صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۲۴۵۲۱

تکاپوی عراق برای راه اندازی پروژه هسته ای با کمک فرانسه

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در دیدار روز چهارشنبه خود با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: شراکت و همکاری ما با فرانسه مهم بوده و این کشور شریک مهمی برای ماست و برای گسترش آن تلاش خواهیم کرد.
نخست وزیر عراق اظهار کرد: فرانسه کمک زیادی برای بازسازی شهرهای آزاد شده کرده و برای راه اندازی پروژه مشترک انرژی هسته‌ای جهت تولید برق تلاش می‌کنیم.
او اضافه کرد: برای به جریان انداختن سند همکاری استراتژیک بین دو کشور اقدام می‌کنیم و عراقی‌ها قدردان نقش فرانسه در مبارزه با تروریسم هستند.

الکاظمی افزود: فرانسه حامی حاکمیت عراق بوده و موضع‌گیری ویژه‌ای داشته، ما تاکید می‌کنیم حاکمیت عراق برای ما خط قرمز است.

نخست وزیر عراق اظهار کرد: اولویت همکاری بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و انرژی است. طرح آتی عراق در خصوص انرژی هسته‌ای و پروژه‌های صلح‌آمیز تحت نظارت آژانس انرژی اتمی و سازمان انرژی فرانسه خواهد بود.
او ادامه داد: عراق صحنه مقابله علیه هیچ کشوری در منطقه نخواهد بود.
نخست‌وزیر عراق افزود: با ماکرون حمایت از دولت عراق را بررسی کردیم و از موضع آنها در حمایت از کشورمان در این زمینه‌ تشکر می‌کنیم.

ماکرون نیز اظهار کرد: فرانسه آماده پایبندی به تامین منابع انرژی عراق است. می‌خواهیم طرح‌های مهمی به خصوص طرح راه اندازی متروی بغداد و تامین برق این کشور را پیاده کنیم.

او افزود: اصرارم برای سفر به عراق برای اعلام پایبندی کشورم به عمق دوستی با این کشور بود.
رئیس جمهوری فرانسه گفت: برای جلب حمایت جهانی به نفع منافع عراق تلاش می‌کنیم و معتقدم ماه‌های آینده برای فعالیت‌های دولت عراق مهم خواهد بود.

ماکرون تاکید کرد: با الکاظمی تقویت همکاری نظامی علیه داعش را مورد بررسی قرار دادیم. عراق از داعش رنج بسیار برده و جنگ با داعش ادامه خواهد داشت و ما به حمایت از عراق پایبندیم.

او اضافه کرد: فرانسه برای تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف در زمینه‌ اقتصادی تلاش می‌کند و قبل از هر چیز می‌خواهیم تامین مالی مناسب و اجرای پروژه‌های مهم از جمله متروی نیمه تمام بغداد را برنامه‌ریزی کنیم.
ماکرون گفت: ما مداخله‌های خارجی در عراق را بررسی کردیم و گفتیم، فرانسه خواهان حمایت از عراق است. از دولت عراق به لحاظ سیاسی، اداری و امنیتی حمایت می‌کنیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات