تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۷۷۰۴۷
راکعی در گفت‌وگو با همدلی:

عارف، ناطق‌نوری و مطهری را شایسته سرلیستی اصلاح‌طلبان می‌دانم

محمد باقرزاده - اشاره: فاطمه راکعی شاعر و فعال سیاسی است. وی نماینده مجلس ششم شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی بوده است. راکعی دارای لیسانس مترجمی زبان و فوق لیسانس و دکترای زبان‌شناسی است و تاکنون چندین جلد کتاب در زمینه شعر و زبان‌شناسی منتشر کرده است. وی همچنین از جمله 140 هنرمند ایرانی بود که با امضاء طوماری در مورخ 22 خرداد 1392، همراه با سایر اصلاح‌طلبان، ضمن قدردانی از انصراف عارف به نفع روحانی، از نامزدی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 1392 حمایت علنی کرد. راکعی یکی از سخنرانان اصلاح‌طلب مراسم ضیافت افطاری رئیس‌جمهور با فعالین سیاسی در شامگاه چهارشنبه (3 تیر) بودند. «همدلی» در مصاحبه‌ای با ایشان به بررسی انتخابات مجلس دهم، برنامه اصلاح‌طلبان و لیست احتمالی آنها پرداخته است.

* خانم راکعی با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم، پیش‌بینی شما از نتیجه این انتخابات چیست و به نظر شما چه گروهی وارد مجلس می‌شوند؟

** من گمان می‌کنم که اگر اصلاح‌طلبان بتوانند به درستی مدیریت کنند و به لیست واحدی در تهران و استان‌ها برسند، به گونه‌ای که مردم تکلیف خود را بدانند و با یک لیست واحد برخورد داشته باشند، می‌توانند اکثریت مجلس را در اختیار بگیرند. البته این لیست باید حاصل نظر همه احزاب و گروه‌های شناخته شده اصلاح‌طلب باشد.

* برخی از احزاب شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب اجازه فعالیت قانونی ندارند و برخی گروه‌ها و احزاب نیز ناشناخته یا تازه تاسیس هستند؛ مانند حزب ندا، به نظر شما این گروه‌ها و احزاب می‌توانند به لیست واحد برسند؟

** منظور من احزاب شناسنامه‌دار است، برخی احزاب تازه وارد میدان شده‌اند و طول می‌کشد تا معرفی شوند و راه بیفتند. البته هیچ کس جای هیچ کس را تنگ نمی‌کند و هیچ حزب یا گروهی نمی‌تواند به تنهایی در برابر همگرایی اصلاح‌طلب مقاومت کند.

* با این اوصاف چقدر امیدوارید که شورای نگهبان اعضای شناخته شده اطلاعات و این لیست‌ها را، تایید صلاحیت کند که بتوانند وارد فضای انتخابات شوند؟

** من خیلی امیدوارم و چندصدایی در انتخابات باید با دید مثبت دیده شود و فرهنگ مشارکت مردم در ساخت کشور ایجاد شود. ضمن اینکه وقتی ما (اصلاح‌طلبان)‌ با شعارهای مشخص وارد صحنه انتخابات شویم دیگر شخص مهم نیست و خواسته اصلاح‌طلبی مهم است. ضمن اینکه از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب خواسته شود که وارد انتخابات شوند باید در چند سطح لیست وجود داشته باشد و به فکر شورای نگهبان نیز بود که اگر بخواهد رد صلاحیت انجام بدهد، گزینه‌های شایسته برای جایگزینی وجود داشته باشد. البته مهم جریان فکری است و نه اشخاص و اعتماد مردم باید به لیست باشد، به گونه‌ای که افراد جایگزین را مشابه افراد تایید نشده بدانند.

امیدوارم با درایت مسئولان وزارت کشور و وزارت اطلاعات و دست‌اندرکاران انتخابات، آنچه اتفاق می‌افتد واقعی باشد و اگر هم رد صلاحیتی صورت می‌گیرد، جرم باید مشخص و فرهنگ پاسخگویی وجود داشته باشد، البته نه پاسخ‌هایی که در واقع پاسخ نیستند. مثلا دلیل اثباتی برای نامسلمان یا ضد ولایت فقیه بودن کاندیداها ارائه دهند. انتخابات باید جناحی باشد که مردم به باور برسند که نمایندگان آنها در مجلس حضور دارند.

* چقدر احتمال می‌دهید که اصول‌گرایان نیز بتوانند به لیستی مشترک و واحد دست یابند؟

** امیدوارم این اتفاق صورت بگیرد چون تحزب امر خوبی است و کار تشکیلاتی نیاز جامعه ماست. این مورد را حق مسلم اصول‌گرایان می‌دانم اما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بداخلاقی سیاسی نباید انجام شود؛ که متاسفانه بعضی وقت‌ها دیده می‌شود.

* به نظر شما در این شرایط چه کسی انتخابی مناسب برای سرلیست بودن جریان اصلاحات است؟

** من دکتر عارف را شایسته می‌دانم، هرچند که به هر جمع‌بندی که اصلاح‌طلبان برسند احترام خواهم گذاشت. در این بین گزینه‌های مستقلی همچون علی مطهری و ناطق‌نوری نیز شایستگی سرلیست بودن را دارند.

* مطهری یا ناطق سرلیست اصلاح‌طلبان باشند؟

** بله. تجارب و سن بالای آقای ناطق و همچنین شجاعت علی مطهری؛ که من به شدت برای ایشان احترام قائلم، و اینکه این افراد پا بر روی حق نگذاشته‌اند می‌تواند مناسب لیست ائتلافی باشد اما در غیر اینصورت گزینه مناسب دکتر عارف است.

* نقش فعالان سیاسی هوادار دولت را در این انتخابات چطور ارزیابی می‌کنید و ممکن است اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به طور مشترک لیست بدهند؟

** من بعید می‌دانم دولت وارد انتخابات شود و لیست بدهد، البته حزب اعتدال و توسعه حق دارد که وارد انتخابات شود و فعالیت بکند و اینکه برخی از اعضای این حزب در کابینه هستند دلیل نمی‌شود که نتوانند وارد فضای انتخاباتی شوند اما خود دولت وارد         نمی‌شود چون دولت در راس کار است. باید اتفاقی مشابه انتخابات ریاست جمهوری اخیر که منجر به ریاست جمهوری دکتر روحانی شد اتفاق بیفتد و دوباره همدل شویم. اگر ما اصلاح‌طلبان پیش‌قدم شویم می‌توانیم با حزب اعتدال و توسعه که من آن را بسیار نزدیک به اصلاح‌طلبان می‌دانم لیست مشترک بدهیم و مردم قطعا به این لیست رای خواهند دارد.

* خانم راکعی به عنوان آخرین سوال، آیا خود شما در این انتخابات  کاندیدا خواهید شد؟

** هنوز تصمیم قطعی نگرفتم ولی ممکن است ثبت نام کنم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات