صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۴۵۱۸۹

۵ نکته درباره توافق ایران و عربستان در چین

حجم تجارت چین با ایران در سال ۲۰۲۱ حدود به ۱۵ میلیارد دلار بود. عربستان هم از سال ۲۰۲۰ بزرگترین شریک تجاری چین در منطقه غرب آسیا شد. مبادلات تجاری سعودی و چین در سال ۲۰۲۱ به ۸۷.۳ میلیارد دلار رسید.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif چین بزرگترین شریک تجاری ایران و عربستان سعودی است. حجم تجارت چین با ایران در سال ۲۰۲۱ حدود به ۱۵ میلیارد دلار بود. عربستان هم از سال ۲۰۲۰ بزرگترین شریک تجاری چین در منطقه غرب آسیا شد. مبادلات تجاری سعودی و چین در سال ۲۰۲۱ به ۸۷.۳ میلیارد دلار رسید.

* عربستان بزرگترین منبع تامین نفت چین است. از طرفی طبق توافق راهبردی ۲۵ ساله، چین در قبال خرید نفت ایران، قریب به  ۵۰۰ میلیارد دلار در زمینه زیرساختی نظیر خطوط ریلی، بنادر خشک و آبی، کشت و صنعت کشورمان باید سرمایه‌گذاری کند؛ پس منافع تهران، ریاض و پکن در وجود خلیج فارسی امن است.

* آمریکا بحران‌زیست است؛ آمریکا توانست با ایران‌هراسی فقط در یک مورد، قرارداد فروش ۴۵۰ میلیارد دلار فروش تسلیحات را با سعودی در دوران ترامپ منعقد کند. نبود بحران یعنی نبود منفعت برای آمریکا.

* این توافق باعث شد بزرگترین رقیب و بزرگترین متحد آمریکا در غرب آسیا به واسطه چین (بزرگترین رقیب جهانی آمریکا) بدون دخالت واشنگتن توافق کنند.

* رژیم صهیونیستی بزرگترین بازنده توافق ایران و عربستان است. این رژیم از سال ۲۰۱۰ توانسته بود نزاع امت اسلامی با صهیونیسم را به نزاع درون بلاد اسلامی تغییر دهد. این توافق مُهر بطلانی بر ناتوی ضدایرانی شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات