صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۴۶۸۱۲
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

سعادت: حذف انحصار و کاهش قیمت‌ها دستاورد مصوبه واردات خودروی خارجی است

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: دستاورد مهم واردات خودروی نو و کارکرده تحمیل شوک به قیمت‌ها و در نهایت کاهش قیمت‌هاست، ضمن اینکه بزرگترین دستاورد مصوبه مجلس تلنگری بر خودروسازان است که باید در مسیر رقابتی و شکستن انحصار و توسعه صنعت خود برآیند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با رحمان سعادت

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifبه گزارش بصیرت، رحمان سعادت اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفتگو با بصیرت در خصوص مصوبه دو فوریتی مجلس در خصوص تسهیل واردات خودرو‌های نو و کارکرده و اثراتی که این روند می‌تواند بر کاهش قیمت و جلوگیری از انحصار ایجاد شده در صنعت خودروسازی کشور صورت دهد گفت: امروز کاهش قیمت خودرو و افزایش کمیت و استاندارد‌های خودرو براساس آنچه در دنیا این صنعت به مشتریان خود عرضه می‌کند موضوع بسیار مهمی است که به هیچ وجه نباید دست‌کم گرفته شود چرا که یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم است، ضمن اینکه رهبر انقلاب نیز این مطالبه را به صورت بسیار جدی از دولت و خودروسازان داشته‌اند.

* وی در اين‌باره توضیح داد: یکی از راهکار‌های مهم کاهش قیمت و شکستن انحصار ایجاد شده در صنعت خودروسازی که بعضاً از آن به عنوان مافیای خودرو یاد می‌شود واردات خودروست، چه خودروی نو یا کارکرده. بعد از تشدید تحریم‌ها به دلیل نگرانی‌های بانک مرکزی در تخصیص ارز برای واردات خودرو، متاسفانه جلوی واردات گرفته شد و این روند سبب افزایش انحصار و تبعیض‌هایی در عرضه و قیمت‌گذاری و حتی کیفیت خودرو شد که به نفع مردم نبود.

* رحمان سعادت استاد اقتصاد گفت: با توجه به اینکه مطالبه مردم و تحقق آن باید برای دولت و مجلس مهم باشد تصویب دو فوریتی قانون واردات خودروی نو و کارکرده بسیار مهم است چرا که اگر به درستی صورت بگیرد می‌تواند روی کاهش قیمت خودرو‌های داخلی و فضاسازی برای رقابت بیشتر خودروسازان ایرانی با رقیب خارجی تاثیر بگذارد.

* عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان افزود: یکی از موضوعات مهمی که در صنعت خودرو در طی پنج دهه اخیر همیشه محل بحث و نظر بوده این است که در تولید خودروی داخلی شاهد رقابت درستی باشیم که هم به نفع خودروساز باشد هم مصرف‌کننده واقعی.

* وی در اين‌باره تصریح کرد: به یاد دارم قبل از پیروزی انقلاب بازار خودرو دست کارخانه‌های خارجی بود بنابراین عملاً بخش داخلی برای تولید مجبور بودند با مافیای خودرو‌های خارجی در داخل مبارزه کنند، به خاطر وجود چنین مشکلاتی در نهایت حاکمان وقت را راضی به فراهم‌سازی شرایطی برای تولید خودروی داخلی کردند، مساله جالب توجه این است که اینک فضا متفاوت از گذشته شده است یعنی امروز مافیای خودرو در دست تولیدکنندگان داخلی است.

* رحمان سعادت عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد گفت: به این معنا که امروز خودروسازی داخلی به روش‌ها و ترفند‌ها و لابی‌های مختلف سعی می‌کند در بازار انحصاری کار کند به همین خاطر با لابی‌گری‌های بسیاری در طول سال‌های اخیر مانع واردات خودروی خارجی به کشور شده‌اند درحالی که اتفاقاً به زیان خود عمل کرده‌اند.

* وی در اين‌باره توضیح داد: شاید در ظاهر عدم واردات به نفع آن‌ها باشد، اما در نهایت به دلیل اینکه صنعت پیشرو است و روز به روز صنایع توسعه می‌یابند صنعت خودروسازی نیز باید خود را آپدیت کند و همپای صنعت خودروسازی جهان حرکت کند در غیر این صورت در نهایت و در طی زمان کوتاهی محکوم به نابودی است.

* وی خاطر نشان کرد: متاسفانه صنعت خودروسازی کشور در طول یک دهه گذشته موفق شده به نوعی جلوی واردات را بگیرد و از طریق جلوگیری از ورود خودرو‌های خارجی توانسته‌اند منافعی برای خود کسب کنند و سود‌های نجومی ببرند، اما این موضوع قطعاً موقتی است و به زیان صنعت و سیاست‌گذار است، ضمن اینکه شاهد بودیم وزرای صنعت معدن و تجارت هم نتوانستند با این مافیا مبارزه کنند شاهد این ادعا استیضاح اخیر وزیر صمت بود.

* رحمان سعادت خاطر نشان کرد: خواهی نخواهی صنعت خودروسازی ایران چاره‌ای غیر از تن دادن به فرآیند توسعه و پیشرفت ندارد به این خاطر باید در خصوص واردات خودرو اقدامات جدی صورت داد چرا که طبیعتاً ورود خودرو‌های خارجی سبب افزایش رفاه مردم می‌شود و منجر به منصفانه‌تر شدن قیمت‌های داخلی می‌شود.

* وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: دستاورد مهم واردات خودروی نو و کارکرده تحمیل شوک به قیمت‌ها و در نهایت کاهش قیمت‌هاست، ضمن اینکه بزرگترین دستاورد مصوبه مجلس تلنگری بر خودروسازان است که باید در مسیر رقابتی و شکستن انحصار و توسعه صنعت خود برآیند تا در این حوزه پیشرفت‌هایی داشته باشند و حتی بتوانند در بازار‌های منطقه‌ای با رقبای خود رقابت کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات