صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۱۰۵۰

جاسوسی واشنگتن از متحدان اروپایی  کاخ سفید/ وقتی آمریکا به متحدانش هم رحم نمی کند!

اطلاعاتی که در پی این تحقیق به دست آمد نشان داد سرویس اطلاعاتی دانمارک به آژانس امنیت ملی آمریکا کمک کرده تا از رهبران سیاسی سوئد، نروژ، هلند، فرانسه و آلمان جاسوسی کند.

جاسوسی مقامات آمریکایی از کشورهای اروپالیی وارد فاز تازه ای شده است. اگرچه آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان سیا به صورت مستمر، مشغول جاسوسی از شهروندان اروپایی هستند، اما افشای جاسوسی آنها از افرادی مانند آنگلا مرکل صدراعظم» سرزمین ژرمنها به وضوح نشان می دهد که مقامات آمریکایی حتی به متحدان اروپایی خود نیز در این خصوص رحم نمی کنند!

یک تحقیق رسانه‌ای که جزئیات آن روز یکشنبه ۹ خرداد (۳۰ مه) منتشر شد نشان می‌دهد سرویس اطلاعاتی دانمارک به آمریکا کمک کرده‌ است تا از رهبران اروپا به ویژه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان جاسوسی کند.جاسوسی ایالات متحده از متحدان اروپایی خود توسط آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) پیشتر در سال ۲۰۱۳ آشکار شده بود، با این حال این اولین بار است که روزنامه‌نگاران به گزارش‌های درباره جزئیات نقش سرویس اطلاعاتی وزارت دفاع دانمارک در این رخداد دست پیدا می‌کنند.منابع مخفی اطلاعاتی اطلاعات تازه را در اختیار تیمی متشکل از چندین رسانه شاخص اروپایی از جمله لوموند فرانسه و زوددویچه تسایتونگ آلمان گذاشته‌اند.

دولت دانمارک شریک جرم آمریکاست

به گزارش رسانه‌های اروپایی، دولت دانمارک دستکم از سال ۲۰۱۵ خبر داشته است که سرویس مخفی این کشور در رسوایی جاسوسی آمریکا از سران اروپا همکاری می‌کرده است. دولت دانمارک پس از آن از این واقعه مطلع شد که ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، دست به افشاگری در این خصوص زد.اطلاعاتی که در پی این تحقیق به دست آمد نشان داد سرویس اطلاعاتی دانمارک به آژانس امنیت ملی آمریکا کمک کرده تا از رهبران سیاسی سوئد، نروژ، هلند، فرانسه و آلمان جاسوسی کند. مقامات آلمانی گفته‌اند آنگلا مرکل صدراعظم و فرانک والتر اشتاین مایر رئیس‌جمهور این کشور هیچ اطلاعی از نقش دانمارک در عملیات جاسوسی نداشته‌اند.دامنه همکاری‌ها میان سرویس اطلاعاتی دانمارک و آمریکا همچنین به جاسوسی از وزارت امور خارجه، وزارت امور دارایی و کارخانه‌های اسلحه‌سازی دانمارک منتهی شده است.

گزارش تازه نشان می‌دهد مقامات دولت دانمارک در پی اطلاع از ابعاد این همکاری در سال ۲۰۲۰ کلیه روسای نهاد اطلاعاتی این کشور را، که زیر نظر وزارت دفاع کار می‌کند، وادار به استعفا کرده‌اند.توماس وگنر فریس، یک کارشناس اطلاعاتی دانمارکی، می‌گوید سرویس اطلاعاتی این کشور احتمالا مجبور شده است که انتخاب کند با کدام هم‌پیمان جهانی همکاری نزدیک‌تری داشته باشد و در نتیجه آمریکا را بر شرکای اروپایی خود ترجیح داده است.پاتریک سنسبورگ که هدایت یک کمیته تحقیق در پارلمان آلمان را برای تحقیق در مورد رسوایی جاسوسی برعهده داشته است می‌گوید از این خبر متعجب نشده است. وی گفت: «این ارتباطی به دوستی یا اخلاقیات ندارد. این مسئله مربوط به تعقیب منافع است.»

وزارت دفاع دانمارک با صدور یک بیانیه کلی «جاسوسی سازمان‌یافته از متحدان نزدیک» را غیرقابل قبول خوانده است.

جاسوسی های سازمان یافته در اروپا

واقعیت امر این است که آمریکا و متحدان امنیتی واشنگتن در اروپا، در عین همکاری با یکدیگر در جاسوسی از دیگر کشورها، مشغول کشف اطلاعات و جاسوسی گسترده از مقامات سیاسی به یکدیگر هستند! به عنوان مثال، تا کنون اسناد زیادی در خصوص جاسوسی مستقیم آژانس امنیت ملی آمریکا از ژرمنها منتشر شده است.

حتی دو صدر اعظم فعلی و سابق آلمان نیز در معرض این جاسوسی ها قرار گرفته اند.  گرهارد شرودر از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ و مرکل از سال ۲۰۰۵ تا کنون صدر اعظم آلمان بوده اند. بر این اساس، مرکل و شرودر هر دو در جریان جاسوسی های آلمان از کاخ سفید قرار داشته اند. با این حال، آنچه پرونده جاسوسی ژرمنها را پیچیده ترمی کند، اتخاد امنیتی ایالات متحده آمریکا و آلمان است.

طی سالهای اخیر شاهد افشاگری های متعددی در خصوص همکاری های امنیتی آلمان و ایالات متحده آمریکا بوده ایم. حتی در مواردی اعلام شده است که آلمان به نیابت از ایالات متحده، از دیگر کشورهای عضو منطقه یورو و اتحادیه اروپا جاسوسی کرده و اطلاعات جمع اوری شده را در اختیار واشنگتن قرار داده است. 

درسال ۲۰۱۴ میلادی، برخی منابع خبری و امنیتی از شنود تلفن همراه آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان توسط ایالات متحده آمریکا خبر دادند. انتشار این خبر، خشم شهروندان آلمانی را برانگیخت اما مرکل ترجیح داد برخورد بی ملاحظه  و سردی با این موضوع داشته باشد.

صدر اعظم آلمان تنها اعلام کرد که متحدان امنیتی نباید از یکدیگر جاسوسی کنند! شاید مرکل درآن زمان از افشای جاسوسی متقابل برلین از ایالات متحده آمریکا واهمه داشته است.پس از یکسال، یعنی در سال ۲۰۱۵ میلادی، شاهد افشاگری دیگری در این خصوص بودیم. در این باره، مقامات آلمانی و آمریکایی به جاسوسی مشترک از فرانسه و تلاش برای دریافت اطلاعات شهروندان فرانسوی متهم شدند.

با این حال مقامات فرانسوی نیز ترجیح دادند در مقابل آلمان سکوت کنند!به عبارت بهتر، فرانسوی ها نیز به خوبی نسبت به مناسبات امنیتی "خیانت آمیز" آمریکا و متحدانش آگاه است.دولت قبلی فرانسه نه تنها در این خصوص آلمان و آمریکا را محکوم نکرد، بلکه با سکوت خود عملا از کنار این مسئله گذشت. آنچه مسلم است اینکه پاریس نیز نگران افشای موارد مشابهی در خصوص جاسوسی خود از آلمان و ایالات متحده آمریکاست.

جاسوسی آمریکا از شرکتهای اروپایی

علاوه بر سیاستمداران، شرکتهای اروپایی نیز از سوی سازمانهای جاسوسی آمریکا و سفارتخانه های ایالات متحده در کشورهایشان رصد می شوند. شرکت‌های آلمانی خطرات و زیان‌های ناشی از جاسوسی را ظاهرا دست کم می‌گیرند.

نتیجه تازه‌ترین تحقیقات حاکی از آن است که از جمله آژانس امنیت ملی آمریکا از برخی شرکت‌های آلمانی جاسوسی کرده است.نشریه آلمانی "ولت آم زونتاگ" گزارشی منتشر کرده که در آن به تازه‌ترین تحقیقات و ارزیابی‌های مؤسسه مشاوره‌ای "Corporate Trust" پرداخته شده است.طبق پژوهش‌های این مؤسسه، شرکت‌های آلمان به خاطر جاسوسی‌های سازمان‌های امنیتی خارجی سالانه متحمل زیان‌هایی چندین میلیارد یورویی می‌شوند.

به گزارش دویچه وله، مؤسسه مشاوره‌ای مزبور که در زمینه امنیت در فضای مجازی فعالیت دارد، اسنادی را که ادوارد اسنودن در ارتباط با فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا منتشر کرده بود، تحلیل و بررسی کرده است. این اسناد نشان می‌دهند که شرکت‌های اقتصادی آلمان از امنیت و حفاظت لازم در برابر اقدامات جاسوسی برخوردار نیستند."ولت آم زونتاگ" به نقل از فلوریان اولمایر، یکی از کارشناسان مؤسسه "Coporate Trust" می‌نویسد که "بخش‌هایی از اقتصاد آلمان مشخصا هدف جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی و دیگر سازمان‌های امنیتی قرار گرفته‌اند".

شرکت معروف "تیسن کروپ" - فعال در صنعت فولاد - و همچنین مرکز هوانوردی و فضانوردی آلمان از جمله صنایع و نهادهایی هستند که تحت نظارت و جاسوسی بوده‌اند.به گفته‌ی اولمایر، هر شرکت آلمانی که در زمینه تولید موتورهای بدیل فعالیت دارد، قربانی حملات آژانس امنیت ملی آمریکا بوده است؛ به عبارتی دیگر "هر یک از شرکت‌های خودروسازی آلمانی یا شرکت‌های سازنده‌ی قطعات یدکی خودروسازان هدف جاسوسی‌ها بوده‌اند".

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات