صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۷۲۵۷

از ابرقدرت پهپادی تا تأثیر جهانی

1ـ بیهوده نیست که ایران را ابرقدرت پهپادی می‌خوانند
روزنامه «ایندیپندنت» نوشت: حمله به آرامکو برتری نظامی آمریکا در منطقه را به چالش کشید و نشان داد همه تبلیغاتی که در مورد مؤثربودن سامانه‌های آمریکایی مطرح می‌شد، «لاف‌های مغرورانه» بوده است. انصارالله یمن که یکی از هم‌پیمانان ایران است، با منابع و تخصص محدود چه به تنهایی و چه از طریق متحدان، صدمات فلج‌کننده‌ای را بر عربستان سعودی وارد کرده که روی کاغذ بسیار مجهزتر است و تصور می‌شود آمریکا به منزله بزرگ‌ترین ابرقدرت نظامی جهان از آن دفاع می‌کند. این رسانه در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا به ایران حمله نمی‌کند، نوشت: آنها اکنون می‌دانند حمله متقابل، بی‌هزینه نخواهد بود؛ زیرا آنچه در آرامکو اتفاق افتاد، می‌تواند تکرار شود. بیهوده نیست که ایران را ابرقدرت پهپادی می‌خوانند.


2ـ تحریم‌ها اقدام جنگی محسوب می‌شوند و باید محکوم شوند
«نوام چامسکی» درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: تحریم‌ها از همان ابتدا غیرقانونی و نامشروع بوده‌اند، این تحریم‌ها چون تحریم‌های ثانویه‌ای هستند که به دلیل تسلط آمریکا بر شبکه مالی بین‌المللی علیه سایر کشورها اعمال شده، اقدام جنگی محسوب می‌شوند و باید محکوم شوند. او تأکید می‌کند: در تحریم‌های اولیه، کشور تحریم‌کننده دارایی‌هایی کشور هدف تحریم را مصادره کرده یا شرکت‌ها و اتباع خودش را از تجارت با نهادهای کشور تحت تحریم منع می‌کند، اما در تحریم‌های ثانویه، کشور تحریم‌کننده روی طرف‌هایی از کشورهای دیگر فشار وارد می‌کند تا به همکاری‌ها و مراودات خود با طرف تحریم‌شده پایان دهند.


3ـ هیچ توجیهی ندارد که وارد توافقات جدید شویم
«عماد افروغ» مدرس دانشگاه با اشاره به عواقب مذاکره ایران و آمریکا، گفت: توافقی صورت گرفت و با وجود همه کم و کاستی‌ها و نقد‌هایی که می‌توان بر آن توافق وارد کرد، به هرحال به امضای کشور‌های ذی‌ربط رسید. آمریکا یک طرفه خارج شد و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود عمل نکردند. با این شرایط چه توجیه و ضمانتی می‌تواند داشته باشد که ما دوباره وارد مذاکره شویم و بار دیگر به همان ماجرای قبل گرفتار نشویم. هیچ توجیهی ندارد که وارد توافقات جدید شویم. وی ادامه داد: اگر ایران خدای نکرده این توافق را بپذیرد، یعنی از مواضع خود عقب‌نشینی و ملت شریف ایران را خوار کرده است.


4ـ رهبری میدان تأثیر انقلاب اسلامی را جهانی کرد
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه کشوری که چهار عنصر رهبر بزرگ، ملت بزرگ، مکتب بزرگ و دشمن بزرگ داشته باشد، هرگز فرو نمی‌افتد، گفت: ما این‌گونه رشد کردیم و نکته مهمی که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد، این بود که در پرتو رهبری آسمانی امام تمرکز قدرت جهانی را در هم بشکنیم. سرلشکر سلامی افزود: اینکه من از رهبری می‌گویم کلیشه نیست؛ چرا که چهل سال یک کشور را در مقابل تمام جنگ‌ها با مقیاس جهانی و در ابعاد مختلف حفظ کردن و کشور را پیش بردن و دامنه‌های اقتدارش را افزایش دادن و میدان تأثیرش را جهانی کردن و نیز پیشرفت کردن در عین جنگ، کار ساده‌ای نیست.


5ـ اصلاح‌طلبان باید اصل مشارکت مشروط را در پیش گیرند!
«هدایت‌الله آقایی» از اعضای حزب کارگزاران سازندگی طی یادداشتی در روزنامه «آرمان» درباره انتخابات پیش رو نوشت: «پیروزی اصلاح‌طلبان در دوره گذشته و عملکرد آنها باعث خواهد شد حداقل در کلانشهرها آنها با افت محسوس در آرای خود مواجه شوند؛ چرا که موفق به جلب رضایت مردم و محقق کردن مطالبات آنها نشده‌اند و بعید است با وضعیت فعلی در چند ماه آینده نیز کار خاصی را بتوانند پیش ببرند.» آقایی در ادامه با تکرار تئوری حجاریان مبنی بر «تحریم خاموش انتخابات»، تأکید می‌کند: اصلاح‌طلبان باید اصل مشارکت مشروط را در پیش گیرند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات