تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۸  ، 
کد خبر : ۱۳۸۱۸۵
اینترپرس سرویس بررسی کرد:

میزان پوشش مسائل مختلف جهان در رسانه‌های آمریکا


به گزارش فارس، پایگاه اینترنتی "آنتی‏وار " در مقاله‏ای به‏قلم "جیم لوب " (Jim Lobe)، حقوقدان آمریکایی و مدیر آژانس خبری بین‏المللی "اینترپرس سرویس " تصریح کرد: بنابر گزارش معتبر سالیانه "تیندال " (Tyndall)، در سال 2009 میلادی بیشترین پوشش خبری مربوط به افغانستان و افزایش نیروهای نظامی آمریکا در این کشور بوسیله سه شبکه تلویزیونی آمریکایی انجام شده است.
به نوشته لوب، علی‏رغم حضور مستمر 100 هزار نیروی آمریکایی در عراق، پوشش خبری مربوط به افغانستان در سال 2009 میلادی، چهار برابر عراق بوده است. شبکه‏های خبری "ای بی سی " (ABC)، "سی بی اس " (CBS) و "ان بی سی " (NBC) به طور متوسط جمعا 735 دقیقه در خصوص افغانستان در سال 2009 برنامه خبری داشته‏اند. این سه شبکه اصلی‏ترین منابع خبر داخلی و خارجی برای مردم آمریکا محسوب می‏شوند.
این تحلیلگر آمریکایی اذعان داشت: علی‏رغم اینکه اروپا و آسیای شرقی از نظر اقتصادی و جایگاه راهبردی اهمیت بسیار زیادی برای آمریکا دارند، این سه شبکه تلویزیونی به جز در خصوص کره شمالی تقریبا پوشش خبری خاصی به این مناطق جهان نداده‏اند. همچنین گزارش تیندال تاکید می‏کند که در خصوص آمریکای لاتین و آفریقا نیز پوشش خبری چندانی از سوی این شبکه‏های آمریکایی وجود نداشته است.
با وجود آنکه ماه گذشته اجلاس کپنهاگ در خصوص تغییرات آب و هوایی برگزار شد، کل میزان پوشش خبری این شبکه‏ها در خصوص موضوع مهمی همچون گرم شدن زمین تنها 76 دقیقه بوده است. در سال 2009 میلادی، از مجموع 15 هزار دقیقه اخبار شبانگاهی پخش شده توسط این شبکه‏ها، تنها 3 هزار و 750 دقیقه به اخبار خارجی اختصاص یافته است. هر برنامه خبری 30 دقیقه‏ای که بارها با پیام‏های بازرگانی قطع می‏شود، تقریبا 22 دقیقه خبر را در بر می‏گیرد.
کاهش چشمگیر اختصاص زمان به اخبار خارجی در رسانه‏های آمریکایی
این حقوقدان آمریکایی اضافه کرد: با این حساب، میزان خبر خارجی پخش شده در سال 2009، تنها معادل 18 درصد زمانی است که در سال 2008 به این طیف از اخبار اختصاص یافته بود. این در حالی است که در سال 2008، دو موضوع خبری بسیار مهم یعنی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (با اشغال 25 درصد از زمان اخبار) و بحران اقتصادی به خصوص پس از سپتامبر 2008 وجود داشته‏اند.
گزارش تیندال از سال 1988 منتشر شده و جالب اینجاست که سال 2008 در بین تمامی سال‏های قبلی خویش پایین‏ترین درصد پوشش اخبار بین‏الملل را نشان می‏داد. بطور کلی، با پایان یافتن جنگ سرد، روند کاهش زمان اختصاص یافته به اخبار بین‏الملل در شبکه‏های آمریکایی ادامه داشته است. تنها پس از وقایع 11 سپتامبر و تا زمان حمله به عراق در سال 2003 این روند قطع شده و میزان زمان اختصاص یافته به اخبار خارجی به زمان جنگ سرد نزدیک شده است.
به گفته "اندرو تیندال " (Andrew Tyndall) که انتشار گزارش موسوم به تیندال بر عهده اوست، "در سال 2009 نیز بیشترین موضوعات خبری به مسایل اقتصاد داخلی آمریکا اختصاص داشته که البته با توجه به شدت رکود اقتصادی آمریکا عجیب هم نیست. از سوی دیگر، با توجه به اینکه در سال 2009 به عکس سال 2008 دیگر انتخابات ریاست جمهوری در کار نبود، زمان گسترده‏ای برای سایر موضوعات در شبکه‏های خبری آمریکا خالی شد اما با این وجود، مقدار ناچیزی از این زمان به اخبار بین‏الملل اختصاص یافت. " از گفته‏های تیندال پیداست که روند 20 ساله کاهش اخبار خارجی در میان پوشش خبری شبکه‏های آمریکایی همچنان بر قوت خود باقی است.
لوب تصریح کرد: روزانه 23 میلیون نفر از ساکنان آمریکا اخبار شبانگاهی شبکه‏های مختلف خبری را مشاهده می‏کنند. با وجود اینکه شبکه‏های خبری کابلی از قبیل "سی ان ان " (CNN)، "فاکس نیوز " (Fox News) و "ام اس ان بی سی " (MSNBC) توانسته‏اند مخاطبان زیادی کسب کنند، مخاطبان شبکه‏های عمومی 10 برابر بیشتر از این شبکه‏ها هستند.
گزارش مرکز تحقیقاتی "پیو " (Pew) در سپتامبر 2008، بیان می‏داشت که در حدود 71 درصد مردم آمریکا تلویزیون را بعنوان مهمترین منبع دسترسی به اخبار داخلی و خارجی انتخاب کرده‏اند؛ این رقم دو برابر کسانی است که از طریق روزنامه‏ها به اخبار دسترسی می‏یابند و همچنین 30 درصد بیشتر از کسانی است که اخبار مورد نظر خود را از طریق اینترنت بدست می‏آورند.
مدیر آژانس خبری "اینترپرس سرویس " ادامه داد: در سال 2008، موضوعات اقتصادی نظیر بازار بورس، بیکاری و ... مهمترین بخش اخبار را با 2800 دقیقه به خود اختصاص داده بودند که معادل 20 درصد از کل پوشش خبری بوده است. پس از مسائل اقتصادی، مسائل بهداشتی و درمانی بیشترین عناوین خبری را با 13 درصد اخبار معادل 1900 دقیقه به خود اختصاص داده بودند. اخبار مربوط به بهداشت و درمان شامل طیف گسترده‏ای از عناوین از قبیل طرح جدید خدمات درمانی رئیس جمهور آمریکا و موضوع آنفلولانزای H1N1 می‏شدند. هر دو موضوع مذکور در سال 2009 نسبت به میانگین سال‏های پس از 1988 دو برابر مورد توجه شبکه‏های خبری تلویزیونی قرار گرفته‏اند.
لوب افزود: در سال 2009، در عنوان‏های مربوط به اخبار بین‏الملل، افغانستان با 735 دقیقه برنامه خبری درصدر موضوعات خبری مورد توجه قرار داشته و به عبارت دیگر 5 درصد از کل اخبار را به خود اختصاص داده است. پس از افغانستان، ایران با 250 دقیقه برنامه خبری در جایگاه دوم قرار دارد. دو سوم از این اخبار به موضوعات مربوط به انتخابات ماه ژوئن در این کشور مربوط بوده و باقی اخبار نیز بیشتر به مسئله هسته‏ای ایران اختصاص داشته است.
عراق، در رده سوم اخبار خارجی شبکه‏های تلویزیونی آمریکا!
عراق که در دهه گذشته مهمترین عناوین اخبار بین‏المللی را به خود اختصاص داده بود، در سال 2009 با 169 دقیقه برنامه به جایگاه سوم سقوط کرده است. مناقشات مربوط به فلسطینیان و صهیونیست‏ها با اختصاص 132 دقیقه برنامه خبری به خود در رده چهارم قرار دارد. این در حالی است که 102 دقیقه از مجموع این 132 دقیقه به تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه در ماه ژانویه اختصاص داشته و طی 11 ماه بعد کلا 30 دقیقه خبر در خصوص این مناقشات روی آنتن رفته است. پاکستان و مسائل مربوط به رهبران القاعده که گفته می‏شود در این کشور حضور دارند نیز تقریبا زمانی معادل مناقشه بین فلسطینیان و صهیونیست‏ها به خود اختصاص داده است. به این ترتیب خاورمیانه و جنوب غرب آسیا پنج موضوع اول خبری در سال 2009 در میان عناوین اخبار خارجی را در برگرفته‏اند.
این حقوقدان آمریکایی ادامه داد: در آفریقا، موضوع دزدی دریایی در سواحل سومالی با اختصاص 112 دقیقه پوشش خبری در رده ششم قرار داشته است. این در حالی است که عنوان خبری بعدی مورد توجه در آفریقا مناقشه دارفور بوده که تنها 15 دقیقه پوشش خبری بدان اختصاص یافته است.
هفتمین عنوان خبری در اخبار بین‏المللی شبکه‏های تلویزیونی آمریکایی مربوط به کره شمالی با اختصاص 99 دقیقه پوشش خبری به آن است. البته 50 دقیقه از مجموع 99 دقیقه مذکور مربوط به دستگیری دو روزنامه‏نگار آمریکایی در مرز این کشور با چین بوده است. این دو روزنامه‏نگار با سفر "بیل کلینتون "، رئیس جمهور اسبق آمریکا به پیونگ‏یانگ آزاد شدند.
به نوشته لوب، مبارزه مکزیک با مواد مخدر با 84 دقیقه پوشش خبری، هشتمین عنوان خبری بوده است. این موضوع مهمترین موضوع مورد توجه در آمریکای لاتین تلقی می‏شود. موضوع بعدی که در آمریکای لاتین به آن پرداخته شده، خسارات ناشی از طوفان "ایدا " در السالوادور بوده است.
موضوع گرم شدن زمین نیز اگر به عنوان یک موضوع بین‏المللی تلقی شود، با اختصاص 76 دقیقه پوشش خبری به خود، در رده بعد قرار گرفته است. این میزان پوشش خبری نسبت به میانگین دهه گذشته دو برابر است اما این مقدار نسبت به میزان زمانی که شبکه‏های خبری به قیمت سوخت‏های فسیلی نظیر گازوئیل اختصاص داده‏اند، کمتر است.
تیندال در این خصوص اظهار داشته است: "وقتی که قیمت سوخت‏های فسیلی به یک عنوان مهم خبری بدل می‏شود، پیام روشنی به مخاطب می‏دهد مبنی بر اینکه اقتصاد نمی‏تواند عدم وجود سوخت‏های فسیلی را تحمل کند. "
"دانیل هالین " (Daniel Hallin)، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا در سان‏دیگو که قبلا نویسنده اخبار تلویزیونی بوده است با اشاره به کمی زمان اختصاص یافته به موضوع گرم‏شدن زمین در رسانه‏ها این موضوع را به کوته‏بینی تعبیر کرد.
مرگ مایکل جکسون برای رسانه‌ها مهم‌تر از گرم شدن زمین بود
هالین اظهار داشت: "رسانه‏ها عموما بر مسائلی تمرکز می‏کنند که سیاستمداران در زمان جاری بر زبان می‏آورند، آنها هرگز به هیچ بحرانی پیش از رخ دادنش نمی‏پردازند. "
وی همچنین با اشاره به پرداختن رسانه‏ها به موضوعاتی همچون مرگ "مایکل جکسون " بیش از گرم شدن زمین، چنین امری را ناراحت‏کننده دانست.
لوب در ادامه مقاله خود نوشت: همچنین شبکه‏های تلویزیونی آمریکایی مسائل مهمی همچون اروپا، چین و سایر قدرت‏های در حال شکل‏گیری نظیر هند و برزیل را نیز نادیده گرفته‏اند. مهمترین مطالبی که در اروپا مورد توجه واقع شده‏اند، یکی موضوع تنش‏زدایی بین آمریکا و روسیه بوده که جمعا 33 دقیقه به آن اختصاص یافته و دیگری زمین لرزه "آبروزو " در ایتالیا با 31 دقیقه پوشش خبری بوده است.
در طول سال گذشته میلادی، اقتصاد چین تنها 18 دقیقه زمان آنتن شبکه‏های خبری را به خود اختصاص داده، موضوع دیگری که در خصوص چین مورد توجه قرار گرفته ناآرامی در "ژینگ جیانگ " بوده که تنها 16 دقیقه پوشش خبری داشته است.
مدیر آژانس خبری "اینترپرس سرویس " تصریح کرد: مهمترین مطلبی که در خصوص هندوستان مطرح شده دیدار "مانموهان سینگ " (Manmohan Singh)، نخست وزیر هندوستان از آمریکا بوده است. البته بیشتر 45 دقیقه‏ای که به این دیدار اختصاص یافت نیز صرف بحث در مورد اخلال در میهمانی شام برگزار شده به افتخار نخست وزیر هند با حضور یک زوج دعوت نشده، شد.
به‏گفته تیندال "آدم وقتی به عناوین خبری نگاهی می‏اندازد، ناخودآگاه خیال می‏کند که پاکستان کشوری مهم‏تر از هندوستان است. " وی با توجه به عدم پوشش خبری سر برآوردن قدرت‏هایی همچون چین و هندوستان در دهه گذشته اظهار داشت: "این موارد کلا با عدم توجه مواجه شده‏اند، در عوض مخاطبین این شبکه‏ها کلا بر مسائل جهان اسلام تمرکز داده شده‌اند. "

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات