تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۴۱۵۱۴

سخنرانی در مراسم افتتاح طرح‌های عمرانی قم


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
اللهم‌ عجل‌ لولیک‌ الفرج‌ والعافیة والنصر واجعلنا من‌ خیر انصاره و اعوانه‌‌ والمستشهدین‌ بین‌ یدیه‌
خدای را سپاسگزارم که توفیق سفر به استان عزیز قم و عرض ارادت به ساحت قدسی حضرت معصومه (س) و مردم بزرگوار قم را عنایت فرمود و خدا را سپاسگزارم که این توفیق را در دی ماه قرار داد که در این ماه و در سال 1356 مردم قم حرکتی را آغاز کردند که امواج آن امروز سرتاسر دنیا را در برگرفته است. قیام عظیم مردم قم پایه های اصلی خشن ترین دیکتاتوری وابسته و فاسد را در هم شکست و راه را برای پیروزی انقلاب عظیم اسلامی باز کرد. بالاخره قم یگانه است. دردانه ای از اهل بیت پیامبر گرامی اسلام را در خودش جای داده و در دامان پر مهر او و هزاران عالم، مجاهد، فقیه، فیلسوف، دانشمند، عارف، شهدا، جانبازان و ایثارگران را تربیت کرده است. اگر قم هیچ کاری نمی کرد الا اینکه چند سال میزبان امام بود جای داشت که تا ابد نام قم بر تارک تاریخ عالم بدرخشد.
سلام بر قم، اهل قم و مجاهدانی از قم که انشاءالله حرکت آخر را هم یاری خواهند کرد. خدا را سپاسگزارم که توفیق سفر به قم را عنایت فرمود.
دو تا پروژه افتتاح شد؛ یکی کارخانه سیمان است که الان حضور داریم. فکر می کنم اگر بخواهم داستان سیمان را بازگو کنم تکراری بشود. یادم هست در سال های 84-85 اوایل دولت نهم بساطی بود. سهمیه بندی و نوسانات قیمت و مردم می خواستند ساخت و ساز و کارهای عمرانی کنند و کشور را بسازند. شاید در مقطعی سیمان به تنی 140 هزار تومان هم رسید. ظرفیت تولید سیمان در کشور 32 یا 33 میلیون تن بود. مردم در صف ها برای یک کیسه سیمان می ایستادند. خدا را شکر می کنیم که با همت صنعتگران، متخصصین، سرمایه گذاران، بانک-ها، وزارت صنایع و معدن و دلسوزان الآن ظرفیت تولید سیمان ما از 76 میلیون تن گذشت و انشاء الله تا پایان سال به 80 میلیون تن خواهد رسید و تولید سیمان به حدود 70 میلیون تن در سال، با اینکه بودجه های عمرانی چهار برابرو پنج برابر و ساخت و سازهای مردم دو برابر، سه برابر و چهار برابر می شود. امروز الحمدالله با اینکه مصرف داخل هست، صادرات هم می شود. همان طور که مدیران عامل محترم اعلام کردند جزء صادرکنندگان مهم دنیا هستیم. پارسال 12 میلیون تن صادر شد و امسال امید هست که بیشتر هم صادر بشود.
به مردم قم و مجموعة کسانی که این کارخانه را راه انداختند تبریک می گویم، انشاءالله بقیه مجموعه ها را هم راه بیندازند. بالاخره باید به نقطه-ای برسیم علاوه بر اینکه نیازهای مردم خودمان را تأمین می کنیم، تمام اطراف کشور را هم تأمین کنیم. این شدنی است و آنها دوباره نروند از اول کارخانه سیمان احداث کنند. سیمان هست به آنها می دهیم. هم اشتغال، هم درآمد و هم همکاری، دوستی و برادری است.
طرح دوم، طرح مسکن است. داستان این هم باز داستان کارخانة سیمان است. من از کودکی در خاطرم هست که همیشه داشتن مسکن یک دغدغه و غصة تقریباً بی پایان بود. نوسانات قیمت مسکن ایجاد می شد، همه را آزرده خاطر می کرد و آزار می داد. برای اینکه مسکن نیاز اولیه است. دو سال به دو سال یا سه سال به سه سال یک جهش سنگین در قیمت مسکن بعد یک آرامش نسبی، دوباره جهش. آپارتمان متری 5 میلیون تومان، دو میلیون تومان، سه میلیون تومان؛ چه خبر است؟ چند درصد می توانند بخرند؟ چند درصد می توانند صاحب خانه شوند؟ افرادی یک عمر در آرزوی 60-70 متر مسکن بودند.
مسکن مهر مطرح شد و امروز بحمدالله در تمام کشور ساخت و ساز ادامه دارد و داریم به نقطه ای می رسیم که پاسخگویی به نیاز متقاضیان مسکن مهر به روز بشود. در همین قم اعلام کردم 61 هزار واحد مسکن مهر طراحی شده و در حال ساخت است، آنهایی که در مرحله اول ثبت نام کرده اند 28 هزار نفر هستند و الآن دوباره ثبت نام می کنند. این طرح باید تا جایی جلو برود که موضوع مسکن به روز شود. به گونه ای که هرکس تشکیل خانواده داد و علاقه مند بود از مسکن مهر استفاده کند، مراجعه کند، ثبت نام کند و رقم اولیه ای بدهد تا بگویند این کلید، تشریف ببرید بنشینید و این شدنی است. الحمدالله در کشورمان زمین، فولاد، سیمان، لوازم بهداشتی و نیروی انسانی داریم. همه چیز هست و پول هم که الی ماشاءالله، کشوری ثروتمند.
این حلقه ای که امروز درست شده و مجموعه ای که شکل گرفته دست به دست هم داده اند؛ وزارت مسکن، منابع طبیعی، بانک ها و سازندگان مسکن. این مجموعه باید حفظ شود تا جایی که به روز شود. اما موضوع مسکن با مسکن مهر تمام نمی شود. این در واقع یک گام سریع اورژانسی است. اما در آینده به لطف خدا و به فضل الهی باید به شهرسازی، معماری و مسکن وسیع تر بپردازیم. کشوری که یک میلیون و هفتصد هزار کیلومتر مربع وسعت و 75 میلیون جمعیت دارد. مقام معظم رهبری فرموده اند انشاءالله150میلیون نفر شود. انشاءالله قمی ها هم پیشتاز شوند و این اتفاق بیفتد.150 میلیون نفر هم که بشود یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار کیلومتر مربع همه جا می شوند، اگر بیشتر هم بشود جا می شوند. هنوز هم که ذخایر زمین باز نشده و به روی بشر باز نکرده اند. این قدر هست که ده برابر جمعیت هم می تواند زندگی کنند. پس باید مسکن مناسب تر، با معماری بهتر، وسیع تر و شهرسازی بهتر گام بعدی باشد و انشاءالله این هم محقق خواهد شد.
همین جا از همة دست اندرکاران، جناب آقای وزیر دلسوز، فعال، مؤمن و همکاران ایشان، پیمانکاران، مدیران استان، آقای استاندار و همة کسانی که همکاری کردند و بانک ها برای اینکه طرح مسکن مهر جلو رود تشکر می کنم. این مجموعه ای که در قم هست شهر بزرگی است.
مخصوصاً با بالگرد دوری هم زدیم، شهر بزرگی است شاید 30 سال پیش این قدر نبود. حالا انشاء الله فروشگاه ها، کتابخانه، مسجد و درمانگاه را هم زود تکمیل کنند که مردم در آسایش باشند. از همه تشکر می کنم.
قسمت دوم عرایضم خیلی کوتاه دربارة ضرورت ساختن ایران است. به خصوص این بحث باید در قم مطرح شود. ما اگر دارای هیچ آرمانی نبودیم و هیچ مکتبی هم نداشتیم و می خواستیم خودمان باشیم و برای خودمان زندگی کنیم، حتماً باید کشور پیشرفت می کرد، ساخته می شد و در بهترین وضع زندگی می کردیم. اصلاً انسانی که دنبال پیشرفت نباشد دنبال چه چیزی است؟ اگر باید در زمینه های علمی، صنعتی، کشاورزی، شهرسازی، رفاه مردم، بهداشت و درمان، پیشرفت بکند؛ چه برسد به اینکه ملت ما دارای پیام و آرمانی است.
ما اعتقاد فرهنگی داریم که بدون آن نمی توانیم زندگی کنیم و معتقدیم این فرهنگ و پیام چارة دردهای تاریخی بشریت است. برای مدیریت دنیا و سعادت بشر حرف داریم. هر مکتب، ایده، پیام و اندیشة بلندی برای اینکه تثبیت، اثبات، باور و جاری شود، نیازمند پشتوانة عملی و الگوسازی است. باید اثبات کند که می تواند زندگی بشر را بهتر اداره کند والا ما بهترین حرف ها را بزنیم ولی در کشورمان جمع وسیعی فقیر باشند، بیکاری و عقب افتادگی باشد یا روستاها و شهرها آباد نباشند، صنعت و کشاورزی ما عقب افتاده باشد، آن حرف ها و پیام ها خیلی در دنیا جا باز نمی کند. ممکن است موجی درست کند اما تثبیت نمی شود.
چرا مارکسیست ها از بین رفتند؟ علت اصلی آن این بود که خدا را فراموش کردند. چون خدا را فراموش کردند خودشان را فراموش کردند و چون خودشان را فراموش کردند چیزی نصیب آنها نشد. 60-70 سال بشریت نگاه کرد دید آنها چیزی به دست نیاوردند. همین الآن شما به کشورهای پیرامونی شوروی سابق مراجعه می کنید فقر و خرابی است؛ بعد از 20 سال که آزاد شده هنوز این طور است. در واقع از بین رفته اند. این غربی ها هم که مقداری دوام آورده اند با اینکه اندیشة آنها باطل است برای این است که دستاوردهایی داشته اند. شما در دنیا می بینید خیلی ها لیبرالیسم، اومانیسم، دموکراسی غربی را می پذیرند فقط و فقط به این دلیل که پیشرفت اقتصادی و علمی دارند. مگر می شود یک مکتب در دنیا عالم گیر و تثبیت شود و نفوذ بکند بدون اینکه الگوهای عینی در برابر چشم مردم قرار دهد؟
باید ایران را بسازیم. این پشتوانة آرمان، فرهنگ و پیام ماست. باید در بالاترین طراز پیشرفت قرار گیرد و این یک مأموریت همگانی است. امروز بالاترین عمل صالح تلاش برای ساختن کشور است. البته با الگوی خودی و روش درست باید ایران را بسازیم و همه باید دست به دست هم بدهیم.
برنامه های بزرگ تحولی تهیه شده است. فقط در بخش اقتصاد دولت هفت طرح تهیه کرد. طرح اصلاح نظام گمرکی ابلاغ شد. خوشبختانه مجلس محترم به سرعت قانون را تصویب کرد و در اختیار قرار داد. به زودی لایحة مالیاتی به مجلس می رود. اصلاح نظام بانکی به زودی نهایی می شود و نظام توزیع کشور هم در دست اصلاح است. باید درست کنیم. بحث مسکن مهر، سهام عدالت، واگذاری ها، کشاورزی و... باید بسازیم.
یکی از مهم ترین طرح های تحول آفرین طرح هدفمندی یارانه هاست. راجع به این طرح زیاد صحبت کرده ام و به مردم عزیز زحمت داده ام. این طرح برکات فراوانی برای کشور داشت. نوع نگاه مردم و حسابگری آنها را عوض کرد. از آن پایه ها دارد اقتصاد را اصلاح می کند و انشاءالله آثارش خواهد آمد. نتایج اولیه آن صرفه جویی در مصرف انرژی است. اگر قرار بود مثل قبل مصرف کنیم همین امسال باید فقط پانزده میلیارد دلار بنزین وارد می کردیم؛ اما امسال ما داریم گازوئیل و بنزین صادر می کنیم. اتفاق بزرگ افتاد. آرام آرام زمزمة تغییر مدیریت ها، شیوه های مدیریت، خطوط تولید، تکنولوژی و فناوری بین صنعتگران، کارفرمایان، سرمایه گذاران، کارخانه داران، دامداران و مرغ داران راه افتاده است. فرض کنید سالن مرغداری اندازه این سالن درست می کرد و 20 هزار مرغ می-ریخت. گازوئیل و گاز برای گرمایش مصرف می کرد. الان همان مرغ دار برای صرفه جویی در مصرف انرژی اینجا را سه طبقه کرده. یعنی دو برابر سه برابر مرغ می ریزد، همان قدر مصرف دارد و قیمت تمام شده پایین آمده است. همیشه مشکل مرغ داشتیم الان مرغ دارهای ما در فکر صادرات مرغ هستند. تحول در نگاه اتفاق افتاده است.
طرح موفقی بود و دنیا از ایران تمجید کرد. عنایت خدای متعال، هدایت امام عصر (عج) و مدیریت خوب ملت ایران بود.
من می خواهم روی این تأکید کنم. خیلی ها ایراد گرفتند که چرا یارانه ها را هدفمند کردید و اصل آن را دست خود مردم دادید؟ به نظرم بهترین روش هدفمندی یارانه ها این بود که ما پول را دست خود مردم بدهیم. هر جوری دیگر هزینه می کردیم ضرر بود و طرح موفق نمی شد. می گوید این را ببرید یک نظام تأمین اجتماعی درست کنید و همه را بیمه کنید. می گوییم بسیار خوب، این چیز خوبی است. اما دولت بخواهد این کار را بکند دوباره باید اداراتش را گسترش بدهد. باید پولی را آنجا خرج کند بعد هم در آن چیزهای دیگری در می آید. بازدهی پایین و مسائل دیگر.
پول را به خود مردم دادیم هرکس بخواهد بیمه شود بیمه می شود و آن کسی که می خواهد بخورد می خورد، آن کسی که می خواهد سرمایه گذاری کند سرمایه گذاری می کند و آن کسی که می خواهد خانه بخرد همین طور. اقتصادی موفق است که تک تک مردم در مدیریت اقتصاد نقش آفرینی کنند و همه خودشان را مسئول بدانند. این یارانه ها مال خود مردم است و ما از خود جامعه می گیریم و دوباره به مردم می-دهیم. پول خود مردم است. بنزین را 400 تومان کرده ایم پولی در آمده و به خود مردم می دهیم. اما فعلاً مساوی توزیع می شود که به عدالت نزدیک تر است. مردم هم خوب مدیریت کردند. مصرف انرژی پایین آمد و تولید بالا رفت. بر خلاف حرف هایی که می زنند در تمام کالاها و تولیدات اصلی کشور ما رشد تولید داریم. در سیمان، فولاد، آلومینیوم، مس، خودرو، مسکن، کارهای عمرانی، پتروشیمی و در همة تولیدات اصلی کشور. می گفتند اگر انرژی را آزاد کنید در کشور رکود پیدا می-شود. ما در همة اینها رشد بالای ده درصد داریم که اتفاق بزرگی در کشور است.
نشان داد مردم خوب مدیریت کردند. مردم هم بازار و هم انرژی را مدیریت کردند و هم خانه خودشان را مراقبت کردند و از این به بعد هم اگر بخواهیم گام های بعدی را برداریم حداکثر آن را باید به مردم بدهیم. باید مقداری از آن را هم نگه داریم. پنج شش میلیون نفر جمعیت داریم که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند، آنها را هم تحت پوشش بیاوریم. اشکالی ندارد و به آنها کمک بدهیم بگوییم.
این بهترین روش است. روش موفقی بود که زبان دنیا را به تمجید ملت ایران باز کرد و به عنوان یک روش موفق در دنیا ثبت شد که انجام طرح های بزرگ اقتصادی با کمک خود ملت بود. سودش را کشور برد. باید 15 میلیارد بنزین وارد می کردیم الان این طور نیست. راندمان بازدهی بالا رفت، مدیریت ها اصلاح شد، درآمد و حقوق مردم بالا رفت و گام هایی در جهت عدالت برداشته شد. این را باید ادامه دهیم، مجلس محترم همکاری کرده و خواهد کرد، من از مجلس تشکر می کنم. باید به سرعت گام ها را برداریم. با کمک خود مردم و اطلاع مردم و ما هم در خدمت مردم هستیم. با هم جلو خواهیم برد. اما یک مطلب کوتاه سوم هم خدمتتان دارم که دربارة شرایط دنیاست.
امروز می بینید ملت های دنیا پناهگاه و فریادرسی ندارند. این مردم اروپا باید چه کنند؟ چقدر باید فریاد بزنند؟ چگونه باید بگویند که حاکمانشان را نمی خواهند؟ چگونه باید بگویند از این شیوة اقتصاد سرمایه داری که ظالمانه، تبعیض آلود و نابودکنندة حیثیت انسانی است بیزارند؟ بیچاره ها کاری نمی توانند بکنند؟ دو سه حزب درست کرده اند، مردم بیچاره فریاد می زنند و باید از شمر به یزید پناه ببرند، دوباره از یزید خسته می شوند، به شمر پناه می برند. در امریکا هم همین طور است. یکی از دیگری بدتر است. یکی سگ زرد و دیگری شغال، سگ زرد را حاکم می کنند ملت بیچاره به ستوه می آید، طغیان می کنند کاری از دستشان بر نمی آید دوباره شغال. سگ زرد برادر شغال است. واقعاً پناهی نمانده و این اندیشه در دنیا به سرعت در حال گسترش است که این وضعیت پاسخگو نیست. دیگر این سیستم های دموکراسی و این بساط نمی تواند پاسخگو و سعادت آفرین باشد. باید اشخاص و اندیشة دیگری بیاید.
در همین منطقة ما نگاه کنید. یک عده از این دولت های منطقه را بسیج و تجهیز کرده اند که به دست آنها عدة دیگری را بزنند. به محض اینکه آنها را زدند نوبت خود آنهاست. اینها هم نمی فهمند. نمی دانیم دیگر به چه زبانی باید به آنها گفت. پول نفت ملت های مظلوم را می-فروشند، اسلحه می خرند که کشور آن طرف تر را ساقط کنند. متوجه نمی شوند در نقشة دشمن دارند بازی می کنند. آنها را ساقط کردی فردا نوبت توست. آن هست، تو اعتبار و ارزش داری و به تو توجه می کنند، آن که کنار رفت نوبت خود توست، معلوم است. ما اطلاع داریم که بلافاصله نوبت آنهاست. یعنی تا دو سه سال آینده انشاءالله دیگر اثری از خیلی از این مفت خورهای دیکتاتور باقی نخواهد بود.
منتها خوب است که خودشان بیایند کشور و مردم شان را اصلاح کنند، نه به دست دشمن. وقتی او یکی را به دست شما می زند، او دارد حاکم می شود. شما چه سودی می برید که به مستکبران کمک می کنید؟ مشکلات هست. در همه کشورهای شما مشکلات هست. کدام یک از شما درست حسابی هستید؟ یکی را بگویید. من جایی گفتم که خنده دارترین لطیفة تأسف بار این است که یک مشت دیکتاتور دور هم جمع می شوند قطعنامه صادر می کنند برای کشور دیگری که تو دموکراسی را رعایت کن، آزادی و انتخابات بده. مگر خودت انتخابات داری؟ در عمرت نداشتی. اولین انتخاباتی که بگذارند خود شما ساقط هستید. بعد شما دور هم جمع می شوید و کشور دیگری را تحت فشار قرار می دهید می گویید انتخابات شما آزاد نبوده و باید طوری دیگری انتخابات برگزار کنی؟
این هم از عجایب تاریخ است. اما عقلا وقتی می بینند به این سفاهت و بی عرضگی بعضی ها می خندند. ما به شما پیغام داده ایم گفته ایم خیلی ندوید. در صف هستید. نوبت شما هم می شود. ما سال 1375 به شیراز رفته بودیم. ما را برای بازدید از کارخانه کشتارگاه صنعتی برده بودند. در این کشتارگاه صحنه خیلی جالبی بود. این بره ها را برای کشتار می-آوردند. یک نرده درست کرده بودند که آخرش باریک می شد. اینها همین طوری که می آمدند باید یکی یکی وارد این نرده می شدند چهار متر آن طرف تر یک سلاخی با یک تیغ تیزی ایستاده بود، این بیچاره به محض اینکه به آنجا می رسید گردنش را می گرفت تیغ را می زد. سه چهار قدم هم همین طور راه می رفت بعد می گرفتند پاهایش را آویزان می کردند و برای بقیة کارها می رفت. آن صحنة عجیب این بود که من دیدم بعضی از اینها از هم جلو می زدند.حالا بعضی ها در صف هستند ولی جلو می زنند. جلو نزن نوبتت می رسد. چرا عجله داری که زودتر بروی؟
روشن است که دنیا نیازمند نظم، اندیشه و فرهنگ جدید است. من می خواهم از شما سؤال کنم آن نظم، فرهنگ و اندیشة جدیدی که باید حاکم شود کدام است و چه کسی باید آن را معرفی، تبیین و ترویج کند؟ غیراز توحید، عدالت و راه انبیا، راه پیامبر عزیز ما حضرت محمد مصطفی (ص) و غیر از راه اهل بیت است؟ بین خود و خدا غیر از حکومت جهانی عدل مهدوی جایگزینی برای وضع موجود وجود دارد؟ حالا چه کسی باید این را به دنیا معرفی کند؟ آدم نقشه دنیا را پیش رویش می گذارد، می گوید ملت ایران. تنها ملتی که ظرفیت و شایستگی آن را دارد که این فرهنگ را به دنیا معرفی کند ملت ایران است. در بین ملت ایران چه کسانی؟ غیر از علما؟ بین علما چه کسانی؟ شهرهای مختلف کدام باید پیشتاز باشد؟ غیر از قم؟ امروز چه کسی باید پرچمدار نجات بشریت و فرهنگ اسلام ناب باشد و اندیشة مهدی را در دنیا به بشریت هدیه کند؟ غیر از قم و علما؟ جای دیگری را شما سراغ دارید؟
یادداشتی حاج آقای حائری به من دادند. کلامی از امیرالمؤمنین (ع) که این روزها را پیش بینی کردند. خطاب به مردم آنجا فرمودند یک روزی این ایرانی ها سراغ شما می آیند همان طوری که شما یک روز سراغ ایرانی ها رفتید. می آیند و اسلام را به شما عرضه می کنند.
خدا را سپاسگزاریم که آرام آرام جهان آمادة پذیرش فرهنگ متعالی می شود. من امیدوارم قم عزیز همان گونه که در تمام مراحل انقلاب عظیم اسلامی پیشگام و پیشتاز بوده در این مرحله هم مأموریت بزرگ وتاریخی خودش را به خوبی انجام بدهد.
از همة شما عزیزان، علما، ائمه محترم جماعات، حاج آقای حائری و همة کسانی که در خدمت مردم هستند صمیمانه تشکر می کنم.
والسلام علیکم و رحمه الله

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات