صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۰  ، 
کد خبر : ۹۶۴۵۲

بازتاب انتخابات پارلمان لبنان در اراضی اشغالی فلسطین


فرزان شهیدی
نتایج انتخابات پارلمانی لبنان تا چند روز تبدیل به تیتر اول روزنامه های رژیم صهیونیستی گردید وتحلیلگران صهیونیستی نظریات مختلفی پیرامون این انتخابات ونتایج آن ارائه کردند. مقامات رژیم صهیونیستی نیز به این مساله اهتمام خاصی نشان داده وتصریحات گوناگونی در باره آن مطرح ساختند.
نکته قابل توجه در این تصریحات آن است که علیرغم پیروزی تردیدآمیز جریان 14 مارس در انتخابات پارلمانی لبنان، نگرانی هایی در سطوح رسمی رژیم صهیونیستی به چشم می خورد. شیمون پرز، رییس جمهور رژیم صهیونیستی اعلام کرد نتایج انتخابات پارلمانی لبنان واقعیت های عرصه لبنان را تغییر نخواهد داد وحزب الله همچنان در دولت وپارلمان حضور داشته وبه عنوان دولت وارتش سایه در این کشور نفوذ خود را در ساختار لبنان ادامه خواهد داد.
ایهود باراک، وزیر جنگ این رژیم نیز اعلام کرد پیروزی طیف میانه رو در لبنان نشانه مثبتی است، اما باید مراقب باشیم که دولت جدید چگونه به اداره امور خواهد پرداخت وآیا دولت جدید قادر به مهار حزب الله خواهد بود؟
وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی «عامیر پرتس» هم ضمن بازسازی نقش خود در جنگ سی وسه روزه تصریح کرد نتایج انتخابات لبنان برخاسته از جنگ سی وسه روزه است ولبنانی ها نشان دادند که ایده حزب الله را که به ویرانی کشورشان منجر می شود قبول ندارند!
وی می افزاید کسانی در پارلمان لبنان پیروز شدند که از ابتدا طرفدار قطعنامه 1701 بودند. با این حال پرتس هشدار می دهد که نباید نسبت به تحولات لبنان خوش بین باشیم زیرا خطر تندروی های حزب الله همچنان وجود دارد.
وزرات خارجه رژیم صهیونیستی هم در بیانیه ای رسمی اعلام کرد اسراییل نسبت به انتخابات پارلمانی لبنان ونتایج آن اهتمام خاصی داشته ودر هر حال دولت لبنان را مسئول هر گونه تحرک نظامی علیه اسراییل می داند. این بیانیه می افزاید دولت جدید لبنان باید نسبت به موضوع عدم خشونت وحمله علیه اسراییل ونیز مبارزه با قاچاق سلاح از مرزهای شرقی خود جدیت بیشتری نشان دهد ومهمتر از همه قطعنامه های 1559 و 1701 را اجرا نماید.
پروفسور «ایال زیسر» یکی از تحلیلگران روزنامه یدیعوت احرونوت ضمن تاکید بر وابستگی حزب الله به ایران وسوریه نوشته است: جبهه شرارت به رهبری جمهوری اسلامی ایران در عرصه لبنان شکست خورد. وی بدون اشاره به اعمال نفوذ وحمایت های مالی آمریکا وعربستان از طیف 14 مارس می نویسد: وصایت وسلطه جویی های ایران در لبنان در برابر دمکراسی ومیانه روی ناکام شد!
این تحلیلگر صهیونیستی می افزاید لبنانی ها در واقع به رویکرد صلح طلبانه باراک اوباما در خاورمیانه رای دادند وطیف همسو با غرب را بر اریکه قدرت نشاندند. این طیف از نسل همان سیاستمدارانی هستند که از جنگ بیزار بوده ومعتقدند قدرت لبنان در ضعف آن نهفته است!
با همه این احوال، پروفسور «زیسر» تاکید می کند نباید نسبت به عرصه لبنان ونتایج انتخابات اخیر خوش بین باشیم، چون لبنان ساختاری موزاییکی وشکننده دارد وانتخابات اخیر نشان داد شکاف میان ساختار جمعیت وساختار قدرت همچنان ادامه دارد. «زیسر» با ذکر این عبارات تلویحاً به اکثریت کمی شیعیان وحقوق برباد رفته آنان در لبنان اشاره دارد.
«زیسر» درادامه می افزاید بعید است شیعیان لبنان در درازمدت این شکاف ونابرابری را تحمل کنند واگر نتوانند از راه های دمکراتیک حق خود را بستانند، در نهایت از طریق خشونت به این کار اقدام خواهند نمود.
روزنامه «هارتص» هم در تحلیلی از انتخابات پارلمانی لبنان نوشته است نتایج انتخابات لبنان برای اسراییل چندان تفاوتی ندارد وحزب الله همچنان از ابزارهای داخلی وخارجی وحمایت های ایران وسوریه برای اعمال نفوذ در عرصه سیاسی وامنیتی لبنان بهر برده ومهمتر آن که حزب الله هیچگاه از ایدئولوژی واستراتژی مقابله با اسراییل عقب نشینی نخواهد کرد!
هارتص می افزاید طیف 41 مارس طی چهار سال اخیر نشان داد قدرت مهار حزب الله را ندارد واز این پس هم امیدی به این جریان نیست!
«ران بن شای» از دیگر تحلیلگران صهیونیستی نیز در روزنامه «معاریو» نوشته است: پیروزی جبهه آبی در لبنان حاصل هراس لبنانی هاست نه امید آن ها! به عبارت دیگر لبنانی ها نگران آن بودند که با پیروزی جبهه زرد بار دیگر کشورشان تبدیل به یک جبهه رادیکال شده وگرفتار جنگی تازه شوند وسرنوشتی همچون عراق پیدا کنند!
«یشای» در پایان اضافه می کند نباید از شکست حزب الله خشنود باشیم، بلکه باید نگران باشیم، چون در هر حال حزب الله در حال حاضر همانند یک پلنگ زخم خورده است!
در این میان برخی از تندروهای اسراییلی از پیروزی جریان 14 مارس چندان خشنود نیستند وشاید خواستار پیروزی طیف 8 مارس بوده اند. دلیل تندروها آن است که با روی کارآمدن دولت میانه در لبنان روند صلح تقویت می شود وبهتر آن بود که حزب الله وجریان مقاومت به قدرت می رسیدند که با توجه به دولت افراطی وراستگرای صهیونیستی، رویای صلح با اعراب برای همیشه برباد می رفت!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات