غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (یکشنبه، ۱۱ آذر ماه) در آیین گرامیداشت روز نیروی دریایی ارتش که در جزیره کیش برگزار شد، ضمن یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و مقاومت، بیان کرد: حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سید عباس عراقچی را در این جمع گرامی میدارم و حضور ایشان را در این جمع حاوی پیام پیوستگی دیپلماسی و میدان میدانم که مکمل یکدیگرند، همان مفهوم ارزشمندی که شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی نماد سرافراز آن حقیقت بود. وی با اشاره به سابقه دریانوردی در میان مسلمانان و ایرانیان، گفت: تاریخ دریانوردی مسلمانان و ایرانیان، تاریخی بسیار طولانی است یعنی از روزی که ایرانیها در این کشور مستقر شدند، دریانوردی داشتهاند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مسلمانان هم از آغاز اسلام نیروی دریایی داشتهاند، بیان کرد: درباره این تاریخ، کتب مختلفی توسط ایرانیان و برادران عرب زبان نوشته شده، علاوه بر این اسلام شناسان و ایران شناسان اروپایی و خارجی هم کتابهای مفصل و تحقیقات گوناگون داشتهاند.حداد عادل گفت: ایرانیان و مسلمانان در منطقه غرب آسیا همواره با دریا سر کار داشتهاند، کشور عربستان که مهد پیدایش اسلام بوده محاط در دریا و شبه جزیره است و مسلمانان در همان آغاز اسلام وقتی به شامات و فلسطین رسیدند با دریای مدیترانه هم مرز شدند و با امپراطور روم شرقی مواجه شدند.وی ادامه داد: دریا میدان ارتباط مسلمانان با دیگران بود چه ارتباطات صلحآمیز و چه در میدانهای نبرد.
*انگیزههای مسلمانان برای حضور دریاعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایرانیان هم از عهد هخامنشی در دریاهای دوردست حضور داشتند، در زمان داریوش ایرانیان برای گسترش تجارت و همچنین امور دفاعی و نظامی آبراهه و کانالی راه حفر کردند که رود نیل را به دریای سرخ متصل میکرد، این قصه مربوط به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش است.حدادعادل مطرح کرد: این دریانوردی در دوران اشکانیان و ساسانیان هم ادامه پیدا کرد و ایرانیان از سوی شرق به چین و جنوب شرقی آسیا و از جانب غرب به آفریقا و سایر نقاط این منطقه از طریق دریا سفر میکردند و کشتیرانی میکردند.وی با اشاره به اینکه مسلمانان برای سفرهای دریایی و حضور در دریا انگیزههای متفاوت داشتند، گفت: یک انگیزه تجارت و سفر، انگیزه مهم دیگر مقاصد دفاعی و نظامی و اندیشه جهاد بود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد: در تاریخ دریانوردی مسلمانان نوشتهاند که در سال ۳۴ هجری، مسلمانها نیروی دریایی داشتند که توانستند امپراطوری روم شرقی را که با ۵۰۰ کشتی جنگی در دریای مدیترانه حضور داشت، شکست دهند.حدادعادل بیان کرد: در سال ۹۸ یعنی حدود یک قرن پس از ظهور اسلام، نیروی دریایی مسلمانان در دریای مدیترانه، استانبول را که پایتخت امپراتوری روم شرقی بود با ۱۸۰۰ کشتی جنگی محاصره کرده، این حقایق سابقه نیروی دریایی بین مسلمانها را نشان میدهد.وی اضافه کرد: به جز تجارت و سفر و مقاصد دفاعی و نظامی، یک انگیزه و ضرورت دیگر هم برای حضور مسلمانان در دریا وجود داشت که آن انگیزههای دینی و شرعی بود.حدادعادل گفت: ما میدانیم که هر مسلمانی در هر جای جهان که باشد اگر توان مالی داشته باشد بر او واجب است به مکه سفر کند و خانه خدا را زیارت و عبادت خانه کعبه را به جا آورد.
*40 کتاب دریامحور از ابن ماجد به یادگار مانده استوی تأکید کرد: فریضه حج سبب میشد که مسلمانان برای سفر در دریا آمادگی و امکانات داشته باشند. ایرانیان به جهت ساحل طولانی که در جنوب و شمال کشور داشتند، سابقه مهمی در دریانوردی دارند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: میخواهم امروز به یک شخصیت بزرگی که در تاریخ دریانوردی مسلمانان و ایرانیان جایگاه بسیار مهمی دارد اشاره کنم و آن شخصی است به نام ابن ماجد. حدادعادل مطرح کرد: این شخصیت در قرن 15 میلادی و در قرن 9 هجری زندگی میکرد و در میان چهرههای دریانورد ایران و اسلام، شاخصترین فرد محسوب میشود. وی افزود: دریانوردان ایران و اسلام تنها ایمان و شجاعت نداشتند بلکه علاوه بر آن دانش کافی نیز داشتند. دریانوردی یک فن است که به انواع دانشها احتیاج دارد.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دریانوردان باید راههای دریایی را شناخته و بر علم نجوم تسلط داشته باشند، اظهار کرد: امروز وسایل الکترونیکی و ارتباطی گسترش پیدا کرده است اما در قدیم این ستاره شناسی بود که به دریانوردان اجازه و امکان این را میداد تا راه و جهت خود را در دریا تشخیص دهند.حدادعادل تصریح کرد: دریانوردان باید از تغییرات فصول، بادها و باران های موسمی به خوبی آگاهی پیدا میکردند. باید جغرافیای منطقه، جزایر سر راه و مردم آن و نیز بندرگاهها را میشناختند.وی تأکید کرد: ابن ماجد کسی است که ۴۰ کتاب به زبان عربی از او در دانش دریانوردی به یادگار مانده است.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بنده میخواهم از میان آنها به، «کتابالفوائد فی اصول البحر والقواعد» اشاره کنم. این کتاب ۱۲ فصل دارد که حاوی انواع دانشهایی است که دریانوردان باید بدانند.
*دریا محل رشد قدرت و ثروت استوی خاطرنشان کرد: واسکودوگاما دریانورد پرتغالی وقتی میخواست وارد اقیانوس هند شود، از راهنمایی ابن ماجد کمک گرفت. گفته شده که او بعدها بابت این راهنمایی پشیمان شده است.حدادعادل با اشاره به سیاستهای کلی دریامحور کشور، گفت: دریا محل رشد قدرت و ثروت است. میان حضور در دریاها و اقتدار، رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. نبض اقتصاد دنیا در بندرگاهها میتپد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: فراوانی جمعیت در سواحل بیشتر است. این واقعیتها موجب شده برای سیاست دریامحور اهمیت قائل شویم. دریا فقط محل استخراج نفت و گاز نیست، بلکه دریا برای امنیت و اقتدار ضرورت دارد و راه تنفس اقتصادی ما است. در کنار ناوگان نظامی، ناوگان تجاری و حمل و نقل هم در اختیار داریم.حدادعادل تصریح کرد: بسیاری از اصطلاحات فارسی در حوزه دریانوردی وارد علوم دریا شده است و ایرانیان مقام والایی در حوزه دریانوردی دارند.وی در ادامه با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی از چند سال گذشته، توجه مسئولان را به مسئله دریا جلب کردهاند، گفت: از سال ۹۶ ایشان مجمع تشخیص مصلحت را مأمور تدوین سیاستهای کلی دریامحور کردند و مجمع در بیش از ۵۰ جلسه تخصصی مفاهیم اولیه سیاستهای کلی را بررسی کرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در ادامه نیز ۱۰۸ کارگروه تشکیل و در چند کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت بررسی شد و در صحن اصلی ۸ جلسه تشکیل شد و پیش نویس این سیاستها را بررسی و تصویب کرد و به رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم شد و ایشان در ۱۶ آبان ۱۴۰۲ آن را ابلاغ کردند. حدادعادل تأکید کرد: نزدیک به ۳ هزار نفر ساعت در مجمع تشخیص مصلحت نظام در این موضوع کار شد.
*برای تحقق توسعه دریا محور، یک ساختار چابک طراحی شودوی خاطرنشان کرد: در این سیاستها بر تقسیم کار ملی، مدیریت چابک، اتخاذ سیاستگذاری یکپارچه توسعه دریامحور، تسهیل و توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی، بهره برداری بهینه از منابع زیست بوم دریا و توجه به محیط زیست، ارتقای سرمایه انسانی، پشتوانه علمی، توسعه همکاری تجاری با سایر کشورها، افزایش سهم کشور در حمل و نقل دریایی و حمایت از فعالان اقتصادی بومی و محلی تاکید شده است.وی افزود: ما در ابتدای یک راه طولانی هستیم و این راه طولانی ایجاب کند که ما از همه لوازم برای تحقق سیاستهای کلی دریامحور استفاده کنیم. بیش از هر چیز مدیریت کارآمد در این کار ضرورت دارد.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه همسویی همه دستگاههای دولتی به ویژه در دولت جدید ضروری است، افزود: با مدیریت جدیدی که در این دولت برای توسعه دریامحور انتخاب شده انتظار میرود با توجه به سیاستهای کلی، یک ساختار چابک و چالاکی طراحی شود. در این خصوص باید از ظرفیتهای بومی و محلی استفاده کامل شود.حدادعادل گفت: باید به سرمایهگذاری بخش خصوصی در کرانه، دریا و در پس کرانهها اهمیت داده شود، البته مهمتر از همه چیز امنیت سرمایهگذاری و امنیت عمومی بوده که باید حفظ شود.حدادعادل گفت: تاریخ بهخوبی نشان داده هر ملتی که خواهان عزت و ماندگاری است باید روی پای خود بایستد بهگونهای که توسعه قدرت دریایی و مأموریت ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش نمونهای از این اقتدار و اقدام برای ماندگاری است.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: ما اطمینان داریم جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی در آینده روزهای روشنتر و موفقیتهای گستردهتری خواهند داشت.