صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۴۳۵۰۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، 27 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): حواس‌مان باشد! ما هم مغرور نشویم، ما هم غفلت نکنیم، غافل نشویم بگوییم خب قضایا تمام شد، از میدان عقب نرویم، در میدان باشیم. ما هم بدانیم آن چیزی که ملت را نگه می‌دارد امید است و وحدت؛ اتحاد میان آحاد مردم. بله،‌ سلایق مختلفی وجود دارد، اختلافات نظر در مسائل گوناگون وجود دارد، اما درباره‌ اسلام، درباره‌ نظام، درباره‌ انقلاب، وحدت‌نظر بین مردم هست؛ نگذاریم این وحدت‌نظر از بین برود.(1401/10/22)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

فعاليت معطوف به انتخابات

پس از سه ماه التهابات و اغتشاشات، اخباری از فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی منتشر می‌شود که حکایت از آغاز فعالیت‌های سیاسی معطوف به انتخابات اسفندماه 1402 دارد. در هفته‌های پایانی سال آینده عمر مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تقریبا به پایان می‌رسد و انتخابات برای تشکیل مجالس جدید، با حضور مردم برگزار خواهد شد و به همین خاطر است که بازیگران میدان رقابت سیاسی خود را برای آن مسابقه بزرگ آماده می‌کنند. هرچند برای ورود مبسوط و همه‌جانبه برای بررسی ابعاد انتخابات آتی هنوز فرصت بسیار است، اما به واسطه همین تحرکات ابتدایی می‌توان به چند نکته به طور توأمان توجه نمود:
1ـ هر حرکتی که شور و نشاط سیاسی را در چارچوب مصالح کشور تقویت نماید، اقدام مطلوبی است که باید به استقبال آن رفت. انتخابات از جمله جلوه‌های مشارکت سیاسی است که می‌تواند بخشی از انتظارات و تقاضاهای جامعه را سامان بخشیده و از طریق صندوق رأی آن را بازنمایی کند. از سویی به نوعی «نه» به جریانی است که «براندازی» را در توهمات کودکانه خود دنبال می‌کنند، لذاست که تحرکات انتخاباتی فی‌نفسه اقدامی مثبت است که می‌توان آن را به فال نیک گرفت. 2ـ نکته دیگر توجه به این حقیقت است که برای مواجهه صحیح و واقع‌بینانه با جامعه باید آن را متکثر دید. سلائق و علائق مختلف موجب شده تا همه انتخاب‌های ما یکسان نباشد، لذا برای آنکه اکثریت جامعه در عرصه انتخابات فعال گردند، باید دایره انتخاب‌ها به گونه‌ای متنوع و متفاوت و جذاب گردد که سلائق مختلف انتخابی را برای خود بیابند.
روی دیگر این سکه آن است که احزاب و گروه‌های سیاسی در هر نظام حکمرانی، با هدف تحقق و پیشبرد اهداف جامعه فعالیت می‌کنند. این احزاب بازیگرانی هستند که تلاش دارند تا زمینه‌های پیشرفت را مبتنی بر ایده‌هایی که برای اداره کشور ارائه می‌کنند دنبال نمایند. در این میان هر نسخه و ایده‌ای برای حرکت جامعه باید مبتنی بر میثاقی باشد که جامعه به آن اعتبار بخشیده است و آن میثاق ملی قانون اساسی است که فصل‌الخطاب همه مناقشات و تفاوت دیدگاه‌هاست. لذا احزاب سیاسی و منسوبان به آنها باید پایبندی خود را به قانون اساسی کشور اظهار کرده و برنامه‌های خود را در چارچوب آن طرح‌ریزی نمایند. طبیعی است که دایره تنوع و تکثر در چارچوب این قانون تعریف خواهد شد و آنهایی که تعلقی ذهنی و التزامی عملی به آن نداشته باشند، دیگر در عرصه انتخابات نمی‌توانند عرض اندام کنند! ساختن کشور نیازمند نقش‌آفرینی مثبت مردم و نخبگان جامعه است، که انتخابات می‌تواند تجلی این نقش‌آفرینی باشد!      
مهدی سعیدی

 

▼ گزارش روز

اعدام اولین جاسوس انگلیسی

قوه قضائیه علی‌رضا اکبری را به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی انگلیس محکوم و حکم اعدام را برای او صادر و اجراء کرد. همین مسئله باعث واکنش عجیب مقامات غرب شد.
گزاره خبری: 1ـ «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران به اعدام «علی‌رضا اکبری» جاسوس انگلیس واکنش نشان داد و نوشت: «از اعدام علی‌رضا اکبری،‌ شهروند ایرانی‌انگلیسی وحشت کردم. بازداشت‌های ناعادلانه جمهوری اسلامی، اعتراف‌های اجباری، محاکمه‌های ساختگی و اعدام‌ها با انگیزه‌های سیاسی باید پایان یابد». 2ـ وزیر خارجه انگلیس در واکنش به اعدام علی‌رضا اکبری مدعی شد: «ایران یک تبعه انگلیس را اعدام کرد. این اقدام باید به قوی‌ترین شکل ممکن محکوم شود. این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند.» و «جیمز کلورلی» در ادامه مدعی شد: «انگلیس دادستان کل ایران را تحریم کرد. تحریم امروز او نشان‌دهنده انزجار ما از اعدام علی‌رضا اکبری است. دادستان کل، هسته اصلی استفاده ایران از مجازات اعدام است و ما رژیم را مسئول نقض وحشتناک حقوق بشر می‌دانیم.» 3ـ «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان در پیامی توئیتری این اقدام را «غیرانسانی» نامید و مدعی شد: اعدام علی‌رضا اکبری یکی دیگر از اقدامات غیرانسانی رژیم ایران است. ما در کنار دوستان انگلیسی خود ایستاده‌ایم و به هماهنگی نزدیک اقدامات خود علیه ایران و حمایت از مردم ایران ادامه خواهیم داد!
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ علی‌رضا اکبری در ازای دریافت دستمزد به مبالغ 1/805/000 یورو، 265/000 پوند انگلیس و 50/000 دلار آمریکا به نفع کشور انگلیس جاسوسی کرد. ارتباطات با سرویس جاسوسی MI6 و تعداد ملاقات‌های وسیع با افسران اطلاعاتی دشمن در کشورهای مختلف و مدت طولانی جاسوسی، مصداق جنایت گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور است. 2ـ اقدامات غرب در این پرونده نشان‌دهنده ارزش محکوم، اهمیت دسترسی‌های او و اعتماد دشمن به وی بوده است. اهمیت مسئله به اندازه‌ای است که تاکنون آمریکا در سطح معاون وزیر خارجه، آلمان و فرانسه در سطح وزیر خارجه و بریتانیا نیز در سطح نخست‌وزیر و وزیر خارجه به این مسئله واکنش نشان داده‌اند. 3ـ اکبری اولین جاسوس انگلوساکسون‌ها در ایران بود که اعدام شد. همین امر انگلیسی‌ها را پریشان کرده چون تبعات این شکست، برای لندن بسیار بزرگ است. حال ایران با دستگیری و اعدام این جاسوس بزرگ، توان بالای اطلاعاتی خود را به رخ روباه پیر کشیده است.
نکته پایانی؛ این اقدام نشان از عزم راسخ ایران برای ورق زدن سریع تحولات جدید دارد. نبرد اطلاعاتی ایران با غرب با قدرت‌نمایی و برتری عیان ایران ادامه دارد. موضوعی که ترس روباه پیر را با مظلوم‌نمایی‌های خاص خودش در بی‌بی‌سی نشان می‌دهد.

فرهاد کوچک‌زاده


▼ خبر ویژه

جدال توئیتری در پاسخ به یک شبهه

سیدمحمدعلی ابطحی، روحانی و سیاست‌مدار اصلاح‌طلب در توئیتر با بازنشر یک شبهه نوشت: «روزی که امام جمعه‌ای می‌گفت دلیل قطع نزولات آسمانی وضعیت بد حجاب است، فکر اینجا را نمی‌کرد که در اوج‌ کم‌حجابی و بی‌حجابی در امسال چنین برف کم‌نظیری بیاید. خرافه را به نام دین ترویج نکنید.» جلیل محبی، روحانی و کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نقد این شبهه نوشت: «اینکه نزول نعمت و بلا به رعایت حق‌الله و حق‌الناس مربوط است از مسلمات قرآن و احادیث است. اما تشخیص اینکه چه کار خیر و چه گناهی از جانب کسانی موجب نعمت و بلا شده کار ما‌ها نیست. کسی چه می‌داند این نعمتی که در حال بارش است شاید اثر دعای پیرزنی یا صدقه گناهکاری باشد. سیاست هم بلایی شده؛ اگر بگویی دروغگویی مسئولان موجب می‌شود باران نبارد همه کف می‌زنند ولی اگر بگویی گناه مردم موجب شده همه اخم می‌کنند. در حالی که هر دو از احادیث معتبر است.

 

▼ اخبار

1ـ خودتحقیری نکنید

روزنامه هم‌میهن دیروز تیتر زده است: آلمان بحران سوخت را مدیریت کرد ولی ما نه! جهت اطلاع مسئولان این نشریه و همکاران محترم، آلمان برای تأمین نیازی انرژی خود علاوه بر راه‌اندازی مجدد نیروگاه‌های هسته‌ای قدیمی و برداشت زغال‌سنگ از معادن که با اعتراضات روبه‌رو شده واردات زغال‌سنگ رو هم افزایش داده بطوری که میزان وارداتش از کلمبیا بیش از 2/5 برابر شده است. با این حال مجله جهانی اقتصاد 4 روز پیش درباره بحران سوخت در آلمان می‌نویسد: «برلین و مناطق شرقی آن به دلیل توقف جریان نفت روسیه به اروپا از اول ژانویه با کمبود بنزین و قیمت بالای سوخت مواجه هستند.» زمستان سخت این است نه افت فشار چند ساعته به خاطر یخبندانی گذرا. حال سؤال پدید می‌آید که این خودتحقیری است؟ سفارش و رپورتاژ سفارت آلمان در ایران به این روزنامه‌ها و سایت‌هاست. وارونه‌نمایی با هدف تزریق ناامیدی است؟ دروغ‌پردازی با هدف تخریب دولت است؟ تطهیر ضعف‌های دولت روحانی و میراث شوم تضعیف تولید گاز در ایران است؟

2ـ آمارهای اشتباه از رئیس راهور

رئیس پلیس راهور کشور در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود که در فضای مجازی وایرال گردید بیان داشته است: «تصادفات عراق 3/5 برابر ایران است اما کشته‌های تصادفات عراقی‌ها نصف ایرانی‌ها است و این موضوع تنها به‌دلیل خودرو‌های ایمن است!» اما حقیقت چیست و واقعیت آمار‌های ملی و بین‌المللی در این رابطه چه می‌گوید؟ طبق نقشه رتبه‌بندی بهداشت جهانی، کشور عراق در رتبه 37 شاخص تلفات رانندگی و ایران در رتبه 66 این شاخص می‌باشد. طبق آمار این سازمان، میزان تلفات انسانی تصادفات رانندگی ثبت شده در کشور عراق، عدد 10726 نفر بوده و این رقم در کشور ایران 17803 نفر می‌باشد. نرخ تلفات عراق 7/32 و ایران نیز 5/36 می‌باشد. این اعداد با این وجود است که طبق نقل مشهور رسانه‌ها، عمده تصادفات و طبعا تلفات ناشی از آن در کشور عراق ثبت نمی‌گردد.

3ـ بازاری که از دست رفت

در حالی سال گذشته حدود 60 میلیون دلار صادرات دارو داشته‌ایم که این رقم در سال 1397، حدود 180 میلیون دلار بوده است. یعنی طی سه سال رقم صادرات دارویی کشور به یک سوم کاهش یافته است. صادرات داروهای ایرانی در این سال‌ها هیچ‌گاه نتوانسته به تراز مثبت و یا حتی صفر برسد و امروز به میزان 40 تا 50 میلیون دلار رسیده که این میزان صادرات در مقابل یک میلیارد دلار واردات دارو، هیچ است. بازار دارویی کشورهای افعانستان، سوریه، پاکستان و دیگر کشورهای همسایه از دست تولیدکنندگان ایرانی خارج شده و ترکیه توانسته این بازار را به تصرف خود درآورد. عراق سالیانه 5 میلیارد دلار دارو وارد می‌کند که سهم ایران از این تجارت 5 میلیون دلار است. میزان صادرات دارو از ایران به روسیه، 7/5 میلیون دلار بوده که رقم قابل قبولی نیست.

4ـ نه به دیکتاتور گفتنت و نه به شاه‌پرست شدنت!

حمید فرخ‌نژاد بازیگر فراری روز گذشته با انتشار تصویری از رضا پهلوی در اینستاگرامش از سلطنت پهلوی‌ها اعلام حمایت کرد و از مخاطبانش خواست تا او را دنبال کنند. این اقدام فرخ‌نژاد اگرچه مورد استقبال سلطنت‌طلب‌ها قرار گرفت، اما بسیاری از کاربران به آن واکنش نشان دادند. کاربران با یادآوری حرف‌هایی که فرخ‌نژاد در مورد دیکتاتوری بیان کرده بود، این سؤال را مطرح کردند که پدر و پدربزرگ رضا پهلوی در کدام انتخابات شرکت کردند و رأی آوردند که او بخواهد در ایران دموکراسی برقرار کند؟ جالب این است که شهرام همایون از حامیان سلطنت پهلوی چندی پیش و پس از گفت‌وگوی فرخ‌نژاد با شبکه تلویزیونی اینترنشنال وابسته به عربستان سعودی، حمله تندی به وی کرد و گفت: «فرخ‌نژاد پول گرفته است».

 

▼ اخبار کوتاه

تعطیلی‌های عجیب و غریب مدارس/ آلودگی هوا، سرمای زیاد و بی‌سابقه، بارش برف و باران سنگین و شدید، اغتشاشات، گرد و غبار، بازی‌های تیم ملی در جام‌ جهانی و اتفاقاتی نظیر اینها همه دلایلی بوده است که باعث شده در همین حدود 4 ماه از آغاز سال تحصیلی جدید، حدودا 38 روز مدارس روال عادی داشته‌اند. کمتر روزی را در کشور داشته باشیم که مدرسه‌ای در یکی از شهرها یا در بسیاری از شهرها تعطیل نبوده باشد و این یعنی یک ضربه‌کاری دیگر بر پیکره نحیف نظام آموزش کشور در این بلبشوی آموزش بعد از کرونا و بی‌عدالتی‌های آموزشی که روزبه‌روز در حال بیشتر شدن است.

هذیان‌گویی بی‌بی/ نتانیاهو در مراسم تودیع رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح تهران را عامل 90 درصد مشکلات خاورمیانه خواند و گفت: «منتظر نخواهیم ماند تا شمشیر بر گردن ما فرود آید.» به نظر می‌رسد که نتانیاهو به دلیل چالش‌های اجتماعی و سیاسی رو به رشد هفته‌های نخست کابینه جدیدش و برای تحت‌الشعاع قرار دادن چالش‌های دولت جدید خود و انحراف در افکار عمومی‌داخلی سرزمین‌های اشغالی، سیاست تشدید ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی را تداوم بخشیده و تشدید خواهد کرد.

نتیجه معکوس ترور شهید سلیمانی/ غیث العبیدی کارشناس و تحلیلگر سیاسی عراقی به مناسبت شهادت فرماندهان بزرگ پیروزی، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، به خبرگزاری تسنیم گفت: ایالات متحده و ترامپ از ترور سردار سلیمانی اهدافی را دنبال می‌کردند؛ اما در دستیابی به کلیه این اهداف ناکام ماندند. این نویسنده عراقی: «اگر هدف پیروزی ترامپ در انتخابات بود که ناکام ماند! اگر هدف، کاهش نفوذ ایران در عراق و منطقه بود که این ترور، نتیجه عکس داد.»

حس عجیب یک استندآپ کمدین/ اجرای جالب داوود استندآپ کمدین افغانستانی در آمریکا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. او با طنزی تلخ از جنایات آمریکا علیه کشورش و 50 کشور دیگر جهان می‌گوید. این کمدین در بخشی از استندآپ خود گفت: «حس عجیبیه که تو کشوری زندگی کنی که وطنت رو بمبارون کرده! البته به غیر از افغانستانی‌ها، عراقی‌ها و سوری‌ها و البته 50 کشور دیگه که وقت ندارم اسماشونو بگم احتمالا حس منو داشته باشن!»

تاریخ دردش می‌گیرد/ پدرش سه بار ازدواج کرد تا یک پسر به دنیا بیاید، چون فقط پسر شایسته ادامه حکومت و سلسله سلطنت بود. همسر اولش فوزیه دختر به دنیا آورد و مورد بی‌ مهری قرار گرفت و درحالی که هرزگی محمدرضا پهلوی را می‌دید چاره‌ای جز جدایی نداشت. تاریخ دردش می‌گیرد وقتی امروز سلطنت‌طلبان شعار «زن و آزادی» سر می‌دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات