صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۹۳۶۱

معادلات پیچیده ای در قبال جنگ اوکراین در راه است/ آیا مسکو مواضع واشنگتن را هدف قرار می دهد؟

فرانسه و آلمان ناچار شوند از ترس بسط درگیری ها و تثبیت جنگ در خاک اروپا از واشنگتن و لندن بخواهند تا هر چه سریع تر بازی خطرناک خود در شبه جزیره کریمه را متوقف نمایند.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

هشدار صریح روسیه به آمریکا در جنگ اوکراین، پیش در آمدی بر ایجاد یک گره کور تازه در بحبوحه جنگ اوکراین محسوب می شود.البته این گره کور، بیش از آنکه منافع مسکو را در این آوردگاه درگیر کند، متوجه اهداف و منافع آمریکا در اروپا خواهد بود. به نظر می رسد پس از رخدادهایی که در "کریمه" اتفاق افتاده است، دیگر روسیه ادبیات و تاکتیک خود را در نبرد تغییر داده و بخش مهمی از مواضع خود را دیگر نه خطاب به دولت زلنسکی، بلکه دولت بایدن بیان می کند. به عبارت بهتر، کاخ کرملین تصمیم گرفته است هزینه های دخالت آمریکا و انگلیس در جنگ اوکراین را افزایش دهد. این بدترین خبر ممکن برای دولتهای بایدن و جانسون محسوب می شود!

صریح ترین هشدار از سوی روسیه
همان گونه که اشاره شد، اصلی ترین هشدار روسها خطاب به آمریکا مربوط به تحولات اخیر در کریمه می باشد. تحولاتی که بر اساس برآورد اطلاعاتی روسها، محصول هم افزایی اوکراینی ها با کشورهای مداخله گر غربی در نبرد می باشد و نمی تواند محصول عملکرد ارتش اوکراین( به تنهایی) باشد! «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو نمی‌خواهد ایالات متحده به یک طرف درگیری در اوکراین تبدیل شود، اما واشنگتن هنوز هشدارها را نشنیده است.به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان این که «ایالات متحده و ناتو با صحبت در مورد حمله احتمالی اوکراین به خاک روسیه، اوضاع را تشدید می‌کنند.ما به واشنگتن نسبت به تشدید تنش علیه روسیه از خاک اوکراین هشدار می‌دهیم. وضعیت بسیار خطرناک شده است."
او همچنین گفت «مسکو تز کی‌یف در مورد "دفاع از خود" را نمی‌پذیرد. اوکراین آشکارا در مورد حمله به عمق خاک روسیه صحبت می‌کند. روزنامه «پولیتیکو» به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد که ایالات متحده استفاده کی‌یف از تسلیحات آمریکایی برای حمله به کریمه را تایید می‌کند، زیرا معتقد است این اقدام دفاع از خود است. این مقام گفت: البته ما اهدافی را انتخاب نمی‌کنیم و همه چیزهایی که ارائه کرده‌ایم برای اهداف دفاع از خود است. هر هدفی که آن‌ها برای تعقیب در خاک اوکراین انتخاب می‌کنند، طبق تعریف دفاع از خود است.

تحولاتی که طبیعی نیست!
هشدار مسکو در حالی مطرح شده که رسانه‌های محلی بامداد جمعه (۱۹ اوت) از وقوع انفجارهای قوی در منطقه «سِواستوپول» واقع در شبه‌جزیره کریمه خبر دادند. برخی رسانه‌های غربی گفتند این انفجارهای مهیب در نزدیکی پایگاه هوایی «بِلبِک» متعلق به روسیه در شمال سِواستوپول رخ داده است.خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع خود نوشت که حداقل چهار انفجار، شهر سِواستوپول را لرزانده و در پایگاه هوایی روسی بلبک اتفاق افتاده است. فرماندار سِواستوپول به رسانه‌های روسی خبر داد که سامانه‌های پدافند هوایی در پایگاه هوایی بلبک، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی را حریم هوایی این پایگاه سرنگون کردند.دقایقی بعد «اُلکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین اظهار داشت: «هیچ چیز ما را از هدف قرار دادن کریمه و تأسیسات موجود در آن باز نمی‌دارد». رسانه‌ها این اظهارات رزنیکوف را تایید تلویحی بر انجام حمله به پایگاه هوایی روسیه توصیف کردند، هر چند که اوکراینی ها هنوز به صورت رسمی این اقدام را نپذیرفته اند!

آشکارسازی از هدف خطرناک اوکراینی ها
«میخائیلو پودولیاک» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین نیز بعد از این حادثه گفت: «می‌توانیم پل کرچ را که روسیه و کریمه را به هم متصل می‌کند، تخریب کنیم. هدف قرار دادن تاسیسات و پل‌های ساخته شده توسط روس‌ها مشروع است».
پیش از این نیز در نهم اوت ۲۰۲۲، انفجارهایی در فرودگاه نظامی ساکی در غرب کریمه که توسط روسیه اداره می‌شود، رخ داد. بخش اطلاعات ارتش انگلیس مدعی شد در حمله نیروهای اوکراینی به پایگاه روسیه در شبه‌جزیره کریمه، حداقل ۸ جنگنده روسی نابود شد.مقامات اوکراین اخیرا درباره بازپس‌گیری شبه‌جزیره کریمه از روسیه با استفاده از تسلیحات نظامی آمریکا سخن گفته‌اند. این اظهارات با واکنش تند روسیه مواجه شده است. چندی قبل «وادیم اسکیبیتسکی» سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین هشدار داد که احتمال دارد این کشور با استفاده از موشک‌های آمریکایی، شبه‌جزیره کریمه را هدف قرار دهد.«دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور پیشین روسیه و معاون رئیس شورای امنیت این کشور در واکنش هشدار داد که هر گونه تعرض خارجی به خاک کریمه با پاسخ قاطع و کوبنده مسکو مواجه خواهد داشت.

آیا قواعد نبرد تغییر می یابد؟
ورود آمریکایی ها، انگلیسی ها و اوکراینی ها به نبرد در کریمه به وضوح از تاکتیک جدید غرب در جنگ اوکراین پرده بر می دارد. بر این اساس، بازیگران غربی تلاش می کنند تا شکستهای ارتش اوکراین در شرق این کشور را با هدف قرار دادن کریمه و ایجاد جبهه ای تازه در این منطقه جبران کنند. به رسمیت شناختن الحاق کریمه به خاک روسیه، یکی از اصلی ترین مطالبات مسکو و پیش شرطهای صلح در اوکراین محسوب می شود. در چنین شرایطی غرب تلاش کرده است تا حساسیت روسها نسبت به کریمه را برای خود تبدیل به امتیاز کند.

اما این بازی زمانی جواب می دهد که معادلات نبرد مطابق پیش بینی های غرب پیش برود! اکنون روسها انگیزه مضاعفی برای تغییر این پیش بینی ها ( به ضرر اهداف غرب) پیداکرده اند.

یکی از اقداماتی که ممکن است روسیه صورت دهد، هدف قرار دادن مواضع آمریکا در خاک اروپا یا دیگر نقاط جهان باشد. سبک این عملیاتها نیز احتمالا مانند عملیاتی که در کریمه از سوی غرب و اوکراین صورت می گیرد، غیر اعلامی و غیر رسمی اما با تلفات بالا خواهد بود.

در چنین شرایطی غرب ناچار به تغییر تاکتیکی بازی خود در کریمه و عقب نشینی از موقعیت فعلی خواهد بود. بدیهی است که دولت زلنسکی و ارتش اوکراین نیز بدون حمایتهای آمریکا، انگلیس و اعضای ناتو قادر به پیشبرد رویکرد کنونی در کریمه نخواهند بود. نکته مهم تر نیز می تواند به هشدار صریح روسیه به اعضای غیر آمریکایی ناتو مربوط شود، به گونه ای که بازیگرانی مانند فرانسه و آلمان ناچار شوند از ترس بسط درگیری ها و تثبیت جنگ در خاک اروپا از واشنگتن و لندن بخواهند تا هر چه سریع تر بازی خطرناک خود در شبه جزیره کریمه را متوقف نمایند. در هر حال، روزهای خاص و معادلات پیچیده ای در قبال جنگ اوکراین در راه است.....
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات