تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۷۳۱۱۸

بازتاب ها: این رزمایش پیام روشنی از تنگه هرمز تا واشنگتن دارد

الجزیره: زمانی که سپاه پاسداران می گوید امنیت و ثبات تنگه هرمز در درجه اول در دست ایران است بدون هیچ شکی از مهم ترین گذرگاه آبی انرژی در جهان سخن به میان می آورد...

پایگاه بصیرت،رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 9 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  روز گذشته  با رمز یا محمد رسول الله(ص) آغاز شد.به گزارش پایگاه بصیرت،فرمانده کل سپاه پاسداران در این رزمایش با تأکید بر این موضوع که هدف ما برقراری امنیت برای شناورها در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز است، گفت: پیام این همایش به کشورهای منطقه و متحدین ما، پیام اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و پیام امنیت و صلح منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز است.وی افزود: ما در این باره برادری‌مان را ثابت کردیم که مشکل ما دشمنان فرامنطقه‌ای هستند و ان‌شاءالله روزی وحدت و همدلی کشورهای منطقه بیشتر شود تا دشمن ما منطقه را ترک کند و منطقه امنیت کامل یابد.سردار جعفری در ادامه پیرامون استفاده از دانش بومی در فناوری‌ها در این رزمایش گفت: سلاح‌ها و فناوری‌هایی که امروز به نمایش گذاشته شد برگرفته از تجربیات بعد از جنگ تاکنون است. البته سلاح و امکاناتی که ما امروز در اختیار داریم قابل مقایسه با زمان جنگ نیست و دشمن ضربه‌ای که از ما خورده است را فراموش نکرده است.فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه تصریح کرد: این فناوری‌های پیشرفته امروز ما وقتی با نیروی ایمان ما مخلوط می شود ،قدرت بی‌نظیری را ایجاد می‌کند. البته ما دلمان نمی‌خواهد این را به امتحان واقعی بگذاریم اما اگر چنین وضعی پیش بیاید قطعا منطقه دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس در تسلط کامل نیروی دریایی سپاه خواهد بود.وی با بیان اینکه هدف این رزمایش تأمین امنیت منطقه در مواجهه با دشمن خارجی است، گفت: پیام این رزمایش بازدارندگی است از اینکه دیگران حواسشان را جمع کنند و پیرامون حریم امنیتی جمهوری اسلامی اقدامی نکنند. ما خودمان را مدافع امنیت تنگه هرمز می‌دانیم و این را امروز در این رزمایش به دنیا نشان دادیم. این رزمایش دارای بازتاب های متعددی بود؛

عمر هواش گزارشگر شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گزارش داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با اجرای این رزمایش قصد دارد بگوید ایران بدون مداخله بیگانگان توان تامین امنیت آب های خلیج فارس را دارد. تنگه هرمز گذرگاه اصلی عبور نفت است.سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اقدام به شبیه سازی یک ناو هواپیمابر آمریکایی کرد. این ناو هواپیمابر فرضی هدف حمله قایق های تندروی ایرانی قرار گرفت و موشک باران شد.همچنین سپاه اعلام کرد اقدام به کاشت مین های پیشرفته دریایی در طرف دیگر تنگه هرمز کرده و توان آن را دارد که تنگه هرمز را تحت کنترل خود در آورد.

تهران که با افزایش سی و سه درصدی بودجه نظامی موافقت کرده است میان افزایش توان دفاعی خود با مذاکرات هسته ای تمایز قائل شده است.حسین کنعانی مقدم کارشناس امور راهبردی گفت: افزایش بودجه دفاعی ایران با هدف مقابله با تهدیدهای آمریکا، اسرائیل و گروه داعش صورت گرفته است. چه مذاکرات هسته ای ایران با موفقیت همراه باشد و چه شکست بخورد ایران به سیاست افزایش توان نظامی خود ادامه می دهد.ایران اینگونه تسلیحات خود را آزمایش می کند و نواوری های تسلیحاتی خود را به نمایش می گذارد و از این طریق پیام هایی به قدرت های منطقه ای و بین المللی بدهد.مسوولان ایرانی می گویند ایران دست دوستی به سوی همگان دراز کرده است اما برای همه احتمال ها نیز آماده است.

ایران به خوبی می داند که تنگه هرمز و منطقه خلیج فارس برای دشمنان سنتی اش حساس است. ایران از طریق تنگه هرمز منافع سیاسی و اقتصادی دشمنانش را مورد تهدید قرار می دهد ایران از این طریق به تهدیدهای دشمنانش پاسخ می دهد.

خبرنگار الجزیره در تهران نیزگفت هر بار که تهدیدات علیه ایران به ویژه از سوی آمریکا به خصوص در میز مذاکرات افزایش یافته، واکنش عملی از سوی سپاه پاسداران ایران صورت گرفته است. عبدالقادر فایز رئیس دفتر این شبکه در گزارش مستقیم از تهران درباره اینکه رزمایش پیامبر اعظم (ص) چه پیامی دارد، گفت پیام روشنی به طور مستقیم از تنگه هرمز تا واشنگتن پایتخت آمریکا وجود دارد. ما امروز چه بسا از مانوری سخن می گوییم که در چند روز گذشته به طور رسمی اعلام نشده بود و صبح امروز ما غافلگیر شدیم. ما به عنوان رسانه خارجی از آغاز چنین مانوری از سوی سپاه پاسداران در تنگه هرمز و آب های خلیج فارس سخن می گوییم. همچنین می توان گفت معادله می گوید هر بار که تهدیدات علیه ایران به ویژه از سوی آمریکا به خصوص در میز مذاکرات افزایش یافته، واکنش عملی از سوی سپاه پاسداران ایران صورت گرفته است. دو روز پیش حرف سنگینی از جان کری وزیر امور خارجه و همچنین شب گذشته از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا شنیدیم و امروز پاسخ روشنی از سوی ایران داده شد مبنی بر اینکه هر گونه فکر کردن به مسائل نظامی در تعامل با ایران در مرحله آینده چه بسا پیامدهای سنگینی داشته باشد. امروز شاهد بودیم که سپاه پاسداران و نیروهای دریایی سپاه پاسداران به سرعت ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی را در خلیج فارس منهدم کردند و این کار زمان زیادی طول نکشید بلکه در چند دقیقه صورت گرفت و ناو غرق شد. این چیزی است که در تلویزیون شاهد آن بودیم و سپاه پاسداران می گوید قادر است این کار را انجام دهد. سپاه پاسداران همچنین سخن روشنی به کشورهای منطقه ارسال می کند مبنی بر اینکه این مانور در درجه اول بازدارنده و خطاب به کشورهای خارج از منطقه است و در درجه اول هدف از آن کشورهای داخل منطقه نیست اما زمانی که سپاه پاسداران می گوید امنیت و ثبات تنگه هرمز در درجه اول در دست ایران است بدون هیچ شکی از مهم ترین گذرگاه آبی انرژی در جهان سخن به میان می آورد و می گوید امنیت و ثبات این گذرگاه در درجه اول به دست سپاه پاسداران ایران است. در هر حال دو روز پیش دیداری بین وزیر امور خارجه ایران و همتای آمریکایی وی صورت گرفت و چند روز دیگر نشست دیگری در سوئیس برگزار خواهد شد. سیاست گام های بسیار کندی برمی دارد اما هر بار سپاه پاسداران احساس کرد که مذاکره کننده ایرانی که در میز مذاکره حضور دارد با تهدید آمریکا مواجه است چه بسا به طور عملی واکنش نشان می دهد.

شبکه تلویزیونی العربیه نیزبا اشاره به اظهارات سردار محمد جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران گفت: وی تهدیدهای خود درباره تسلط نیروهای دریایی این کشور بر خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را دوباره تکرار کرده است.

دکتر ابراهیم النحاس، استاد علوم سیاسی در دانشگاه ملک سعود عربستان در گفتگو با العربیه در این باره گفت: اظهارات فرمانده سپاه پاسداران ایران حاوی پیامی است که پیش از این هدف آن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بود اما اکنون از آن تجاوز کرده و کشورهای بین المللی و جامعه جهانی را هدف قرار داده است.

ابراهیم النحاس افزود: ایران قصد دارد نفوذ خود را در منطقه خاورمیانه به رخ آمریکایی ها بکشانند.

وی افزود: پیام ایران به طور مستقیم به کشورهای منطقه خلیج فارس این است که اکنون بازی ایران دیگر در سطح منطقه نیست بلکه از آن فراتر رفته و به سطح بین المللی رسیده است. ایرانی ها به دنبال ارسال این پیام هستند و به نظر من در چگونگی ارسال آن بسیار هوشمندانه عمل می کنند.

مجری العربیه پرسید: به نظر شما کدام کشورها برای کشورهای خلیج فارس تهدید کننده هستند و کیفیت برخورد دولت های خلیج با آنها چگونه خواهد بود؟

ابراهیم النحاس در پاسخ گفت:کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خود را از رقابت های ایران به طور کامل دور نگه داشته اند در حالی که ایران به دنبال کشاندن کشورهای خلیج فارس در این رقابت ها است اما به نظر می رسد کشورهای خلیج فارس نیز نمی خواهند به این سو کشیده شوند و اگر بخواهند وارد این رقابت بشوند از ابتدا گوی مسابقه را از دست خواهند داد چرا که نظام ایران هنگامی که این پیام بین المللی را ارسال می کند همزمان پیامی به مردم خود می فرستد که این نظام نمی تواند بدون انقلاب های خارجی پایدار بماند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات