صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۱۴۲۸

تأثیر دیدار بایدن و جین‌پینگ بر روابط آمریکا و چین 

اندیشکده شورای روابط خارجی در یادداشتی اشاره کرده است که دیدار اخیر روسای جمهوری آمریکا و چین در حاشیه نشست گروه ۲٠ در اندونزی، روابط دو کشور را در مسیر جدید قرار نمی‌دهد یا اجماعی در خصوص مسائل چالش‌برانگیز ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند منجر به درک مشترک جهت جلوگیری از سوق پیدا کردن رقابت آمریکا و چین به درگیری کامل شود.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

در این یادداشت آمده است دو طرف در خصوص تایوان به بیان مواضع و استدلالات مخالف یکدیگر پرداختند و دلیلی وجود ندارد که این دیدار تنش‌ها را کاهش دهد. فشار چین به تایوان احتمالاً در ماه‌ها و سال‌های آینده بدون توجه به سایر تحولات در روابط آمریکا و چین افزایش می‌یابد.

جالب‌ترین موضع‌گیری در ارتباط با جنگ اوکراین ابراز شد. در بیانیه آمریکا پس از دیدار بایدن و جین‌پینگ آمده است که «دو رهبر بر توافق خود مبنی بر اینکه جنگ هسته‌ای نباید اتفاق بیفتد و نمی‌تواند پیروز داشته باشد تأکید مجدد کردند». همچنین در بیانیه به تأکید دو طرف بر مخالفت با استفاده یا تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین اشاره شده است. چین می‌توانست پیام محکمی به پوتین ارسال کند مبنی بر اینکه استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در اوکراین غیر قابل قبول خواهد بود اما به نظر می‌رسد چین آماده سرزنش پوتین و فاصله‌گرفتن از روسیه نیست.

طبق یادداشت شورای روابط خارجی، آمریکا امیدوار است چین از اهرم‌های خود برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها توسط کره شمالی استفاده کند. عدم اشاره به کره شمالی در بیانیه چین نشان می‌دهد که پکن قصدی برای کنترل کره شمالی ندارد.

چین در واکنش به سفر تابستان گذشته نانسی پلوسی به تایوان، مذاکرات دوجانبه در برخی موضوعات را متوقف کرد اما این کشور نشان داده است که آماده از سرگیری مذاکرات است تا تمایل خود برای بهبود روابط را نشان دهد. بایدن و جین‌پینگ توافق کردند که خطوط ارتباطی، باز باقی بماند و نخستین قدم، سفر وزیر خارجه آمریکا به چین خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات