تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۷۶۸۶۸

پشت پرده حمله به مساجد شیعیان عربستان (بخش اول)


سرویس خارجی: روزنامه رای الیوم نوشت: پشت پرده حمله انتحاری به مسجد شیعیان در شهر قطیف در شرق عربستان، محاسبات سران سعودی را بر هم زد، زیرا گزارش ها نشان داد عامل این انفجار وابسته به داعش بود و این امر یعنی موفقیت این گروه در نفوذ به عمق خاک عربستان و شکستن دیوار امنیتی است.

رای الیوم در سرمقاله خود افزود: آنچه مسلم است اینکه شاهزاده محمد بن نایف مسئول پرونده امنیتی عربستان پس از شنیدن خبر حمله انتحاری در قطیف که در آن 30 نفر شهید و زخمی شدند، بیشتر از هر کس دیگری غافلگیر شده است، زیرا نام و شهرت وی به موفقیت هایی که به عنوان وزیر کشور در مبارزه با القاعده و عناصر آن درعربستان به دست آورده، گره خورده است.این روزنامه افزود: محمد بن نایف نه فقط مسئول اصلی امنیت در عربستان، بلکه رئیس کمیته عالی امنیت و سیاست این کشور شامل وزارت دفاع و دستگاه‌های امنیتی، اداره آگاهی، وزارت حج و اوقاف و امور خارجه است.

این قوی ترین کمیته تصمیم‌گیری در کشور است که بر عملیات حمله به یمن و حمایت مالی و تسلیحاتی مخالفان مسلح در سوریه نظارت می کند؛ و به بیان ساده این کمیته شورای عالی جنگ عربستان است .

خطر حمله انتحاری در قطیف، شمار قربانیان یا قربانی شدن شیعیان نیست، بلکه مهم، عامل این حمله بود که تروریست‌های داعش نقش اول این سناریوی خطرناک را بازی می‌کردند و این بدان معناست که عناصر این گروه در نفوذ به عمق عربستان و شکستن دیوار امنیتی این کشور موفق بوده‌اند.راهبرد امنیتی عربستان در سال‌های اخیر تامین امنیت داخلی و مبارزه با گروههای افراطی در سوریه، عراق، یمن و لیبی بوده است تا مانع نفوذ آنها به این کشور شود و در این زمینه موفقیت های قابل توجهی در طول پنج سال گذشته به دست آورده است.

شبکه القاعده در برابر داعش از لحاظ قدرت، شمار عناصر و ایدئولوژی کم می آورد، زیرا القاعده پس از مرگ رهبر آن اسامه بن لادن و حملات آمریکا به پایگاه‌هایش در افغانستان، یمن و عراق در مرحله انتقالی به سر می برد و جانشین آن یعنی گروه جبهه النصره فقط در سوریه فعالیت دارد.

رای الیوم افزود: این در حالی است که داعش بر نیمی از سوریه و یک سوم عراق سیطره دارد و از نظر مالی و تسلیحاتی خودکفا است. پیروزی های نظامی اخیرش در تصرف شهرهای رمادی در عراق و تدمر در سوریه منجر به نزدیکی هر چه بیشتر این گروه به مرز عراق با عربستان ( یکی از اهداف اصلی در آینده) و به خدمت گرفتن بیش از 100 هزار عنصر جدید در صفوف آن شده است.

رهبری سیاسی و امنیتی عربستان نمی تواند چندین جنگ را همزمان در داخل و خارج کشور اداره کند، به خصوص که جنگ در یمن ممکن است ماه‌ها و شاید سال‌ها به طول انجامد و عملا به طور مستقیم درگیری‌ها به مرزهای عربستان نزدیک شده است . اگر نگرانی رهبران عربستان از این حمله و زمان آن، در وهله اول حفظ امنیت داخلی باشد، نگرانی بیشتر آنها از تشدید فتنه طایفه‌ای و تبدیل آن به یک انتقامجویی متقابل با حمایت طرفهای خارجی و داخلی است.

نزدیک به 3 میلیون شهروند شیعه در عربستان زندگی ‌می‌کنندکه باید امنیت برای آنان تامین شود و تکرار حمله به مساجد و حسینیه های آنان، ممکن است موجب شود، برخی به اقدامات تلافی جویانه دست بزنند.

مقامات عربستان مسئولیت تبدیل درگیری ها در منطقه بخصوص یمن، سوریه و عراق به درگیری طایفه ای مذهبی و شعله‌ور‌کردن این جنگ‌ها با کمک رسانه‌های وابسته و شبکه‌های تلویزیونی مذهبی و خبری و اینترنت را بر عهده دارند و باید بدانند که این اقدامات بی گمان بر اوضاع داخلی این کشور تاثیرگذار است و نمونه آن هم حمله اخیر به شهر قطیف بود.

سیاست رسانه ای عربستان و فعالیت ها در فیس بوک، توییتر و اینترنت بسیار بیشتر از آنچه دوستان این کشور را زیاد کند، دشمنان عربستان را افزایش داده و تاثیر آن کاملا معکوس بوده است.

مهمترین برگ برنده کنونی در دست مقامات عربستان امنیت و ثبات داخلی است و همین امر موجب شده است که بسیاری از شهروندان و بزرگان این کشور به خاطر امنیتی که در مقایسه با کشورهای عربی همجوار دارند، از حکومت خود حمایت کنند.رای الیوم اضافه کرد: به عقیده ما با توجه به جنگ‌هایی که عربستان در چندین جبهه خارجی خود را درگیر کرده است، این برگ برنده دیگر به همان قدرتی که پنج یا 10 سال پیش داشت، نیست و به نظر می رسد، عواقب آن با وضوح بیشتری در جبهه داخلی به چشم می خورد، بنابراین عربستان باید در برخی سیاست های خود تجدید نظر کند .

از طرفی، تکفیری های جنایتکار بار دیگر با چنگال کینه و نفاق خود، دهها انسان بی‌گناه را به خاطر پیروی از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به خاک و خون کشیدند و مسجد امام علی(ع) در القدیح قطیف در شرق عربستان، به سند دیگری از کینه‌توزی وهابیون تکفیری تبدیل شد که طی آن دست‌کم ۱۵۰انسان شهید یا زخمی شدند، آن هم در حالی که در حال راز و نیاز و عبادت با خدای بی‌نیاز بودند.

در پی این انفجار تروریستی، دستگاه‌های رسمی سعودی اعم از سیاسی و مذهبی تلاش کردند آل سعود را از دست داشتن در این جنایت و ارتباط با تروریست‌های تکفیری تبرئه کنند و وزارت کشور سعودی هم با اعلام اینکه، عامل انتحاری در حمله به مسجد شیعیان در قطیف، شهروند سعودی به‌نام عبدالرحمان صالح القشعمی و عضو باند تروریستی هوادار داعش بوده است، سعی کرد هرگونه ارتباط عاملان این جنایت با حاکمان عربستان را انکار کند.

سخنگوی امنیتی وزارت کشور سعودی مدعی شده بود عامل انتحاری، به‌دلیل عضویت در یک باند تروریستی که دستورات خود را از گروه تروریستی داعش در خارج می‌گرفت، تحت تعقیب بود و این باند تروریستی چند روز قبل شناسایی و ۲۶نفر از عناصر آن که همگی تابعیت سعودی داشتند، دستگیر شده‌اند.به‌خلاف پرونده سازی آل سعود در خصوص انفجار تروریستی قطیف، شواهد و قرائن از دست داشتن دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم آل سعود در این جنایت خبر می‌دهد و برخی رسانه‌ها نیز حتی به‌صراحت از دست داشتن جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی که فرزند شاه این کشور نیز به شمار می‌رود، خبر داده‌اند.

در این زمینه یک پایگاه خبری غربی فاش کرده است که تندروهای وابسته به جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان مسئول طراحی و اجرای عملیات انتحاری اخیر در قطیف بودند .

بر اساس گزارش پایگاه خبری "بوسلا اسپانیول"، منابع مطلع در عربستان سعودی خبر دادند که تندروهای وهابی وابسته به "محمدبن سلمان" وزیر دفاع و جانشین ولی‌عهد مسئول طراحی و اجرای عملیات انتحاری در مسجد علی‌بن ابی‌طالب(ع) شهر قطیف بودند.

همچنین قرار بود که مشابه این انفجار در برخی مساجد مانند مسجد جامع رسول الاعظم(ص) شهر قطیف انجام شود که موفقیت‌آمیز نبود و حتی یکی از عوامل تکفیری توسط مردم بازداشت شده است.

گفته می‌شود به‌دلیل حمایت شیعیان عربستان از مردم مظلوم یمن، محمد بن سلمان قصد انتقام از آنها را دارد.از سوی دیگر علی الاحمد مدیر مؤسسه «آی‌جی‌اِی» کارشناس مقیم آمریکا گفت: حکومت عربستان سعودی در حملات تروریستی علیه شیعیان شرق این کشور نقش دارد.شهروندان شیعی در عربستان می‌گویند لحن طایفه‌ای فرقه گرایانه‌ای که برخی متفکران و مبلغان سعودی به کار می‌گیرند باعث ایجاد نفرت علیه مسلمانان شیعه شده است.

اگر به واکنش شورای به‌اصطلاح علمای ارشد سعودی و دیگر شخصیت‌های مذهبی رسمی سعودی نظری بیندازیم، می‌بینیم که در بیانیه‌ها و واکنش‌های آنها هرگز با خانواده‌های قربانیان این جنایت هولناک ابراز همدردی نشده است و به آنها تسلیت نگفته‌اند تا این حقیقت روشن شود که وهابیون، هیچ ارزشی برای خون پیروان اهل بیت(ع) قائل نیستند و همچنان بر اساس عقاید انحرافی و بدعت‌های وهابیون، شیعیان را کافر می‌دانند.

در این میان،قاسم الهاشمی فعال سیاسی و مبارز بحرینی گفت:ما شاهد انفجار در مسجد امام علی(ع) در منطقه قطیف عربستان بودیم که دهها شهید بر جا گذاشت.

این حادثه نشان می‌دهد پیامدهای اقدامات تروریست‌های تکفیری به بحرین، ریاض و مناطق دیگر خواهد رسید. هدف از این انفجارها، ارعاب و ترساندن پیروان این مذهب است.وی می‌گوید: این انفجار تروریستی، ممکن است دلایل زیادی داشته باشد.

شاید یکی از دلایل آن شکست اندیشه تکفیری در مناطقی مانند یمن باشد. شکست اجرای طرح آنها در تجزیه این کشور و فروپاشی سوریه و به زانو درآوردن مسلمانان عراق و شکست طرحشان در تسلیم ملت بحرین، همه این عوامل باعث شد آنها برای ایجاد رعب و وحشت میان پیروان مکتب اهل البیت(ع)، این انفجار تروریستی را انجام دهند و این یکی از شیوه‌هایی است که می‌خواهند ایجاد رعب و وحشت کنند تا بر پیروان مکتب اهل بیت(ع) سلطه پیدا کنند و آنها را به خود مشغول کنند.

این مساله بسیار خطرناک است و بر ما واجب است تا سخنان امام خامنه‌ای را مورد توجه قرار دهیم که از مؤمنان خواسته‌اند هوشیار و آگاه باشند و خود را برای جهاد آماده کنند.

از الهاشمی سؤال شد که داعش مسئولیت این انفجار را به‌عهده گرفته است. آیا این ادعا، یک اقدام تبلیغاتی برای بهبود وجهه آل سعود قلمداد نمی‌شود تا هرگونه رابطه با این گروه تکفیری را انکار کند؟

الهاشمی در پاسخ گفت: اولاً گروه داعش ساخته و پرداخته آمریکا و عربستان است و فردی که دست به این اقدام تروریستی زد و خود را منفجر کرد، متهم به اقدامات تروریستی در ریاض بود، وی دو هفته پیش آزاد شد، در حالی که به 40 سال زندان محکوم شده بود؛ پس چرا دو هفته پیش آزاد شد تا این عملیات تروریستی را انجام دهد؟ این به‌وضوح، رابطه میان دستگاه اطلاعاتی رسمی پادشاهی سعودی و این اقدام جنایتکارانه تروریستی را نشان می‌دهد. هیچ فرقی میان داعش و نظام رسمی سعودی وجود ندارد. داعش همان رژیم سعودی و رژیم سعودی همان داعش است و نمی‌توان داعش و رژیم سعودی را از هم جدا دانست و فرقی میان آنها قائل شد .

این فعال سیاسی مبارز بحرینی درباره نقش آل سعود و به‌طور خاص نقش محمدبن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی در انفجار تروریستی اخیر تصریح می‌کند: محمدبن سلمان مرد رژیم آل سعود در مرحله آینده است و امروز مرد نخست پادشاهی سعودی قلمداد می‌شود. هیچ چیزی در داخل یا خارج عربستان نمی‌تواند هدف قرار گیرد مگر پس از موافقت محمدبن سلمان. منظورم سیاست داخلی است که امور عربستان را اداره می‌کند و همچنین سیاست خارجی این کشور که همگی تحت سلطه بن سلمان قرار دارد. این در حالی است که محمدبن سلمان هنوز یک جوان ناپخته و خام است . وی همچنین اندیشه‌های وهابی و حذفی را در خود جای داده و یک وهابی دوآتشه است. هرکس را که با خود همراه نبیند و مخالف باشد، حذف می‌کند.

الهاشمی افزود: من با قاطعیت اعلام می‌کنم که محمدبن سلمان مسئول اصلی و کشتار مردم بی‌گناه در یمن و انفجار تروریستی در مسجد امام علی(ع) قطیف عربستان و همچنین مسئول نخست ویرانی و کشتار در سوریه است. محمدبن سلمان مسئول روند مستمر بازداشت و قتل در بحرین هم هست.

وی مسئول نخست اعزام تروریست‌های انتحاری و بمب‌گذاری به عراق و دیگر کشورهای اسلامی است.معتقدم محمدبن سلمان مسئول نخست و کسی است که القاعده، داعش، جبهه النصره و اندیشه‌های ویرانگر تکفیری را مدیریت و رهبری می‌کند.

اعتقاد دارم رژیم سعودی همان داعش و داعش همان رژیم سعودی است. بنابراین در کل باید گفت:رأس و سرکرده اصلی داعش، محمد بن سلمان است.          ادامه دارد...  

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات