صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۲۹۰۵۵
رونمایی از متحرک ترین بیمارستان تخصصی سیار نیروهای مسلح:

بیمارستان تخصصی سیار امام حسین(ع) نیروی زمینی سپاه/ مجهزترین بیمارستان سیار شرق مدیترانه

بیمارستان سیار تخصصی 128 تخته نیروی زمینی سپاه، متحرک ترین سامانه بیمارستانی در کشور و منطقه است که قابلیت انتقال سریع و حضور به موقع و موثر در بحران ها و ماموریت های بهداری رزمی را دارا است.
زهرا ظهروند-خبرنگار/ بیمارستان سیار تخصصی 128 تخته نیروی زمینی سپاه، متحرک ترین سامانه بیمارستانی در کشور و منطقه است که قابلیت انتقال سریع و حضور به موقع و موثر در بحران ها و ماموریت های بهداری رزمی را دارا است.
این بیمارستان از کانتینرهایی تشکیل شده که از سه طرف بازشونده می باشند که بازشونده میانی به عنوان راهرو و سایر بازشونده ها بخش های تشخیصی درمانی می باشند.
 
این بیمارستان که کمتر از 7 ماه توسط مرکز بهداری غرب ، تحقیق، پژوهش، طراحی و ساخته شده است، قابلیت توسعه و ارتقاء تا 138 تخت بیمارستانی را دارد. این بیمارستان سیار شامل بخش های اورژانس، بستری، آزمایشگاه، تصویربرداری، داروخانه، ICU،CCU، ریکاوری و CSR، اتاق عمل به استعداد دو تخت عمل، MRI، CTS و همچنین بخش های پشتیبانی، آشپزخانه سیار،واحد سیار فنی پشتیبانی و ... می باشد.
 
از قابلیت های این بیمارستان تحرک و جابه جایی سریع، خوداتکایی، دارای بالابر به منظور انتقال مجروحین و مصدومین، باز و بسته شدن به صورت الکتروپنوماتیک و دستی، پوشش یکنواخت بدنه از جنس GRP، درب های برقی، پرده های برقی آنتی باکتریال و رعایت استانداردهای بیمارستانی است. این بیمارستان در 24 اسفندماه سال جاری توسط وزیر بهداشت و درمان و حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شواری اسلامی رونمایی شد.

مجهزترین بیمارستان سیار شرق مدیترانه
سردار احمد اخوان مهدی فرمانده بهداری نیروی زمینی سپاه درباره این بیمارستان می گوید: کارشناسان بر اساس مطالعات انجام گرفته اعلام می کنند که این بیمارستان برترین و مجهزترین و متحرک ترین سامانه در شرق مدیترانه است که دارای مولفه های قدرتی متعددی است که یکی از آنها تحرک است و خیلی سریع می تواند از یک نطقه ثابت به نقطه دیگر حرکت کند و در آنجا مستقر شود و خدمات بیمارستانی ارائه دهند. مولفه قدرت دیگر این سامانه مهارت کارکنان آن است که هم آموزش دیده اند و هم تمرینات استمرار داشته است.

خدمت رسانی یک ماهه بدون هیچ گونه وابستگی شهری
سردار اخوان مهدی با بیان اینکه تاکنون 200 بیمارستان صحرایی را در 200 نقطه کشور مستقر کرده ایم و 25 هزار عمل جراحی انجام شده است، می گوید: این بیمارستان سیار با استعداد 128 تخت بسیتری با رویکرد بیماری کووید 19 است؛ سامانه های درمانی سیار که می خواهند فرآیند پذیرش و درمان بیماران کرونا را داشته باشند از پیچیدگی های خاصی برخوردار هستند و باید بخش های تشخیصی مثل سی تی اسکن سیار و پی سی آر و اکسیژن ساز سیار کامل داشته باشند.  مولفه مهم دیگر این بیمارستان این است که در هر نقطه ای از کشور مستقر شود می تواند به مدت یک ماه بدون هیچ گونه وابستگی به خدمات شهری، به صورت خود اتکا عمل کند که  قابل تحسین است.

جزء 5 کشور برتر دنیا از لحاظ سامانه های درمانی سیار خواهیم شد
فرمانده بهداری نیروی زمینی سپاه در ادامه چنین می گوید: موضوعی که در طراحی این سامانه مدنظر داشتیم این بود که تمام سامانه هایی که در دنیا وجود دارد را مطالعه کردیم و بر اساس اطلاعات به دست آمده و تجربه ای که از 200 بیمارستان صحرایی کسب کرده بودیم را یک تیم تخصصی و فوق تخصصی 22 نفره لحظه به لحظه از نظر علمی تولید این سامانه را دنبال می کردند که از نظر فضا باید تمام استانداردهای اعتباربخشی در این بیمارستان پیاده سازی می کردیم و تمام متریالی که در این سامانه به کار برده ایم، داخلی است.
مولفه دیگر این بیمارستان قابلیت توسعه آن است که تا سه برابر می تواند افزایش پیدا کند، همچنین سامانه ها قابل تفکیک هستند و هر بخش ی تواند به طور مستقل خدمات پزشکی  ارائه کند. در یک تفاهم نامه ای که با وزارت بهداشت و درمان، مجلس شورای اسلامی و نیروی زمینی سپاه داریم ان شالله به حول وقوه الهی در افق 1404 جزء 5 کشور برتر دنیا در داشتن سامانه های درمانی سیار خواهیم شد.

در ادامه علی صفر بخشی فرمانده مرکز بهداری غرب درباره سازه های مستقر در این مکان می گوید: سازه های مستقر در این مکان از سازه های سبک به سمت سنگین تشکیل شده است؛ حدود 22 واحد جراحی تاکتیکی تولید شده و تحویل تیپ های رزمی ما شده است که به صورت انفرادی به محل های مورد نظر فرستاده و مستقر می شوند و همچنین به صورت تجمیع به صورت بیمارستان 32 تخت از یگان های منطقه ای پشتیبانی می کند.
نسل بعدی اتوبوس هایی هستند که 5 واحد از آنها به هم وصل می شوند و یک بیمارستان 32 تخت خوابی که شامل بخش های اتاق عمل، تصویربرداری، آزمایشگاه و بستری است.

ساخته شدن بیمارستان سیار کمتر از 7 ماه در سال جهش تولید
فرمانده مرکز بهداری غرب در ادامه چنین می گوید: نسل جدید درمانی که جدیدترین نسل در کشور است، بیمارستان سیار است که به وسیله 15 تا کفی 14 متری به هم دیگر متصل شده اند و یک بیمارستان 128 تخت خوابی را تشکیل داده است که در نوع خود تقریبا بی نظیر است و تمام امکانات یک بیمارستان شهری را دار است.
 
با توجه به سال جهش تولید سعی کردیم این بیمارستان را در عرض 7 ماه تولید کنیم که در شهرستان کرمانشاه و بیمارستان امام حسین(ع) مرکز بهداری غرب تولید شده و امیدوار هستیم که با حمایت و پشتیبانی برای همه مراکز منطقه  ای تولید داشته باشیم.

مجتبی شرفی رئیس بیمارستان امام حسین(ع) کرمانشاه و رئیس بیمارستان سیار در ادامه درباره سازه های مختلف بیمارستان های صحرایی مستقر در این مکان می گوید: سه لایه سازه بیمارستانی داریم که یک لایه قدیمی تر و چادر و اتوبوس هستند که سال ها است از آنها استفاده می کنیم. لایه دیگر روی کفی های کامیون کشنده سوار هستند و تاکتیکی هستند و این سازه جدید روی 14 تا تریلی 14 متری سوار شده اند و یک بیمارستان کامل را تشکیل داده اند که بخش های مختلفی دارد.
نسل های قدیمی تر محدودیت های مخلتفی مثل امکان مانور کمتر و تامین گرمایش و سرمایش داشتند که البته در طول سالیان متوالی پیشرفته و تجهیز شده اند و برای گردان ها، تیپ ها و مرز فرستاده می شوند.

دارا بودن اکسیژن سانترال
این متخصص ارتوپدی درخصوص بیمارستان سیار می گوید: این خیلی سنگین است و با توجه به اینکه سازه ها از دو طرف باز می شوند حجم خیلی وسیعی پیدا می کنند.
یکی از تریلی ها فقط مخصوص دستگاه اکسیژن ساز 600 لیتری است که اکسیژن سانترال و مرکزی است و دیگر به کپسول اکسیژن نیاز نداریم. یکی از تریلی ها ژنراتور برق و تاسیسات و آب است و یک مخزن 8 هزار لیتری دارد و یک  تریلی فقط مخصوص سرویس بهداشتی و حمام است. این تریلی ها با توجه به سول 14 متری، قدرت مانور بسیار بالایی درارند و از نظر اتصال هم محدودیت ندارند و در حال حاضر 9 تریلی به هم وصل شده اند که می توانیم آن را به 19 تریلی برسانیم.

دکتر شرفی در ادامه چنین می گوید: بخش بستری یک تریلی است که دو طرف دارد و زنانه و مردانه است و اگر لازم باشد می توان آن را به 3 یا 5 تریلی اضافه کرد و هیچ محدودیتی ندارد. بنابراین بسته به موقعیت به تعداد هر کدام افزوده می شود. همچنین سازه ها به راحتی باز و بسته می شوند و طوری طراحی شده اند که در خود، باز و بسته می شوند و تجهیزاتی که داخل هر بخش است لازم نیست بیرون آورده شود و وقتی بسته می شود وسایل در داخل سازه بسته می شود و بیرون آورده نمی شود و هر زمان لازم بود باز و استفاده می شوند.

رئیس بیمارستان سیار با بیان اینکه این جدیترین نسل ما است، می گوید: این سازه هنوز عملیات نرفته است و کاملا نو و آماده رزم  است و ان شالله موقعیتی برای رزم پیدا نشود اما برای سیل و زلزله و مانور از آن می توان استفاده کرد و در شرایط صلح برای مردم یاری ها استفاده می شود و به مردم خدمت رسانی می کند. بخش های جلوی بیمارستان که داخل چادر است نیز شامل درمانگاه های تخصصی مختلف است که بیماران آنجا ویزیت می شوند.

سازه درمانی بی نظیر در دنیا
امیر دکتر جلیل رجبی رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء بعد از بازدید از این سامانه درمانی درباره این بیمارستان سیار می گوید:مجموعه ای که توفیق بازدید آن را داشتیم اینطور باید بگویم که انتظار دیدن همچین پیشرفت و سازه ای را نداشتم و شوکه شدم و بر خود بالیدم که در سازمان نیروهای مسلح همچین عزیزانی وجود دارند و این چنین خلاقیت به خرج داده و این مجموعه را درست کرده اند.
مجموعه ای که کمتر از 8 ماه طراحی و ساخته شده که در نوع خود بی نظیر است و با توجه به اینکه سامانه های چندین کشور دنیا را دیده ام، مثل این مجموعه ندیده ام. بایستی به تک تک این عزیزان تبریک گفت.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات