صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۹۲۳۶

اظهارات نخست وزیر عراق درباره ایران، عربستان و آمریکا

 «مصطفي الکاظمي» نخست وزير عراق با موفق ارزيابي کردن سياست خارجي دولت تحت امرش گفت که در يک دوره کوتاه، روابط بسيار خوبي با اروپا، آمريکا، ايران، ترکيه و عربستان سعودي داشته و اين روابط را تقويت کرده است.

الکاظمي که به دعوت شاه سعودي در عربستان به سر مي برد، طي مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» درباره مسايل مختلفي همچون روابط عراق با همسايگان، ارتباطات سياسي و اقتصادي با عربستان و اوضاع داخلي کشورش سخن گفت.
نخست وزير عراق ارزيابي خود از سفر و روابطش با عربستان را بيان داشت و اضافه کرد: رياض به عراق و ثباتش علاقمند است و نقش مهمي در اين زمينه دارد.

الکاظمي سياست خارجي دولت عراق را موفق ارزيابي و با اشاره به "عبور از موانع" در روابط خارجي توضيح داد: ما در يک دوره کوتاه موفق شديم به کشوري تبديل شويم که روابط بسيار خوبي با اروپا، آمريکا، ايران و ترکيه و روابط عالي با عربستان سعودي داشته باشد.

نخست وزير عراق تصريح کرد: کاملاً مطمئن هستم که حضور عربستان در سطح اقتصادي ، همکاري سياسي و تبادل نظر، نقش عمده اي در ثبات منطقه و ثبات عراق خواهد داشت.

الکاظمي در مورد چالش هاي پيش روي دولت خود با تأکيد بر تلاش براي آنچه که او "خنثي کردن گروه هاي مسلح خارج از چارچوب دولت" خواند، مشکلات بوجود آمده در عراق را نيز به گروه هايي که به قول او "تبهکارانه اسلحه حمل مي کنند"، نسبت داد و نهايتا افزود: عده اي مي خواهند عراق را دوباره به جنگ بکشانند که ما اجازه آن را نمي دهيم.

وي در ادامه از مبارزه با فساد در کشورش سخن گفت و تاکيد داشت که به تلاش خود در راستاي اين امر ادامه مي دهد. وي خاطرنشان کرد که از زمان انتخابش به عنوان نخست وزير موقت، کميته اي براي مبارزه با فساد تشکيل داده که موفق به کنترل اوضاع شده است.

در ادامه وقتي از الکاظمي در مورد گفت وگوي راهبردي با آمريکا و احتمال عقب نشيني کامل نيروهاي نظامي اين کشور از عراق سوال شد، پاسخ داد که هدف اين گفت وگوها با ايالات متحده "تنظيم مجدد روابط بغداد و واشنگتن" است.

وي افزود: عراق جنگ با گروه تروريستي داعش را به پايان رسانده و به نيروهاي نظامي آمريکايي احتياج ندارد، اما در زمينه همکاري اطلاعاتي، آموزش آنها و افزايش توانايي نيروها، به ايالات متحده نياز مبرمي داريم.

بر اساس اعلام رسانه هاي عراقي گفت وگوي موسوم به «گفت وگوي راهبردي بين آمريکا و عراق» در ۷ آوريل (۱۹ فروردين) برگزار مي شود؛ همچنين الکاظمي چندي پيش در مصاحبه با يک شبکه عربي گفت بود که عراق به نيروهاي زميني ائتلاف آمريکايي نيازي ندارد، اما به پشتيباني ها و تجهيزات نيروي هوايي آنها نيازمند است.

نخست وزير عراق در ادامه مصاحبه با الشرق الاوسط در مورد روابط با اقليم کردستان با ذکر دوستي هاي خود با شخصيت هاي کُرد خاطرنشان کرد که "اکنون به رغم همه چالش ها، ارتباط بين عراق و اقليم دوران طلايي خود را سپري مي کند".

الکاظمي در پاسخ به سوالي درباره رسيدن به ثبات سياسي در عراق با يادآوري اينکه جنگ هر کشور مترقي اي را به سقوط مي کشاند، گفت: عراق هنوز با چالش هاي دشواري روبرو است، از جمله مسئله سلاح هاي غير قانوني. عراق از سال ۱۹۵۸ همواره شاهد خونريزي داخلي و يا خارجي مانند جنگ با ايران يا کويت بوده و از آن زمان شرايط کشور با تحريم ها، سخت تر هم شده است.

در پايان نخست وزير عراق آنچه وقايع رخ داده کشورش پس از سال ۲۰۰۳ را موجب از دست دادن اعتماد به نفس جامعه و ايجاد يک نظام سياسي شکننده همراه با جنگ فرقه اي، ناامني و نابرابري در بين مردم عنوان کرد که به جنگ هاي پوچ و نهايتا آوارگي عراقيان منجر شد.

به گزارش ايرنا در جريان سفر نخست وزير عراق به عربستان دو طرف بر موارد ۵ گانه به توافق رسيدند: ۱- تاسيس صندوق مشترک بين عراق و عربستان با سرمايه تقريبي سه ميليارد دلار به عنوان کمک عربستان به تقويت سرمايه گذاري در زمينه هاي اقتصادي در عراق به منظور بهره وري اقتصاد دو کشور و مشارکت بخش خصوصي ۲- همکاري در زمينه انرژي و مخصوصا انرژي تجديدپذير و فعالسازي و تسريع طرح مشترک با نظارت شوراي هماهنگي عربستان و عراق با لزوم تداوم همکاري و هماهنگي مواضع در زمينه نفت در چارچوب فعاليت کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) و توافق «اوپک پلاس» به همراه پايبندي کامل به الزامات توافق و سازوکار جبران و همه مصوباتي که براي تضمين ثبات بازارهاي جهاني نفت. ۳- تکميل پروژه اتصال برق دو کشور با توجه به اهميت آن. ۴- تقويت هماهنگي در زمينه حمايت و پشتيباني متقابل در چارچوب ديپلماسي چندجانبه. ۵- تقويت فرصت هاي سرمايه گذاري شرکت هاي سعودي و دعوت براي گسترش فعاليت در زمينه هاي مختلف و همچنين گسترش تلاش هاي براي بازسازي عراق.

بر اساس اعلام دفتر نخست وزيري عراق؛ توافق هاي متعدد و گسترده اي بين دو کشور صورت گرفته که ساخت بندر جديد در مناطق مرزي از جمله آنها است.

همچنين در حاشيه ديدار الکاظمي با وليعهد سعودي و در خلال برنامه هاي اين سفر، «فواد حسين» وزير امور خارجه عراق با همتاي سعودي خود ديدار و در اين ديدار پيرامون پيشرفت روابط دوجانبه بين بغداد و رياض گفت وگو کرد.

مصطفي الکاظمي که در عربستان با استقبال کم سابقه از سوي وليعهد سعودي پذيرايي شد، امروز به همراه هيات دولتش، با حضور در بيت الله الحرام، مراسم عمره را انجام داد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات