بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۲۶۶۵۴
فواد ایزدی در گفتگو با بصیرت:

همه دستگاه ها به دنبال قوی شدن هستند دولت به دنبال مذاکره

در این بین جای تاسف است که آژانس بین المللی انرژی اتمی  در این خصوص هیچ استقلالی از خود ندارد و همواره در جهت منافع کشور های غربی قدم برمیدارد.
سعید ترکاشوند- خبرنگار/ یک کارشناس مسائل بین المللی: مقام معظم رهبری و بسیاری از نهاد های عالی کشور به دنبال تقویت نظام و آسیب ناپذیری آن هستند اما دولت همواره به دنبال مذاکره است و متاسفانه در این خصوص نسبت به بسیاری از موارد چشم پوشی می کند.
 
«فواد ایزدی» کارشناس مسائل بین الملل و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بصیرت، بیانیه دبیر خانه شورای امنیت ملی در خصوص مصوبه مجلس برای خروج و ضرب العجل خروج از پروتکل الحاقی را بسیار مفید دانست و گفت: متاسفانه امروز کشور  به دلیل برخی از سوء مدیریت ها به شدت در موضع ضعف قرار گرفته و اکنون به همین خاطر  امنیت ملی ما نیز دچار خدشه شده است؛ ترور شهید «محسن فخری زاده» نخبه و دانشمند هسته ای ما نیز خروجی  همین امر است. 

این کارشناس مسائل بین المللی تاکید کرد: مقام معظم رهبری همواره تاکیدات بسزایی در خصوص تقویت بدنه داخلی و خارجی کشور دارند و ایشان علناً ماه گذشته اظهار داشتند که با قوی شدن دولت ایران و نظام جمهوری اسلامی دشمن از دشمنی با ایران مایوس خواهد شد با این وجود هنوز عده ای راه تقویت و ازبین رفتن دشمنی ها را مذاکره مجدد با آمریکا می دانند.

وی ادامه داد: ترور شهید محسن فخری زاده ضایعه بسیار بدی برای امور علمی و دفاعی کشور ما محسوب می شود زیرا که ایشان از مهمترین دانشمندان و نخبه های عالی کشور در حوزه هسته ای و دفاعی کشور بودند.

از ایستادگی مجلس برای تحقق عزت کشور تا تهمت برای دعوا های سیاسی
ایزدی در ادامه اظهار داشت:اکنون مجلس برای تحقق  عزت و استقلال کشور ، طرح خروج از پروتکل الحاقی را برای  خارج کردن کشور از موضع ضعف تدوین و تنظیم کرده است که در ابتدا ایرادات جزئی داشت که با تذکر شورای نگهبان برطرف شد؛ در همین برهه زمانی، متاسفانه برخی از چهره های منتسب به دولت این تهمت را به مجلس وارد می کنند که این گونه اقدامات مجلس صرفا اقداماتی سیاسی و در راستای دعوا های جناحی است  و ممکن است که برخلاف منافع ملی باشد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: ایران در خصوص برجام حس نیت خود را ثابت کرد و به همه تعهدات برجامی خود  عمل کرد اما با این وجود طرف های مقابل هیچ گونه اقدام تاثیر گذاری را برای حسن نیت خود انجام نداده اند؛ در این بین جای تاسف است که آژانس بین المللی انرژی اتمی  در این خصوص  هیچ استقلالی از خود ندارد و همواره در جهت منافع کشور های غربی قدم برمیدارد.

وی در آخر  افزود: با وجود همه کارشکنی ها، امروز دبیرخانه شورای امنیت ملی کشور طی بیانه ای از اقدام مجلس در خصوص خروج ازپروتکل الحاقی بعد از ضرب العجلی 2 ماه حمایت کرده و این امر  را مغایر با امنیت ملی کشور ندانسته ؛ هنوز جوانب مختلف ترور شهید محسن فخری زاده به طور کامل مشخص نشده اما آن چه که محرز شده این نکته است که بازرسی های آژانس انرژی اتمی  باعث درز اطلاعات دانشمندان هسته ای  و تاسیسات هسته ای ما شده است و دولت در صدد جلوگیری از این امر است و باید دید دولت در خصوص این چه اقدامی خواهد کرد.

 این در حالی است در پی  ترور شهید فخری زاده، دانشمند هسته ای کشورمان بساری از مقامات نظامی و نمایندگان مجلس خواستار پاسخی محکم به عوامل این ترور بوده اند اما مواضع دولت در این خصوص کاملا محتاطانه بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات