سینمای «مستند» یکی از عرصههای فرهنگی ماست که طی سالهای اخیر رشد و پیشرفت یافته و مستندسازان ما توانستهاند موفقیتهای بسیاری در داخل و خارج از کشور به دست آورند. همچنین در دو دهه اخیر، به دلیل حوادثی، چون جنگ در عراق، افغانستان، سوریه و غزه، مستند بحران به یک ژانر مهم و قدرتمند در مستندسازی ما تبدیل شده است و هنرمندان جوان دوربین به دست به این مناطق رفتند و تصاویر بکر را در تاریخ ثبت کردند؛ به همین دلیل هم برگزاری جشنواره سینما حقیقت با محور مستند حرفهای و به عنوان اصلیترین جشنواره مستند در ایران، حائز اهمیت است. جشنوارهای که به هجدهمین دوره خودش رسیده است و بناست در این دوره هم از ۱۸ تا ۲۵ آذر، علاقهمندان به مستند را سیراب کند.
نکته مهم این است که جشنواره سینماحقیقت را مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که از مراکز زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، برگزار میکند؛ یعنی یک جشنواره دولتی است که با بودجه عمومی کشور فعالیت میکند؛ بنابراین انتظارات ویژهای هم از این جشنواره وجود دارد.
«سینماحقیقت» در اغلب ادوار برگزاریاش، در انحصار نگاهها و سبک خاصی از مستندسازان بوده است. به طور کلی، جشنواره سینماحقیقت در بیشتر دورههای برگزاریاش نمونه و مصداق یک جشنواره بیهویت و باری به هر جهت و محلی برای باج دادن به جریانهای غربزده و شبه روشنفکر بود. در این رویداد فقط یک بخش با نام «شهید آوینی» راهاندازی شده بود و آثاری با مضامین انقلابی و دفاع مقدسی به آن بخش «تبعید» میشدند. این یک بدعت بسیار عجیب و قابل انتقاد است که در یک جشنواره، بخش آثاری با مضامینی، چون مقاومت و ارزشهای دفاع مقدسی از بخش ملی این جشنواره جدا شده بود!
خوشبختانه در سالهای اخیر، جشنواره سینماحقیقت به حق نزدیکتر شده است؛ حالا در کنار آثاری با درونمایه اجتماعی و انتقادی و مستندهایی درباره معضلات و ناهنجاریها که در جای خودش و به شکل درست و مصلحانهاش خوب و مفید هستند، مستندهایی درباره دفاع مقدس و تاریخ انقلاب و جبهه مقاومت هم در جشنواره سینماحقیقت دیده میشود. آثار انتقادی ـ اجتماعی نیز تغییر رویکرد داده و به جای کارهای «بیگانهگرا» که مخاطب داخلی را رها کرده و تنها با هدف نمایش در جشنوارههای غربی یا شبکههایی، چون «بیبیسی» تولید میشدند، شاهد آثاری هستیم که با نگاه متعهدانه و ملی تولید میشوند؛ مانند مستند «قویدل» که در عین انتقادی بودن، اما مصلحانه و متعهدانه است.
یکی از کمبودهای جدی در تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی، به منزله متولی جشنواره سینماحقیقت، کاهش تولید آثار تاریخی است. با توجه به تاریخ پربار و افتخارآفرین ایران، به ویژه در حوزه تولید علم و ادبیات، این یک خسران است که از این حوزه مهم و تمدنآفرین غفلت شود!
حال باید دید آیا جشنواره سینماحقیقت در هجدهمین دورهاش گام رو به جلویی خواهد بود؟ آیا بازنمایی قدرت و توانمندی عرصه مستند ایران را در این جشنواره خواهیم دید؟