تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۷۵۲۱۷

اخبارویژه روزنامه‌ها 24 اردیبهشت


روزنامه کیهان **

آمریکا: بیشتر موفقیت‌های ایران در دوره تحریم به دست آمد

 مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت: بیشتر موفقیت‌های ایران در دوره تحریم‌ها به دست آمد.

به گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید کالین کال در نشستی مطبوعاتی گفت: ما شاهد دوره بی‌ثباتی و ابهام در سرتاسر خاورمیانه هستیم و من فکر می‌کنم کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) نگاهشان را به ما دوخته‌اند تا مجددا بر تعهدی تاکید کنیم که، صادقانه بگویم، به زمان پایان جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد و به سعودی‌ها مربوط می‌شود و بخشی از دکترین نیکسون و بخشی از دکترین کارتر بود و باراک اوباما نیز در سال 2013 در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مجددا بر آن تاکید کرد و گفت ما متعهد هستیم که از شرکای خود در این بخش از جهان که شامل خلیج (فارس) نیز می‌شود دفاع کنیم. بنابراین کشورهای این منطقه نگاهشان را در این لحظه بی‌ثباتی و ابهام در منطقه به ما دوخته‌اند تا مجددا بر این تعهد تاکید کنیم و من احساس می‌کنم که آنها از آنچه خواهند شنید احساس رضایت خواهند کرد.

وی می‌افزاید: منم می‌دانم که صحبت‌های زیادی در این باره گفته شده است که ایران با این توافق هسته‌ای آزادی عمل بیشتری برای شیطنت در منطقه به دست خواهد آورد. من فکر می‌کنم مهم است که در نظر داشته باشیم تحریم‌هایی که ما درباره تعلیق آنها حرف می‌زنیم و سرانجام در چارچوب توافق هسته‌ای لغو خواهند شد، دقیقا برای دستیابی به محدودیت‌های معنی‌دار و قابل راستی‌آزمایی در برنامه هسته‌ای ایران به اجرا گذاشته شدند. تحریم‌ها هرگز به خودی خود هدف نبودند بلکه همیشه وسیله‌ای برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای در راستای خطوط توافقی که ما اکنون درباره آنها مذاکره می‌کنیم بوده‌اند.

مشاور امنیت ملی جو بایدن تصریح می‌کند: بدترین چیز برای منطقه این است که یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای بتواند با پنهان شدن پشت یک عامل بازدارنده هسته‌ای فعالیت علنی‌تری در تروریسم و براندازی و حمایت از ستیزه‌جویان و غیره داشته باشد. بنابراین، یک ایران رها از قید و بند ایرانی می‌بود که دارای ظرفیت‌ها و توانایی‌های هسته‌ای بسیار مستحکم‌تری بود و در نتیجه احساس می‌کرد می‌تواند به شیطنت‌های بیشتری در منطقه مبادرت کند. از این رو، این توافق که ما در گروه پنج به اضافه یک درباره آن سرگرم مذاکره با ایرانی‌ها هستیم برای این است که به طور مستقیم به این تهدید بپردازیم، که هم از دید ما و هم از دید متحدان ما تهدید کاملا چشمگیری است.

وی در عین حال گفت: مهم است که در نظر داشته باشیم که بخش اعظم موفقیتی که ایران ظاهرا در سال‌های اخیر به دست آورده است برغم تحریم‌ها به دست آمده است.

وی می‌گوید: وقتی شما به جاهایی مانند یمن یا سوریه یا عراق یا جاهای دیگر نگاه می‌کنید، شاهد تضعیف نهادهای دولتی هستید که این مسئله به ایران این توانایی را داده است تا دامنه نفوذ خود را گسترش دهد. بنابراین، بخش اصلی راه حل لزوما در این نیست که ایران ضعیف‌تر شود، بلکه صادقانه بگویم، در این است که شرکای ما قویتر بشوند.

 

نگرانی 8 درصدی‌ها از زاویه گرفتن روحانی

همزمان با هشدار روزنامه زنجیره‌ای آرمان نسبت به عبور طیفی از اصلاح‌طلبان از روحانی، یک روزنامه اصلاح‌طلب نسبت به «عبور روحانی از اصلاح‌طلبان» هشدار داد.

روزنامه آفتاب در این زمینه از قول فیاض زاهد (یکی از افراطیون مدعی اصلاحات)، کابینه روحانی را تکنوکرات‌هایی با خاستگاه اشرافیت توصیف کرد. فیاض زاهد گفت: «چهره‌های تکنوکراتی که از دل نوعی بروکراسی آریستوکراتیک، اشرافیت سیاسی به دولت نزدیک شدند، نه هزینه‌ای پرداخت کرده‌اند و نه علاقه‌ای به این موضوع دارند، بیشتر معتقدند کشور را نمی‌شود با آرمان سیاسی، برنامه‌ها و تئوری‌های سیاسی اداره کرد بلکه باید با روش‌های مدیریتی پیش رفت. این گروه تکنوکرات‌هایی نزدیک به آقای رئیس جمهور هستند که گاه در دولت او نقش داشته‌اند، چهره‌هایی چون ترکان، واعظی و نوبخت از جمله این افراد به شمار می‌روند.»

وی می‌افزاید: فرض بدبینانه‌‌تری هم وجود دارد. فرض بدبینانه‌تر این است که آقای روحانی از فردای پیروزی و رفتن به کاخ ریاست جمهوری این باور را داشته که او خود به تنهایی، در نتیجه آن گونه که در افکار عمومی ظاهر شده، در مناظره‌ها، در سفرها، رأی آورده، مدیون شخصیت‌های سیاسی نیست، مدیون جریان سیاسی خاصی نیست.

این عضو حزب اعتماد ملی در ادامه نسبت به عبور روحانی از اصلاح‌طلبان اظهار نگرانی کرده و می‌گوید: ممکن است روحانی بگوید وارد انتخابات ریاست جمهوری دوم می‌شوم، با توجه به این آورده‌ها اگر در سال 92، رئیس جمهور وام‌دار بودم، این بار یک رئیس جمهور مستقل خواهم شد، این نقطه خطرناکی است. فرض من این است که آقای روحانی چنین باوری ندارد اما کسی از دل آدم‌ها خبر ندارد. اگر رئیس جمهور فکر کند که بیانیه آیت‌الله هاشمی، اقدامات اصلاح‌طلبان و کناره‌گیری عارف از انتخابات در رأی گیری او بی‌تأثیر بوده و او خود به تنهایی در این مبارزه انتخاباتی به پیروزی رسیده، به نظر من با آینده سیاسی خود قمار کرده و این خطری است که می‌تواند او را تهدید کند.»

وی با بیان اینکه در دولت روحانی گرایش‌های ضد اصلاحات وجود دارد تصریح کرد: «در دولت گرایشی وجود دارد که معتقدند ما نیازی به اصلاح‌طلبان نداریم، حالا که اصلاح‌طلبان در موضع ضعف هستند و سرشان را آرام آرام از زیر آب بیرون می‌آورند، ما باید دستمان را روی این سر بگذاریم تا دوباره زیر آب بروند، چرا برای خودمان رقیب بتراشیم؟! این چهره‌های سیاسی نزدیک به دولت با اراده و میل برخی نهادها همساز هستند و هدف مشترک دارند، هدف مشترک آنها این است که این نیروی سیاسی عظیم و اثرگذار را تضعیف کنند. پدر کوتاه مدت بخش‌هایی از مردان روحانی فکر می‌کنند با تضعیف اصلاح‌طلبان می‌توانند یک اتحاد استراتژیک با بخش‌هایی از حاکمیت ایجاد کنند تا در قدرت باقی بمانند. نگاهی به رفتار برخی وزرا بکنید.

به گزارش رجانیوز زاهد در ادامه بار دیگر به برخی اطرافیان روحانی نیش و کنایه زده و ضمن «بی‌خاصیت» توصیف کردن آنها، حضور این تیپ افراد در مناصب عالی اجرایی را به خاطر غیبت چهره‌های اصلی اصلاح‌طلب می‌داند: «در این مقطع، نیروهایی که طیفی از مدیران عالی رتبه، میانی و تکنوکرات‌های خنثی به شمار می‌روند افرادی که هزینه ندادند و در آسایش کامل، کاسبی کردند، در غیاب چهره‌های اصلاح‌طلب مطرح می‌شوند. زمانی که حساسیت روی افراد سیاسی شناسنامه‌دار وجود داشته باشد، می‌دانید چه کسانی شانس دارند؟ افراد خنثی و بی‌خاصیت. در نتیجه دولت نمی‌تواند برنامه خود را پیش ببرد، در نتیجه سطح وسیعی از نارضایتی را در گروه‌های اجتماعی ایجاد خواهد کرد.»

اشاره فیاض زاهد به خاستگاه آرای روحانی در حالی است که عارف به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات 92 فقط 8 درصد رأی داشت.

 

استارت زودهنگام عبور از روحانی

روزنامه نزدیک به خانواده هاشمی نسبت به عبور اصلاح‌طلبان از روحانی هشدار داد.

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «اشتباه 84 برای اصلاح‌طلبان در حال تکرار شدن است؛  عبور از روحانی» نوشت: در نگاه مخالفان در دهه 70، هاشمی به عالیجنابی بدل شده بود که نمی‌توانست خواسته‌های مردم را پیش ببرد. نتیجه انتخابات دوم خرداد 76 با 20 میلیون رای کاملا به سود گفتمان نوظهور اصلاح‌طلب شده بود.

این روزنامه می‌افزاید: هشت سال از روی کار آمدن اصلاحات گذشته بود و دولت باید مثل افرادی که دو سال قبل از پارلمان خداحافظی کرده بودند، دفتر و دستک خود را واگذار می‌کرد. هشت نفر کاندیدا شدند؛  هاشمی رفسنجانی با همه هجمه‌هایی  که علیه او مطرح شده بود وارد میدان مبارزات شد.... اما تز عبور از سران اصلاحات کار خود را کرده بود. در شرایطی که هاشمی و معین آمده بودند، کاندیداتوری رئیس مجلس ششم و محسن مهرعلیزاده اشتباهی نابخشودنی بود.

آرمان ادامه داد: دو سال از ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد گذشته بود.  برخی اصلاح‌طلبان که در انتخابات مجلس هفتم حضور فعال نداشتند این‌بار متوجه شدند تنها راه پیشبرد مقاصدشان مشارکت فعال در عرصه‌های انتخاباتی است. اصلاح‌طلبان باید به لیست واحدی رو می‌آوردند. با این حال حزب اعتماد ملی اعلام کرد قصد دارد لیست جداگانه‌ای بدهد. سرانجام این انتخابات هم ناکامی جریان اصلاح‌طلب شد. اصلاح‌طلبان  باید خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم آماده می‌کردند. اصلاح‌طلبان می‌دانستند که این بار دیگر باید جلوی اشتباه 84 را بگیرند. رئیس دولت اصلاحات حضور خود را اعلام کرد اما بعد از آن کنار رفت و فردی آمد که رقیب اصلی احمدی‌نژاد شد. همچنین کاندیدای حزب اعتماد ملی که حضورش از چهار سال قبل قابل پیش‌بینی بود پا به صحنه گذاشته بود. درنهایت رئیس‌جمهور دوره‌های هفتم و هشتم کنار رفت. با این حال احمدی‌نژاد بود که چهار سال دیگر در راس دستگاه اجرایی قرار گرفت.

در ادامه این تحلیل با اشاره به افسردگی اصلاح‌طلبان در مقاطع مختلف نوشت: بعد از انتخابات سال 92 چهره‌های اصلاح‌طلب به دنبال این بودند که در انتخابات سال 94 مجلس با چهره‌های معتدل همگام شوند. در حالی که محمدرضا عارف اجماع اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده را محکم می‌داند محمدرضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم می‌گوید:اصلاح‌طلبان در این زمینه در حال تلاشند و مقدمات این امر نیز فراهم شده است. با این حال او رسیدن به این اجماع را سخت توصیف می‌کند. از سوی دیگر رسول منتجب‌نیا، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی چند روز پیش اعلام کرد که شورای مشورتی اصلاح‌طلبان را مسیر انحرافی می‌داند. به نظر می‌رسد این حزب نسبت به وحدت و دادن لیست مشترک همان مواضع دهه 80 را البته این‌بار با تز عبور از روحانی پیش گرفته است.

یادآور می‌شود برخی اصلاح‌طلبان نظیر (اصغرزاده) تصریح کرده‌اند؛ روحانی اصلاح‌طلب نیست و دولت وی، رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود.

همزمان جهان‌نیوز  در گزارشی نوشت: در حالی که تاکنون تلاش زیادی برای یک دست شدن جبهه اصلاحات برای انتخابات آینده مجلس انجام شده، برخی شواهد نشان می‌دهد که اختلافات قدیمی میان چهره‌ها و جریانات این جناح یک بار دیگر در حال آشکار شدن است.

شورای مشورتی رئیس بنیاد باران که در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 عارف را مجبور به کناره‌گیری کرد، اینک تلاش می‌کند کل جریان اصلاحات را به نحوی زیر مجموعه راهبردهای انتخاباتی خود قرار دهد. این شورا که اینک با اضافه شدن تعدادی از نمایندگان احزاب، نام شورای راهبردی اصلاحات را بر خود گذاشته است، تلاش کرده تا کلیه احزاب اصلاح‌طلب را تحت کنترل و هدایت خود دربیاورد. با این وجود حزب اعتماد ملی و مجموعه باقیمانده از نزدیکان مهدی کروبی- یکی از سران فتنه- چندی قبل همایش این حزب را برای اولین‌بار پس از فتنه 88 برگزار کرد و اکنون خود را برای انتخابات آینده آماده می‌کند. منتجب‌نیا قائم‌مقام این حزب با اشاره به این که در این جلسه درباره نحوه ارتباط حزب اعتماد ملی با شورای راهبردی اصلاحات نیز تبادل‌نظر انجام گرفت خاطر نشان کرد: در شورای راهبردی صحبت‌هایی برای دور زدن احزاب مطرح شده که ما با این مواضع مخالفیم، زیرا قرار بود احزاب محور فعالیت باشند.

وی ادامه داد: من خدمت رئیس بنیاد باران و هاشمی هم رفته‌ام و گفته‌ام دخالت شورای راهبردی در امور استان‌ها خطرناک است و آنها گفته‌اند اجازه این دخالت را نمی‌دهیم اما عده‌ای سماجت کرده و راه را ادامه داده‌اند.

 

دروغپردازی زنجیره‌ای با استفاده از نام بابک زنجانی

وزارت نفت فضاسازی برخی نشریات زنجیره‌ای مبنی بر پیدا شدن بابک زنجانی دوم را تکذیب کرد.

برخی نشریات زنجیره‌ای نظیر آرمان در تیترهای اول و اصلی خود برای کاسبکاری‌های همیشگی نوشته بودند «بابک زنجانی دوم پیدا شد» اما مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با انتقاد از ادعای ظهور بابک زنجانی دوم گفت: وجود واسطه در خرید نفت امارات از ایران صحت ندارد.

به گزارش ایرنا، سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره فروش میعانات گازی به امارات و نحوه دریافت پول از این شیخ‌نشین، گفت: قرارداد ما با امارات متحده عربی مستقیم بوده اما به دلیل تحریم‌ها، این کشور حاشیه خلیج فارس تا پایان سال 2013 میلادی نمی‌توانست پول محموله‌های نفتی را مرتب پرداخت کند.

روابط عمومی وزارت نفت به نقل از قمصری اعلام کرد: از ابتدای سال 2014 با تمهیداتی که اندیشیده شده پول‌ها در حال دریافت بوده و بدهی پیشین دیگری به این مبلغ اضافه نشده است.

قمصری پیش از این در خصوص این موضوع گفته بود: عملکرد این شرکت و مالک آن شبیه عملکرد بابک زنجانی نبوده است. دلیل این امر آن است که ما با این شرکت در سال 2014 همکاری را ادامه دادیم و 3 میلیارد دلار از آنها پول گرفتیم اما روش پرداخت و عملیات را تغییر دادیم به گونه‌ای که میعانات گازی از ایران می‌برد و پول آن را تحویل می‌دهد و فقط بدهی قبلی آن باقی مانده است.

 

مشکل از ناکارآمدی است نه از تحریم‌ها

یک اقتصاددان اصلاح‌طلب می‌گوید ژنرال‌های فرتوت دولت ناکارآمد و ریسک‌ناپذیر هستند.

محسن رنانی گفته است: دولت می‌تواند پیکر فرتوت مدیران خود را اصلاح کند. این را قبلاً در نامه‌ای برای آقای روحانی نوشتم که دولت با ژنرال‌های فرتوت کارایی نخواهد داشت. مدیران دولت ریسک‌پذیر نیستند.

به گزارش روزنامه اعتماد وی با انتقاد از ربط دادن همه مشکلات اقتصادی به تحریم گفت: حل مشکل و توافق هسته‌ای تنها می‌تواند شرط لازم توسعه و رونق اقتصاد ایران باشد، اما شرط کافی نیست. باید واقع‌بین بود و قبول کرد که حل مسأله اتمی تنها 10 تا 20 درصد مشکلات کنونی اقتصاد را حل کند. در نتیجه این برگ برنده امروز و فردا تبدیل به برگ فشار می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه وزرای دولت، به اندازه رئیس دولت هم جسارت ریسک را ندارند، ادامه می‌دهد: نگرانم بعد از تحریم‌ها با یک آشفتگی بی‌نظیر در واردات رو به رو شویم. زیرا هر گاه که درآمد ارزی بالا رفت با آشفتگی واردات رو به رو شدیم و هر گاه واردات آشفته شد یک بخش یا بخش‌هایی از تولید ملی از بین رفت. دولت تاکنون هیچ بسته‌ای برای مکانیزم واردات در دوران پساتحریم ارایه نداده است. اگر برای واردات هیچ بسته‌ای نداشته باشیم،‌رمقی که می‌تواند به وضع اقتصاد یاری کند، از دست می‌رود. نگرانم بازار ارز مدیریت نشود.

*********************************

روزنامه قدس **

حق تنظیم قرارداد را ندارند

عصرایران: حجت‌الاسلام احمد چراغی، رئیس دادگستری شهرستان ساوه بر ممنوعیت عقد قرارداد پیش فروش ساختمان توسط مشاوران املاک تأکید کرد و گفت: مشاوران املاک حق تنظیم این قرارداد را ندارند.

 

اعدام وزیر دفاع به علت چُرت زدن!

عصرایران:  سازمان اطلاعات و امنیت کره جنوبی توضیح داده است که دلیل اصلی اعدام وزیر دفاع کره شمالی این بود که او به هنگام سخنرانی رهبر کره شمالی در رژه نظامی، چرت زده بود.

 

جعل مهر ادارات ایران در چین!

عصرایران: حجت الاسلام مصطفی حقی، دادستان عمومی و انقلاب گرگان از آغاز رسیدگی به پرونده مهرهای چینی خبر داد و گفت: این مهرها با عنوان سازمانها و نهادهای مختلف کشور، در چین جعل و برای استفاده به گرگان فرستاده شده بود.

 

جوانان ایران 4 در صد کم شده اند

خبرآنلاین: علی اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به جمعیت 78 میلیون نفری کشورمان، گفت: از سال 1385 تا 1390 سهم جمعیت جوان کشور روند نزولی داشته، به طوری که در مجموع چهار درصد جمعیت جوان ما کم شده است.

 

چاپ کارت طلاق!

قدس آنلاین: بتازگی برخی چاپخانه‌های کوچک که کارت عروسی وعزا چاپ می‌کنند، به چاپ کارتهای طلاق در کشور اقدام می‌کنند که هزینه آن نیز بالاتر از کارتهای عروسی است. گفته می‌شود، در این کارتها شعرهایی از فواید جدایی وعاقبت زندگی‌های بدون ثمر چاپ می‌شود!

 

صالحی: شوخی کردم

جهان: علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که هم‌اکنون در یکی از بیمارستانهای تهران بستری است، درخصوص اظهارات اخیرش درباره بدعهدی آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای گفت: دبه درآوردن را به مزاح گفتم شکر خدا همه چیز به‌خوبی پیش می‌رود.

 

تهدید جنگنده ها علیه کشتی نجات

ایرنا: خبرها حاکی است که یک بالگرد ناشناس حوالی عصر سه شنبه و در آبهای بین المللی دریای عمان به کشتی ایران شاهد خرمشهر (کشتی نجات) نزدیک شد. گفته می‌شود که در پی این اقدام، چند فروند هواپیمای جنگی نیز بر فراز کشتی ایران شاهد خرمشهر در مسیر دریای عمان به پرواز درآمدند.  این جنگنده ها در آسمان منطقه اقدام به شناسایی و رهگیری کشتی ها بویژه کشتی نجات کردند.

 

جنگ يمن پاسخ به ايران است!

العالم: محمد الفزازي، يكی از شيوخ مشهور مغربي با حمايت از مشاركت كشورش در تجاوزگري آل سعود به يمن، در اظهاراتی عجیب ادعا کرد که جنگ يمن پاسخ به تجاوزگري ايران است.

 

وزیربهداشت درباره پارازیت توضیح دهد

مهر: محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، خواستار توضیحات وزیر بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم در مورد کیفیت مواد غذایی و مواردی چون استفاده از روغن پالم در لبنیات، خمیر مرغ، پارازیتها و... شد.

 

چه اشکالی دارد؟

نسیم: مهدی جهانگیری، نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران در خصوص شبهات پیرامون حضورش در اتاق بازرگانی با توجه به نسبتی که با معاون اول رئیس جمهور دارد، گفت: چه اشکالی دارد که از نسبتم با برادرم در جهت کمک به بخش خصوصی استفاده کنم؟

 

حضور جیپسی‌کینگز در تهران!

تابناک: پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر حضور گروه موسیقی «جیپسی‌کینگز فامیلی» در تهران را تأیید کرد.

 

هزینه یک شب اقامت در اصفهان

قدس آنلاین: خبرها حاکی است که هزینه اقامت یک شب گردشگران ومسافران در اصفهان تا یک میلیون و 111 هزار تومان نیز می‌رسد.

 

اعزام یک قربانی اسیدپاشی اصفهان

آنا: ناصر جورکش، پدر یکی از قربانیان اسیدپاشی اصفهان از اعزام دخترش به اسپانیا برای درمانهای تخصصی چشم خبر داد و گفت: متأسفانه درگیر روند بروکراسی اداری وزارتخانه‌های کشور برای تأمین هزینه‌های اعزام و عمل جراحی هستیم.

 

واکنش پلیس به کشت خشخاش در کشور

ایسنا: سردار اسکندر مؤمنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی در واکنش به کشت خشخاش در داخل کشور گفت: در این مورد اگر خبری به ما برسد بلافاصله مقابله خواهد شد.

 

پلمب آرایشگاه‌های مردانه‌ - زنانه!

ایسنا: مصطفی گواهی، رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه ضمن اعلام شرط انجام سولاریوم در آرایشگاه‌ها،‌از پلمب آرایشگاه‌های مردانه‌ای که در واحد‌های مسکونی مستقر بودند و زنان را اصلاح می‌کردند،‌ خبر داد.

 

ادعای ربودن قایق ماهیگیری ایران

فارس: عمرعبدالصمد یک مقام دولت سومالی از ربوده شدن یک قایق ماهیگیری ایرانی به همراه 14 ملوان آن توسط گروه تروریستی الشباب خبر داد.

 

برخی مساجد جوانان را فراری می‌دهند

ایسنا: حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: واقعیت این است که برخی مساجد جوانان را فراری می‌دهند؛ چراکه اجازه نمی‌دهند آنها آن طور که می‌خواهند، در مسجد حضور پیدا کرده و نماز خود را ادا کنند.

 

ممنوعیت فروش سیگار در مطبوعات

مهر: رضا قدیمی؛ مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهر تهران گفت: هیچ دکه مطبوعاتی از این پس حق فروش سیگار ندارد و دکه‌های متخلف پلمب می‌شوند.

 

مرگ هزاران ماهی در جزیره کیش

ایرنا: خبرها حاکی است که در اتفاقی نادر و به دلیل نامعلوم، هزاران ماهی در جزیره کیش تلف شدند و تعداد زیاد دیگری در حال جان دادن هستند.

 

حواله دادن رفع مشکل آب به مردم!

مهر: محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمبود آب اصلی ترین مشکل استان یزد است، گفت: انتقال آب نیز تنها راهکار رفع این مشکل است اما حواله دادن آن به خودیاری مردم غیرمسؤولانه است.

 

*********************************

روزنامه خراسان**

مشرق مدعي شد

در حالي که تا مدتي پيش بانک مرکزي به وعده انتشار منظم آمارها، پايبند بود اما چند ماهي است که آمارهاي خاصي که مورد توجه منتقدان دولت قرار دارد، منتشر نشده است. آخرين آمار اعلام شده از سوي بانک مرکزي درباره توليد و صادرات نفت کشور مربوط به سه ماهه چهارم سال 1392 است. يعني بيش از يک سال است که آمار مربوط به توليد و صادرات نفت کشور منتشر نشده و جلوي آن خالي گذاشته شده است.

 

 خبرآنلاين نوشت

سيدحسن رسولي که در انتخابات رياست جمهوري سال 92 به عنوان يکي از مشاوران ارشد محمدرضا عارف به ايفاي نقش پرداخت، در گفتگو با اين پايگاه گفته است: حلقه محمود احمدي نژاد داراي بيشترين پايگاه راي و خطر براي ساير گروه هاي اصولگرا است. اينکه اصولگرايان مي گويند، جريان احمدي نژاد ديگر از بين رفته است، با واقعيت موجود سازگار نيست.

 

 تابناک مدعي شد

استاندار استان فارس در پستي در اينستاگرام درباره اتمام حجت با مديران اجاره اي نوشته است: دولت هنوز ميراث دار استفاده از مديران اجاره اي گذشته است. فرصت آزمون و خطا براي انتصاب مديران به پايان رسيده است.

 

 گفتگو نيوز مدعي شد

اين سايت ليستي را منتشر کرده که مدعي است ليست احتمالي اصلاح طلبان در انتخابات مجلس در تهران خواهد بود. در اين ليست نام هايي چون عارف، ناطق نوري، مطهري، محسن هاشمي، کواکبيان و حق شناس وجود دارد.

 

انتخاب نوشت

ميردهقان، نماينده وزارت بهداشت در ميزگرد آسيب شناسي زيرميزي پزشکان گفت: آمار برآوردي وزارت بهداشت نشان مي دهد که حجم پول زيرميزي پزشکان که از مردم گرفته مي شود سالانه بين ۸ تا ۱۰ هزار ميليارد تومان است.

 

مشرق مدعي شد

سفر فواد معصوم حاوي پيام آمريکا براي تهران بوده، در عين حال موضوع تجزيه عراق يکي از اصلي ترين بحث ها در اين سفر است. اختلاف دولت و نيروهاي پيشمرگه بر سر موضوع کرکوک، بحث کنگره آمريکا بر سر تجزيه عراق و سفر بارزاني و العبادي به واشنگتن از ديگر محورهاي احتمالي سفر رئيس جمهور عراق به ايران است.

 

دانا مدعي شد

سخنراني احمدي نژاد در شهر بابل بهانه خوبي براي اصلاح طلبان فراهم کرد تا با تحت فشار قرار دادن وزارت کشور، پروژه تغيير برخي از استانداران و فرمانداران را در آستانه انتخابات کليد بزنند. اين موضوع را بايد آغاز سهم خواهي اصلاحات از اعتدال دانست.

*********************************

روزنامه ایران**

بحث ایران در «کمپ دیوید»

وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: «در نشست کمپ دیوید سه موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد».

به گزارش انتخاب، عادل الجبیر افزود: «در این نشست تمرکز بر همکاری نظامی، تروریسم و دخالت‌های ایران خواهد بود.» وزیر خارجه عربستان اضافه کرد: «در نشست کمپ دیوید دخالت‌های ایران در سوریه، یمن، لبنان و عراق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.» وی ادامه داد: «امریکا در این نشست جزئیات توافق هسته‌ای با تهران را برای کشورهای حوزه خلیج فارس تشریح خواهد کرد.»

 

مواضع ضد ایرانی وزیر خارجه مصر

وزیر خارجه مصر تأکید کرد مصر به دنبال حفظ امنیت ملی عربی است و هر نوع همکاری با ایران را رد می‌کند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از شبکه «الاخباریه» سعودی، سامح شکری افزود: آشتی و روابط حسنه با ایران در سایه آنچه جهان عرب با آن روبه‌روست فعلاً روی میز نیست، زیرا مستلزم حضور ایران در عرصه عربی است و ما در شرایط کنونی به امنیت ملی عربی و حفظ وحدت عربی و ناکام گذاشتن طمع‌ورزی‌ها از سوی طرف‌های خارجی توجه داریم.

وزیر خارجه مصر تأکید کرد: «هیچ انعطاف و نرمشی در نزدیک شدن به ایران و رسیدن به توافق با این کشور انجام نخواهد شد و باید بر استقلال و حفظ تمامیت ارضی کشورهای عربی به دور از دخالت ایران یا هر کشور دیگری تأکید شود.»

 

سقوط «اف-18» امریکا در خلیج ‌فارس

یک فروند جنگنده «اف-18» نیروی دریایی امریکا لحظاتی پس از برخاستن از روی عرشه «ناو تئودور روزولت» در آب‌های خلیج‌فارس سقوط کرد.

 به گزارش فارس، به نقل از پایگاه خبری «یدیعوت آحارونوت»، هر دو خلبان این پرنده نظامی پیش از برخورد پرنده با سطح آب، از کابین بیرون پریده‌اند و توسط تیم‌های جست‌وجو و نجات ناو روزولت از آب گرفته شده‌اند. هر دو خلبان در سلامت به سر می‌برند.  ناو روزولت و جنگنده‌های مستقر روی عرشه آن در حمله به اهداف داعش در عراق و سوریه شرکت دارند.

 

انتقاد «تابناک» از «کیهان»

«تابناک» در پاسخ به سرمقاله انتقادی دیروز «کیهان» به قلم حسین شریعتمداری نوشت: «پرسش این است که کیهان بر چه مبنایی مدعی شده ‌که در مصاحبه رضایی با المیادین، جنایات سعودی‌ها انکار  یا از آن دفاع شده است؟ شریعتمداری سپس با یک دروغگویی آشکار این ‌را پرسیده که چرا در مصاحبه اخیر خود، حتی یک کلمه به حمایت از مردم یمن سخنی گفته نشده است؟ مراجعه به متن گفت‌و‌گو نشان می‌دهد ‌ادعای شریعتمداری تا چه حد کذب و خارج از حدود انصاف و اخلاق است.» 

این سایت در مطلب خود با تیتر «حد و مرز کیهان در دروغگویی کجاست؟! »،  افزوده است: «مدیر مسئول کیهان اگر بین ملت و دولت عربستان تفاوتی قائل نیست، وقتی ‌از سقوط حکومت عربستان در نتیجه شکست تجاوز به یمن سخن می‌گوید یا اینکه این فرضیه را از زبان رئیس دفتر رهبر انقلاب نقل می‌کند، دقیقاً چه کسی را عامل سقوط حکومت عربستان می‌داند؟ آیا جز ملت عربستان، ‌دیگری می‌تواند حکومت سعودی‌ها را تغییر دهد؟

آیا نباید بر پایه قیاس مضحک شریعتمداری که دفاع ایران از مردم عربستان در برابر یک تهاجم خارجی را دفاع از رژیم خونریز سعودی دانسته است، دفاع ایران از مردم عراق هنگام حمله امریکا به عراق را هم دفاع از صدام عفلقی دانست؟

 

گرفتاری 14 ملوان ایرانی در سومالی

قایقی با چهارده ملوان ایرانی دچار مشکل شده و سرنشینان آن به ساحل آمده اند.

به گزارش «بی بی سی» شاهدان عینی در منطقه جلجدود گفتند که این ملوانان اکنون در اختیار گروه «الشباب» قرار دارند که کنترل این منطقه را در دست دارد. بنابراین گزارش مقامات دولت سومالی یا «الشباب» هنوز در مورد گزارش ها اظهارنظر نکرده اند.

*********************************

روزنامه جام جم**

افخم اتهامات آمریکا را رد کرد

 مرضیه افخم ، سخنگوی وزارت خارجه ، ادعاهای برخی مقامات آمریکا تحت عنوان «اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه» را مردود دانست و گفت: بی‌ثباتی منطقه ریشه در دخالت خارجی در امور این منطقه دارد و این عامل نه تنها امنیت و ثبات را در معرض تهدید قرار داده، بلکه مانع شکل‌گیری همکاری عمیق و تعامل قوی و سازنده مبتنی بر منافع متقابل میان کشورهای این حوزه شده است .

محکومیت به جرم افشای عملیات علیه ایران

جفری استرلینگ، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا به جرم دادن اطلاعات یک عملیات سری برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران به خبرنگار نیویورک تایمز به 3.5 سال زندان محکوم شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، دلیل بازداشت او که بین سال‌های 1993 تا 2002 در خدمت سازمان سیا بوده است، انتقال اطلاعات محرمانه به جیمز رایزن، خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز در سال‌های 2003 و 2006 است.اطلاعاتی که او به خبرنگار نیویورک تایمز داد، از عملیات خرابکاری سیا در مورد برنامه هسته‌ای ایران خبر می‌داد.

اصلاحیه مجلس برای پاسخگو شدن وزیر دادگستری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده‌ای از طرح افزایش اختیارات وزیر دادگستری، مسئولان واحدهای مختلف قوه قضاییه را موظف به ارائه مدارک به وزیر دادگستری جهت پاسخگویی به نمایندگان مجلس کردند.

به گزارش مهر، این مصوبه در راستای رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح نحوه اجرای قسمتی از اصل ۱۶۰ قانون اساسی بود که دیروز در دستور کار مجلس قرار گرفت.نمایندگان با اصلاح ماده‌ای از این طرح، مسئولان واحدهای مختلف قوه قضاییه را موظف کردند به منظور پاسخگویی وزیر به سوالات نمایندگان مجلس در ارتباط با روابط قوه قضاییه با قوای دیگر و اجرای مسئولیت‌های مندرج در این قانون، اطلاعات و مدارک لازم را در اختیار وزیر دادگستری قرار دهند.

پاسخ جهانگیری به انتقادها از نشست حزبی

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور درباره جلسه‌ای که چندی قبل با برخی اعضای حزب کارگزاران داشت، گفت: این دوستان به‌عنوان دید و بازدید عید آمدند؛ در این حد هم می‌توان گفت جلسه حزبی نبود. یعنی جمعی از دوستان هم‌حزبی ما همچون بقیه شخصیت‌ها و افراد آمدند و محبت کردند و عید را تبریک گفتند. خود به خود چند سوال نیز مطرح کردند و من هم نظرات شخصی خود را گفتم.جهانگیری در گفت‌وگو با ایرنا، از فعالیت حزبی بشدت دفاع کرده و گفته است: ما باید از حزب و تحزب حمایت کنیم؛ باید گروه‌هایی باشند به عنوان احزاب رسمی کشور مسئولیت بپذیرند و اگر در زمان مسئولیتشان کشور را بد پیش بردند پاسخگوی عملکردشان باشند.

*******************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات