صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۱۷۰۹

اخبار ویژه دوشنبه ۷ تیر

روزنامه کیهان **

اعتماد: توافق کنیم هرچند که آمریکا برجام را اجرا نمی‌کند (!)

روزنامه غربگرای بزک‌کننده برجام می‌گوید: اولین دستور در دولت جدید یا حتی قبل از آن باید احیای برجام باشد!
روزنامه اعتماد بی‌آنکه درباره علت مرگ برجام و زیان‌های حاصل از اعتماد یک‌طرفه به غرب توضیح دهد، به قلم عباس عبدی می‌نویسد: اولین و شاید مهم‌ترین موضوع در دستور کار دولت جدید، حتی از الان و پیش از ورود به پاستور، مسئله برجام و گفت‌وگوی وین است. دولت جدید حداقل دو ماه طول می‌کشد که به‌طور نسبی مستقر شود، ولی زیان حاصل از عدم توافق و نهایی کردن آن حتی در این دو ماه نیز بسیار جدی است چه رسد که کلا به تاخیر افتد. اکنون ۵ ماه است که بایدن وارد کاخ سفید شده است. انتظار می‌رفت که پیش از انتخابات توافق نهایی شود، ولی ظاهرا آقایان اصولگرایان آن را به سود انتخابات خود نمی‌دانستند و گمان می‌کردند که با نهایی شدن توافق نامزد آنان نتیجه را می‌بازد. اگر تحریم‌ها پیش از انتخابات لغو می‌شد و به عبارتی گفتگو‌های وین به ثمر می‌رسید، حدود ۳۷ درصد افراد تحریمی در انتخابات شرکت می‌کردند که چیزی حدود افزایش ۲۰ درصدی در مشارکت می‌شد و حضور مردم در انتخابات را تا حد ۶۵ درصد بالا می‌برد و البته من فکر می‌کنم نتیجه نهایی شاید تغییری نمی‌کرد و درصد آرای نفر اول کم می‌شد.
وی می‌افزاید: از زمان خروج ترامپ از کاخ سفید، ماجرای برجام در سطح جهان عوض شده است. ما همچنان همان تحریم‌ها را تحمل می‌کنیم ولی توپ مخالفت با بازگشت به برجام در زمین ایران افتاده است. ادامه این مسیر نیز قابل تداوم نیست و چه بسا اجرای قانون مجلس، موجب بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل شود. وضعیت ایران می‌شود آش نخورده و دهن سوخته.
از یک‌سو فضای جهانی نسبت به مقصر اصلی این ماجرا تغییر کرد و از سوی دیگر همچنان از فروش نفت صادرات و واردات متعارف و دریافت پول آن‌ها و نقل و انتقال ارز محروم هستیم. احتمالا دولت جدید هیچ تصور درستی از ماجرا ندارد که با این وضع، مدیریت کشور غیرقابل تصور است. هیچ کدام از شعار‌های داده شده را نه تنها نمی‌توانند محقق کنند، بلکه عقب‌گرد هم خواهند کرد. به علاوه بالا بردن انتظارات از گفتگو‌های وین نیز پاشنه آشیل دولت جدید است. هر توافقی را باید به امضای مجلس برسانند، ولی مشکل از اینجا آغاز می‌شود که دولت ایالات متحده هیچ تضمینی برای خارج نشدن دوباره از برجام نه می‌دهد و نه می‌تواند بدهد. مگر با دستور مستقیم رئیس‌جمهور آن که بعید است این کار را نیز انجام دهد. این وضعیت متناقض چگونه قابل حل است؟ گمان می‌کنم که در ۶ سال گذشته حداقل ده بار گفته یا نوشته‌ام که اجرای برجام با قدرت ایران تضمین می‌شود و نه با اتکا به متن توافق. از ابتدا باید به این مسئله توجه می‌شد. برجام ذیل یک مساله منطقه‌ای قابل توافق بود، اگر به نتیجه رسید، باید گام‌های بعدی آن نیز برداشته می‌شد که توافقات برای ترتیبات منطقه‌ای است. اگر این گام برداشته نشد، به‌طور طبیعی تداوم برجام با اختلال مواجه می‌شد که شد. اگر ترامپ هم نیامده بود و خانم کلینتون انتخاب می‌شد، باز هم برجام سرنوشتی بهتر از اینکه هست، نداشت. دولت ایران نیز فاقد ابزار‌های کافی برای اجرایی شدن برجام بدون توافقات منطقه‌ای است. اکنون هم باید تصمیم گرفت. متاسفانه چشم‌انداز روشنی برای حل این موضوع دیده نمی‌شود.
نوشته روزنامه اعتماد، سندی تاریخی درباره خیانتی است که طیف متبوع این روزنامه در بزک کردن برجام مرتکب شدند. این طیف ۶ سال قبل نمی‌گفتند که غیر از تعهدات برجامی، مجبور هستیم امتیازات جدیدی بدهیم. همچنان که آن روز ادعا می‌کردند «امضای کری تضمین است» و «امکان ندارد آمریکا از توافق خارج شود»! نویسنده ضمنا توضیح نمی‌دهد که چرا آمریکای بایدن حاضر نیست درباره تکرار خروج از برجام تضمین بدهد؟ آمریکا اگر صداقت داشته باشد، تضمین می‌داد که بدعهدی را تکرار نکند و اکنون با زبان بی‌زبانی می‌گوید که بنا ندارد به برجام متعهد بماند.
با این وجود آقای عبدی و روزنامه حق‌العمل‌کار آقای حضرتی، چگونه ادعا می‌کنند که باید برجام احیا شود (یا به عبارتی، ایران اجازه دهد آمریکا به برجام برگردد و به مکانیسم ماشه دسترسی داشته باشد؟! آیا آن‌ها کارمند و مزدبگیر وزارت خارجه آمریکا یا سازمان سیا هستند؟!
سوال بعدی؛ به فرض محال که ما چک (برگشت‌خورده و قلابی) برجام در دست خام شدیم و مذاکرات جدیدی با آمریکا کردیم و امتیاز‌های نقد دیگری هم - این بار در حوزه امنیت و قدرت دفاعی ملی - واگذار کردیم. تضمین توافق جدید چیست؟
باز هم هیچ! اما غربگرا‌ها و عناصر ماموریت‌دار معتقدند آمریکا کدخداست و آن‌ها رعیت هستند و «هرچه آن خسرو کند، شیرین بود»! اگر به اذعان نویسنده «برجام با قدرت ایران» تضمین می‌شود، چرا او و هم‌قطارانش خواسته آمریکا برای واگذاری قدرت ایران در ابعاد دفاعی، منطقه‌ای را توجیه می‌کنند؟ و اصلا چگونه می‌شود قدرت خود را واگذار کرد و بدین ترتیب قدرتمند شد؟!
روزنامه اعتماد اذعان دارد که حتی اگر به جای ترامپ، هیلاری کلینتون هم رئیس‌جمهور می‌شد، آمریکا باز هم توافق را زیر پا می‌گذاشت (چنان‌که دولت اوباما زیر پا گذاشت) و مسئله این است که چنین توافق پایمال شده‌ای از روز ابتدا، اصلا قابلیت احیا و اجرا دارد؟! یا اصلا توافق (طرفینی) محسوب می‌شود؟!
اما درباره نظرسنجی‌ها، آقای عبدی تجاهل‌العارف می‌کند. او بهتر از هرکسی می‌داند که خروجی عملکرد مدیریت «برجام و دیگر هیچ»، افول مقبولیت رئیس‌جمهور به زیر ۶ درصد و نارضایتی اقتصادی بیش از ۶۹ درصد مردم بوده است. با این وجود آدرس غلط برداشتن تحریم‌ها را به عنوان عامل موثر در مشارکت می‌دهد، بی‌آنکه توضیح دهد چرا تحریم‌ها نه تنها لغو نشد بلکه روند افزایشی آن از همان دولت فریبکار و بدعهد اوباما آغاز شد؟!

سینه‌خیز عجیب جبهه اصلاحات پس از شکست انتخاباتی بی‌سابقه

«جبهه اصلاحات» ضمن صدور بیانیه‌ای مدعی مهندسی انتخابات شد بی‌آنکه به شکست بی‌سابقه خود و خاتمی در انتخابات اخیر بپردازد.
در حالی که خاتمی و ۱۶ حزب اصلاح‌طلب در انتخابات اخیر ریاست جمهوری از عبدالناصر همتی حمایت کردند و «ائتلاف جمهور» نیز در انتخابات شورای شهر مورد حمایت آن‌ها بود، همتی بیش از ۲/۴ میلیون رأی را کسب نکرد و نفر اول ائتلاف جمهور هم در تهران ۳۲ هزار رأی به دست آورد.
این اتفاق در حالی بود که سران اصلاح‌طلبان در طول چند سال اخیر مدعی بود اگر دست روی چوب خشک هم بگذارند انتخاب می‌شود! آن‌ها مدعی بودند روحانی ۴ درصد رأی داشته و با حمایت خاتمی و اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شده است.
با وجود این واقعیت‌های روشن، بیانیه صادره به اسم «جبهه اصلاحات» ادعا می‌کند: «۲۸ خرداد ۱۴۰۰ مهندسی‌شده‌ترین انتخابات ریاست جمهوری ایران با کمترین میزان مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به سرانجام رسید و اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان و حتی اصولگرایان معتدل و دیگر جریان‌های منتقد وضع موجود، نامزدی در صحنه نداشتند. تا چند روز قبل از روز رای‌گیری معلوم نبود چه کسانی قرار است رقابت کنند و جریان‌های سیاسی شناخته‌شده از چه کسانی حمایت می‌کنند.
مهندسان انتخابات، صحنه را به شکلی سامان دادند که مشارکت حداکثری شکل نگیرد و در هر شرایطی نامزد مورد نظر آنان به پیروزی برسد. قدرت‌طلبان با تفسیر‌های اقتدارگرایانه از قانون اساسی و با سلطه بر نهاد‌های حاکمیتی و با ردصلاحیت گسترده نامزد‌های رقبا، صحنه‌ای ساختند که منجر به تحقق خواستشان و قهر اکثر شهروندان با انتخابات شد. بخش بزرگی از شهروندان ایران به صحنه‌آرایی خطرناکی که در این انتخابات شده بود به حق معترض بودند. گروهی به‌دلیل عدم حضور نامزد مطلوب خود، در یک حرکت اعتراضی و برای رسمیت ندادن به این صحنه‌آرایی، در انتخابات شرکت نکردند و گروهی با حفظ ماهیت اعتراضی رای‌شان و به امید تغییر صحنه، در چند روز آخر، از تنها نامزد متفاوت موجود حمایت کردند. علی‌رغم تفاوت تحلیل و تصمیم، هر دو گروه هدفی ایران‌دوستانه داشتند. «جبهه اصلاحات ایران» که بعد از حذف همه نامزد‌های پیشنهادی توسط بخشی از اعضای مجمع عمومی‌اش توسط شورای نگهبان، در این انتخابات نامزدی نداشت، ضمن احترام به تصمیم هر دو گروه و تقدیر از تلاش‌های مسئولانه‌شان، با توجه به تصمیم بیش از ۵۰ درصد مردمی که رای ندادند و نیز ماهیت رای اعتراضی میلیون‌ها شهروندی که به تنها نامزد متفاوت عرصه رقابت رای دادند یا رای باطله در صندوق انداختند، به حاکمان کشور هشدار می‌دهد و از آنان مصرانه می‌خواهد به ریشه نارضایتی‌ها و اعتراض هر سه گروه اخیر توجه کنند و خود را به تغافل نزنند.
نتیجه انتخابات نشان داد که بخش بزرگی از جامعه ایران امیدش را به اثربخشی راهبرد‌های اصلاح‌طلبانه حداقلی از دست داده است.»
یادآور می‌شود مهندسی‌شده‌ترین اتفاق در انتخابات، پر کردن دو نامزد اصلاح‌طلب (همتی و مهرعلیزاده) از انواع توهین‌ها و تهمت‌ها، و حملات گسترده به آقای رئیسی در هر سه مناظره تلویزیونی بود و براساس اخبار موثق، همتی و مهرعلیزاده در این رفتار غیراخلاقی که با دافع شدید مردم مواجه شد، از سوی سران جبهه اصلاحات، تحریک می‌شدند؛ چنان‌که به آن‌ها گفته شده بود شرط حمایت اصلاح‌طلبان، حملات تند به رئیسی، برای تغییر زمین مناظره‌ها و فراموشاندن کارنامه دولت از ذهن مردم است.
نکته بعدی این است که وعده‌های دروغ ائتلاف مدعیان اصلاحات و اعتدال و فشار سنگین معیشتی بر مردم، طبق نظرسنجی‌های رسمی دولتی، علت اول و اصلی کاهش مشارکت بود. ضمن این که قصور و تقصیر‌هایی در روز اخذ رأی در برخی شعب انجام شد و قطع ارتباط چند باره این مراکز با وزارت کشور موجب معطلی رأی‌دهندگان شد. درباره ۳/۵ میلیون ایرانی خارج کشور نیز نه تنها در برخی کشور‌ها امکان رأی دادن وجود نداشت و تدارکات لازم انجام نشده بود، بلکه در برخی کشور‌ها شهروندان رأی دهنده کشورمان با تهدید جانی اوباش ضد انقلاب و گروهک‌های تروریست روبرو بودند.
نکته پایانی این که حمایت خاتمی و ۱۶ گروه اصلاح‌طلب از همتی و واداشتن مهرعلیزاده به انصراف، حاکی از حضور این طیف با تمام قدرت در صحنه انتخابات دارد و بنابراین نمی‌توانند تودهنی بزرگی را که از مردم خوردند، انکار کنند. به یک تعبیر دیگر، ۹۵ درصد کل واجدان حق رأی و ۷۲ درصد رأی‌دهندگان، به اصلاح‌طلبان در انتخابات «نه» گفتند؛ و این آوار بی‌اعتمادی و انزجار مردم، چیزی نیست که افراطیون مدعی اصلاحات به سادگی بتوانند از زیر آن خارج شوند. در واقع مردم به ادعای همتی (اصلاح‌طلبان) مبنی بر اینکه زیر میز بزنید، عمل کردند، اما زیر میز دولت ائتلافی اصلاح‌طلبان زدند.

صوفی: دولت جدید، اقتصاد را از دست نئولیبرال‌ها رها کند

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید: بهتر است اقتصاد در دولت جدید، از دست نئولیبرال‌ها خارج شود.
علی صوفی که سابقه وزارت در دولت اصلاحات را دارد، به ایلنا گفت: دولت آقای روحانی ارز را رها کرده بود و ارز برای خودش جولان می‌داد، به خاطر داشته باشید از سال ۹۶ به این طرف این ارز بود که در کشور همه چیز را تعیین می‌کرد.
صوفی افزود: مشاوران آقای روحانی و تیم اقتصادی وی نئولیبرال بود و رهاسازی ارز را به اجرا گذاشتند و تعادل در اقتصاد کشور بهم خورد، به طوری که با قضایایی مانند انتخابات آمریکا و صحبت‌های یک سناتور نرخ ارز تحت تاثیر قرار می‌گرفت و عملاً در جا‌هایی حتی اقدامات دولت کارساز نبود. وی ادامه داد: حال رئیسی آمده و می‌گوید من اجازه نمی‌دهم معیشت مردم به ارز گره بخورد، برای این کار لازم است ابتدا دولت قیمت ارز را کنترل و ثابت نگه دارد و مشکلات معیشتی مردم را حل کند. این فعال اصلاح‌طلب بیان کرد: وزارتخانه‌های اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، صمت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار مهم و تأثیرگذار هستند که باید با هم هماهنگ و یکدست باشند و از یک مکتب اقتصادی متعادل بومی استفاده کنند و از آن حالت‌های افراط و تفریطی گذشته خارج شوند.
وی تاکید کرد: دوری از افراط و تفریط در به ثبات رساندن اقتصاد بسیار مهم است و بهتر است اقتصاد از دست نئولیبرال‌ها خارج شود و یک هماهنگی در دستگاه‌های ذی‌صلاح به وجود بیاید.

ایران: رئیسی می‌تواند به اقتصاد سامان دهد

معاون پیشین وزیر جهاد کشاورزی از دولت جدید خواست به مشکلات اقتصادی که دولت روحانی نتوانسته حل کند، اهتمام کند.
علی قنبری که در دولت روحانی معاونت وزارت جهاد کشاورزی را برعهده داشت و در مجلس ششم عضو فراکسیون مشارکت (اصلاح‌طلبان) بود، او ضمن یادداشتی در روزنامه ایران درباره کارآمدی دولت خاطرنشان کرد: قبل از استقرار دولت سیزدهم لازم است به نکات مختلف اقتصادی پرداخته شود تا کابینه رئیسی بر اساس این موضوعات برنامه‌های خود را نهایی کند.
از این رو این سوال وجود دارد که دولت کارآمد و اثربخش در حوزه اقتصاد چه ویژگی‌هایی دارد؟ مهم‌ترین نکته این است که دولت سیزدهم نسبت به شاخص‌های اقتصادی و سیاسی کشور جامع‌ترین و بهترین عملکرد را داشته باشد. بدین‌جهت برای آنکه چنین امری محقق شود نیاز به یک برنامه منسجم و واقعی وجود دارد.
زمانی که عملکرد اقتصادی دولت ارزیابی می‌شود یکی از نکات مورد توجه شاخص‌های درآمد سرانه است؛ اگر این شاخص مثبت باشد می‌توان به این یقین رسیدکه دولت کارا است و می‌تواند در مدیریت اقتصادی کارنامه خوبی داشته باشد.
مسئله دیگری که دولت سیزدهم باید به آن توجه کند کاهش ضریب جینی است. ضریب جینی هم سنگ محک عملکرد اقتصادی دولت است. رساندن نرخ رشد اقتصادی به نرخ مطلوب هم از دیگر مواردی است که می‌توان عملکرد دولت را ارزیابی کرد و با استناد به آن گفت که دولت کارآمد است.
کاهش نرخ بیکاری، کاهش نرخ تورم، ساماندهی تولید و افزایش میزان سرمایه‌گذاری هم از موضوعات مهمی است که می‌توان به آن اشاره کرد. از آنجا که دولت سیزدهم به‌دنبال تغییر و تحول در حوزه اقتصاد است پیشنهاد می‌کنم برای رسیدن به چنین امری توجه به تولید را در صدر فعالیت‌های خود قرار دهد. موضوعات عنوان شده با داشتن تولید پویا و هدفمند قابل دسترس است لذا برخلاف آنکه برخی‌ها می‌گویند در مقطع فعلی نمی‌توان برای کاهش نرخ تورم کاری کرد، به جرأت می‌گویم که اگر دولت جدید برای احیای واحد‌های صنعتی و ایجاد بستر مناسب برای فعالان اقتصادی تلاش کند، بهترین نتیجه را خواهد گرفت.
تمام تولیدکنندگان به‌دنبال توسعه فعالیت‌های خود و رفتن به بازار‌های صادراتی به‌خصوص کشور‌های همسایه هستند لذا در کنار توجه به تولید، باید دیپلماسی اقتصادی فعال‌تر شود به‌گونه‌ای که نتایج آن به سرعت در بخش‌های مختلف اقتصاد ظهور کند. موضوعات مطرح شده شاخص‌های یک دولت کارآمد است که قطعا با صحبت‌هایی که رئیس‌جمهور منتخب مردم طی روز‌های گذشته و زمان مناظره‌ها مطرح کرد قابل دست یافتن است.
مواردی را که معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی برشمرد در واقع مسئولیت‌هایی است که دولت روحانی باید ظرف ۸ سال انجام می‌داد، اما موجب تشدید نابسامانی‌های اقتصادی شد.

********************

روزنامه وطن امروز**

حدادعادل:
به دولتی از جنس رزمندگان جبهه و اهل جهاد نیاز داریم

رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با بیان اینکه در این انتخابات خدا و مردم حجت را بر ما تمام کردند، گفت: مردم مشکلات دارند و رفع این مشکلات هم ساده نیست و گذشتن از این‌ها مساعی همه را می‌خواهد و همه باید جهادی کار کنند. باید دولتی روی کار بیاید که بدنه آن مانند رزمندگان و ایثارگران جنگ و جبهه کار کنند و هیچ عذری پذیرفته نیست.
غلامعلی حدادعادل در جلسه شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اظهار داشت: بعد از انتخابات ۹۶ با آسیب‌شناسی و جرح و تعدیل در مدل جمنا، به شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی رسیدیم که نخستین آزمون آن انتخابات مجلس شورای اسلامی بود و با کسب ۹۰ درصد کرسی‌های مجلس توانستیم مجلسی تشکل دهیم که به فرمایش رهبر انقلاب، مجلس تراز انقلاب است. حال ممکن است در عرض ۱۴ ماه چند خطا هم صورت بگیرد که این‌ها حداقلی است، اما اگر بخواهم تنها به یک خدمت این مجلس اشاره کنم، قانون اقدام راهبردی در رفع تحریم‌های هسته‌ای است که خود این دولت اثر این قانون را در مذاکرات هسته‌ای مشاهده کرد و مجلس عزت کشور را نشان داد. وی به نقش پررنگ برخی شخصیت‌ها در حصول پیروزی برای جریان انقلابی کشور اشاره کرد و بیان داشت: در ماه‌های بعد از آغاز به‌کار مجلس از خیلی از نیرو‌ها در داخل مجلس و شورای ائتلاف اخلاص دیدیم و باید از برادرم دکتر قالیباف تشکر کنم که ایشان از ماه‌ها پیش که برای ریاست‌جمهوری بحث داشتیم، صریحا اعلام کرد اگر آیت‌الله رئیسی به صحنه بیاید من نخواهم آمد و ایشان به این هم عمل کردند. اگر جز این بود انتظار همکاری مجلس و دولت متصور نبود و الان یک وفاق و صداقت عمیق و باطنی بین آقایان رئیسی و قالیباف، روسای دولت و مجلس هست که بنده گواهی می‌دهم به هیچ وجه تاکتیکی و ظاهری نیست.

***

تعطیلات تابستانی مجلس از ۳۰ به ۱۵ روز کاهش یافت

عضو هیأت‌رئیسه مجلس از کاهش ۱۵ روزه تعطیلات تابستانی مجلس خبر داد و گفت: تعطیلات تابستانی مجلس پیش از این ۳۰ روز بود که در مجلس فعلی به ۱۵ روز کاهش پیدا کرد.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، گفت: تعطیلات تابستانی مجلس که پیش از این ۳۰ روز بود به ۱۵ روز کاهش یافت. وی افزود: بر اساس تصمیم اتخاذ شده مجلس در ۲ مرحله این تعطیلات ۱۵ روزه را استفاده خواهد کرد. عضو هیأت‌رئیسه مجلس ادامه داد: نخستین هفته از ۱۵ روز تعطیلی تابستانی مجلس در تیرماه و دومین هفته آن در شهریورماه مورد استفاده قرار می‌گیرد. حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دفعه قبل مجلس ۴ هفته متوالی جلسه علنی داشته، در این مرحله ۲ هفته جلسه علنی دارد، بنابراین هفته بعد هفته سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خواهد بود و هفته پس از آن نیز نخستین هفته تعطیلات تابستانی مجلس است. وی افزود: بر این اساس مجلس در ۲ هفته آینده جلسه علنی نخواهد داشت و همان‌طور که گفتم هفته دوم تعطیلات تابستانی مجلس در شهریورماه خواهد بود.

***

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش:
سربازان ستون اقتدار نیرو‌های مسلح هستند

امیر علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در مراسم استقبال از کارکنان وظیفه جدیدالورود منطقه پدافند هوایی جنوب (بوشهر)، گفت: کارکنان وظیفه دوشادوش سایر نیرو‌های انسانی نقش خطیر و ارزنده‌ای در تولید امنیت و صلابت ایران اسلامی دارند.
وی افزود: سربازان، ستون اقتدار نیرو‌های مسلح هستند که با اطاعت‌پذیری و ولایتمداری، وحدت کلمه و عظمت ایران اسلامی را تحقق می‌بخشند. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه اقتدار نیرو‌های مسلح مایه عزت کشور و موجب ترس دشمنان است، گفت: کارکنان وظیفه دوشادوش سایر نیرو‌های انسانی نقش خطیر و ارزنده‌ای در تولید امنیت و صلابت ایران اسلامی دارند.
امیر صباحی‌فرد با تاکید بر اجرای طرح «مهارت‌آموزی» کارکنان وظیفه، خاطرنشان کرد: ارتقای جذابیت دوران خدمت برای سربازان، خانواده‌ها و اصلاح نگرش جامعه، افزایش نشاط و رضایت در طول دوران خدمت سربازی، افزایش اثربخشی خدمت کارکنان وظیفه و تقویت بنیه دفاعی نیرو‌های مسلح و افزایش مهارت‌های شغلی، کارورزی و آمادگی برای ورود به بازار کار از جمله دستاورد‌های طرح مهارت‌آموزی است.

***

انتقاد راشاتودی از اقدام آمریکا در مسدود کردن رسانه‌های حامی مقاومت

شبکه راشاتودی در گزارشی با انتقاد از اقدام اخیر دولت آمریکا در مسدود کردن دامنه بین‌المللی وب‌سایت‌های برخی رسانه‌های نزدیک به مقاومت، این اقدام را حمله آشکار به مطبوعات و رسانه‌های خارجی ضدامپریالیسم خواند. ریچارد مدهرتس، خبرنگار انگلیسی در گزارشی در شبکه روسی راشاتودی درباره اقدام اخیر وزارت دادگستری آمریکا در مسدود کردن دامنه برخی وب‌سایت‌های ایرانی و مقاومت نوشت: مسدود کردن سایت‌های مرتبط با ایران پیام روشنی به سراسر جهان می‌فرستد و آن این است که واشنگتن مزاحم رسانه‌هایی خواهد شد که جرأت به خرج می‌دهند تا روایت مورد تایید آمریکا را به چالش بکشند و صدای‌شان را خاموش می‌کند. این خبرنگار در گزارشش آورده است: اقدام اخیر دولت بایدن، حمله آشکار به مطبوعات و رسانه‌های خارجی است. آمریکا به طور ویژه سراغ پایگاه‌های خبری ضدامپریالیستی رفت و آن‌ها را بست. تمام این وب‌سایت‌های خبری در کشور‌هایی هستند که محور مقاومت را شکل می‌دهند و نمایان‌کننده ماهیت اصلی سیاست خارجی آمریکا هستند.

********************

روزنامه خراسان**

سرقت ۳.۶ میلیارد دلار بیت کوین مردم در آفریقای جنوبی

فارس - دو برادر که مالک بزرگ‌ترین کارگزاری ارز مجازی در آفریقای جنوبی بودند با ۳.۶ میلیارد دلار بیت کوین مردم ناپدید شدند. امیر و رائیس کاجی، مالک کارگزاری افری کریپت، حالا ناپدید شده اند و یک موسسه حقوقی که از سوی مال باختگان مامور رسیدگی به این پرونده شده گفته است که نمی‌تواند این دو برادر را پیدا کند.

بیمه «ودیعه مسکن» هم برای مستأجران آمد!

مهر - یک شرکت بیمه اعلام کرده پول پیش مستأجران را که نزد موجر است تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان بیمه می‌کند. این شرکت بیمه اعلام کرد: به منظور حمایت از مستأجران و با توجه به مسائل و مشکلاتی که ممکن است بین مالک و مستأجر به وجود آید (ورشکستگی، فوت مالک و…) این بیمه طراحی شده است. چنان چه مستأجر مبلغ ودیعه (پول پیش خود نزد صاحبخانه) را بیمه کند می‌تواند در صورت بروز هر گونه مشکل در عودت مبلغ توسط صاحبخانه، آن مبلغ را از شرکت بیمه دریافت کند.

ورود ۶۲۰ هزار نفر به بورس در بهار امسال

فارس - اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه حاکی از آن است که در فصل بهار امسال تعداد ۵۳۳ هزار و ۷۹۳ سهامدار در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام ثبت نام و در مقابل در این دوره زمانی ۶۲۶ هزار و ۴۴۶ سهامدار برای‌احراز هویت خود اقدام کرده‌اند.

رأی دیوان عدالت اداری علیه ممانعت بورس از فروش سهام

تسنیم - دیوان عدالت اداری طی حکمی اقدام سازمان بورس در ممانعت از فروش سهام توسط صاحبان سهام را مغایر قوانین و ماموریت‌های این سازمان و ناسازگار با اصول مسلم حقوق اداری مانند اصل لزوم احترام به انتظارات مشروع دانست. این حکم در پی شکایت افرادی صادر شده است که درصدد فروش سهام خود حتی به قیمت بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی و اولیه سهام قرار گرفته و خواستار خروج از این بازار شده اند.

********************

روزنامه ایران**

فکر برجام از ذهن ترامپ پاک نشده است

خبر اول اینکه، رئیس‌جمهوری سابق امریکا بار دیگر با فاجعه توصیف کردن عملکرد دولت «جو بایدن»، تأکید کرد که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا تقلب نشده بود، ظرف یک هفته می‌توانست با ایران به توافق برسد. به‌گزارش ایسنا، دونالد ترامپ تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین در حال تحقیر ایالات متحده هستند. ترامپ گفت: هم‌اکنون بازگشت به سوی توافق ایران در حال رخ دادن است که این قضیه اسرائیل را نابود می‌کند یا این که به احتمال بیشتر به یک جنگ بزرگ‌تر منتهی می‌شود. دولت ترامپ در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ در اقدامی غیرقانونی و خلاف تعهدات مصرح این کشور در برجام و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، از این توافق بین‌المللی خارج شد و با هدف رسیدن به آنچه «توافق بهتر» با ایران خوانده بود، کارزار فشار حداکثری را در پیش گرفت.

گزینش نخبگان برای مدیریت زندان‌ها

خبر دیگر اینکه، مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش سازمان زندان‌ها از اعلام فراخوان برای شناسایی و آموزش مدیران شایسته در امر «مدیریت زندان» خبر داد و گفت: مدیران آینده ما حتماً افرادی هستند که دوره مدیریت زندان را طی کرده و از کانون ارزیابی شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران نمره قبولی کسب کرده باشند. علی رستمی در گفتگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: یکی از اولویت‌های جدی و جدید ما در حوزه آموزش، کادرسازی و جانشین‌پروری در رأس مدیریت زندان‌های کشور و بخش‌های مختلف سازمان است که اخیراً نیز با نظر مساعد رئیس سازمان زندان‌ها، پیشنهاد برپایی دوره «مدیریت زندان» را مطرح و آغاز کرده‌ایم. وی افزود: این طرح در ماه آینده با اعلام فراخوان پذیرش، عملیاتی می‌شود و افرادی با شاخصه‌های مشخص‌شده، به‌شکل عمومی از بدنه زندان‌های کشور می‌توانند در آن شرکت کنند. قرار است در سال‌جاری از طریق برگزاری آزمون کتبی و اختصاصی، سه برابر ظرفیت را مشخص و در نهایت ۵۰ نفر را جذب کنیم. این اتفاق در سال‌های آینده نیز ادامه می‌یابد. رستمی با تأکید بر اینکه برای مدیریت زندان‌ها افرادی گزینش می‌شوند که نخبه باشند، توضیح داد: جذب و تربیت مدیران مدنظر ما در سال ۱۴۰۰، مطابق با فراخوان برای زندان‌های سراسر کشور صورت می‌گیرد.

انتقاد نماینده مجلس از طرح ساماندهی فضای مجازی

شنیدیم که، طرح مجلسی‌ها برای آنچه ساماندهی فضای مجازی یا صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی خوانده می‌شود، با واکنش‌های مختلفی و از جمله مخالفت‌هایی از سوی خود نمایندگان روبه رو شده است. در همین باره سیداحمد آوایی، نماینده اهواز نوشت: طرح محدودسازی پیام‌رسان‌ها بی‌توجهی به مردم مستضعف، اما خلاقی است که در اوضاع آشفته اقتصادی، از پیام‌رسان‌ها امرار معاش می‌کنند. به‌گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه جلوگیری از ولنگاری در فضای‌مجازی، روش‌های مدیریتی نرم می‌طلبد، افزود: عقبگرد با اقدامات آمرانه سخت جواب نمی‌دهد ضمن اینکه نباید از فرصت‌ها تهدید بسازیم.
احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس هم در توئیتر با هشتگ فضای مجازی نوشت: «صحبت‌های آقای رئیسی در خصوص ۲ میلیون فالور اینستاگرامی در مناظرات انتخابات حاوی پیام عدم مشکل ایشان با فضای مجازی بود که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت؛ امید است این طرز تفکر سرلوحه مجلس مدعی انقلابی گری قرار گیرد وگرنه موجب بی اعتمادی بیشتر مردم خواهد شد.»

توضیح درباره محرومیت از تحصیل یک دانشجوی زندانی

دست آخر اینکه، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران در خصوص حواشی مربوط به اخراج یکی از دانشجویان رشته حقوق بشر این دانشگاه (کسری نوری) به‌دلیل سابقه محکومیت در زندان، گفت: محکومیت از زندان دلیلی برای محرومیت از تحصیل نیست. یکی از دانشجویان این دانشگاه که سابقه محکومیت در زندان را داشتند به‌دلیل عدم مراجعه برای ثبت‌نام از ادامه تحصیل محروم شد. محمدعلی زارع چاهوکی به ایسنا گفت: بر اساس پیگیری‌هایی که بنده انجام دادم این دانشجو به هیچ عنوان به‌دلیل زندانی بودن از دانشگاه اخراج نشده است. بلکه برای ثبت‌نام ترم بعدی خود اقدامی نکرده به همین دلیل از ادامه تحصیل محروم شده است. وی افزود: ما در دانشگاه تهران سامانه‌ای با عنوان سامانه جامع آموزشی گلستان را داریم که تمامی دانشجویان برای ثبت‌نام خود باید به این سامانه مراجعه کنند، اما متأسفانه دانشجوی مذکور برای ثبت‌نام ترم خود به این سامانه مراجعه نکرده و در نتیجه از ادامه تحصیل محروم شد. زارع با بیان اینکه زندان رفتن نمی‌تواند دلیلی برای محرومیت از تحصیل دانشجویان باشد، گفت: اگر این دانشجو در حال حاضر ۱۰ واحد آموزشی را گذرانده است و اگر مدارکی مبنی بر دلیل عدم مراجعه برای ثبت‌نام اعم از زندان بودن را به معاونت آموزشی دانشگاه تحویل دهند ثبت‌نام این دانشجو مجدد قابل انجام است.

********************

روزنامه شرق**

روحانی:
دولت تدبیر و امید از دادن وعده‌های غیرعملی در سفر‌های استانی پرهیز کرد

ایرنا: رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نتیجه عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری را در سفر‌های استانی شاهد بودیم، گفت: کارشناسی دقیق با نگاه آمایش سرزمینی و پرهیز از وعده‌‏های غیرعملی ویژگی‏‌های مهم سفر‌های استانی در دولت تدبیر و امید بود. حجت‌الاسلام حسن روحانی در دویست‌و‌سی‌و‌ششمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و پس از گزارش سازمان برنامه‌و‌بودجه درباره «تحقق وعده‌های مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهوری در سفر‌های استانی» با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید از ابتدا رویکرد جدیدی به سفر‌های استانی داشت، گفت: از ویژگی‏‌های مهم این سفر‌ها در این دولت، انجام کارشناسی دقیق با نگاه آمایش سرزمینی و پرهیز از وعده‏‌های غیرعملی بوده است.
رئیس دولت دوازدهم تأکید کرد: اقدامات دولت در سفر‌های استانی مبتنی‌بر مطالعات توسعه‌محور، کاهش تعداد مصوبات و پرهیز جدی از مصوبات غیرکارشناسی‏‌شده و آنی بوده است. او ادامه داد: حاصل این تصمیم مهم، ایجاد هماهنگی در طرح‌ها و افزایش چشمگیر میزان تحقق وعده‌ها بوده است. حاصل این رویکرد علاوه‌بر جلوگیری از تضییع منابع کشور در طرح‌های نیمه‌تمام، این بود که اعتماد مردم استان‌ها به تحقق وعده‌های دولت افزایش پیدا کرد. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: از دیگر تلاش‌های دولت که با اهتمام و جدیت انجام گرفت، به‌سرانجام‌رساندن دستورات مقام معظم رهبری در سفر‌های استانی ایشان بوده است که یکی از بارزترین نمونه‌های این امر، طرح آب‌های مرزی و زیرکشت‌بردن صد‌ها هزار هکتار زمین در استان‌های خوزستان و ایلام بوده است. روحانی گفت: در این سال‌ها، نتیجه عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری را در سفر‌های استانی شاهد بودیم که کشور توانست به تنهایی در برابر این حجم از فشار‌ها مقاومت کند و اگر‌چه فشار و سختی زیادی نیز به مردم وارد شده است، اما در بدترین شرایط توانستیم حجم صادرات کشور را بالای ۴۰ میلیارد دلار حفظ کنیم و ضربه اساسی آمریکا به درآمد ارزی کشور از صادرات نفت را به‌طور نسبی خنثی کنیم. رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه اکثر مصوبات در استان‌ها عملیاتی و محقق شده است که این مسئله تأثیر زیادی بر ارتقای سرمایه اجتماعی داشته و دارد، خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته با وجود همه فشارها، فعالیت‌های عمرانی کشور در استان‌ها متوقف نشد و از سویی سرمایه زیرساختی کشور در حوزه‌های مختلف ریل، آزادراه و سد جهش پیدا کرد و از سوی دیگر دسترسی مردم به مسکن، گاز، اینترنت و بیمارستان با رشد بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

فرمانده نیروی دریایی ایران:
رویکرد دریایی ایران جلوگیری از شکل‌گیری کانون‌های ناامنی است

ایسنا: فرمانده نیروی دریایی ارتش کشورمان با بیان اینکه حضور ناوگروه ایران در اقیانوس اطلس بزرگ‌ترین دریانوردی تاریخ ایران است، گفت: معتقدم مرکز ثقل سازه قدرت دریایی جهانی به نفع قدرت‌های منطقه‌ای در حال جابه‌جا‌شدن است و این خیزش تمدنی اسلامی ایرانی است که به سمت دریا برداشته شده و قطعا فرصت‌های بسیار بزرگی را برای ایران ایجاد می‌کند. امیر دریادار حسین خانزادی ضمن تأکید بر اینکه سیاست دفاعی ایران مبتنی‌بر بازدارندگی است، یادآور شد: اگر کسی بخواهد حمله‌ای صورت دهد، باید بداند با وجود این قدرت، آنچه به دست می‌آورد بسیار کمتر از چیزی است که از دست می‌دهد. حضور قدرتمند در دریا مبنای این سیاست بازدارندگی است. هم‌زمان که یک ناوگروه ما در اقیانوس اطلس قرار دارد، ناوگروه دیگری در دریای سرخ و ناوگروه بعدی پشت آن در حال آماده‌شدن است. این اوج آمادگی و توان دفاعی دریایی جمهوری اسلامی ایران است. دریادار خانزادی با یادآوری اینکه رویکرد ما مبتنی‌بر مقابله با تهدید، امنیت‌آفرین و در جهت جلوگیری از شکل‌گیری کانون‌های ناامنی در دریاست، درباره برخی تلاش‌ها برای ایجاد فضای روانی علیه ایران در آب‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: حرکت این ناوگروه حساب‌شده و با برنامه است و این برنامه هم نزد ماست و آن‌ها از این برنامه بی‌اطلاع هستند. این بی‌اطلاعی برای آن‌ها فضای ابهام بزرگی ایجاد کرده که به‌شدت از آن نگران‌اند؛ به همین دلیل جنگ رسانه‌ای را آغاز کرده‌اند و تلاش می‌کنند موضع جمهوری اسلامی را بدانند و از برنامه بعدی باخبر شوند. او ادامه داد: چاره دیگری ندارند جز اینکه عنوان کنند حرکت ما را پایش و مراقبت می‌کنند. ما هم به‌شدت پایش و مراقبت می‌کنیم. هواپیما‌هایی را که حتی در ارتفاعات بسیار بالا و بیش از ۳۰ هزار‌پا به پرواز در می‌آیند، لحظه‌به‌لحظه روی عرشه این ناو‌ها رصد می‌کنیم و از موقعیت آن‌ها با‌خبریم که کدام هواپیما از فرودگاه آمریکا پرواز می‌کند و روی عرشه کدام ناو فرود می‌آید. ما روی عرشه این ناو، در هر نقطه از جهان هواپیمایی به پرواز در‌آید، رصد می‌کنیم. آن‌چنان شبکه اطلاعاتی‌مان در ارتباط با این ناوگروه غنی است که جای هیچ تهدیدی وجود ندارد. با قدرت کار خود را انجام می‌دهیم؛ چرا‌که پشتوانه این ناوگروه قدرت ملی ایران اسلامی است.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات