آذربایجان شرقی >>  عمومی >> تیتر یک
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۹۷۸۹

ارائه راهکار در برابر تهدیدات سایبری روی مراکز حیاتی و حساس 

اتفاقی که در نطنز پیش آماده حاصل عدم به پدافند غیرعامل در حوزه سایبر است به خصوص در بحث  پیش بینی های برق ایمن  و یو پی اس وتدارک شبکه است.
  پیچیدگی سامانه ها و شبکه های مبتنی بر فناوری اطلاعات، چالش‏های امنیتی فراواني براي کشور به همراه دارد. براین اساس، ارتقاء پایداری عملیاتی و مصون سازی زیر ساخت هاي حیاتی وحساس کشور در مقابل تهديدات امنيتي، بسیار حائز اهمیت است. شرايط جنگ و دفاع در عصر حاضر چنان متحول شده است كه نيازمند ارتقاء دانش انسان‏ها در حوزه فناوري هستيم. اصول نوين حاكم بر فضاي سايبر، ما را ملزم به شناخت فضاي جديد و استفاده مناسب از دانش و ابزارهاي روز مي نمايد.
 
هر روزه تهدیدات جدیدی در حوزه سیستم‏های عامل و نرم افزارهای تجاری و امنیتی کشف می شوند که نیازمند توجه جدی هستند. از آنجاییکه عملیات پیوسته و ایمن زیر ساختهای حیاتی کشور منوط به عملکرد سیستم های کنترلی می‏باشد، تشخیص تهدیدات بالقوه، پیامدها و چالشهای امنیت این سیستم ها اهمیت فراوانی دارد.

  ضمن شناخت زیر ساخت ها ومراکز حیاتی وحساس،  سناریو ها وراهکار های مناسب در برابر تهدیدات سایبری ارائه می گردد. امروزه بحث امنيت و دفاع از داده ها و شبکه های اطلاع رسانی فراتر از مقوله های مطرح شده است و دسترسی سريع و آسان به شبکه های رايانه ای که تصور ميشود دژی نفوذ ناپذير باشند حتی از مسافت های دور و فراقاره ای امکان پذير ميباشد بنابراين لازم است توجه به امنيت و صيانت از داده ها و حفاظت از خطوط اطلاع رسانی و شبکه های وابسته در مراکز حیاتی وحساس مورد بررسی قرار گیرد 

درسالهای اخیر شنیده میشود نیروگاه ها و مراکز حساس مورد تهدید وخرابکاری و نفوذ حملات ازطریق سایبر قرار گرفته است .

اتفاقی که در نطنز پیش آماده حاصل عدم به پدافند غیرعامل در حوزه سایبر است به خصوص در بحث  پیش بینی های برق ایمن  و یو پی اس و تدارک شبکه است.

آنچه که متصور است در زیرساخت‌های حیاتی کشور تهدیدات سایبر وحملات خرابکارنه شناسایی و مورد مطالعه قرار نگرفته بنابراین با آسیب‏های جدی روبرو گردیده است بررسی اولیه نشان می دهد با تهدید جزیی خرابکاری بزرگی رخ داده است.
 
جهت  مقابله با تهدیدات چهار راهکار پیشنهادت می گردد:
1. ارزیابی آسیب‌ها در سطح فیزیکی و سایبری
2. برنامه ریزی برای از بین بردن آسیب‌های 
3. توسعه سامانه‌ها برای شناسایی و جلوگیری از تلاش‌ها برای حملات احتمالی
4.هشدارهایی برای آگاهی‌های به موقع اساسی قبل از تهدید  صورت پذیرد  
مسولین و مدیران امر باید دربرابرتهدید و خرابکاری و نفوذ شناخت لازم و کافی داشته باشند تا سطح آمادگی متناسب در حوزه سایبر داشته باشیم 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات