صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۳۷۸۸
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

زیارت اربعین از شعائر خاص شیعه است/ راهپیمایی اربعین یعنی پیام جهانی حاکمیت مکتب اهل بیت(ع)

زیارت اربعین را فقط برای شیعه داریم که جز علامت های مومنین برشمرده شده، باید در این قالب تعریف کنیم و نهایت همت و تلاش خود را برای اعتلاء و استمرار آن داشته باشیم.

حجت الاسلام محمدتقی ربانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص اهمیت پیاده روی اربعین گفت: در فرهنگ سازی و فرصت سازی برای این ایام باید تلاش های متفاوت و متعدد انجام گیرد،چراکه مخاطبین از گروه ها اقشار و جوامع مختلف هستند.

در این خصوص باید به چند نکته توجه کرد؛ یکی اینکه حرکت هایی که به حرکت های جهانی تبدیل می شود برای عرض اندام و دیده شدن، نیاز به یکسری اقدام ها، فعالیت ها و برنامه ها را دارد. هر حرکتی اگر بدون دیده شدن ها و درگاه هایی که مورد توجه مخاطبین است، نباشد در خیلی از موارد دیگران از آن سوءاستفاده می کنند ومحتوا را تحت شعائر خود استفاده می کنند.


مهم بودن شعائر دینی
عضو انجمن مهدویت حوزه علمیه قم افزود: به عنوان نمونه در برخی از جریان هایی که شبه دینی، نا پدید و بدعت هستند، در خیلی جاها پیوست های مربوط به جریان های حق دارند. باید به دو عنصر توجه کانونی و اساسی داشته باشیم که یکی حقایق و واقعیت هایی است که وجود دارد و دوم بحث مربوط به دیده شدن و عرضه در مجامع و بلندگو ها و هر آنچه که می تواند توجه را جلب کند، است. مثلا در نماز باید هیچ گونه ریا وجود نداشته باشد و نماز برخواسته از اصول و محتوای شارع مقدس باشد، اما باید اذانی داشته باشد که از مناره ها یا از یک بلندی گفته شود؛ در واقع اذان و نماز همراه هم هستند یا اینکه حج باید همراه با شعائر باشد؛ بنابراین شعائر خیلی مهم هستند.
وی گفت: در شیعه به خوبی به شعائر توجه شده است و پیامبر و رهبران دینی خیلی به آن توجه داشته اند. شیعه هیچ گاه خود را محدود نکرده است؛ با توجه به اینکه شیعه در جایگاه جهانی و اینکه رسالت پیامبر و اهل بیت یک رسالت جهانی برای همه زمان ها و مکان ها است، شعائری را که برای توجه دادن و اینکه مخاطبین آن را ببینند، در این مذهب به زیبایی مطرح شده است. عاشورا تعریف دیده شدن و به میدان آوردن شیعه و معارف شیعه در آوردگاه جهانی است که بسیاری از مدعیان آنجا حضور دارند و از همین نگاه باید به اربعین نگاه کنیم.


راهپیمایی اربعین یک برنامه اقدام میدانی با تعریف جهانی است
ربانی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین یک سناریو و یک برنامه اقدام میدانی با تعریف جهانی است، گفت: بسیاری از مدعیان می خواهند میدان ها و عرصه های شیعه را در انحصار خود قرار گیرند و با استفاده از بسیاری از قدرت های رسانه ای، مالی واستکباری می خواهند قدرت را در دست خود گیرند یا اقتدار با آنها باشد. اربعین با هدایت ائمه اطهار به خصوص هدایت ولی الله الاعظم(عج) و به نام اباعبدالله الحسین(ع) برنامه ای است که می خواهد شیعه و پیروان مکتب اهل بیت در این میدان جهانی ورود پیدا کنند. بسیاری از عناصر این حرکت هم عناصری هستند که در آن استمرار و انجام شدن طولانی مدت، وجود دارد و این گونه نیست که یک کشور راهپیمایی را انجام می دهد، بلکه کلیه عناصر آن به صورتی است که در استمرار این حرکت، هیچ گاه مشکلی وجود ندارد، همچنان که در قضیه عاشوار و احیاء امر اباعبدالله(ع) در طول تاریخ این اتفاق افتاده و هزینه های آن به گونه ای سهل و روان انجام شده، اربعین هم به همین صورت است.


شیعه در عصر معاصر به نام خادمیت دین وارد میدان شده
وی با اشاره به نکته بعدی تصریح کرد: شیعه در این قرن یا دوره معاصر به نام خادمیت دین وارد میدان شده است، گاهی می گفتیم شیعه مذهب یا جریان فکری یا اعتقاد متعلق به یکسری افراد است؛ این حرف ها با انقلاب اسلامی و قیام امام(ره) و فهم و تشخیص مردم و شیعیان و مجاهدت و تلاش امت و شهدا و ایثارگران به یک اتفاق تبدیل مهم شد و آن عبارت است از تحقق حاکمیت دین در جامعه و دین از یک بحث شخصی و رفتار و افعال اهل دین به یک جریان حاکمیتی؛ یعنی دین در میدان آمد و با ادعای حاکمیت و رهبری جهان معاثر و نقش آفرینی در این دنیا مدعی شد که می توانم انسان را به کمالات و انتظاراتی که انسان معاصر از تعالی، ترقی، رشد و فرجام نیک مورد انتظارش است را به او بدهم.


راهپیمایی اربعین یعنی پیام جهانی حاکمیت مکتب اهل بیت(ع)
ربانی در ادامه گفت: پس مذهب شیعه در این دنیای معاصر که یکسری مطالبات نوپدید داشت، وارد میدان شد و گفت می توانم آن را محقق کنم. الان با توجه به حضور انقلاب اسلامی در حاکمیت و برپایی نظام مقدس اسلامی و اینکه هر روز این انقلاب فراتر از انتظار حرکت می کند و بحث مربوط به برپایی تمدن نوین یا احیای تمدن عزت اسلامی که به رهبری مقام معظم رهبری انجام می شود، باید در میدانی با تعریفی فراتر از ملی و منطقه و اسلام، یک عرض اندام و یک بروز و ظهور مطابق با دیده شدن های معاصر داشته باشد. اربعین به عنایات اهل بیت(ع) این نقض و نیاز ما را به شایستگی تامین کرده است. راهپیمایی اربعین یعنی پیام جهانی حاکمیت مکتب اهل بیت(ع)، حاکمیت اسلام محمدی(ص) و حاکمیت دین در عرصه های جهانی و وقتی این اتفاق می افتد، دنیا توجه می کند این چه اتفاقی است و پیام آن چیست.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ما در گذشته باید در بسیاری از همایش ها و نشست های تخصصی صحبت می کردیم که انقلاب اسلامی چنین پیام هایی دارد که این صحبت ها نیز محدود بود و به طور دائم اقتدار استکبار و تفرق های رسانه ای و شبکه های جهانی این بحث ها را به طریقی تضییع می کردند و فرصت ها را از بین می بردند و حتی سال بعد از آن، دیگر فرصت سخنرانی یا صحبت کردن نداشتیم، بنابراین ما حتما نیازمند یک میدان بودیم. در ایام حج به عنوان بحث برائت نیز، میدان را از ما گرفتند و با برخوردهای وحشیانه این میدان را از بین بردند و آن حرکت که شیعه ای که در حاکمیت بود و می خواست حداقل به دنیای اسلام و جهان پیام دهد که می خواهیم شروعی عزت مدار مبتنی بر معارف اسلام و قرآن برپا می کنیم، جلوی آن را گرفتند که با شدت و حدت، قتل عامل کردند و همچنان می ترسند که شیعیان در چادرها جمع شوند و اعلامیه برائت قرائت کنند.


زیارت اربعین از شعائر خاص شیعه است
وی گفت: طبیعتا این نیاز باید پر می شد؛ بسیاری از این شهدای ما اینچنین آرزویی داشتند که بتوانند در کربلا باشند، مظلومیت شهدا و جوشش خون آنها و عنایت حضرت امام حسسین(ع) باعث شد که این نقض یا کاستی یا مطالبه جهانی از انقلاب اسلامی، در کربلا و در اربعین تجلی پیدا کند.

این بسیار برای ما ارزش و اهمیت دارد و باید این تفضل را که از جانب اباعبدالله(ع) است و به نام امام زمان(عج) و در قالب امری مقدس است، قدر بدانیم. زیارت کربلا و اربعین از شعائر خاص شیعه است، چون زیارت اربعین را فقط برای شیعه داریم که جز علامت های مومنین برشمرده شده، باید در این قالب تعریف کنیم و نهایت همت و تلاش خود را برای اعتلاء و استمرار آن داشته باشیم.


ربانی با اشاره به نکته بعدی اظهار کرد: نکته ای که باید توجه شود، مکانی است که این حرکت و راهپیمایی در آنجا تعریف شده است؛ این اتفاق در جایی تعریف شده و در حال انجام است که آوردگاه آینده ای مربوط به آخرالزمانی است که می تواند یکسری انتظارات طولانی مدت و تاریخی انسان به خصوص پیروان ادیان توحیدی را تامین کند. آوردگاهی که در آنجا دوران خوش حیات بشری را تامین می کند، عراق و قطعه ای از جغرافیای جهانی است که بسیاری از مسائل مربوط به انتظارات آخرالزمانی اسلام، مسیحیت و یهود در همین نقطه تحقق پیدا می کند. الان نیز بسیاری از بلندگوها، دوربین ها و نگاه ها دائم اینجا معطوف است که در اینجا چه اتفاقی می افتد و چه حرکتی انجام می شود؛ بنابراین خیلی مهم است که این حرکت، درست در کانون جغرافیایی مشخص و برگزیده ای اتفاق می افتد که هیچ کس نمی تواند بگوید اینجا را حذف می کنم یا کنار می گذارم. اینجا به گونه است که کوچکترین مسئله ای قابل توجه ادیان، تمدن ها و بسیاری از جریان هایی است که نگاه به آینده دارند.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: راهپیمایی اربعین، هم در مکان خاص و هم مبتنی بر برپایی نظام مقدس اسلامی و جایگاه شعائر اتفاق می افتد که مدخل های کلیدی مسائل است که هر کدام نیاز به بحث دارد که بتوان آنها را درک کرد. به خصوص اینکه ارتباط این مسئله با امام زمان(عج) و ظهور و آماده سازی جهان برای پذیرش یک اتفاقی مبارک به نام ظهور حضرت و برپایی حکومت جهانی از هیمین نقطه است، چراکه ما در عراق شهر کوفه، مسجد کوفه و سهله واقع شده اند که پایگاه حضرت بقیه الله(عج) است.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات