بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۲۵۹۵۳

بایدن را چه کسی پیروز کرد؟/اشتباه بزرگ ترامپ

"اریک ترامپ" فرزند رئیس جمهور آمریکا در پیامی توئیتری،سران حزب جمهوریخواه را به "گوسفند" تشبیه کرد و به آنها در خصوص سکوت در قبال تحولات انتخاباتی آمریکا هشدار داد.
تقریبا پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 قطعی شده است. در این میان، تنها راه پیش روی ترامپ کشاندن پرونده انتخابات به دادگاه عالی ایالات متحده است، جایی که 6 قاضی جمهوریخواه و 3 قاضی دموکرات در آن حضور دارند. با این حال کار ترامپ بسیار سخت می باشد! از آنجا که وی علاوه بر پنسیلوانیا، در میشیگان، ویسیکانسین، آریزونا و جورجیا ( و احتمالا نوادا) نیز بازنده شده است، ابطال آرای پستی همه این ایالات نتیجه ای جز بلوا و بحران در ایالات متحده ندارد! فراتر از آن، بسیاری از جمهوریخواهان نیز در این مسیر از ترامپ حمایت نمی کنند زیرا به وضوح دریافته اند که همه آرای پستی در انتخابات باید شمرده شود.

ترامپ از ابتدا اعلام کرده بود که آرای پستی که بعد از روز سوم نوامبر( روز انتخابات ) و پس از پایان شمارش آرای حضوری  به محل شمارش آرا می رسد نباید شمارش شود.
این سخن ترامپ تنها یک دلیل داشت : اینکه در آرای پستی تعداد طرفداران بایدن به مراتب بیشتر از ترامپ بود. با این حال در آرای حضوری ترامپ بهتری نسبت به نامزد حزب دموکرات داشت.
 
فارغ از تقلبهایی که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در نحوه شمارش آرا در برخی ایالات صورت گرفته ( و هنوز هم بر سر آنها مناقشه وجود دارد )، نباید فراموش کرد که دو حزب سنتی آمریکا، هر دو بر روی تقلب سیستماتیک در انتخابات ریاست جمهوری برای پیروزی در این آوردگاه حساب بازکرده بودند. ترامپ سعی داشت از طریق ابطال آرای پستی این اقدام را صورت دهد و دموکراتها نیز سعی داشتند با تحت فشار قرار دادن اداره پست آمریکا مبنی بر ارسال هر چه سریع تر و گسترده تر آرای پستی به محل شمارش آرا این اقدام را صورت دهد!

اشتباه محاسباتی ترامپ!
در ساعات اولیه پس از برگزاری انتخابات، همه شواهد حکایت از پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات داشت. حتی در روز چهارم نوامبر ( یک روز پس از انتخابات)، بازارهای آمریکا، اروپا و شرق آسیا بر مبنای پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات آمریکا کار خود را آغاز کردند.
 
بر خلاف نظرسنجی های خلاف واقعی که حکایت از پیروزی بایدن در ایالات تگزاس، فلوریدا و اوهایو داشت، ترامپ در هر سه ایالت پیروز شود. نکته جالب توجه اینکه برخی از موسسات نظرسنجی در آُستانه برگزاری انتخابات، از برتری 5 تا 6 درصدی بایدن در فلوریدا ( با 29 رای الکترال) سخن گفته بودند!
 
این ادعای ظاهرا تحقیقاتی، بسیار زود نادرست از آب در آمد! با این حال ترامپ و مشاورانش در محاسبه نقش و رای دو ایالت دچار اشتباه شدند:آریزونا و جورجیا! اگر ترامپ می توانست رقابت را در این دو ایالت به سود خود رقم بزند، قدرت مانور به مراتب بیشتری در مقابل نامزد دموکراتها داشت.
 
جمهوریخواهان به دنبال افزایش آرای خود در نظرسنجی های منتهی به انتخابات سوم نوامبر در آریزونا، اطمینان حاصل کردند که 11 رای الکترال این ایالت کوچک اما سرنوشت ساز را به حساب خود واریز خواهند کرد. اما در نهایت این تصور محقق نشد! در ایالت جورجیا نیز شاهد همین مسئله بودیم. ترامپ هرگز تصور شکست در جورجیا را نمی کرد.

پیش بینی هایی که غلط از آب در امد
مطابق پیش بینی های محرمانه ستاد انتخاباتی ترامپ، وی مانع خاصی برای تکرار پیروزی سال 2016 در ایالت جورجیا در پیش نداشت. با این حال ترامپ به اندازه ای به فکر تکرار پیروزی در اوهایو و فلوریدا بود که از تمرکز بر د ایالت جورجیا و آریزونا غافل شد.
 
رئیس جمهور آمریکا از قبل پیش بینی کرده بود که امکان دارد در سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و ویسیکانسین شکست بخورد، بنابراین با مانور خاص بر روی نتایج ایالت پنسیلوانیا ( حتی در روزهای قبل از برگزاری رسمی انتخابات) در صدد ابطال نتایج آن و کشاندن پرونده به دیوان عالی بود. دلیل انتخاب پنسیلوانیا از سوی ترامپ مشخص بود: این ایالت دارای 20 رای الکترال بود و نسبت به دو ایالت ویسکانسین( با 10 رای الکترال) و میشیگان ( با 16 رای الکترال) از اهمیت بیشتری برخوردار بود. مطابق محاسبات کمپین انتخاباتی ترامپ، قرار بود ترامپ در سایر ایالات ، نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 را تکرار کند و پس از شکست احتمالی  در سه ایالت ذکر شده ( میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین) ، کار را صرفا در ایالت پنسیلوانیا به دیوان عالی آمریکا بکشد. دیوان عالی و قضات منتخب ترامپ و جمهوریخواهان نیز آماده بودند هزینه  سیاسی ابطال آرا در پنسیلوانیا را  بپردازند. در هر حال، شکست در جورجیا و آریزونا نقشه ترامپ را ناکام گذاشت.

خشم ترامپ از رسانه های آمریکایی
رئیس جمهور آمریکا به شدت از رسانه های این کشور خشمگین شده است! در این میان، شبکه های فاکس نیوز و آسوشیتد پرس به دلیل اعلام زودهنگام شکست جمهوریخواهان در ایالت آریزونا، بیش از دیگر شبکه ها مورد غضب ترامپ قرار گرفته اند.
 
ترامپ در کنفرانس خبری جنجالی صبح جمعه خود( به وقت ایران ) در این خصوص اظهار داشت:

"می‌خواهم از تمامیت رای مردم حفاظت کنم. اگر ارای واقعی را می شمردند ما پیروز بودیم اما از طرف رسانه های بزرگ تقلب شد. موج آبی ( دموکرات) در کار نبود بلکه یک موج قرمز به پا بود که رسانه ها آن را سانسور کردند.۱۰۰ ها میلیون دلار علیه ما خرج شد. رقبای ما را بانکدارهای وال استریت حمایت کردند در حالی که ما از طرف مردم عادی حمایت می شویم. این سیستم فاسدی است و اگر فاسد هم نباشد به راحتی فاسد می شود.

آسوشیتدپرس و فاکس نیوزدر روز چهارشنبه ، در اقدامی که با خشم و عصبانیت ترامپ و  برخی از جمهوریخواهان همراه بود، از پیروزی بایدن در ایالت آریزونا خبر داد. نکته جالب توجه اینکه شبکه فاکس نیوز، از حامیان ترامپ و جمهوریخواهان طی سالهای گذشته و اخیر بوده است.اعلام شکست ترامپ در آریزونا، آن هم از سوی یک رسانه جمهوریخواه،آب سردی بر پیکر طرفداران رئیس جمهور آمریکا بود.

پشت پای جمهوریخواهان به ترامپ!
سکوت بخش اعظمی از جمهوریخواهان صاحب نفوذ در قبال ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، تعجب و خشم ترامپ را بر انگیخته است. بسیاری از سناتورهای جمهوریخواه و حتی برخی از اعضای کابینه ترامپ حاضر نشده اند به سود رئیس جمهور فعلی آمریکا دعاوی مربوط به تقلب در انتخابات را مطرح کنند.
 
همین مسئله، ضربه سنگینی را به ترامپ وارد کرده است.کار به جایی رسید که "اریک ترامپ" فرزند رئیس جمهور آمریکا در پیامی توئیتری،سران حزب جمهوریخواه را به "گوسفند" تشبیه کرد و به آنها در خصوص سکوت در قبال تحولات انتخاباتی آمریکا هشدار داد.
 
با همه این اوصاف، بر ترامپ محرز است که حمایت بخشی از جمهوریخواهان از بایدن، منجر به شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 شد.
در این میان، حمایت برخی جمهوریخواهان از بایدن علنی و حمایت برخی از آنها از نامزد دموکراتها، به صورت پنهان صورت گرفت. موضوعی که در نهایت آرای دو ایالت قرمز ( جمهوریخواه) یعنی جورجیا و آریزونا را در نهایت به سود دموکراتها به گردش در آورده وآنها را تبدیل به "ایالت آبی" کرد!
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات