صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۵۹۹۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3695 دوشنبه 21 مردادماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) مسئولین سطوح بالا، کارهای سنگین، وظایف مهم و حقوق عمومی مردم را با جلب کمک الهی به‌خوبی می‌توانند انجام دهند.(18/5/92)

سرمقاله

انتظار از مجلس در رأی به کابینه

ساختار نظام حاکمیتی ایران به گونه‌ای است که مردم در واگذاری مسئولیت‌های اصلی به شکل مستقیم و غیر مستقیم نقش اصلی را دارند. یکی از ویژگی‌های این ساختار، دارا بودن انعطاف لازم برای ایجاد توازن و هم‌افزایی قوا است. رأی اعتماد دادن مجلس به وزرای رئیس‌جمهور و تعامل با دولت و شخص رئیس قوه مجریه، یکی از مصادیق و جلوگاه این موضوع است. براساس قوانین متناسب با این ساختار، مردم به رئیس‌جمهور رأی می‌دهند اما تأیید همکاران اصلی وی در رأس وزارت‌خانه‌ها به مجلس واگذار شده که مردم به شکل مستقیم آن‌ها را انتخاب کرده‌اند. بنابراین حضور مردم در واگذاری مسئولیت‌ها کاملاً محسوس است اگرچه در ظاهر به چشم نمی‌آید.
مجلس شورای اسلامی از ساعاتی پیش، کار رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور را با حضور 231 نماینده آغاز کرد. در واقع رأی اعتماد دادن مجلس به کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور به‌نوعی ادامه نقش‌آفرینی مردم در ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب رئیس‌جمهور است با این تفاوت که در این مرحله، مردم برای اتمام کارشان از قضیه ریاست‌جمهوری به مجلس منتقل شدند تا رأی و نظرشان را درباره کابینه از طریق نمایندگانشان تنفیذ کنند. چنانچه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این مهم توجه داشته باشند؛ که باید توجه داشته باشند، آن‌وقت مسئولانه‌تر و با دغدغه بیشتر به ارزیابی وزرای پیشنهادی می‌پردازند. با این وصف، نمایندگان وظیفه دارند با شناخت و درک درست از وضعیت کشور با تمام ابعاد و زوایای آن و آشنایی با کارکرد وزارت‌خانه‌ها و تطبیق شایستگی و قابلیت‌های وزرای پیشنهادی، با به عهده گرفتن مسئولیت این وزارت‌خانه‌ها به آن‌ها رأی دهند و یا رأی ندهند. هرگونه زد و بند و ملاحظه و مصلحت‌سنجی‌های سیاسی که مانع انجام درست وظیفه نمایندگی است، جفا به موکلان و نظام تلقی می‌شود. کابینه‌ای که با گذر از این توجه و محاسبه و تذکر رأی اعتماد بگیرد ـ بدون توجه به تعداد کسانی که رأی اعتماد می‌گیرندـ بسیار قدرتمند و با آرامش دست به کار می‌شود و دلهره ضعف و شدت‌های زد و بندهای سیاسی را ندارد و می‌تواند تمام توان خود را صرف خدمت به مردم و کشور کند؛ در غیر این صورت، وضع به گونه‌ای دیگر خواهد شد که به نفع هیچ کس نیست. بنابراین موفقیت همه کسانی که ظرف سه روز آینده درگیر شکل دادن به کابینه دولت جدید هستند، در گرو انجام وظیفه خالصانه و صادقانه است.

ترجمه

آیا مسیر سیاست خارجی ایران تغییر خواهد کرد؟

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی عرب‌نیوز 12 آگوست2013 (21مرداد) به سیاست‌های آینده ایران پرداخت و نوشت: به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور جدید ایران در مسائل کلیدی که جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران را پیچیده کرده است، دیگر مسیر گذشته را ادامه نخواهد داد. آقای روحانی با چالش‌های بسیاری روبه‌روست. اقتصاد و برنامه هسته‌ای از جمله این چالش‌ها به‌شمار می‌روند. هفته گذشته حسن روحانی در مراسم تحلیف سوگند خورد و از اعتدال و شفافیت سخن گفت. وی مصرانه و صریح از غرب خواست به جای تحریم، با احترام برای تعامل با ایران گام بردارد. روحانی گفت: «مردم به اعتدال رأی داده‌اند... مردم خواهان تغییر هستند... مردم خواهان زندگی بهتر و باثبات هستند. همچنین آن‌ها خواستار بازیابی جایگاه شایسته خود در میان ملت‌ها هستند.»
در ادامه مقاله آمده است: آمریکا دست صلح به سوی ایران دراز کرده است. دولت آمریکا گام‌های واقعی را زمانی خواهد برداشت که دولت ایران در مورد برنامه هسته‌ای اعتمادسازی کند. از نظر آمریکا توپ در زمین ایران است. از جمله مسائل کلیدی که روابط ایران را پیچیده کرده است، بن‌بست هسته‌ای با ایران است. حال کاخ سفید به‌دنبال این است که آیا ایران آماده آغاز گفت‌وگوهای جدی است. مسئله اضطراری اینجاست که آمریکا نمی‌تواند برای همیشه در مورد مناقشه هسته‌ای منتظر بماند. به‌علاوه از زمان انتخاب آقای روحانی تا به امروز، ایران هفت هزار سانتریفیوژ دیگر نیز نصب کرده است. مطابق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، ایران چندین ماه با دستیابی به تسلیحات هسته‌ای فاصله دارد.
در پایان مقاله آمده است: از بررسی محتوایی سخنان آقای روحانی می‌توان درک کرد که ظاهراً رئیس‌جمهور جدید از پیامدهای بن‌بست در گفت‌وگوها با غرب آگاه است. در نخستین نشست مطبوعاتی، روحانی به‌طور کاملاً شفاف گفت که آماده گفت‌وگوهای جدید و فوری بر سر مسئله هسته‌ای است. این امیدواری وجود دارد که روحانی توانایی خود را برای داشتن لحنی آشتی‌جویانه در گفت‌وگو با قدرت‌های بزرگ اثبات خواهد کرد. اینکه آیا ایران آماده تغییر لحن و در عین حال، حفظ سیاست پیشین است، مشخص نیست. در صورتی که دولت آقای روحانی در سیاست خارجی خود تغییر ایجاد نکند، قدرت‌های بزرگ خواهند فهمید که ایران به‌دنبال فریب راهبردی آن‌هاست. در واقع، کسانی استدلال می‌کنند که پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی رهبر ایران تنها به منظور خرید زمان و تکمیل شدن برنامه هسته‌ای طرح‌ریزی شده است. تا برنامه هسته‌ای ایران به نقطه بی‌بازگشت برسد؛ بنابراین، رئیس‌جمهور جدید با حسن‌نیت گفت‌وگو نخواهد کرد. آقای روحانی همانند سایر رؤسای‌جمهور ایران در گذشته، قادر نیست در سیاست خارجی تغییر ایجاد کند، مگر آنکه رهبر ایران به چنین اقدامی تمایل داشته باشد؛ اما رهبر ایران باید بداند که دولت آمریکا در صورت شکست دیپلماسی، گزینه نظامی را در دستور کار خود حفظ خواهد کرد.
اخبار و تحلیل‌ها: تفاوت این پایگاه اینترنتی عربی با رسانه‌های غربی این است که تهدید نظامی علیه ایران را برجسته کرده و بدون سند مدعی شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده ایران تا دستیابی به سلاح هسته‌ای چند ماه فاصله دارد. بقیه مطالب یادداشت فوق، رونوشت رسانه‌های غربی است. این یادداشت نیز مانند دیدگاه غربی‌ها درصدد القای آن است که سرسختی رهبر ایران مانع توافق هسته‌ای است؛ در حالی که علت اصلی، زورگویی غربی‌ها و دشمنی عمیق با ایران و سر باز زدن از پذیرش حقوق مسلم هسته‌ای ایران است.

 

اخبار

مدعیان دروغین یمانی در چنگ قانون

چند سالی بود که نامه‌هایی دست‌نویس، کاربن‌نویس شده یا کپی گرفته‌شده در دست مردم شیراز دست به دست می‌شد که مضامین آن با اندکی تفاوت به یکدیگر شبیه بود. نگارندگان این متون با اشاره به داستان و روایاتی درست یا نادرست از دیدار افرادی صالح با امام زمان(عج) احکامی نادرست را از مقدمه صحیح استخراج کرده، با وعده استجابت دعا و گشوده شدن گره مشکلات، گیرندگان نامه را به تکثیر و توزیع این متن‌ها توصیه می‌کردند! در برخی از این نامه‌‌ها نیز گیرنده نامه تهدید شده بود که اگر از روی این نامه به تعداد معینی ننویسد و در اختیار دیگران قرار ندهد، به عذابی سخت گرفتار می‌شود و بودند افراد ساده‌لوحی که این کار را انجام می‌دادند. آن زمان مشخص نبود که اهداف نگارندگان این نامه‌‌ها چیست و برخی مطلعان، نگارندگان این متون را ساده‌‌اندیشان و متحجرانی بی‌‌بصیرت می‌دانستند که هدف‌شان به خیال خودشان قصد قربت است! امروز پس از سال‌‌ها مشخص شده است که نگارندگان این نامه‌‌ها، همگی ساده‌‌لوح نبوده‌اند و دست اذناب و مزدوران رژیم سابق صدام و منافقین همچنین صهیونیست‌ها در کار بوده تا عقاید شیعیان را سست و متشتت سازند.
به‌تازگی و پس از سال‌ها، نیروهای اطلاعات سپاه فجر استان فارس تعدادی از مبلغان جریانی موسوم به «یمانی» را شناسایی و دستگیر کرده‌اند که از سوی سرویس‌های جاسوسی استکبار و صهیونیسم غاصب حمایت می‌شوند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این استان از شش ماه پیش و با هماهنگی دستگاه قضایی، عملیات نفوذ را آغاز کرده و زمانی که این جریان قصد گسترش فعالیت‌های خود به شهرهای دیگر استان فارس را داشته، چهار نفر از مبلغان آنان را دستگیر کرده است. ادعای جریان یمانی از سال 78 مطرح شد و با استناد به احادیث جعلی، مبانی انحرافی را در میان شیعیان ترویج کردند. از این دستگیرشدگان تاکنون 500 نفرساعت بازجویی تخصصی به عمل آمده است.

اخبار کوتاه   
* یکی از وزرای پیشنهادی که در آشوب‌های سال 88 دستگیر شده بود، در پاسخ به علت دستگیری خود گفته است: بعد از حادثه کوی دانشگاه از بنده برای حضور در جلسه‌ای دعوت شد و من به اتفاق هفتاد نفر دیگر دستگیر شدم و هنوز هم علت آن بازداشت را نمی‌دانم! بخشی از کارشناسان با اشاره به اقامت فرزندان برخی وزرای پیشنهادی در خارج کشور، از این امر به‌عنوان یک نقطه منفی امنیتی نام می‌برند و معتقدند باید روی این امور و نیز تابعیت‌های دوگانه دقت شود.
* چندی پیش از اصلاح‌طلبان نزدیک به مجمع روحانیون، در جلسه‌ای در گیلاوند دماوند به بررسی وزرای پیشنهادی کابینه روحانی پرداختند. در این جلسه یکی از افرادی که خود را برای وزارت اطلاعات یا کشور آماده کرده بود، اما به وی پیشنهاد نشد، با ابراز گلایه و نگرانی از وزرای پیشنهادی گفته است این کابینه را هاشمی چیده و او در حال انتقام‌گرفتن از اصلاح‌طلبان و مجلس ششمی‌هاست.
* سند سری که به‌تازگی در پایگاه «ویکی لیکس» منتشر شد، نشان می‌دهد «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا، اذعان کرده است عربستان اولین منبع حمایت مالی از گروه‌های تروریستی در جهان است. کلینتون در این سند هشدار داده بود که سعودی‌ها، قوی‌ترین حامیان مالی تروریست‌ها در جهان هستند. این سند همچنین نشان می‌دهد کلینتون از مسئولان عربستان خواسته بود این مسئله را به‌عنوان یک اولویت راهبردی که چالشی موجود و مداوم به شمار می‌رود، حل و فصل کنند. این سند می‌افزاید: القاعده، طالبان و گروه لشکر طیبه در پاکستان از جمله بارزترین گروه‌های تروریستی هستند که چنین کمک‌هایی از سعودی‌ها دریافت می‌کنند!
* «عبدالحمید نقره‌کار» رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت و باجناق میرحسین موسوی که از فتنه‌گران اعلام برائت کرده است، گفت: من با توجه به بحث اعتدال آقای روحانی، وقتی شنیدم آقای «میلی‌منفرد» گزینه ایشان برای وزارت علوم است، بسیار تعجب کردم؛ چرا که وی در آن دوره حساس بعد از آقای معین در وزارت علوم مشکلاتی را ایجاد کردند و انتصابات نابجایی را در دانشگاه امیرکبیر صورت دادند. من فکر می‌کنم این گزینه به آقای روحانی تحمیل شده است و ایشان نتوانستند استقلال خود را در زمینه انتخاب وزیر علوم حفظ کنند. نقره‌کار اظهار داشت: نمایندگان مجلس در دادن رأی اعتماد باید مصلحت نظام را در نظر بگیرند.
* روزنامه بانی‌فیلم با درج یادداشتی از یک بازیگر زن نقش‌چندم به انتقاد از برنامه‌های مناسبتی رسانه ملی در ماه رمضان پرداخت. «آ.و» بازیگر دست‌چندم مدعی شد: وقتی «صدای روحانی ربنای شجریان(!) از رسانه ملی پخش نمی‌شود مردم با صدای اذان شبکه‌هایی همچون فارسی‌وان افطارشان را باز می‌کنند.» وی توضیح نداد چه وجه اشتراکی میان شجریان و شبکه صهیونیستی فارسی‌وان وجود دارد که مردم روحانیت شجریان(!) را در شبکه مبلغ همجنس‌بازی جست‌وجو می‌کنند!

اطلاعیه

پایگاه جدید اینترنتی هفته‌نامه «صبح صادق» آغاز به کار کرد. علاقه‌مندان برای استفاده از مطالب هفته‌نامه می‌توانند به نشانی زیر مراجعه کنند: Sobhesadeghweekly.ir

 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات