‏‎ ‎‏متعهد با ایمان جهت مشورت و برای برنامه‌ریزی در امور فرهنگی کشور؛ 4- تعیین خط‌مشی‏ ‎‏فرهنگی آینده دانشگاه‌ها، بر اساس فرهنگ اسلامی. البته مأموریت و وظایف ستاد انقلاب فرهنگی (شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز) بعدها سنگین‌تر نیز شد، به‌طوری‌که امروز این شورا مهم‌ترین سیاست‌گذار حوزه فرهنگ کشور شناخته می‌شود که مصوبات آن در حکم قانون است. تهیه و تدوین سیاست‌ها و طرح‌های راهبردی کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی ازجمله در حوزه‌های زنان، تبلیغات، اطلاع‌رسانی، چاپ و نشر، بی‌سوادی، دانشگاه‌ها، برقراری روابط علمی و پژوهشی و فرهنگی با سایر کشورها، همکاری حوزه و دانشگاه، فعالیت‌های دینی و معنوی، تهاجم فرهنگی و سایر حوزه‌های فرهنگی مربوط، ازجمله این وظایف است. اکنون و بعد از گذشت سه دهه از تشکیل شورا، لازم است عملکرد آن موردنقد و بررسی کارشناسانه قرار گیرد تا گیر و گورهای تشکیلاتی و قانونی ناشی از ضعف کارآمدی تصمیمات و تلاش‌ها در بخش‌های مختلف فرهنگی کشور برطرف شود و در گام دوم انقلاب، شاهد حرکت منسجم و هم‌افزا در مسیر پیشرفت و ارتقاء فرهنگ کشور باشیم. (نویسنده: سید حسین خاتمی)

▼ اخبار ویژه              

بازگشت به برجام برای یارگیری علیه ایران

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت آینده جو بایدن، گفته: «دولت آینده آمریکا می‌خواهد با بازگشت به برجام، ایران را به پایبندی به برجام وادارد و برنامه هسته‌ای ایران را کنترل کند. الآن اوضاع خطرناکی است؛ آن‌ها اورانیوم بیش‌تری غنی کرده‌اند. ما از برجام خارج شدیم و تنها هستیم». او افزوده: «آمریکا هم به توافق پنج سال پیش احترام می‌گذارد؛ یعنی؛ لغو تحریم‌های میلیارد دلاری برای تهران که شدنی است و این زمینه مذاکرات بعدی درباره مسائل گسترده‌تر فراهم می‌کند». سالیوان گفته: «البته به ایران بستگی دارد؛ اگر همراهی نکند، آن زمان آمریکا می‌تواند از کشورهای دیگر بخواهد به آن بپیوندند تا به ایران نشان دهند گزینه دیگری ندارد».

نقش لاریجانی در ماجرای تصویب برجام/ «علیرضا زاکانی»، رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم، می‌گوید: «شب قبل از [تصویب] برجام [در مجلس]، در دبیرخانۀ شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ای برگزار شد و تعدادی از موافقان و مخالفان برجام حضور داشتند؛ آنجا تفاهم کردیم و دبیرخانه گفت با نظرات شما مشکلی نداریم. صبح پیش لاریجانی رفتم و موضوع را گفتم، اما لاریجانی قبول نکرد، گفت همان طرح قبلی را در دستور می‌گذارم! در روز بررسی برجام، ۲۰۰ پیشنهاد برای برجام به کمیسیون امنیت مجلس رسیده بود و طبق آیین‌نامه باید آن‌ها بررسی می‌شدند؛ اما لاریجانی اجازۀ بررسی آن‌ها را نداد و کار خودش را کرد».

▼ اخبار

امیرعبداللهیان: آمران ترور شهید فخری‌زاده شناسایی شدند

«امیرعبداللهیان»، دستیار ویژه رئیس مجلس گفت: «آمران ترور شهید فخری‌زاده مشخص شدند و قطعاً در آینده‌ای نه‌چندان دور پاسخ قاطعی خواهند گرفت. عاملان اجرای این ترور که بخشی از آن‌ها توسط دستگاه‌های امنیتی ما شناسایی و حتی دستگیر شده‌اند از عدالت فرار نخواهند کرد. برای آمران این ترور اقدامات چندلایه‌ای مدنظر جمهوری اسلامی ایران هست. روزی که خبر پاسخ کوبنده و پشیمان کننده منتشر بشود، ابعاد این مقابله‌به‌مثل قاطع تشریح خواهد شد. قطعاً صهیونیست‌ها بدون همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی دیگر نمی‌توانستند مرتکب ترور شهید فخری‌زاده شوند. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تقریباً از حدود ۴ ماه پیش در مجلس کلید خورد. این قانون نه صرفاً پاسخ به ترور شهید بلکه پاسخ به بدعهدی‌های کشورهای اروپایی و در پاسخ به تحریم‌های ظالمانه یک‌جانبه و به‌عنوان یک راه‌حل منطقی برای خارج کردن کشور از تحریم‌هاست».

اروپا دوباره ایفاگر نقش پلیس بد شد!

تروئیکای اروپایی به تصمیم برجامی ایران واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای مدعی شد، تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز، نقض توافق هسته‌ای است! در این بیانیه مداخله‌جویانه آمده است: «اجرای مصوبه اخیر مجلس با برجام همخوانی ندارد و ایران نباید چنین گام‌هایی را اجرا کند». نکته جالب‌توجه در این بیانیه؛ ادعای فریب‌کارانه این سه کشور در «تلاش خستگی‌ناپذیر» برای حفظ برجام است، درحالی‌که آن‌ها نه‌تنها پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام که پیش از آن هم هیچ گام مثبتی برای حفظ آن انجام ندادند. در همین راستا پنج روز پیش، محمدجواد ظریف خطاب به غربی‌ها گفت:‌ «به تعهداتتان در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشید و نقض برجام را متوقف کنید... اگر هم نمی‌توانید اقدامات شرورانه خود را در منطقه متوقف کنید، خفه شوید». اروپا در مذاکرات هسته‌ای پلیس بد بود، بعد در دوره ترامپ، وقتی به تعهداتش عمل نکرد ترامپ را بهانه قرار داد و باز امروز با آمدن بایدن، دوباره ایفاگر نقش پلیس بد شده است! این رویکرد نشان می‌دهد که اساساً اراده‌ای برای اجرای تعهدات برجامی از سوی اروپا و آمریکا وجود ندارد و بازی ۷ سال گذشته همچنان ادامه خواهد داشت. چنانچه وزیر خارجه آلمان نیز اظهار داشته، به نظر می‌رسد اروپا و آمریکا با تداوم این بازی در مقاطع بعدی، به دنبال امتیازگیری در موضوعات منطقه‌ای و موشکی از ایران است. ایران اثبات کرده که با وجود اعمال سخت‌ترین و پیچیده‌ترین تحریم‌ها توانسته به مسیر خودش ادامه بدهد، پس دلیلی وجود ندارد که از موضع اقتدار برای احقاق حقوق تضییع شده مردمش کوتاه بیاید.

عملکرد بی‌بی‌سی فارسی در ماجرای ترور شهید فخری زاده

نگاهی به عملکرد بی‌بی‌سی فارسی در حادثه اخیر که در آن مردم ایران یکی از دانشمندان بزرگ هسته‌ای و دفاعی خود را دست دادند، قابل‌توجه است. این رسانه وابسته به انگلیس در کنار برنامه‌های همیشگی خود در این مواقع، در این حادثه تروریستی فراتر از یک رسانه حامی عمل کرد و عملاً به‌عنوان یک همکار مستقیم و جانمایی شده در پروژه ترور شهید فخری زاده ظاهر شد. بخشی از عملکرد بی‌بی‌سی فارسی از زمان ترور شهید فخری‌زاده تاکنون به شرح ذیل است: 1- اقتدار آفرینی برای موساد و بازخوانی افتخارآمیز موفقیت‌های این سرویس در ترور دانشمندان ایران؛ 2- تلاش برای تضعیف دستگاه‌های اطلاعاتی ایران؛ 3- تلاش برای اختلاف‌افکنی میان دستگاه‌های امنیتی ایران؛ 4- تلاش برای معتبرسازی روایت موساد از ترورها در ایران؛ تضعیف حس خونخواهی و انتقام در میان مردم ایران و ترساندن ایرانی‌ها از رژیم اسرائیل؛ حال با توجه موارد گفته شده، کارکنان بی‌بی‌سی فارسی یک فعال رسانه‌ای هستند یا همکار مستقیم عوامل ترور؟! این اقدامات بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که عوامل ترور شهید فخری‌زاده درواقع عناصر درجه دوم در این پروژه بوده و ادامه و اصل ماجرا اساساً بر عهده کارکنان ایرانی این رسانه انگلیسی بوده است.

▼ اخبار کوتاه

سوابق بایدن در خدمت به ایرانیان!/ «حسن عابدینی»، کارشناس صداوسیما و تحلیلگر مسائل سیاسی در توییتی نوشت: ترور شهیدان مسعود علی محمدی دی ۸۸، مجید شهریاری آذر ۸۹، داریوش رضایی‌نژاد مرداد ۹۰، مصطفی احمدی روشن دی ۹۰، خرابکاری صنعتی و ارسال استاکس نت در تأسیسات هسته‌ای تیر ۸۹، اجرایی کردن قانون تحریم‌های جامع CISSADA در آبان ۹۰ و برجام در ۹۴، از کارنامه پدرخوانده دموکرات بایدن [اوباما] در قبال ایران است». بایدن در طول 8 سال ریاست جمهوری اوباما، معاون اول وی بود و طی این مدت، بسیاری از تحریم‌ها و فشارها بر ایران، با مشورت و پیشنهاد او انجام گرفته است.

فرمانده سپاه: منتظر واکنش قاطع باشید/ فرمانده کل سپاه در حاشیه مراسم گرامیداشت دانشمند شهید، محسن فخری زاده گفت: «به ملت عزیز ایران اطمینان می‌دهیم که واکنش قاطعی نسبت به ترور دانشمند هسته‌ای خود خواهیم داشت. دشمنان باید منتظر واکنش‌های جمهوری اسلامی ایران باشند، با کیفیت و وضعیتی که خودمان تعیین می‌کنیم».

نامه مخفیانه آمریکا به انصارالله یمن/ عضو شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد، این گروه پیامی پنهانی و مخفی از آمریکایی‌ها در مورد برقراری صلح در یمن دریافت کرده است. محمدعلی الحوثی در توییتر نوشت: «آمریکایی‌ها از طریق برخی واسطه‌ها نامه‌ای برای ما فرستاده و گفته‌اند اگر ما موافق برقراری صلح در یمن نباشیم، حتی اگر عربستان نیز راضی باشد، صلحی در کار نخواهد بود».

اسد: در وضعیت جنگی هستیم!/ رئیس‌جمهور سوریه گفت: «ما در وضعیت جنگی قرار داریم که گاهی اقتصادی یا نظامی است و گاهی فکری که متوجه عقاید است. بین حمله، محکومیت و خشم، دین به توپی تبدیل می‌شود که سیاستمداران فرصت‌طلب (ماکرون و اردوغان)، آن را پرتاب می‌کنند. ماکرون انتخابات سال آینده را پیش‌ رو دارد و می‌خواهد رأی کسانی را از آن خود کند که از تروریسم آسیب دیده‌اند. اردوغان هم انتخابات ۲۰۲۳ را دارد ولی دروغ‌هایش دیگر ملتش را قانع نمی‌کند. او محبوبیتش را از دست داده و می‌خواهد خود را حامی اسلام نشان دهد».

معاون جوبایدن: حداقل یک‌ششم مردم آمریکا گرسنه‌اند/ «کاملا هریس» در توئیتی نوشت: «از هر ۶ آمریکاییِ بزرگسالِ دارای فرزند، یکی از آن‌ها خانواده‌اش گرسنه است، از هر ۳ آمریکایی، یکی از آن‌ها از پرداخت هزینه‌های روزمره خود عاجز است، از هر ۴ کسب‌وکار کوچک، یکی از آن‌ها ناتوان از ادامه راه است».

احکام سیاسی (سؤال 97): استفاده از بیت­المال در تبلیغات انتخاباتی به نفع نماینده همسو، چه حکمی دارد؟ پاسخ: حرام و موجب ضمان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات