تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۱۶۴۷۰۲
مشروح اظهارات مهمان‌پرست در برنامه صبح بخیر ایران؛

شرکای جدید تجاری جایگزین می‌کنیم

اشاره: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به ستادهای ویژه در وزارت خارجه و دولت برای مقابله با تحریم‌ها،‌ گفت: هر کشوری بر خلاف منافع ملی ما عمل کند، خودش را از بازار بزرگ ایران محروم می‌کند و ما شرکای جدید تجاری را جایگزین آنها می‌کنیم. به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان صبح امروز یکشنبه در گفت‌وگوی ویژه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما به تشریح وظایف وزیر خارجه و سخنگو، رابطه با آمریکا، سیاست جمهوری اسلامی در قبال کشورهای منطقه و به ویژه حوزه خلیج فارس، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و ... پرداخت.

آمریکایی‌ها برای بازگشت اعتماد از دست رفته اقدام کنند
وی درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال آمریکا با بیان اینکه آمریکایی‌ها در طول تاریخ در صحنه‌های مختلف رفتار خصمانه‌ای نسبت به ملت ما داشتند، گفت:‌ حداقل ظرف 60 سال گذشته دائما شاهد اقداماتی از سوی مسئولین آمریکایی بودیم که همه آنها به شکلی منافع کشور ما را تهدید کرده و از بین برده‌اند.
مهمان‌پرست اضافه کرد: خیلی سخت است که بتوان باور کرد که مقامات آمریکایی یک دفعه سیاست‌های غلط گذشته خود را کنار گذاشته‌اند و اکنون می‌خواهند رویه جدیدی را پیاده کرده و به نفع ملت ما و ملت‌ها قدم‌هایی بردارند.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه برای اینکه آنها اعتماد از دست رفته را دوباره به دست آورند، باید اقدامات اساسی انجام دهند.
وی اضافه کرد: از یک سال گذشته شاهد بودیم که دولت جدید آمریکا شعارهایی را در جهت تغییر وضعیت گذشته سر داد و تلاش داشت با رویکرد جدیدی وارد شود و شاید به خاطر همین حرف‌ها و شعارها، مردم آمریکا به آقای اوباما رأی دادند و انتظار تغییر و تحول داشتند. آنها به ویژه در عرصه‌های سیاست خارجی احساس می‌کردند که رویه‌ای که دولت آمریکا دنبال می‌کند، اشتباه است.
مهمان‌پرست گفت: متأسفانه تا الان شاهدیم که جریانی که در داخل آمریکا سیاست‌های اصلی را تدوین و راهبری می‌کند، تحت نفوذ شدید صهیونیست‌ها همچنان با قدرت سیاست‌های اشتباه گذشته را ادامه می‌دهد و ما شاهد هیچ نوع تغییری نبودیم.
وی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا ظرف یک سال گذشته علی‌رغم همه شعارهایی که سر داد مجدداً تحریم‌های یکجانبه را دنبال کرد و به خاطر اینکه ما می‌خواهیم از حق خود برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنیم، بدون پایه و اساس قانونی، مجدداً قطعنامه‌هایی را در دستور کار قرار داد.
دستیار ویژه وزیر خارجه حضور نظامی آمریکا در منطقه را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه آنها با تبلیغات زیاد از پایان حضور نظامی در عراق خبر دادند، پرسید: چگونه می‌شود پایان حضور نظامی را اعلام کرد، ولی 50 هزار نیروی نظامی را در عراق نگهداشت؟
وی اضافه کرد:‌ مشخص است که این اقدام بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و با توجه به اینکه انتخابات کنگره حدود 2 ماه دیگر برگزار خواهد شد، دموکرات‌ها احساس می‌کنند که محبوبیت اوباما کاهش یافته و می‌خواهند با یکی دو تغییر دوباره آراء را به دست بیاورند.
آمریکایی‌ها روحیه ملت ایران را نشناخته‌اند
مهمان‌پرست در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها از طرق مختلف برای کسب اطلاعات از داخل ایران تلاش می‌کنند، افزود: آنها شیوه‌های اشتباهی را دنبال می‌کنند که می‌تواند بر بی‌اعتمادی کشور ما بیفزاید.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: از یک طرف برای اتباع ما دام می‌گذارند و سعی می‌کنند آنها را گرفتار کنند. به عنوان مثال در برخی کشورها پیشنهاداتی را از جمله از طریق ایمیل به تجار ایرانی داده‌اند و آنها را برای خرید کالای خاص ترغیب کرده‌اند و پس از آنکه تاجر ایرانی خواستار جزئیات و خصوصیات کالا شده و برای ورود به این تجارت ابراز علاقه کرده، اعلام کرده‌اند که این فرد به دنبال کالاهایی بوده که کاربرد دوگانه داشته و در نهایت اقدام به دستگیری آن شخص در کشور مزبور کرده و با اشاره به قانون استرداد مجرمین به کشور مذکور فشار آورده که این تبعه ایرانی را به آنها تحویل دهد.
وی ادامه داد:‌ آنها این اتباع ایرانی را بدون اطلاع و فراهم کردن دسترسی شخصی، کنسولی و ... ماه‌ها در زندان‌هایشان نگهداشته‌اند.
به گفته مهمان‌پرست اینگونه رفتار با این هدف صورت می‌گیرد که تجار ایرانی در کشورهای دیگر از اینکه اقدامی تجاری را دنبال و کالایی را خرید و فروش کنند، ترس داشته باشند و آنها عمدا اتباع ایرانی را به این شکل گرفتار می‌کنند و تبلیغاتی را صورت می‌دهند تا به ملت ما فشار وارد کنند.
سخنگوی وزارت خارجه در توضیح بیشتر اظهار داشت: به عنوان مثال کالاهای شیمیایی وجود دارد که 96 درصد کاربرد آن در مصارف غیرنظامی است و 4 درصد می‌تواند در کارهای نظامی کاربرد داشته باشد و به محض اینکه تاجری در این زمینه فعالیت می‌کند، عنوان می‌کنند که قصد شما واردات این کالا برای تولیدات نظامی در ایران است. حتی سیمان و میلگرد را جزو کالاهای حساس عنوان و اعلام می‌کنند که ممکن است این کالاها در ساختن سنگرهای نظامی استفاده شود.
وی در این خصوص به موضوع شهرام امیری تبعه ایرانی بازداشت شده در آمریکا اشاره کرد و گفت:‌ آمریکایی‌ها سعی کردند با این موضوع به ما فشار وارد کنند. آنها احساس می‌کنند که بدنه علمی کشور ما قوی شده و دسترسی جوانان به علوم پیشرفته باعث وحشت آنها شده است.
مهمان‌پرست ادامه داد: آنها باور نمی‌کردند که جوانان ایرانی علی‌رغم همه محدودیت‌ها، فشارها و تحریم‌ها بتوانند به علوم پیشرفته دسترسی پیدا کنند. آنها می‌خواهند موجی ایجاد کنند تا هر جوان ایرانی که می‌خواهد به سمت علوم پیشرفته برود ترس و وحشت داشته باشد که ممکن است برای آن مشکلاتی ایجاد کند.
سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه امیری ربطی به فعالیت‌های هسته‌ای نداشت، گفت: آنها می‌خواستند موجی ایجاد کنند و در تبلیغات عنوان می‌کردند که یک دانشمند هسته‌ای را گرفته‌ایم اما چنین چیزی درست نبود ایشان ربوده شده بود و ما مدارک و اسناد زیادی را در اختیار داشتیم.
به گفته دستیار ویژه وزیر خارجه آنها به خاطر اشتباه در تفکر و محاسباتشان فکر می‌کنند که می‌توانند از طریق وارد کردن فشارهای مختلف، ایجاد جنگ روانی و هراس و نگرانی در بین مردم ایران به اهدافشان برسند. معلوم است که روحیه ملت ما را نشناخته‌اند.
بهترین شکل اجرای سیاست‌ها، تمرکز کارها در وزارت خارجه است
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تشریح وظایف وزیر خارجه و سخنگو پرداخت و با بیان اینکه دستگاه سیاست خارجی مجری سیاست‌های کلان کشور در عرصه‌های خارجی است،‌ گفت: سیاست‌های کلان توسط مقام معظم رهبری،‌ رئیس جمهور و مدیران ارشد کشور اتخاذ می‌شود، اما دستگاه سیاست خارجی مجری این سیاست‌هاست و وزیر خارجه فرد مذکور در قبال فعالیت‌های خارجی ماست.
سخنگوی وزارت خارجه در عین حال یادآور شد: این بدان معنا نیست که سیاستی از بدنه وزارت خارجه به طور کارشناسی تدوین نشود. بررسی خیلی از موضوعات می‌تواند در مرحله کارشناسی در داخل وزارت خارجه صورت گیرد. به عنوان مثال به صورت طرح کلی توسط وزیر خارجه پیشنهاد و زمانی به تأیید مسئولان بالای کشور رسید، به مرحله اجرا درمی‌آید.
مهمان‌پرست کار سخنگو را تبیین مواضع اصلی کشور در خصوص موضوعات مختلف، پاسخ دادن به سؤالات و ابهامات در داخل و خارج از کشور، اطلاع رسانی برای روشن شدن افکار عمومی و بیان مواضع رسمی در دستگاه سیاست خارجی عنوان کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا به اعتقاد شما آیا موازی کاری در سیاست خارجی کشور وجود دارد؟ اظهار داشت: ممکن است به خاطر وجود دستگاه‌های مختلف با شرح وظایفی که دارند، نقطه نظراتی نیز در زمینه سیاست‌های خارجی کشور به طور موازی بیان شود، اما این به تنهایی نمی‌تواند مشکل ایجاد کند و می‌تواند مفید هم باشد.
سخنگوی وزارت خارجه در توضیح بیشتر خاطرنشان کرد: به عنوان مثال نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت ممکن است نقطه نظراتی داشته باشند و مباحث سیاست خارجی را دنبال کنند. آنچه مهم است اجرای سیاست‌هایی است که بعد از رایزنی‌ها و مشورت‌ها به راهکار و فرمول مشخصی می‌رسد و دستگاه سیاست خارجی آن را اجرا می‌کند.
مهمان‌پرست درباره تعیین نمایندگان ویژه رئیس جمهور در خاورمیانه، آسیا و افغانستان با بیان اینکه بسیاری از موضوعاتی را که در خارج از کشور دنبال می‌کنیم فقط جنبه سیاسی ندارد، اظهار داشت: این موضوعات می‌تواند از جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی برخوردار باشد و طبیعی است که راجع به موضوعی در عرصه سیاست خارجی برخی ارگان‌های مختلف دخیل باشند.
وی ادامه داد:‌ به عنوان مثال یکی از سیاست‌های اصلی کشور به ویژه در دولت دهم، دیپلماسی اقتصادی است، دستگاه سیاست خارجی باید زمینه‌های رشد اقتصادی کشور، فعالیت شرکت‌های خصوصی، صدور خدمات فنی و مهندسی، جذب سرمایه‌گذاران یا اجرای پروژه‌ها در دیگر کشورها را فراهم کند. بنابراین یک هماهنگی و ارتباط نزدیک بین دستگاه‌ سیاست خارجی و برخی از دستگاه‌های اجرایی حتما لازم است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: آنچه ممکن است باعث نگرانی شود این است که دستگاه هماهنگ کننده می‌تواند خارج از وزارت خارجه باشد یا خیر؟ و آن ابهامی که به‌ وجود آمده بر سر این موضوع بوده است.
به گفته مهمان‌پرست بهترین شکل اجرای سیاست‌ها این است که همه کارها در وزارت خارجه متمرکز باشد و سایر دستگاه‌ها و نمایندگان ویژه‌ای که تعیین می‌شوند با هماهنگی دستگاه سیاست خارجی، یک سیاست را دنبال کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: عدم وجود دستگاه‌های متعدد تصمیم‌گیری برای پیشبرد موضوعی که مورد تأیید کشور است می‌تواند سرعت و دقت کار را بالا ببرد و مسئولیت پذیری را به خوبی در بر داشته باشد.
دستگاه سیاست خارجی کمک و حمایت شود
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: با توجه به تأکید ایشان، دستگاه سیاست خارجی باید کمک و حمایت شود و باید از هر نوع برخوردی که می‌تواند سیاست‌ها و تصمیمات را به نوعی تضعیف کند، خودداری کرد.
مهمان‌پرست در عین حال یادآور شد: اگر این مشاوره‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و نمایندگانی که در بخش‌های مختلف می‌خواهند فعالیت کنند، تحت سایه و رهبری دستگاه سیاست خارجی موضوعاتشان را دنبال کنند، حتما توفیقات بیشتری حاصل می‌شود و کار و وظیفه دستگاه سیاست خارجی نیز همین است.
هیچ قدرتی امکان تغییر نام «خلیج فارس» را ندارد
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه برنامه گفت‌وگوی ویژه صبح بخیر ایران شبکه اول سیما در خصوص سیاست جمهوری اسلامی در قبال منطقه خلیج فارس، با بیان اینکه ما یک سیاست کلان در رابطه با این منطقه و همچنین در رابطه با کشورهای اسلامی داریم، گفت: سیاست کلان جمهوری اسلامی تقویت هر چه بیشتر رابطه با کشورهای همسایه و همگرایی با کشورهای اسلامی برای مقابله با توطئه‌های دشمنان است که دائما در حال طراحی این توطئه‌ها هستند.
وی سیاست جدایی بین این کشورها را نقشه صهیونیست‌ها و حامیان آنها دانست و افزود: هر قدمی که برداشته می‌شود تا اختلاف و ابهام ایجاد کند، حرکتی بر خلاف منافع همه ملت‌های مسلمان است.
مهمان‌پرست سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران را رابطه صمیمانه، دوستانه و عمیق با همه کشورهای منطقه و مسلمان عنوان و خاطرنشان کرد: آنچه دشمنان منطقه را نگران کرده، همگرایی، مشارکت و تعمیق روابط با این کشورهاست. هر زمان روابط گسترده و عمیق می‌شود، موضوع جدیدی را برای ایجاد اختلاف ما و این کشورها مطرح می‌کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی به موضوع نام خلیج همیشه فارس اشاره کرد و گفت: همه با این نام آشنا هستند و کشورهای غربی اگر به اسناد تاریخی خودشان مراجعه کنند می‌دانند که نام این منطقه «خلیج فارس» بوده، هست و خواهد بود.
وی تصریح کرد: به هیچ وجه هیچ قدرتی این اختیار و امکان را ندارد که نام خلیج فارس را تغییر دهد.
مهمان‌پرست اضافه کرد: فکر نمی‌کنم ملت ایران تغییر نام را تحمل کند. این نام (خلیج فارس) مسلم، مستند و تاریخی است.
دستیار ویژه وزیر خارجه در خصوص اقدام برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در استفاده از واژه جعلی به جای خلیج فارس در خطوط هوایی، نشریات و ... اظهار داشت: ما به هیچ وجه هیچ کلمه‌ای را به جای «خلیج فارس» نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت. اگر هر روز لازم باشد کلمه خلیج فارس را به طور کامل بیان نکنند، اعتراض می‌کنیم. به همه سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور اعلام کرده‌ایم که حتی اگر هر روز لازم است یادداشت اعتراض بدهند.
کشورهای همسایه هوشیار باشند
وی در ادامه با بیان اینکه کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس باید هوشیار باشند، افزود: دولت‌ها و ملت‌های این منطقه باید بدانند چه کسانی به دنبال ایجاد موضوعات انحرافی هستند تا ما را از یکدیگر دور کنند.
مهمان‌پرست بار دیگر با تأکید بر لزوم هوشیاری همه کشورهای اسلامی، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی به دنبال توطئه‌های خود می‌باشد و وحدت کشورهای اسلامی بزرگ‌ترین ترس را برای آن ایجاد می‌کند، بنابراین کشورهای منطقه استراتژیک خلیج فارس و خاورمیانه باید مواظب باشند که موضوعات انحرافی می‌تواند از سوی این رژیم دامن زده شود.
به گفته وی حامیان این رژیم نیز این مسئله را ترغیب و به این توطئه‌ها دامن می‌زنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: کشورهای اروپایی و غربی که خودشان این اسناد تاریخی را در اختیار دارند می‌دانند که این منطقه خلیج فارس است، اما بعضی وقت‌ها خودشان را به بی اطلاعی می‌زنند و اسامی جعلی به کار می‌برند، فقط برای اینکه تحریک کنند.
وی بار دیگر گفت: کشورهای منطقه باید هوشیار باشند و در دام ترفندهای تبلیغاتی رژیم صهیونیستی و حامیان آن قرار نگیرند.
مهمان‌پرست افزود: باید همگرایی کشورهای اسلامی را به ویژه در خلیج فارس دنبال کنیم.
درخواست مهمان‌پرست: چارچوب‌های کلان منافع کشور را رعایت کنید
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برخی اظهارنظرات در داخل کشور و یا مطالب منتشر شده در برخی نشریات که بر روابط خارجی ایران با سایر کشورها تأثیر می‌گذارد، با بیان اینکه در کشوری که آزاد است و آزادی بیان وجود دارد افراد نظراتشان را اعلام و رسانه‌ها تحلیل‌های خود را به اطلاع مردم می‌رسانند، اظهار داشت: این یکی از عوارض آزادی است و هر کس می‌تواند نقطه نظرات خود را بیان کند. آنچه مهم است این است که ما در سیاست‌های کلان کشور در عرصه سیاست خارجی چارچوبی داریم. اگر کسی بخواهد به عنوان یک مقام مسئول وارد بحث‌های سیاست خارجی شود و این چارچوب‌ها را رعایت نکند، تبعات منفی دارد و ما مجبوریم بلافاصله تصحیح کرده و مواضع رسمی کشور را اعلام کنیم.
مهمان‌پرست ادامه داد: ضمن احترام به همه مردم و کسانی که حق اظهارنظر راجع به مسائل سیاست خارجی را دارند، درخواست می‌کنیم که در چارچوب‌های کلانی که منافع کشور را تامین می‌کند و دستگاه سیاست خارجی خود را ملزم می‌داند که برای تامین حقوق ملت آن راهبردها را دنبال کند، هماهنگی لازم را داشته و ملاحظات را در بیاناتشان در نظر بگیرند.
حاضر نیستیم به‌ خاطر فشارها از حقوق اساسی ملت دست بکشیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحریم‌ها علیه کشورمان و اقدامات برای مقابله با این تحریم‌ها، با تأکید بر اینکه ما از هیچ تحریم و قطعنامه‌ای استقبال نمی‌کنیم، اظهار داشت: اصل تحریم و قطعنامه‌‌هایی که در شورای امنیت سازمان ملل صادر می‌شود، یک رویکرد غیرقانونی است چرا که به دلیل جرمی که ملت ما مرتکب نشده آن را محاکمه می‌کنند.
وی تنها جرم ایران را دفاع از حقوق خود در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و نرفتن زیر بار فشار کشورهای یکجانبه‌گرا عنوان کرد و گفت: اصل این تحریم‌ها و قطعنامه غیرقانونی، غیرمنطقی و غیرعادلانه است.
مهمان‌پرست با ذکر این نکته که ما نمی‌خواهیم به سمت قطعنامه برویم، تصریح کرد: ولی حاضر نیستیم به خاطر فشارها از حقوق اساسی ملت دست بکشیم. اگر قرار باشد که فشار وارد کنند و ما از حقوقمان عقب‌نشینی کنیم، دیگر چیزی برای ما باقی نمی‌ماند.
وی ادامه داد: ما ضمن اینکه از تحریم‌ها استقبال نمی‌کنیم و آن را در جهت منافع ملت نمی‌دانیم، اما می‌خواهیم این پیام را از سوی ملت ایران به کشورهایی که اقدامات غیرقانونی را انجام می‌دهند، بدهیم که هیچ چیزی با ارزش‌تر از استقلال کشور و دفاع از حقوق ملت نیست.
ستادهای ویژه در وزارت خارجه و دولت برای مقابله با تحریم‌ها
دستیار ویژه وزیر خارجه با بیان اینکه برای مقابله با تحریم‌ها ستادهای ویژه‌ای هم در داخل وزارت خارجه و هم دولت تدارک دیده شده، گفت: هر کشوری بر خلاف منافع ملی ما عمل کند، حتماً خودش را از بازار بزرگ ایران و ظرفیت‌های فراوان کشور ما محروم می‌کند و بلافاصله کشورها و شرکت‌های دیگر جایگزین آنها می‌شوند.
وی با اشاره به بحران اقتصادی کنونی در جهان، اظهار داشت: شرکت‌های خصوصی در حال حاضر تحت فشار هستند و هر تحریمی که این شرکت‌ها را مجبور کند خودشان را از همکاری با ایران محروم کنند، به معنای از دست دادن شغل کسانی است که در این شرکت‌ها مشغول به فعالیتند و همچنین ورشکسته شدن این شرکت‌ها که در نهایت فشارهای سنگینی را بر دولت‌هایشان وارد می‌کند.
مهمان‌پرست اضافه کرد: میل خودشان است اگر می‌خواهند وارد مسیری شوند که به منافع خودشان ضربه بزنند، می‌توانند این کار را انجام دهند. ما تدارک لازم را برای جایگزین کردن شرکای جدید دنبال می‌کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات