صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۹۴۷۲

دولت در سالی که گذشت

 دیدارهای مردمی و سفرهای استانی دستاورد دیگری است که دولت سیزدهم آن را رقم زده است دستاوردی که سبب تعامل بیشتر مردم حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور با دولت شده است،
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ زهرا علوی

هفته دولت فرصت خوبی است تا عملکرد دولت سیزدهم در سالی که گذشت را مورد بررسی قرار دهیم.هفته ای که با ترور و شهادت دو شخصیت بزرگ انقلاب  در هشتم شهریور ۱۳۶۰ و در پی انفجار دفتر نخست وزیری به نام دولت مزین شده است و حالا هرسال دوم تا هشتم شهریور به نام هفته دولت است.

دولت سیزدهم به ریاست آقای رئیسی در حالی مردادماه سال گذشته سکان مدیریت دولت را به دست گرفت که درپی بدعهدی ها و بی تدبیری ها خیلی از وعده ها به سرانجام نرسیده بود؛ شاید مهمترین وعده ای که جامه عمل بدان پوشیده نشد برجام و لغو تحریم ها بود.

برجامی که یکسر تمام مشکلات توسط رئیس دولت قبل به آن گره میخورد و همه چیز در گرو تصمیم کشورهای طرف مذاکره بود. حالا مهمترین دستاورد دولت سیزدهم که شاهد پیشرفت های بسیاری در آن و اثرگذاری هایش بودیم همین توافق برجام بوده است. برجام هنوز به توافق نهایی و امضا نرسیده اما همین بوی توافق سبب ریزش خیلی از قیمت ها شده تاثیر بسیاری در حوزه سیاسی و اقتصادی برجای گذاشته است.

روابط حسنه با همسایگان
روابط حسنه با همسایگان یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم است روابطی که در دولت گذشته خیلی بدان بها داده نشد و مورد توجه قرار نگرفت اما دولت آقای رئیسی دیپلماسی اقتصادی را به منصه ظهور رساند  آن هم در شرایطی که کشور تحت فشار تحریم ها و همه گیری کرونا با پیامدهای اقتصادی بسیاری مواجه بود.

 قراداد سوآپ گازی با ترکمنستان یکی از این دستاوردهاست. بر اساس این توافق، ترکمنستان روزانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز به جمهوری آذربایجان می‌فروشد. این گاز از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ترانزیت خواهد شد و  ایران می تواند گاز مصرفی مورد نیاز پنج استان شمالی کشور را نیز از حق انتقال این گاز برداشت کند که این قرارداد مهم می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور داشته باشد.

افزایش حجم مبادلات تجاری  در کنار تعاملات سیاسی با همسایگان و دیپلماسی اقتصادی سبب شده که  حجم تجارت با کشورهای همسایه از ۲۰ میلیارد دلار در ابتدای دولت سیزدهم به۵۰ میلیارد دلار در حال حاضر برسد.

سفرهای استانی پر بازده
 دیدارهای مردمی و سفرهای استانی دستاورد دیگری است که دولت سیزدهم آن را رقم زده است دستاوردی که سبب تعامل بیشتر مردم حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور با دولت شده است، دولت هم با حضور مستقیم آقای رئیسی مشکلات ریز و درشت مردم را به شکلی ملموس و واقعی درک کرده و برای حل آن و کمک به تسهیل آنها برنامه ریزی می کند.
 هرچند برخی تحلیلگران  حضور میدانی را در شان رئیس جمهور نمیدانند و توقع دارند رئیس جمهور همانند دوره قبل خود را دردیوارهای پاستور محصور کند و از دور دستی برآتش مشکلات بگیرد شاید درد مردم درمان شود اما تجربه این یکساله نشان می دهد حضور میدانی تاثیری به مراتب بزرگتر و عمیق تر دارد.

معیشت مردمی
معیشت و رفاه اجتماعی اولین وعده ای است که هر دولتی که بر سر کار می آید به مردم می دهد اما از حرف تا عمل راه بسیاری وجود دارد چنانچه دولت گذشته نتوانست به وعده تامین معیشتی مردم جامه عمل بپوشاند، سوءتدبیرهای دولت گذشته  و افزایش قیمتها بیش از همه بر معیشت و سفره مردم فشار وارد کرد چناتچه مطابق با آمارها سال پایانی دولت دوازدهم سخت ترین شرایط برای معیشت مردم بوده است. اما در یک سال گذشته از زمان سرکار آمدن دولت سیزدهم بیشترین توان و توجه دولت معطوف به عرصه اقتصاد و معیشت بوده و اقدامات مهم و گسترده‌ای در این زمینه  انجام داده تا نخست با کنترل تورم و نقدینگی گام های موثری در این زمینه بردارد. روندها نشان می دهد که در ماه های اخیر میزان نقدینگی کاهش پیدا کرده است که این نشان دهنده کاهش رشد تورم می باشد. 

از طرفی دولت سیزدهم با نگاه کارشناسی و با اجرای جراحی بزرگ اقتصادی و حذف ارز ترجیحی، مساله یارانه را به صورت ریشه ای حل و فصل نمود. موضوعی که هیچ دولتی جرأت حل و فصل آن را نداشتند. بنابراین دولت سیزدهم بصورت ریشه ای به سمت بهبود معیشت مردم قدم برداشته شده است. 

تنش آبی و برقی
دولت سیزدهم همانند خیلی از عرصه های دیگر در مسئله آب و تنش های آبی هم خیلی انقلابی وارد میدان شد و  بر خلاف دولت قبل به جای گره زدن حل موضوع تنش های آبی به میزان بارش علاوه بر اعمال سیاست های مدیریت مصرف به سوی استقرار زیرساخت های متنوع برای رسیدن به پایان تنش آبی اقدام کرد.

به اذعان کارشناسان، چالش‌های کنونی در حوزه آب نتیجه کوتاهی‌های دولت‌های گذشته است که انباشت آنها و پیوند با خشکسالی‌های اخیر، مشکلات حادی در گستره اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی ایجاد کرده است؛ مشکلاتی که تا کنون چندین استان کشور از جمله آذربایجان های غربی و شرقی، خوزستان، اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری و سیستان و بلوچستان را به‌گونه‌ای گسترده درگیر کرده و سبب اعتراض‌ها و گلایه‌مندی مردم شده است. اما دولت سیزدهم  با برنامه ریزی های مختلف نقش موثری در کاهش این تنش ها داشته و با اجرای طرح‌های مصوب در شورای عالی آب و فعال کردن راهکارهایی مانند چاه‌های ژرف، آب‌شیرین‌کن‌ها و دیپلماسی آب با همسایگان تلاش بسیاری برای رفع تنش های آبی و خاموشی ها داشته است.

نظام بهداشت و سلامت
هرچند برنامه‌‌های بخش بهداشت در سالهای متمادی به‌عنوان موفق ترین بخشهای نظام سلامت کشور مطرح بوده است، اما به گفته مسئولان این حوزه؛ دولت سیزدهم براساس پیوست عدالت همه طرحها و برنامه‌های خود، توسعه خدمات حوزه سلامت کشور را از جمله مهمترین اولویت‌های خود قرار داده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات