صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۲۲۳۱۹

اصلاح طلبان با یک گل می توانند بهار را به ارمغان بیاورند

اصلاح طلبان اکنون خود را در شرایطی می بینند که جامعه نسبت به آنها به شدت بی اعتماد شده است . برای فرار از این بی اعتمادی چاره ای جز حمله به روحانی و انتقاد از سیاست های او ندارند
در سال‌های گذشته به طور مکرر توهین‌های بی‌سابقه‌ای از طرف اصلاح‌طلبان علیه دولت روحانی بیان شده؛ اما دولت هیچ‌گونه موضع انتقادی نسبت به آن‌ها نداشته است. ابراهیم اصغرزاده اولین اصلاح‌طلبی بود که دولت روحانی را به «رحم اجاره‌ای» تشبیه کرده و گفته بود: «این رحم اجاره‌ای برای پرورش یک نطفه است» همچنین عبدالله ناصری عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و چهره نزدیک به خاتمی در ۲۳ خرداد ۹۵ در مصاحبه‌ای گفت: «روحانی می‌داند اگر بخواهد رئیس‌جمهور بماند، نیاز به این جریان (اصلاحات) دارد، مگر اینکه تصمیم گرفته باشد رئیس‌جمهوری یک‌دوره‌ای بماند. اگر رحم اجاره‌ای جنین را خوب محافظت کند، حتماً اصلاح‌طلبان آن را دوباره اجاره خواهند کرد» وی بعد‌ها گفت: دولت رحم اجاره‌ای ماست، اما با روحانی هم سرنوشت نیستیم. هرچند برخی اصلاح‌طلبان عنوان می‌کردند که دولت روحانی، رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان است، اما درنهایت و بعد از تکرار کنایه‌های متعدد سیاسی، اصلاح‌طلبان در یکی دو سال اخیر، به‌ویژه بعد از قفل شدن اقتصاد کشور و بروز و ظهور مشکلات اساسی و تورم‌های چند صددرصدی که ماحصل سیاست‌گذاری آن‌ها و دولت روحانی بود، وقتی دیدند که نمی‌توانند در انتخابات مجلس شورای اسلامی «تَکرار» کنند و اعتماد افکار عمومی را به دست بیاورند، «انتقاد» از دولت را دستور کار خود قرار داده تا از این رهگذر به افکار عمومی القا کنند که راه آن‌ها از دولت جداست!
بازیابی بستر‌های اجتماعی از دست رفته یکی از اهدافی است که آن‌ها از این پروژه دنبال می‌کنند؛ اصلاح طلبان به خاطر وعده‌های محالی که به مردم داده اند اکنون خود را در شرایطی می‌بینند که جامعه نسبت به آن‌ها به شدت بی اعتماد شده است. برای فرار از این بی اعتمادی چاره‌ای جز حمله به روحانی و انتقاد از سیاست‌های او ندیده اند و با لطایف الحیل به دنبال آن هستند که بگویند دولت روحانی اساسا با اصلاح طلبی میانه‌ای نداشته است.
اما آیا راه اصلاح طلبان از دولت روحانی جدا بوده است؟
به دلایل زیر اصلاح طلبان از دولت روحانی جدا نبوده اند:
۱. در دو دولت روحانی عناصر اصلی تشکیل دهنده کابینه‌های وی عموما اصلاح طلبانی بوده اند که در دولت‌های اصلاحات و کارگزاران صاحب نقش بوده اند، از آن مهمتر در تمامی استان‌ها آن‌ها نیرو‌های حزبی خود را به بدنه‌های اجرایی کشور تزریق کرده اند.
۲. طیف برنامه‌های روحانی در سیاست خارجی، اقتصاد و حتی مسایل فرهنگی و اجتماعی دارای چسبندگی زیادی با برنامه‌ها و تئوری‌های اصلاح طلبان در گذشته بوده است و در طول ۶ سال گذشته هیچگاه نبوده است که نسبت به برنامه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دیپلماسی دولت روحانی انتقاد جدی داشته باشند.
نکته پایانی
دولت روحانی حاصل فرایند دولت میرحسین موسوی، هاشمی و خاتمی است و اصلاح طلبان نمی‌تواند با انتقاد‌های کوتاه و فصلی از زیر بار این مسوولیت فرار کنند، ولی می‌توانند در مدت باقی مانده دولت را در حل مشکلات یاری کنند و با یک گل بهاری در اندیشه اصلاح طلبی واقعی که شعار امام و رهبر معطم انقلاب بوده است ایجاد نمایند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات