صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۶۴۹۲۲
چرا نتانیاهو در مذاکرات آتش‌بس به دنبال کنترل دو کریدور است؟

راهبرد پنج انگشتی

سربازان صهیونیستی با ساخت پایگاه‌های نظامی، تصرف ساختمان‌های غیرنظامی و تخریب منازل فلسطینیان، در حال تقویت یک کریدور استراتژیک هستند که عملاً نوار غزه را به دو قسمت تقسیم کرده است. مقامات نزدیک به مذاکرات آتش‌بس به یورونیوز گفته‌اند که اسرائیل به دنبال حفظ حضور نظامی خود در منطقه حائل، معروف به «کریدور فیلادلفی» در امتداد مرز غزه ـ مصر، و همچنین در منطقه‌ای موسوم به «کریدور نتزاریم» است که شمال غزه را از جنوب آن جدا می‌کند.
هنوز مشخص نیست که آیا این خواسته رژیم صهیونیستی در طرح پیشنهادی مورد حمایت آمریکا که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از حماس خواسته بود برای شکستن بن‌بست در مذاکرات آتش‌بس بپذیرد، گنجانده شده است یا خیر! بلینکن که برای نهمین بار طی ۱۰ ماه گذشته به منطقه سفر کرده، اشاره کرد که اسرائیل با این طرح پیشنهادی موافقت کرده، اما جزئیات آن را مشخص نکرد.
«کریدور فیلادلفی» نوار باریکی است که در برخی مناطق حدود ۱۰۰ متر عرض دارد و ۱۴ کیلومتر در امتداد مرز غزه و مصر امتداد دارد. این کریدور شامل گذرگاه رفح نیز می‌شود که تا ماه مه امسال تنها راه ارتباطی نوار غزه با دنیای خارج بود.
«کریدور نتزاریم» حدود ۶ کیلومتر است که از مرز اسرائیل تا ساحل در جنوب شهر غزه امتداد می‌یابد. این کریدور عملاً بزرگ‌ترین منطقه شهری نوار غزه و بخش شمالی آن را از جنوب قطع می‌کند. نام این کریدور، برگرفته از یک شهرک صهیونیستی است که قبلاً در این مسیر ساحلی قرار داشت. کریدور نتزاریم دومین «انگشت» از راهبرد «پنج انگشتی» آریل شارون، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی بود که هدف آن تقسیم غزه به بخش‌های تحت کنترل امنیتی این رژیم بود. این طرح تا حدی هم اجرا شد، تا اینکه شارون در سال ۲۰۰۵ دستور عقب‌نشینی اسرائیل از غزه را صادر کرد.
«واشنگتن‌پست» در ۱۷ مه (بیش از ۳ ماه پیش) با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد رژیم صهیونیستی، سه پایگاه عملیاتی در این گذرگاه برپا کرده است که سرنخ‌هایی درباره برنامه‌های آینده اسرائیل ارائه می‌دهد. کنترل هر یک از این کریدور‌ها از سوی رژیم صهیونیستی مستلزم بسته شدن جاده‌ها، حصارکشی، ساخت برجک‌های نگهبانی و سایر تأسیسات نظامی است. ایست‌های بازرسی یکی از بارزترین جلوه‌های حاکمیت نظامی بی‌پایان رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری و همچنین بر نوار غزه تا پیش از عقب‌نشینی‌اش در سال ۲۰۰۵ است.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات