صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۱۶۰۰

"نه"بزرگ فرانسوی ها به انتخابات 

حزب «جمهوری به پیش» مکرون تنها ۱۰.۹ درصد آرا را به دست آورد و حزب «حرکت ملیِ» لوپن هم تنها ۱۹.۱ درصد

"نه"بزرگ فرانسوی ها به انتخابات 
 برگزاری انتخابات منطقه ای در فرانسه و عدم حضور دهها میلیون فرانسوی در این انتخابات، مولد تحلیلهای زیادی در خصوص این انتخابات بوده است. انتخابات منطقه‌ای فرانسه که روز یکشنبه در آن کشور برگزار شد، چند نتیجه چشمگیر داشت: اول، میزان بسیار پایین مشارکت که در تاریخ فرانسه کم‌سابقه است، و دوم،‌ ناکامی دو نفر از مطرح‌ترین چهره‌های سیاسی آن کشور: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری میانه‌گرا و مارین لوپن، رهبر جریان ملی گرای افراطی. 
حزب «جمهوری به پیش» مکرون تنها ۱۰.۹ درصد آرا را به دست آورد و حزب «حرکت ملیِ» لوپن هم تنها ۱۹.۱ درصد. در عوض حزب راست‌گرای «جمهوری‌خواهان»‌ توانست موفق‌تر از آن‌چه انتظار می‌رفت حاضر شود و ۲۹.۳ درصد آرا را به دست آورد. کمتر از ۳۴ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند. یعنی ۶۸ درصد مردم این انتخابات را نادیده گرفتند که بالاترین میزان مشارکت نداشتن شهروندان در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه است. دور دوم انتخابات، یکشنبه آینده ۲۷ ژوئن برگزار می‌شود.فرانسه سال دیگر عازم انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود، اما با توجه به نرخ بسیار پایین مشارکت، معلوم نیست انتخابات روز یکشنبه تا چه حد خبر از نتیجه رقابت سال آینده بدهند. 
برخی مقامات فرانسوی تاکید کرده اند که عدم مشارکت نزدیک به 70 درصد فرانسوی ها در انتخابات اخیر( که انتخاباتی مهم در فرانسه محسوب می شود)، مصداق سیلی محکمی است که آنها به دموکراسی فرانسوی زده اند! طی ماههای اخیر، تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه ادامه دارد و علاوه بر آن، سیاستهای ملی گرایانه افراطی کاخ الیزه و جریانهای نژادپرست در این کشور، مهاجرین و حتی شهروندان عادی در فرانسه را به ستوه آورده است. اعتراض شهروندان فرانسوی نسبت به سیاستمداران، بر گرفته از دغدغه های حل نشده آنها در خصوص مبارزه با فساد و عدم وجود آزادی های واقعی در این کشور است. از سوی دیگر، تصویب لایحه افزایش اختیارات پلیس و ممنوعیت تصویر برداری از اقدامات خشونت بار آن توسط مردم، خشم شهروندان فرانسوی نسبت به گروههای سیاسی در این کشور را دوچندان ساخته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات