صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۴۱۴۷

تنش در روابط ایران و امارات

 عادی سازی روابط امارات و اسرائیل واکنش های زیادی به همراه داشت و در این میان مقامات کشورمان نیز توافق امارات با اسرائیل را به شدت محکوم کردند و در این میان، هشدارهای جدی به حاکمان این کشور دادند.
در همین راستا، سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای توافق امارات و اسرائيل برای عادی‌سازی روابط دو کشور را حماقت تاریخی و ننگین دانست.
در بیانیه سپاه تاکید شده که این اقدام امارات باعث می‌شود این کشور «تحت استعمار اسرائيل» قرار گیرد و «آینده‌ای خطرناک» برای رهبران امارات رقم خواهد زد.
حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان نیز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در واکنش به توافق امارات و اسرائیل بر عادی سازی روابط گفت: این خطا بسیار بزرگ است و امیدواریم امارات از این خطا بازگردد و بداند نه به نفع حاکمانش است و نه به نفع مردمشان. این را هم بدانند که مبادا بخواهند پای اسرائیل را به منطقه باز کنند که اگر چنین شود با آنان به شکل دیگری برخورد می‌شود.
همچنین سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح امروز (یکشنبه) در نشست «هم‌اندیشی و هماهنگی فرماندهان نیرو‌های مسلح و مدیران رسانه ملی» که در محل ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار شد، با اشاره به آخرین تحولات منطقه اظهار داشت: متاسفانه در این ایام با مصیبت بزرگ ایجاد ارتباط بین رژیم امارات متحده عربی و رژیم کودک‌کش صهیونیستی مواجه شدیم که فوق‌العاده جای تاسف و تاثر دارد.
وی گفت: امروز در شرایطی که همه آزادگان جهان از ایجاد ارتباط و دوستی با رژیم صهیونیستی ابراز تنفر و دوری می‌کنند، یکی از همسایگان جمهوری اسلامی با وقاحت تمام اعلام برقراری ارتباط با این رژیم کودک‌کش می‌کند که این جای تاسف دارد؛ چرا که رژیم صهیونیستی برای بقای خود دست و پا می‌زند و بدون توجه به موازین اسلامی و موازین دین یهود نسبت به هرگونه ظلم و ستم در جهان اسلام و حتی با مردم خود و همسایگانش از هیچ‌گونه اقدامی ابایی ندارد.
سرلشکر باقری بیان داشت: برای کشور امارات به‌ عنوان یک کشور عربی و مسلمان، چنین رابطه‌ای به ‌هیچ‌ وجه پذیرفته نیست که با رژیم متعرض به قبله اول مسلمین ـ که مردم فلسطین را آواره و مورد کشتار و زندانی قرار داده ـ ایجاد رابطه سیاسی و اقتصادی کرده و آن را علنی اعلام کند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: قطعا رویکرد ملت ایران به این کشور همسایه از اساس تغییر خواهد کرد و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی نیز به این کشور با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد و چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه ـ هرچند اندک ـ شود، ما آن را از چشم کشور امارات متحده عربی می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد.
وی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم تا دیر نشده است کشور امارات متحده عربی نسبت به این تصمیم تجدیدنظر کند و مسیری را ادامه ندهد که به ضرر امنیت منطقه و کشورش باشد که این قابل پذیرش نیست.
احضار کاردار ایران 
وزارت خارجه و همکاری بین‌المللی امارات روز یکشنبه کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی را فراخواند.
خبرگزاری رسمی امارات نوشت: «در پی تهدیدات مطرح در سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران درباره تصمیم حاکمیتی دولت امارات و تهدیداتی که از سوی وزارت خارجه ایران، سپاه پاسداران و دیگر مقامات ایرانی تکرار شده، معاون وزیر خارجه امارات پیام اعتراض شدیداللحنی را به سفیر ایران تسلیم کرد.»
وزارت امور خارجه امارات سخنرانی رئیس جمهور ایران را غیر قابل قبول و تحریک آمیز توصیف کرد و مدعی شد که پیامدهای خطرناکی برای امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس به همراه دارد.
خبرگزاری وام نوشت: «پیام اعتراض آمیز امارات مسئولیت ایران در قبال حمایت از هیات‌های بین‌المللی و دیپلمات‌ها در تهران بر اساس توافقنامه روابط دیپلماتیک وین را یادآوری کرده که این یادآوری به دلیل سوابق حمله به گروه‌های دیپلماتیک خارجی در ایران انجام می‌شود.»
وام اضافه کرد: «دولت امارات کاملا گفتمان تحریک آمیز مقامات ایران در پی توافق دولت امارات و دولت اسرائیل را رد می‌کند و آن را مداخله در امور داخلی و تجاوز به حق حاکمیت خود می‌داند که با مبانی قانون بین‌الملل نیز در تضاد است.»
همچنین مشاور وزیر امور خارجه امارات متحده عربی با دفاع از اقدام این کشور در توافق با اسراییل، واکنش مقام‌های ایران به این اقدام را مورد حمله قرار داد و گفت: عادی‌سازی روابط با اسرائیل به ایران مربوط نمی‌شود.

انور قرقاش همچنین انتقاد اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص را رد کرد و افزود: این اتفاق در مورد ایران نیست، بلکه در مورد امارات متحده عربی، اسرائیل و ایالات متحده است و به هیچ وجه به معنای ایجاد نوعی گروه‌بندی علیه ایران نیست. امارات به دنبال تحریک همسایه خود نیست. وی گفت: ما با ایران رابطه بسیار پیچیده‌ای داریم. در حالی که نگرانی‌های خود را داریم احساس می‌کنیم حل این مسائل باید از طریق دیپلماسی و بدون شتاب باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات