تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۱۹۸۴۰

مصاحبه با یکی از رهبران جنبش اسلامی (حماس) در سرزمینهای اشغالی


* س: رابطه «جنبش حماس» با سایر نیروهای اسلامی بخصوص «جنبش جهاد» و واحدهای جهاد اسلامی چگونه است؟
** ج: راه نبرد ما با صهیونیست‌ها راهی دراز و میدان آن نیز میدانی گسترده است که می‌تواند همه فعالان مسلمان را جذب کند. ما می‌کوشیم رابطه خود را با کلیه نیروهای عمل‌کننده در صحنه فلسطین اعم از اسلامی و ملی تکامل بخشیم، چرا که قیام مردم ما، تنها تظاهرات و سنگ‌پرانی نیست. این قیام، مقاومت مردمی بی سلاح در برابر نیروی سرکش و تجاوزکار است. بنابراین، تمام تلاش‌ها می‌بایست برای فراهم کردن ابزار این مقاومت و تکامل آن بکار گرفته شود تا امکانات ما در تمام زمینه‌ها، هم سطح امکانات دشمن گردد، منظورم زمینه‌های جهادی اجتماعی، آموزشی، مالی و بهداشتی و... است.
اصولا باید توجه داشت که شرایط کار در داخل سرزمین‌های اشغالی در کلیه زمینه‌ها حوزه‌های بزرگی از مهارت‌ها را می‌طلبد.
* س: آیا شما هم در تهیه و صدور بیانیه‌های «رهبری متحد» شرکت دارید؟
** ج: خیر، جنبش ما با طرح‌های اصولی اسلامی ویژگی خاص خود را دارد. اما این به معنای تضاد و درگیری با «رهبری متحد» نیست، چرا که ما در یک زمینه مشخص کار می‌کنیم و میدان عمل برای همه باز و گسترده است.
البته تذکر این نکته نیز لازم است که تناقض و اضطراب در برخی از بیانیه‌های این رهبری «متحد»، شاید دلیل واضحی بر این حقیقت باشد که این رهبری، چندان هم «متحد» نیست. البته گروه‌های تشکیل‌دهنده این رهبری، برای همه شناخته شده هستند. بهرحال، ما سعی می‌کنیم در بیانیه‌های خود، برخورد یا تضادی با آنها نداشته باشیم.
* س: اکنون پس از گذشت ده ماه از قیام، به نظر شما آیا روند آن روبه تکامل و بهتر شدن است یا روبه ضعف و انحطاط؟
** ج: کسانی که گمان می‌کنند شعله این قیام خاموش خواهد شد، در اشتباهند. زیرا برای مردمی که این قیام را آغاز کرده‌اند، راه بازگشتی وجود ندارد. اگر برخی از رهبران که ادعای تسلط بر روند تصمیم‌گیری در مورد قیام را دارند، این را حس می‌کردند بلافاصله به طرح «حسنی مبارک» پاسخ مثبت می‌دادند. میدانیم که حسنی مبارک پیشنهاد کرده بود به منظور ایجاد فرصت مذاکرات، قیام و تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی به مدت شش ماه متوقف شود.
ما معتقدیم که پاسخ مثبت مردم فلسطین به درخواست‌ها و راهنمائیهای «جنبش مقاومت اسلامی» روز به روز بیشتر و بهتر میشود. مثلا بیانیه‌های «حماس» حاوی ارشادات مشخص برای ماه رمضان بود که مردم به دقت به آنها عمل کردند. جنبش همچنین برای ایام عید قربان نیز به مردم توصیه‌هایی نمود که آن نیز مورد استقبال ملت قرار گرفت. اکنون نوع درگیری‌ها با نیروهای اشغالگر عوض شده است، یعنی از مرحله ایجاد موانع در خیابان‌ها و سنگ‌پرانی گذشته و به استفاده از بمب‌های آتش‌زا و کشاندن سربازان دشمن به کمینهای تهیه شده توسط جوانان «جنبش» رسیده است.
اکنون وضع قیام به گونه‌ای است که می‌توانیم به همه، بخصوص رهبران سازمان آزادی‌بخش، اطمینان بدهیم که روند قیام همچنان ادامه خواهد داشت. «ابوایاد» چند روز پیش در مصاحبه با مجله تونسی «المغرب» ابراز نگرانی کرده بود که قیام بدون تحقق اهداف آن، پایان می‌یابد. او گفته بود: اگر قیام بدون تحقق هیچ هدفی پایان یابد، همه ما گناهکاریم، چه در این صورت، می‌بایست ده سال دیگر منتظر بمانیم تا قیام دیگری شروع شود»...
البته منظور او از کسب نتیجه از قیام، مسلما اقدامات سیاسی است. اما او باید مطمئن باشد که این قیام متوقف نخواهد شد تا ده سال بعد دوباره شروع شود. آری، این قیام با اقدامات سیاسی و طرح‌های پیشنهادی در بازار معاملات سیاسی هرگز متوقف نخواهد شد.
* س: به نظر شما، آیا رابطه‌ای میان مقاومت اسلامی لبنان و جنبش مقاومت در فلسطین وجود دارد و آیا این دو حرکت تاثیرات متقابلی در یکدیگر داشته و دارند؟
** ج: می‌توانیم قاطعانه بگوئیم که مقاومت جنوب لبنان در برابر اسرائیل تاثیری واضح بر احساسات مردم فلسطین داشته و دارد. ما امیدوار بودیم که علاوه بر این ارتباط معنوی، ارتباط مادی نیز میان این دو حرکت برقرار می‌شد.
درگیری‌ها و برخوردهای روستاها و اردوگاه‌های سرزمین‌های اشغالی با نیروهای اشغالگر، بسیار شبیه درگیری‌های روستاها و شهرهای لبنان با نیروهای اسرائیلی در جریان هجوم سال 1982 اسرائیل به لبنان است.
شاید انگیزه و مشوق اصلی جوانان مجاهد در غزه و ساحل غربی و بقیه فلسطین، سقوط دیوار ترس از مشت آهنین «اسرائیل» باشد، جوانانی که امروزه بدون ترس با نیروهای دشمن درگیر می‌شوند. ما امیدواریم اسرائیل وقتی درک کرد که خسارت‌هایش بسیار بیشتر از منافع نگهداری سرزمین‌های اشغالی است، درست مثل لبنان، بدون قید و شرط و بدون مذاکرات از مناطق قیام ما عقب‌نشینی کند. البته این کار ممکن است قربانیان زیادی از ما بگیرد، اما فلسطین شایسته هرگونه فداکاری و ایثار است.
* س: انتظارات شما برای مراحل آینده در رابطه با راه‌حل پیشنهادی و یا کنفرانس بین‌المللی چیست؟
** ج: هیچیک از این‌ها، به ما مربوط نمیشود، فلسطین وقتی از دست رفت که به جامعه کشورهای عرب (اتحادیه عرب) و سازمان ملل رفت.
ما می‌خواهیم فلسطین را به صاحبان حقیقی‌اش برگردانیم، نه به تجارت‌پیشگان و معامله‌گران بنام فلسطین. ما عقیده خود را درباره کلیه طرح‌های پیشنهادی گفتیم، ما «شرط‌بندها» بر روی راه‌حل‌های سیاسی را به حال خودشان رها می‌کنیم، تا به «شرط‌بندی» خود ادامه دهند. ما نمی‌خواهیم با آنها درگیر شویم، چه از مبارزه خسته شده باشند و چه در سیاست «حرفه‌ای» شده باشند...
مهم این است که ما دست‌آوردهای خود را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که کسی با آنها تجارت کند یا راهی را که خواهان آن نیستیم، برما تحمیل نماید، ما به یاری خدا راه جهاد را تا آزادی کامل، ادامه خواهیم داد.
پس از ضبط مصاحبه، مشکلاتی میان «رهبری متحد» و جنبش مقاومت اسلامی در چند مورد بروز کرد که توسط خبرگزاری‌های جهانی نیز مخابره شد، با توجه به این مسئله ما سئوال زیر را دوباره مطرح کردیم!
* س: رابطه شما با سازمان آزادی‌بخش چگونه است، آیا تضاد فکری ـ سیاسی موجود به صحنه مبارزات در فلسطین نیز انتقال خواهد یافت؟
** ج: مطرح کردن اختلافات و تناقضات فکری ـ سیاسی در صحنه مبارزاتی فلسطین، به نفع هیچکس نیست. در حال حاضر تمام تلاش‌ها می‌بایست بر «آزادی» متمرکز باشد. پس از این مرحله نیز ما به سلامت گرایش‌های ملت خود مطمئن هستیم، اما اختلاف در چارچوب «طرح سیاسی» قابل توجیه و مشروع است، بخصوص اگر توجه داشته باشیم که این روزها سازمان آزادی‌بخش طرح‌های عجیب و غریبی ارائه می‌دهد.
ما اصرار داریم که میدان عمل در فلسطین، میدانی باز برای همکاری و همفکری باشد. ساف نیز می‌بایست مثل ما فکر کند و نسبت به اصول و پایه‌های اساسی طرح‌های سیاسی و رفتارهای گروه‌های وابسته به خود ملتزم و متعهد باشد. در مورد ترس مردم نسبت به سوءاستفاده اسرائیل از تضادهای موجود، به همه اطمینان می‌دهم که جنبش مقاومت، تمام جنبه‌های منفی گذشته را که با «ساف» و گروه‌های دیگر داشته از سر خواهد گذراند تا دشمن مشترک نتواند از آنها سوءاستفاده کند. امیدواریم که همه دست‌اندرکاران قیام در سرزمین فلسطین در این زمینه‌ها مثل ما بیندیشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات