صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۳۱
فواد ایزدی مطرح کرد:

آمریکا نمی خواهد به برجام  برگردد/ ایران برای لغو تحریم ها می رود

 آمریکا از برجام عبور کرده و نمی خواهد به آن برگردد اما ایران برای لغو تحریم ها می رود؛ هر چند با توجه به زیاده خواهی هایی که آمریکا دارد موضوع سختی در پیش است.

«فواد ایزدی»، در خصوص ارزیابی مذاکرات 8 آذر در وین در  مصاحبه اختصاصی با «بصیرت» گفت: به نظر میرسد آمریکا از برجام عبور کرده و نمی خواهد به آن برگردد. در سال 94 آمریکایی ها یک سری  دغدغه در خصوص ایران داشتند.
وی افزود: ایران 10 تن اورانیوم غنی شده داشت و سایت اراک و 19 هزار سانتریفیوژ داشت و توانمندی هسته ای ایران در سطحی بود که  آمریکایی ها احساس می کردند باید محدود شود و این اتفاق ذیل برجام افتاد.
این کارشناس سیاست بین الملل بااشاره به آنچه امروز آمریکا می گوید، ابراز کرد: خانم وندی‌شرمن که قائم مقام وزارت خارجه آمریکاست چند ماه پیش در کنگره گفته بود" سال 2021 سال 2015 نیست و شرایط فرق کرده و نیازها و درخواست ها متفاوت  است" آنچه مسئولان و سیاستمردان آمریکایی و حتی خود بایدن  هم گفته حاکی از آن است که به دنبال یک توافق طولانی تر و قوی تر هستند.
وی با بیان اینکه توافق طولانی تر یعنی  بخواهند زمان بندهایی از برجام که بازه زمانی آن رو به اتمام است  را اضافه کنند، گفت: قوی تر هم یعنی فراتر از بحث های هسته ای امتیازات دیگری و جدیدی می خواهند از این رو متد فعلی برجام برایشان مناسب نیست.
ایزدی با اشاره به تجربه دوره ترامپ عنوان کرد: آمریکایی ها این تجربه را دارند که خروج آمریکا  به آن سمتی که ترامپ خارج شد در نهایت خیلی به نفع آمریکا نخواهد بود.
وی با بیان اینکه هدف اصلی آمریکا اکنون ایجاد اجماع علیه ایران است، اظهار داشت: این هدف آمریکا یک بُعد تبلیغاتی هم دارد آنها می گویند ما قصد بازگشت به برجام داریم در حالی که در واقعیت نمی خواهند به برجام برگردند.
این کارشناس گفت: آمریکا در حالیکه قصد بازگشت به برجام ندارد، ادعای برگشت دارد و می خواهد ایران را متهم کند که مشکل، ایران است و ایران نخواسته به برجام برگردد.
ایزدی عنوان کرد:  آمریکا با  متهم کردن ایران مبنی بر اینکه نخواسته به برجام برگردد، سعی دارد اجماعی علیه  ایران درست کرده و کشورهایی مانند روسیه و چین را هم همراه خود کند چرا که اساسا مشکل تحریم های ترامپ این بود که همراهی خیلی گسترده ای نداشت و در نهایت به نتیجه ای هم نرسید.
وی در ادامه در خصوص روند مذاکرات ابراز کرد: 8 آذر جلسه اول مذاکرات است و در این جلسه چون هم فاصله افتاده و هم تیم جدیدی آنجا حضور دارد در سطح  مقدمات کار می شود و خیلی وارد جزئیات نمی شوند.
ایزدی ابراز کرد: باید فرصت داد که ببینند به نتیجه ای میرسند اما آنچه مهم می باشد،  این است که ایران با حُسن نیت وارد مذاکرات می شود و تیمی  که از ایران به مذاکرات وین می رود واقعا به دنبال رسیدن به نتیجه هستند و خودشان هم به آن اذعان داشته اند.
وی با بیان اینکه نیاز است تحریم ها لغو شود، ابراز کرد: ایران برای همین کار یعنی لغو تحریم ها پای میز مذاکرات می رود اما با توجه به زیاده خواهی هایی که آمریکا دارد موضوع سختی در پیش است ولی قطعا تیم ایرانی تلاش خودش را می کند.  

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات