صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۷۱۸۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4028 شنبه 13 دی ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) جمهورى اسلامى به برکت تفکّر بسیجى و عمل و حرکت بسیجى، شکست‌ناپذیر است. هر فرد ایرانى بالقوّه یک بسیجى است. (6/9/93)

سرمقاله

وحشت دشمن از وحدت اسلامی

دو روز پیش، اشرار وابسته به گروهک‌های تروریستی، در آستانه هفته وحدت، «ادهم صبوری» بسیجی بلوچ روستای نصیرآباد از توابع شهرستان سرباز و «عیسی شهرکی‌زاد» یکی از معلمان شیعه این روستا را با شلیک گلوله به شهادت رساندند. این اشرار تروریست‌ روز گذشته نیز در ایرانشهر به سمت «حاجی نقدی شهنوازی» برادر «یار شهنوازی» بزرگ طایفه شهنوازی، تیراندازی کردند و وی را مجروح ساختند. تروریست‌ها چند روز پیش نیز در مرز سراوان سه پاسدار را به شهادت رساندند. این اقدامات تروریستی در آستانه هفته وحدت، از دو حقیقت مهم پرده برمی‌دارد:

1- هفته وحدت که بر اساس نگاه دقیق و عمیق دینی و با درک اهمیت وحدت در بین مسلمانان شکل گرفته، بزرگ‌ترین مانع بر سر راه برنامه‌های اختلاف‌انگیز و چپاول‌گرانه استکبار است. هفته وحدت، فرصت استثنایی برای روشنگری و آگاه ساختن پیروان مذاهب اسلامی درباره وحدت و اهمیت آن و نقش این اصل مهم اسلامی در خنثی کردن توطئه‌های دشمنان اسلام است. دشمنان اسلام به‌خوبی واقفند چنانچه وحدت اسلامی در جهان اسلام شکل بگیرد، دیگر جایی برای چپاول و غارت سرمایه‌های مسلمانان باقی‌ نمی‌ماند و جهان اسلام برای تبدیل شدن به قدرتی یکپارچه، به اندازه کافی از توانمندی‌های درونی برخوردار است. دشمن، منشأ تحقق این امکان را در آینده، وجود هفته وحدت می‌داند که خاستگاه دینی و ابتکاری ایرانی دارد؛ از این رو با دست زدن به ترورهای کور و ایذایی و با شهید کردن شیعه و سنی به‌گمان خود مانع شکل‌گیری این وحدت می‌شود تا رضایت اربابان اجنبی‌اش را جلب کند.

2- دشمنان ایران و انقلاب اسلامی از منطقه پهناور در سیستان و بلوچستان تعریف امنیتی ویژه‌ای دارند و پیدا و پنهان با موضع‌گیری و رفتارشان آن را ابراز داشته‌اند. به‌‌گمان دشمن، ناامن نگه‌داشتن این استان با نسبت و درصدی نوسانی که اندازه‌اش را آن‌ها تعیین می‌کنند، برای مسئولان ایرانی دغدغه‌ای دائمی ایجاد می‌کند و به اجانب امکان می‌دهد هر زمان اراده کردند، از ابزار ناامن‌سازی سیستان‌وبلوچستان در راستای اهدافشان که همیشه کوچک و جزئی نخواهد بود، استفاده کنند. این اهمیت ویژه امنیتی سیستان و بلوچستان برای دشمن، ایجاب می‌کند این استان هر چه سریع‌تر از وضعیت طمع‌برانگیز برای دشمنان خارج شود و کاملاً در سیطره امنیتی و حفاظتی نظام اسلامی قرار گیرد.

ترجمه

توافق‌نامه ایران و عراق علیه داعش؛ چالش آمریکا

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی میلیتری 3 ژانویه 2015 (13 دی) در مقاله‌ای به توافق ایران و عراق برای مبارزه با داعش پرداخت و نوشت: ایران و عراق توافق‌نامه‌ای امضا کرده‌اند که مطابق آن، ایران نیروهای عراقی را آموزش، مشاوره و کمک کند که مشابه توافق آمریکا با عراق به منظور مبارزه با داعش است. خالد العبیدی، ‌وزیر دفاع عراق، اوایل این هفته پس از امضای این توافق با وزیر دفاع ایران گفت: «از نظر ما حمایت ایران از نیروهای مسلح عراقی ضرورتی راهبردی است... ما گزینه دیگری به‌جز همکاری و همسویی با ایران به منظور ریشه‌کنی تروریست‌ها نداریم.» این خبر در میانه نگرانی‌های فزاینده پنتاگون در مورد تلاش‌های جداگانه واشنگتن و تهران در حمایت از دولت بغداد منتشر شد.

در ادامه مقاله آمده است: اوایل ماه دسامبر پنتاگون پس از گزارش‌های مربوط به بمباران اهداف داعش در شمال شرقی عراق، به دولت این کشور در مورد تهدید بالقوه برای حملات هوایی آمریکا هشدار داد. جان کربی، معاون مطبوعاتی پنتاگون، در گزارش 2 دسامبر گفت که «ما نشانه‌هایی داریم که آن‌ها (ایرانی‌ها) طی چند روز اخیر با فانتوم‌های اف‌-4 حملات هوایی صورت داده‌اند... ما مأموریت‌های هوایی بر فراز عراق داریم و در انجام آن‌ها با دولت عراق هماهنگی‌هایی صورت داده‌ایم. وظیفه دولت عراق است که مسائل مربوط به حریم هوایی را حل‌وفصل کند.» یک مقام ارشد ایرانی دیگر، حملات هواپیماهای ایرانی را منکر شد و گفت: «ایران هرگز در حملات هوایی علیه اهداف داعش در عراق دخیل نبوده است. هیچ‌گونه همکاری در چنین حملاتی با آمریکا نیز صورت نگرفته است.» خبر توافق نظامی ایران و عراق در حالی منتشر می‌شود که آمریکا برای تقویت آموزش، مشاوره و کمک به 1500 نیروی نظامی عراقی و 1300 نفر دیگر در ماه آینده آماده می‌شود. حدود هزار نیروی اضافی نیز از نیروی هوایی آمریکا به عراق اعزام خواهند شد. کاخ سفید و پنتاگون بارها نگرانی‌های خود را در مورد مداخله فزاینده ایرانی شیعه در عراق، ابراز کرده‌اند؛ زیرا تلاش‌ها به‌منظور وحدت شیعه و سنی در عراق را تضعیف می‌کند و طرح‌های سازمان‌دهی گارد ملی در میان قبایل سنی غرب عراق را با ناکامی مواجه می‌سازد.

در پایان مقاله آمده است: شواهد فزاینده‌ای در مورد نفوذ و مداخله مستقیم سپاه پاسداران ایران علیه داعش وجود دارد. خبرگزاری فارس به‌تازگی نوشت: «تقوی در حال انجام مأموریت مشاوره‌ای خود برای نیروهای امنیت ملی عراق در سامرا شهید شد.» توافق با ایران در حالی صورت گرفت که دولت عراق اعلام کرده خشونت و کشتار غیرنظامیان با حمله داعش در سال 2014 به‌شدت افزایش یافته و بیش از 15 هزار غیرنظامی و نیروی نظامی در سال 2014 کشته شده‌اند که بیش از دو برابر رقم 6500 نفر در سال 2013 است. سازمان ملل نیز شمار کشته‌های غیرنظامی در سال 2014 را 12282 نفر اعلام کرد. نماینده سازمان ملل در عراق در این باره گفت: «غیرنظامیان عراقی همچنان رنج می‌کشند... و این موضوع، بسیار ناراحت‌کننده است.»

اخبار و تحلیل‌ها: ناراحتی آمریکایی‌ها از توافق امنیتی ایران و عراق و نیز کمک‌های مشاوره‌ای نظامیان ایران به عراق در مقابله علیه داعش به این سبب است که نقش‌آفرینی‌ ایران در این موضوع کاملاً صادقانه و در راستای نابودی داعش است؛ حال آنکه آمریکایی‌ها کاملاً هدفمند و مدیریت‌شده علیه داعش اقدام می‌کنند و قصد ندارند داعش را نابود کنند. از نگاه آمریکایی‌ها در حال حاضر داعش، ابزار بسیار مهمی برای بی‌ثبات‌ نگه‌داشتن منطقه است و آمریکایی‌ها برای اجرای برنامه‌هایشان به این بی‌ثباتی نیاز دارند؛ از این رو با همکاری ایران و عراق مخالفند، زیرا نتیجه آن را از بین بردن عامل اصلی بی‌ثباتی می‌دانند که لطمه شدیدی به برنامه‌های راهبردی آمریکا در منطقه می‌زند.

اخبار

80 درصد مشکلات اقتصادی ربطی به تحریم‌ها ندارد!

 «احمد کریمی‌اصفهانی» دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار کشور، به ارائه تحلیلی از مسائل روز، مذاکرات هسته‌ای، اوضاع اقتصادی کشور، علت افزایش قیمت نان، فتنه 88 و... پرداخت. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات اقتصادی امروز ریشه در تحریم‌ها دارد، گفت: ما فکر نمی‌کنیم مشکلات اقتصادی کشور فقط ناشی از تحریم‌ها بوده باشد، بلکه بخشی از مسائل داخلی و مدیریت‌های نادرست نیز به مشکلات تحریم‌ها اضافه کرده است.» کریمی اصفهانی با بیان اینکه معتقدیم تحریم‌ها آثاری به‌دنبال داشت و مشکلاتی هم در کشور به‌وجود آورد، تصریح کرد: 80 درصد مشکلات اقتصادی کشور ناشی از مسائل داخلی است؛ اگر درست عمل می‌کردیم، امروز این مشکلات را شاهد نبودیم، دولت، مسائل اقتصادی را به مسئله هسته‌ای گره زده است در حالی که 80 درصد مشکلات اقتصادی به داخل کشور مربوط می‌شود؛ اگر ما پیش‌بینی بسیاری از مسائل را کرده بودیم، حتماً بسیاری از آثار تحریم‌ها خنثی می‌شد؛ در مذاکرات شاید خیلی احتیاج نبود به تحریم‌ها تکیه کنیم. دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار همچنین با تأکید بر اینکه فتنه 88 مصداق براندازی بود، گفت: «حصر کمترین مجازاتی است که برای سران فتنه آن هم به دلیل رأفت اسلامی در نظر گرفته شد.» دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار در ادامه تصریح کرد: «آقای خاتمی یکی از سهم‌ها و نقش‌های اساسی را در فتنه 88 عهده‌دار بود چراکه می‌توانست با بیان حقیقت، مانع از تداوم فتنه شود، خاتمی مسئول چراغ‌سبزهای حوادث فتنه 88 است، حوادثی که در نهایت، باعث آن فضاحت در روز عاشورا و در نهایت خروش مردمی 9 دی شد.»

اخبار کوتاه    

* از غلامعلی رجایی، مشاور هاشمی رفسنجانی، خواسته شد که نظر خود را درباره سریال پرمخاطب «پرده‌نشین» بگوید؛ اما در کمال تعجب، وی گفت: «من فرصت نمی‌کنم تلویزیون ایران را ببینم و متأسفانه پرده‌نشین را هم ندیده‌ام. بهتر است سراغ باقی دوستان بروی!» به هر حال، اینکه مشاور آقای هاشمی نیز همانند جریان‌های غرب‌زده و مخالف نظام، پز ندیدن تلویزیون جمهوری اسلامی را می‌دهد، نکته مهم و اصلی موضوع نیست، بلکه اکنون این سؤال مهم مطرح است که مشاور آقای هاشمی‌رفسنجانی کدام شبکه‌ها را می‌بیند؟!

* به‌تازگی مجری جدید شبکه ماهواره‌ای گوناز تی‌وی متعلق به گروهک تجزیه‌طلب پان‌ترکیسم، با هویت هدایت، ارتباطی تلفنی را با فردی از خوزستان برقرار کرده و خوزستان را جزو اعراب و کشور عربستان نامیده و مردم این منطقه را به تجزیه از کشور تشویق کرده است! گفتنی است تلاش چند ساله این گروهک جدایی‌طلب در آذربایجان بی‌نتیجه بوده و مردم وطن‌دوست این منطقه به ادعاهای دروغین این شبکه اعتنا نکردند که در نتیجه به فکر مناطق جدیدی برای فعالیت‌ افتاده است.

* پایگاه خبری تحلیلی «جینز» آمریکا که معمولاً به بررسی وقایع نظامی می‌پردازد، این بار به بررسی وضعیت گروهک تروریستی «جند‌الشیطان» پرداخته و نوشته است که این گروهک، پس از دستگیری و اعدام «عبدالمالک ریگی»، در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. این پایگاه آمریکایی می‌نویسد: «از زمانی که رهبر این گروه توسط دولت ایران دستگیر و سپس به دار آویخته شد، ضربه‌ای جدی به ساختار جندالله[جندالشیطان] وارد شد و از آن زمان به بعد، روند فعالیت جندالله، به دلیل انشقاق درونی و چنددستگی، سیری نزولی داشته است. در حال حاضر، محمدظهیر بلوچ، رهبری این گروه را برعهده دارد. وی که در سال 1357 به دنیا آمده، مدرک دیپلم دارد و از سال 2003 تا 2007 به قاچاق مشغول بوده است»!

* مفتی سعودی داعش در شهر کوبانی سوریه به هلاکت رسید. این تروریست سعودی که «عثمان آل‌نازح» نام داشت، در حمله هوایی به این شهر از پا در آمد. این تروریست سعودی دو سال پیش به عضویت داعش در آمد و پست‌های مهمی را در این گروه به دست گرفت. روزنامه سعودی «الحیات» چاپ لندن تأکید کرد: آل‌نازح قبل از پیوستن به داعش، مسئولیت‌هایی را در گروه تروریستی «احرار الشام» عهده‌دار بوده است. «عثمان آل‌نازح» مدرک لیسانس اصول فقه خود را از دانشگاه ملک خالد در «ابها» گرفته بود و پیش از پیوستن به گروه‌های تروریستی در سوریه در یکی از دانشگاه‌های عربستان تدریس می‌کرد.

 * کمتر از دوماه پیش بود که رهبر معظم انقلاب طی حکمی محمد سرافراز را به‌عنوان ریاست جدید سازمان صداوسیما منصوب کردند و حالا در اوضاعی که هنوز عمر مدیریت این مدیر رسانه ملی به دوماه نیز نرسیده است، حملات و هجمه‌ها علیه وی آغاز شده است. هجمه نشریات زنجیره‌ای به مدیر جدید رسانه ملی به دلیل پخش برنامه‌هایی درباره فتنه 88 و گرامیداشت 9دی صورت گرفته است. هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نیز به‌تازگی در اظهاراتی در دانشگاه تهران، حملاتی به صداوسیما کرد و گفت: «از صداوسیما علائم تفرقه پخش می‌شود و چیزهایی را به خورد مردم می‌دهند که واقعیت ندارد. برخی سایت‌ها و رسانه‌ها دائماً در حال تهمت‌پراکنی و دروغگویی هستند.» 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات