تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۷۷۴۴۴

پرونده سنگین آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در صحرای الجزایر


روزنامه «المستقبل» چاپ الجزایر چندی پیش به نقل از شرکت کنندگان در نشست بررسی تاثیرات آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در الجزایر، نوشت: دولت فرانسه در قبال نتایج مخرب این آزمایش‌ها بر روی شهروندان الجزایری همچنان مسئول است.

به گزارش این روزنامه الجزایری، تعدادی از صاحبنظران و کارشناسان در آستانه پنجاهمین سالگرد استقلال الجزایر در نشست بررسی آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در الجزایر با عنوان «نسل کشی برنامه ریزی شده» اعلام کردند که مسئولیت فرانسه در خصوص این انفجارهای هسته‌ای همچنان پابرجاست. در این نشست که در شهر بندری «وهران» برگزار شد، سخنرانان و کارشناسان، اثرات منفی و تخریبی تشعشعات ناشی از آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در 13 فوریه 1960 میلادی (1339 ش) در منطقه «رقان» بر روی ساکنان و حیوانات موجود در منطقه جنوب این کشور را تشریح کردند.

«العراقی العبودی» از کارشناسان الجزایری در سخنانی با بیان اینکه اولین آزمایش هسته‌ای فرانسه در الجزایر، در تاریخ بشریت به عنوان «روز سیاه» به ثبت رسید، تاکید کرد که آثار مخرب این ازمایش همچنان بر روی ساکنین مناطق جنوب الجزایر و همچنین حیوانات موجود در این منطقه مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ساکنان منطقه رقان در 52 سال پیش شاهد انفجاری به مراتب قدرتمند‌تر از انفجار اتمی هیروشیما بودند، افزود: تاثیرات تخریبی انفجار هسته‌ای بر روی انسان سال‌های سال و به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود.

یک سازمان غیر دولتی فعال در حوزه حقوق بشر الجزایر پیش از این اعلام کرده بود که فرانسه از سال 1960 تا 1983 میلادی (39-52ش) دهها آزمایش هسته‌ای در صحرای الجزایر و پولینزی انجام داده که، 20 هزار تن از مردم الجزایر بر اثر این آزمایش‌ها آسیب‌های جدی دیده‌اند.

خانواده‌های آسیب دیدگان از آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در جنوب الجزایر و همچنین ساکنان مناطق نزدیک به محل آزمایش همواره پیگیر دریافت غرامت هستند.

این درحالیست که فرانسه مدعی است چهار آزمایشی که در الجزایر انجام داده است دور از محل‌های مسکونی بوده و در پولینزی نیز از 41 آزمایش هوایی تنها 10 آزمایش حاوی مواد رادیو اکتیو بوده است.

این سازمان الجزایری پیشتر و در پنجاه و دومین سالروز اولین آزمایش هسته‌ای فرانسه در الجزایر با اشاره به اینکه تعداد قربانیان آزمایش‌های هسته‌ای پاریس در این کشور بیش از 30 هزار نفر است، از فرانسه خواست ضمن عذرخواهی از ملت الجزایر، غرامت قربانیان این جنایت را پرداخت کند.

این نهاد فعال الجزایری معتقد است که قربانیان آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در الجزایر به بیش از 17 نوع بیماری از آن جمله سرطان خون و تیروئید مبتلا هستند.

در همین رابطه چندی پیش نیز وزیر امور مجاهدان(جنگجویان قدیمی الجزایر در انقلاب آزادیبخش) پرونده آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در صحرای الجزایر را بسیار سنگین خواند.

به گزارش خبرگزاری کویت، این وزیر الجزایری در دیدار از استان میله در شرق الجزایر در سخنانی گفت:« پرونده قربانیان آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در الجزایر همچنان باز است، این پرونده به ویژه بخشی از آن که متعلق به آزمایشات هسته‌ای در منطقه رقان در جنوب پایتخت است بسیار سنگین است».

وی افزود:« در این پرونده، کار از درخواست برای پرداخت زیان به کسانی که در اثر آلودگی هسته‌ای منطقه به سرطان دچار شده‌اند فراتر رفته زیرا باید برای پاکسازی این مناطق از آلودگی‌های هسته‌ای فکری کرد».

وی افزود:« فرانسوی‌ها قانونی را برای پرداخت خسارت به زیان دیدگان از آزمایش‌های هسته‌ای در الجزایر تصویب کردند اما این خسارت نباید تنها شامل افراد شود بلکه باید برای پاکسازی مناطق آلوده که به مناطق ممنوعه تبدیل شده‌اند نیز خسارت پرداخت شود».

وزیر مجاهدان در کابینه الجزایر ادامه داد:« البته پرداخت خسارت به زیان دیدگان آزمایشات هسته‌ای در دوران استعمار فرانسه بر الجزایر به معنی مختومه شدن پرونده نیست زیرا زیان این جنایت تنها شامل افراد زیان دیده نیست بلکه این آزمایش‌ها به آلودگی زیست محیطی در کشور منجر شده است».

روزنامه فرانسوی لوپاریزین نیز چندی پیش سندی را از ارتش فرانسه منتشر کرد که شامل نقشه آزمایش‌های هسته‌ای این کشور در الجزایر بود. در این سند آلودگی هسته‌ای برخی از مناطق الجزایر فاش شده در حالی که این سند سالها سری بود.

آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در خاک کشور الجزایر و آثار زیانبار آن، ابعاد دیگری از حضور استعماری فرانسه در این کشور را بر ملامی‌کند.

رهبر انقلاب چندی پیش در سخنانی به نکته‌ای خاص درباره آزمایش‌های مخرب اتمی در جهان به ویژه توسط کشورهای عضو گروه 1+5 مانند فرانسه اشاره کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند: «حالا چند کشور جنایتکار که خود‌هاشان بمب‌های هسته‌ای را علیه ملّت‌ها به کار بردند مثل آمریکا و فرانسه و دنیا جنجال علیه ما بپا کرده و ما را متهم به هسته‌ای شدن می‌کنند.»

روایت زیر، یکی از اقدامات پاریس درباره آزمایش سلاح‌های کشتار جمعی خود است که حدود 50 سال پیش صورت گرفته است.

حضور استعماری فرانسه در الجزایر علاوه بر خسارتهای جبران ناپذیر اقتصادی سیاسی و فرهنگی و تلفات جانی بسیار، تبعات منفی دیگری را نیز به مردم الجزایر تحمیل کرده است.

برخی گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از آن است که الجزایری‌های آسیب دیده از آزمایش اتمی فرانسه سال‌هاست که از بیماریهای ناشناخته رنج می‌برند. آزمایش‌های اتمی فرانسه در خاک الجزایر به سال‌های پایانی حضور استعماری فرانسه در این کشور باز می‌گردد. برخی اطلاعات در این زمینه نشان می‌دهد در فوریه سال 1960 میلادی (39ش) فرانسوی‌ها، اولین بمب اتمی خود را در جنوب الجزایر منفجر کردند.

قدرت این بمب اتمی، شش برابر قدرت بمبی بود که آمریکایی‌ها در هیروشیما و ژاپن منفجر کردند. براساس همین اطلاعات، در فاصله سال‌های 1960 تا 1966 فرانسوی‌ها 17 بمب در خاک الجزایر منفجر کردند. چهار بمب در فضای باز و 13 بمب دیگر در تونل‌های زیر زمینی منفجر شد.

فرا‌تر از آزمایش‌های هسته‌ای که آثار مخرب زیست محیطی آن همچنان پا برجا است، گفته می‌شود که استعمارگران فرانسوی برای مطالعه آثار تشعشعات هسته‌ای بر روی انسان، بیش از 24 هزار زندانی الجزایری از جمله مبارزان بازداشت شده جبهه آزادی‌بخش ملی الجزایر را در معرض این تشعشعات قرار دادند. ضمن آنکه از این طریق، میزان مقاومت لباس‌های ضد تشعشعات هسته‌ای را نیز ارزیابی کردند.

تحقیقات انجام گرفته پس از آزمایش‌های هسته‌ای مشخص کرد که تشعشعات ناشی از انفجار اولین بمب هسته‌ای فرانسه تا شعاع 700 کیلومتری آن را آلوده ساخته است و این آثار مخرب و زیانباری را بر محیط زیست و سلامتی افراد بر جا گذاشته است.

اما این پایان کار نیست. فرانسه پس از آن نیز بار‌ها اقدام به انجام آزمایش‌های مخرب هسته‌ای کرده است که به روایت «ویکی‌پدیای انگلیسی» از سال 1966 تا 1996 میلادی بیشتر از 190 آزمایش اتمی در اقیانوس آرام انجام داده است. حتی پس از این سال‌ها نیز آزمایش‌های پاریس پایان نیافته و هنوز ادامه دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات