تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۷۷۶۰۲

اخبار ویژه روزنامه‌ها 7 مرداد


روزنامه کیهان **

جشن برای چشم‌آبی‌ها به جای پرسش از دستاورد مذاکرات

روزنامه های زنجیره‌ای، در بحبوحه سقوط شاخص بورس و گران‌تر شدن طلا و ارز، برای سفر مقامات اروپایی به ایران جشن گرفتند.

تیتر و عکس نخست برخی از روزنامه‌های شبه‌اصلاح‌طلب به این شرح است:

- آرمان امروز:‌ دیپلماسی بانوی خندان در تهران

- اعتماد: کاروان چشم‌آبی‌ها در تهران؛ سفرهای پی‌درپی مذاکره‌کنندگان و مقام‌های اروپایی به ایران، از آغاز دورانی جدید خبر می‌دهد

- شرق: این 3 زن؛ حضور دو تن از زنان مؤثر مذاکرات هسته‌ای در تهران

- فرهیختگان: امروز موگرینی، فردا فابیوس به تهران می‌آیند؛ خون بازی دلواپسان ‌‌]اشاره به نقش سیاه فابیوس در صادرات خون‌های آلوده به ایدز به ایران[

روزنامه ایران که با اشاره به سفر فابیوس، تیتر نخست خود را به «فصل جدید در روابط تهران-پاریس» اختصاص داده بود، یادداشت نخست خود را نیز به مقاله لوران فابیوس اختصاص داد؛ کسی که نقش پلیس بد را از ژنو تا وین بازی کرد و پیشنهاددهنده مکانیسم ماشه برای بازگشت اتوماتیک و سریع تحریم‌ها علیه ایران بود.

اما روزنامه اعتماد توضیح نداده «چشم‌آبی بودن» سیاستمداران اروپایی چه خیری عاید ملت ایران می‌کند؟ و چرا این روزنامه و روزنامه‌های مشابه به جای رفتار طلبکارانه با سیاستمداران دورو و بی‌صداقت غربی، تبدیل به ماشین تبلیغاتی آنها شده‌اند. جالب اینکه روزنامه آرمان در ستون کاریکاتور، یک رپرتاژ کاریکاتوری برای شرکت بدعهد رنو منتشر کرد!

اما روزنامه شرق که تیتر «حضور دو تن از زنان مؤثر مذاکرات در تهران؛ این سه زن» را برای صفحه اول خود انتخاب کرد، با اشاره به سفر فدریکا موگرینی و هلگا اشمید می‌نویسد: «بانوی سوم مسافر تهران نیست. او وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکاست. بدون اغراق نمی‌توان نقش او را در مذاکره هسته ای ایران و 5+1 نادیده گرفت؛ البته برخی اظهاراتش موجب اعتراض ایرانی‌ها و حتی دستگاه دیپلماسی شد؛ اما بعد از پایان مراسم اعلام توافق در وین، زمانی که همکارانش برای آغاز دوره بازنشستگی‌اش کف می‌زدند، بغض شرمن، زنی که بسیار سخت به نظر می‌رسید، نشان می‌داد نقش او نیز در دستیابی به این توافق نادیده‌گرفتنی نیست.»

شرمن همان کسی است که در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای تصریح کرده فریبکاری در ژن ایرانی‌هاست.

یادآور می‌شود عملیات روانی بر سر سفر مقامات اروپایی درحالی است که در عمل اتفاقی در حوزه تحریم‌ها رخ نداده و طرف غربی این تعهد محدود را به حداقل 8-9 ماه دیگر و بعد از انجام تعهدات ایران موکول کرده است.

 

دولت نباید در رویای معجزه‌آفرینی سرمایه خارجی سر کند

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید اولویت در تحول اقتصادی، رونق تولید داخلی و عدالت است و نه گرایش به سرمایه‌های خارجی.

فرشاد مومنی در مصاحبه با روزنامه آرمان می‌گوید: دولت محترم به رغم تجربه دولت احمدی‌نژاد باز در سال 1393 قیمت حامل‌های انرژی  را به طور متوسط 55 درصد افزایش داد و در مقام انتقاد وقتی نکاتی مطرح شد، واکنش دولت در بهترین حالت این بود که شیب کارهای نادرستی را که دولت قبلی می‌کرد، خیلی کاهش دادیم، در حالی که بحث این بود که شما در فعالیت انتخاباتی‌تان وعده متوقف کردن فعالیت‌های نادرست دولت قبل را می‌دادید و شما اصلا نگفتید که کار دولت قبل را می‌خواهم ادامه دهم با شیب کمتر. این نقض عهد است.

وی درباره برنامه ششم توسعه و رویکرد به خارج می‌گوید: به صورت ایجابی به دولت محترم پیشنهاد می‌کنیم که در دوره برنامه ششم توسعه به جای اینکه در رویای جذب سرمایه خارجی و دل بستن به معجزه‌آفرینی آن قرار داشته باشیم، تمهیداتی بیندیشیم که با بازگرداندن اعتماد به سرمایه‌گذاران بخش‌های مولد کشور، سرمایه‌های موجود مادی و انسانی‌مان را حفظ کنیم و حداقل آهنگ خروج این سرمایه‌ها را کند کنیم. نکته دو؛ تا زمانی که بحران اصلی در اقتصاد ایران بحران تولید زیر ظرفیت و ورشکستگی پی‌درپی تولیدکنندگان داخلی است، تمرکز افراطی و بدون برنامه بر جذب سرمایه خارجی چه معنی دارد؟

مومنی معتقد است: ما اول باید ظرفیت عظیم، اما بلااستفاده‌ای را که همه هزینه‌های ملی برای شکل‌گیری و فعال شدن آن پرداخت شده و هیچ بار مالی جدید و اضافه‌ای را به نظام ملی تحمیل نمی‌کند، به صورت برنامه‌ای در دستور کار قرار دهیم و بحران تقاضای موثر در اقتصاد ملی و مشکلات مربوط به فقر گسترده یا بحران آن را نیز با اولویت ریشه‌یابی و حل و فصل کنیم. این مسئله اخیر بسیار حیاتی است و دولت محترم باید برای آن هم یک برنامه اصولی در دستور کار قرار دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امیدواریم گوشی هم برای شنیدن باشد و خیری هم در این زمینه برای کشور به بار آید. مسیر توسعه عادلانه جز از طریق اقدامات مبتنی بر «برنامه» قابل پیمودن نیست. پس دولت باید هوشیار باشد که طفره‌روی از تعهد به برنامه و دور زدن مردم و نمایندگان آنها با هر توجیه و بهانه‌ای که باشد، به معنی علاقه به باز تولید و استمرار نهادهای مشوق رانت و ربا و فساد اقتصادی است.

 

گزارش اعتماد از نقش دولت در سقوط شاخص بورس

«سهامدارانی که طی یک سال اخیر روند حرکتی شاخص بورس انتظارات آنها را برآورده نکرده است، با اعلام خبر توافق نهایی هسته‌ای و تحریم‌هایی که قرار است طی ماه‌های آینده لغو شود، دوباره به رکوردشکنی‌های شاخص امید بستند، هرچند در ابتدا شاخص بورس با ثبت رکوردهای جدیدی امید تازه‌ای در بازار سهام ایجاد کرد، ولی در ادامه روند صعودی بورس متوقف و به عقب بازگشت.»

روزنامه دولتی ایران با انتشار مطلب فوق نوشت:‌ پس از امضای توافق تاریخی که فعالان بازار سرمایه سال‌ها انتظار آن را می‌کشیدند چرا شاخص بورس سیر نزولی به خود گرفت؟

سیدحمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برخلاف آنکه بازار سرمایه بعد از دستیابی کشور به توافق هسته‌ای انتظار داشت که این گشایش‌های سیاسی روزنه امیدی را به روی بازار بگشاید شاهد افت بیشتر شاخص بورس بودیم به «ایران» گفت:‌ در بدبینانه‌ترین حالت ممکن ما باید بعد از برداشته شدن سایه یک ریسک عظیم سیاسی بر فعالیت‌های اقتصادی بازار سرمایه رشد اندکی را تجربه می‌کردیم که متأسفانه بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد.

وی با اشاره به اینکه در حالت منطقی بعد از توافق بازار باید 15 الی 20 درصد رشد شاخص را تجربه می‌کرد، افزود: این رشد شاخص بر مبنای جو روانی مثبت ناشی از حذف یک ریسک مؤثر بر بازار در کوتاه‌ترین زمان باید 3 الی 4 روز رخ می‌داد.

وی با اشاره به اینکه حتی یک هفته قبل از دستیابی کشور به توافق شاخص سهام حدود 10 درصد رشد کرد و انتشار داشتیم این رشد ادامه‌دار باشد، عامل اول حرکت بازار برخلاف انتظار سهامداران و سرمایه‌گذاران را عرضه‌های سنگین سهام از سوی شرکت‌ها که عمدتا دولتی بودند در یک هفته قبل از دستیابی به توافق عنوان کرد.

میرمعینی عامل دوم را تغییر انتظارات سرمایه‌گذاران از بازار برشمرد و افزود: زمانی که توافق هسته‌ای حاصل شد سرمایه‌گذاران برخلاف تصور خود شاهد کاهش ارزش بازار بودند و این وضع باعث شد انتظارات سرمایه‌گذاران تغییر کند و آنها نیز به خیل فروشندگان سهام بپیوندند.

وی سومین دلیل کاهش ارزش بازار سرمایه را برگزاری نامناسبت مجامع و همزمانی آن با توافق هسته‌ای عنوان کرد و آخرین عامل را حمایت نکردن دولت از آثار روانی ناشی از برداشته شدن ریسک بازار دانست و عنوان کرد: دولت که مدت‌هاست به دنبال تقویت بازار سرمایه بود در این برهه که یک عامل محرک مهم در بازار سرمایه رقم خورده بود رفتاری متفاوت به  نمایش گذاشت. در حالی که می‌توانست با حمایت بازار و در نظر گرفتن بسته‌های محرک و تزریق پول دوباره بازار سرمایه را زنده کند تا زمانی که آثار واقعی توافق در بازار ظاهر شود.

همزمان روزنامه اعتماد با پیش‌بینی «احتمال سقوط آزاد بورس به کانال 50هزار‌واحدی» نوشت: عقب‌نشینی‌های بورس بعد از توافق هسته‌ای همچنان ادامه دارد. شاخص کل بازار سرمایه دیروز هم 536 واحد افت کرد و به 66 هزار و 441 واحد رسید. بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیروز بیشترین میزان عرضه را داشتند و بدین ترتیب بیشترین تاثیر منفی را بر بازار گذاشتند.

براساس تحلیل‌های موجود بازار در شرایط  کنونی به نقطه مقاومتی مهمی رسیده و در صورت شکسته شدن این مقاومت ممکن است شاخص به کانال 50هزار واحدی سقوط کند.

اما نکته جالب در بازار این بود که برخی از فعالان بازار، نظری متفاوت درباره علت افزایش عرضه توسط حقوقی‌ها اعلام می‌کردند. در حالی که در روزهای اخیر انگشت اتهام بسیاری از کارشناسان بازار، حقوقی‌ها را نشانه گرفته بود و برخی از شرکت‌های مرتبط با دولت دهم را به دستکاری بازار متهم می‌کردند، این بار برخی شایعات درباره دخالت دولت یازدهم در بازار سهام شنیده می‌شود.

اعتماد می‌افزاید: بر این اساس برخی از تحلیلگران دولت یازدهم را متهم ردیف اول سقوط بورس بعد از توافق هسته‌ای می‌دانند و معتقدند دولت برای جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها اجازه رشد بازار سرمایه را نمی‌دهد. براساس این سناریو در صورتی که دولت دست بازار را باز می‌گذاشت از همان روز توافق شاهد حجم تقاضای خرید و رشد شتابان شاخص‌ها بودیم ولی این اتفاق در کمال شگفتی نیفتاد و بازار در سرپایینی نزول افتاد و باعث افزایش عرضه حقوقی‌هایی که بعضا ارتباط خوبی هم با دولت یازدهم دارند شد.

بر این اساس تحلیلگران تکنیکال که پیش از این پیش‌بینی می‌کردند در شرایط تمدید یا شکست توافق بازار تا 56 هزار واحد سقوط می‌کند و در صورت توافق می‌تواند تا قله 86 هزار واحدی بالا بیاید امروز معتقدند روند منفی فعلی بازار تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

 

برگشت خودکار و سریع تحریم‌ها چگونه در برجام و قطعنامه جاسازی شد

طرف غربی به طور پیچیده مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها را در برجام و قطعنامه 2231 گنجانده و این در حالی است که بنابر کتاب خاطرات روحانی پذیرش ساز و کار ماشه یکی از خطوط قرمز اصلی مذاکره‌کنندگان در سال‌های 82 تا 84 بوده است و در آن سال‌ها تلاش زیادی شده که پرونده هسته‌ای ایران به صورت خودکار به شورای امنیت نرود.

به گزارش مشرق، یکی از موضوعات مهم در متن برجام و قطعنامه شورای امنیت بحث ساز و کار «ماشه» است. در متن برجام و قطعنامه‌ شورای امنیت به این بحث اشاره شده و یکی از راهکارهای برگشت‌پذیری تحریم‌ها همین ساز و کار ماشه است.

ساز و کار ماشه (trigger mechanism)  روندی است که آمریکایی‌ها از ابتدا بر آن تأکید داشتند و محتوای آن این است که باید ساز و کاری پیش‌بینی شود که اگر ایران تعهدات خود را نقض کرد، تحریم‌های رفع شده این کشور پس از توافق، به سرعت قابل بازگشت باشند. این ماشه باید همیشه آماده چکاندن باشد تا به تعبیر غرب، تهران همواره سایه تحریم‌ها را بالای سرخود احساس کرده و به مفاد توافق پایبند بماند.

متن قطعنامه نشان می‌دهد که نهایتا ساز و کاری در آن پیش‌بینی شده که هر چند بازگشت تحریم‌ها را، آن طور که روسیه می‌خواست همچنان نیازمند تصمیم‌گیری شورای امنیت می‌داند، اما از آن مهم‌تر، همان طور که واشنگتن هدف‌گذاری کرده بود، حق وتو را از روسیه و چین گرفته و این ابزار را در اختیار تمامی اعضا قرار داده که بتوانند به سادگی تحریم‌های ایران بازگردانند.

در حقیقت فرآیند بازگشت تحریم‌ها برعکس شده است؛ یعنی، به جای آنکه شورای امنیت برای بازگرداندن تحریم‌های ایران رأی‌گیری کند،  به صورت دوره‌ای برای «ادامه لغو» تحریم‌ها رأی‌گیری می‌کند. در چنین حالتی هر کدام از اعضای دائم شورای امنیت قادر خواهد بود با استفاده از حق وتو، از تصویب «ادامه لغو» تحریم‌ها جلوگیری کرده و موجب بازگشت تحریم‌ها شود.

بندهای 36 و 37 متن برجام به همین ساز و کار ماشه اشاره می‌کند. همچنین در بندهای 11 و 12 قطعنامه 2231 نیز ساز و کار ماشه تصویب شده است.

این دو بند توضیح می‌دهند که شورای امنیت سازمان ملل ظرف 30 روز پس از دریافت ابلاغیه کشور شاکی مبنی بر «عدم پایبندی اساسی» طرف مقابل، باید «ادامه لغو تحریم‌های ایران» را به رأی بگذارد. در این حالت است که آمریکا یا هر یک از دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، می‌توانند به سادگی با استفاده از حق وتو، مانع تصویب ادامه لغو شده و موجب شوند که قطعنامه‌های پیشین و تحریم‌های مربوطه به صورت خودکار «از نیمه شب به وقت گرینویچ سی‌امین روز پس از دریافت تذکر» همان‌طور که حالا ‌اجرا می‌شوند، به طور کامل احیا شوند.

در کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای که خاطرات و دیدگاه‌های حسن روحانی در زمان مسئولیت وی پرونده هسته‌ای در آن درج شده است، مطالب زیادی درباره این ساز و کار ذکر شده است. روحانی در صفحه 207 کتابش درباره ساز و کار ماشه می‌نویسد: «آمریکا و متحدانش همچنان به آژانس و به شورای حکام فشار می‌آوردند که در قطعنامه نوعی مکانیسم «ماشه» در نظر گرفته شود.» وی در توضیح مکانیسم ماشه در پانوشت همان صفحه می‌نویسد: «منظور از ماشه این بود که اگر در آینده قصور یا نقضی گزارش شود، پرونده به صورت خودکار به شورای امنیت ارجاع شود.» روحانی در ادامه درباره این ساز و کار بیشتر می‌نویسد. او در صفحه 227 کتاب خود دو نکته را جزء خطوط قرمز نظام می‌داند و می‌نویسد: «در متن قطعنامه، علاوه بر مسئله «اطلاع» در مورد بحث «ماشه» هم حساس بودیم و آن را خط قرمز قلمداد کردیم.»

تلاش‌های روحانی در سال 82 برای جلوگیری از تصویب ساز و کار ماشه در صفحه 228 این‌گونه نقل شده است: «در نهایت، مکانیسم ماشه که قرار بود با جمله «ارجاع به شورای امنیت در صورت روشن شدن هرگونه قصور جدی جدید ایران» در قطعنامه ذکر شود، به شکل معتدل‌تری در بند 8 با این جمله‌بندی که «اگر قصور جدی جدیدی کشف شود، همه گزینه‌ها قابل بررسی است،» مطرح شد.»

******************************************************

روزنامه قدس ***

شوخی ضرغامی با روحانی

فارس: عزت ا... ضرغامی در صفحه شخصی اینستاگرامش درباره اظهارنظر اخیررئیس‌جمهور مبنی بر برد ایران در مذاکرات هسته ای نوشت: «نفهمیدیم چطور برد- برد، نتیجه اش ٢-٣ است، البته چون رئیس جمهورمان را قبول داریم اگر او صفر-٦ هم بگوید، حرفی نیست، ولی دیگر برد- برد نیست».

 

ماجرای «جدل خودکاری» بین  عراقچی و کری

خانه ملت: رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای میان تیم ایرانی و طرفهای غربی اتفاقهایی رخ داده که کمتر رسانه‌ای شده است، گفت: در یکی از جلسات مذاکرات هسته‌ای میان تیم مذاکره‌کننده کشورمان با مقامهای آمریکایی که وزیران خارجه دو کشور حضور داشته‌اند، سنگینی مباحث به حدی می‌رسد که جان کری - وزیر خارجه آمریکا- در واکنش به ایستادگی تیم مذاکره‌کننده ایرانی بر اصول و خطوط قرمز خود، به حدی عصبانی می‌شود که دو دست خود را محکم بر روی میز می‌کوبد.

علاءالدین بروجردی افزود: در پی این اقدام وزیر خارجه آمریکا، خودکاری که جلوی وی بود، به سمت سید عباس عراقچی عضو تیم کمانه می‌کند که عراقچی نیز در پاسخ به این واکنش کری،‌ بی‌درنگ خودکار را برداشته و به سمت این مقام ارشد آمریکایی پرتاب می‌کند و این عمل سبب می‌شود به قولی تیم آمریکایی حساب کار دستش بیاید.

وی تصریح کرد: پس از این اتفاقها و در پایان نشست، جان کری به طرف تیم مذاکره‌کننده کشورمان می‌آید و از آنها عذرخواهی و اعلام کرده تعمدی در انجام این کار نداشته است.

 

انتظار بازار پس از توافق وین

قدس آنلاین: خبرها حاکی است بازارهای گوناگون کشور پس از توافق هسته ای در انتظار لغو کامل تحریمها هستند. گفته می‌شود هم اکنون بیشتر بازارها با رکود کامل روبه‌رو هستند که یکی از دلایل این مساله احتمال کاهش قیمتها در آینده با توجه به واردات کالاها از کشورهای اروپایی است.

 

ایران جایگزین عربستان سعودی است

مهر: یان برمر، رئیس گروه اوراسیای دانشگاه نیویورک در گفت و گو با «نشنال اینترست» گفت: از نگاه آمریکا، ایران در آینده جایگزین عربستان سعودی خواهد شد.  برمر افزود: انتظار می رود عربستان سعودی و آمریکا بیش از پیش از هم فاصله بگیرند. ایران ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و بازار سودآورتری برای آمریکا تلقی می شود. در ضمن برای مبارزه با داعش، ایران متحد بهتری به نظر می رسد.

 

حرفهای اضافه وزیر خارجه سعودی

عصرایران: عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ریاض، در ادعایی، ایران را به تهدید بحرین متهم کرد و گفت: تهران دارای مقاصد خصمانه علیه همسایگانش در خاورمیانه است.

 

علاقه ای به مشابه توافق وین نداريم!

خبرگزاری صدا و سیما: جی جائه ریونگ، سفیر کره شمالی در چین اعلام کرد کشورش هیچ علاقه ای به توافق هسته ای مشابه توافق هسته ای ایران و قدرتهای جهانی ندارد، زیرا کره شمالی یک کشور برخوردار از تسلیحات هسته ای است.

 

واکنش بسیج‌دانشجویی به توافق هسته ای

مهر: اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ در نشست دیروز خود به سفر فابیوس به کشور واکنش نشان داده و نگرانی‌های خود را از توافق هسته‌ای بیان کردند. در این جلسه عنوان شده که متن برجام مشکلات زیادی دارد ودر توافق هسته ای از خطوط قرمز نیز عبور شده است.

******************************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* بعد از گذشت بیش از 40 سال از تفسیر درباری قرآن مجید توسط زین العابدین رهنما به زبان فارسی؛ترجمه و تفسیر قرآن به زبان انگلیسی توسط حسین نصر عضو دیگر دفتر فرح انتشار خواهد یافت. تفسیر چهار جلدی قرآن مجید توسط رهنما با دستخطی از فرح پهلوی و عکسی از شاه در صفحه اول آن منتشر شده بود که براساس بسط خرافه طراحی شده بود. زین العابدین رهنما رئیس انجمن قلم ایران بود که با تعدادی شاعر و نویسنده کاسه‌لیس سعی در ایجاد سازمانی برای سانسور و تقابل با نویسندگان مستقل می‌نمود. هزینه این انجمن برعهده دفتر فرح بود؛ بعد از مشخص شدن وضعیت زین العابدین رهنما در هدایت انجمن قلم؛حسین نصر که فاقد هرگونه توانایی مدیریتی بود به این سمت توسط دربار انتخاب شد؛ اما دربار همواره در تلاش برای پیدا کردن فردی مقتدر و خوشنام‌ برای این کار بود. پسران زین العابدین رهنما، حمید و مجید در حلقه ساختار فراماسونری قرار داشتند و به وزارت رسیدند و پسر حسین نصر، «ولی» نیز جزو مشاوران کاخ سفید برای کنترل و مقابله با تشیع درآمد.

* وزیر خارجه عربستان سعودی ایران را به تهدید کردن همسایگان خود از جمله بحرین متهم کرد. به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه ادعا کرد تهران دارای مقاصد خصمانه علیه همسایگان خود در خاورمیانه است. وی گفت این مسئله را در گفتگو با موگرینی مسئول سیاسی اتحادیه اروپا مطرح کرده است. عادل الجبیر، که این اتهام را علیه ایران مطرح می‌کند، وزیر خارجه کشوری است که چهار ماه است یمن را بمباران می‌کند، در سوریه و عراق دخالت می‌کند و از تروریست‌های تکفیری حمایت می‌نماید.

******************************************************

روزنامه خراسان******.

دستور 3 هزار ميليارد توماني دولت به بانک مرکزي

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير هيئت دولت به ولي ا... سيف، بانک مرکزي مکلف شده است در قالب ايجاد خط اعتباري مستقل از طريق بانک عامل، معادل 30 هزار ميليارد ريال تسهيلات براي خريد گندم توليد داخل در اختيار شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران قرار دهد. همچنين بر اساس اين مصوبه سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور نيز بازپرداخت تسهيلات فوق را از محل قانون بودجه سال 1394 کل کشور مطابق زمانبندي تعيين شده تعهد و تضمين خواهد کرد.

 

درخواست عجيب يک سازمان دولتي براي خريد 100 خودرو

در حالي که بر اساس ماده 25 ضوابط اجرايي قانون بودجه سال جاري، شرکت‌هاي دولتي صرفا از محل منابع حاصل از فروش خودروهاي مازاد يا اسقاطي مجاز به خريد خودروهاي داخلي هستند، بر اساس درخواست يکي از سازمان هاي دولتي از مسئولان ارشد اجرايي، پيشنهاد شده است نسبت به مجوز خريد 50 خودرو سواري و 50 خودرو عملياتي براي اين دستگاه موافقت شود که فعلا با موافقت مسئولان دولتي همراه نشده است.

 

خبرآنلاين نوشت

علي سعيدلو معاون اجرايي احمدي نژاد درباره شايعه پناهنده شدنش گفت: اين شايعه را رسانه اي زده بود که مسئولانش در ايران نيستند. من سالانه چند بار از کشور خارج مي شوم. اين مسافرت ها هم مربوط به فعاليت هاي خود من است ونمي دانستم که براي خروج از کشور، غير از داشتن پاسپورت، بايد از رسانه ها هم اجازه خروج گرفت.

 

 پارسينه خبر داد

حميد رسايي در صفحه اينستاگرام خود خطاب به دولتي ها نوشت: از ياد نبريد که دستان نماينده دولتي(فرانسه) را در برابر چشمان مردم مسلمان ايران در دست خواهيد گرفت که وقتي نشريه شارلي ابدو به رسول خدا توهين کرده بود، از آن نشريه حمايت مالي کردند.

 

پارس نيوزمدعي شد

حزب کارگزاران سازندگي با اولويت جريان سازي در شهرستان ها از مديران دوران سازندگي و اصلاحات فعاليت همه جانبه خود را براي انتخابات مجلس آغاز نموده است. حزب کارگزاران سازندگي بنا دارد در مرداد  ماه همايشي يک روزه برگزار کند.

 

پارس نيوز نوشت

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور گفت: آمار زنان خياباني جزو آمارهاي محرمانه است و در اختيار ما قرار نمي  گيرد.

 

نامه نيوز خبر داد

عزت ا... ضرغامي در صفحه شخصي اينستاگرامش نوشت: آقاي رئيس جمهور سياست برد-برد را براي اولين بار در سطح ملي و جهاني مطرح کردند؛ طيب ا... انفاسکم! ولي نتيجه ٢-٣ را که فرمودند نفهميديم چطور برد-برد، نتيجه اش ٢-٣ است!البته چون رئيس جمهورمان را قبول داريم اگر ايشان ٠-٦ هم بگويند، حرفي نيست! ولي ديگر برد-برد نيست!

 

دانا مدعي شد

با گذشت بيش از 40 روز از انتشار حکم نهايي مهدي هاشمي،وي به همراه خانواده خود از چند روز گذشته به شهر چالوس سفر کرده و در آنجا اقامت داشته است.

 

دانا مدعي شد

مسعود خوانساري مدير عامل شرکت پيمانکاري با شهرداري در زمان کرباسچي را به سمت دبير کل اتاق تهران منصوب کرد.

 

تريبون خبر داد

سعدا... زارعي کارشناس مسائل خاورميانه گفت: طي 2سال اخير يک ميليون يهودي که از ساير نقاط دنيا به اين منطقه آمده بودند از اسرائيل مهاجرت کرده اند و علت عمده اين موضوع، نبود امنيت و عدم رضايت از زندگي در اين منطقه است.

******************************************************

روزنامه ایران **

چه کسانی در مجمع عمومی سخنرانی می کنند؟

 رؤسای جمهوری چین، روسیه، ایران و امریکا قرار است در هفتادمین نشست سالانه مجمع عمومی «سازمان ملل متحد» در ماه سپتامبر سخنرانی کنند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ندرت در این نشست حضور پیدا می‌کند و همچنین نخستین حضور شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین در نشست مجمع عمومی خواهد بود.

«انتخاب» به  نقل از «آسوشیتدپرس» افزود: «سازمان ملل متحد روز دوشنبه نخستین پیش نویس فهرست سخنرانان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را منتشر کرد. قرار است پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نیز چند روز پیش از سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا، پوتین، شی جین‌پینگ و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند.»

 

تاجران امریکایی در جست و جوی شریک ایرانی

 شرکت‌های امریکایی اکنون بیش از همتایان اروپایی خود اشتیاق حضور در ایران را دارند. با اینکه توافق بین‌المللی صورت گرفته است؛ اما همچنان شرکت‌های امریکایی برای حضور در  بازار ایران تردید دارند که این امر به سبب مجازات‌های سنگینی است که دولت برای آنها در نظر گرفته است. به گزارش «ایلنا» به نقل از «واشنگتن پست»؛ ویلیام ماکلون وکیل حقوقی در امور تحریم‌ها در گفت‌و‌گو با این روزنامه از مراجعه زیاد صاحبان مشاغل به وی و همکارانش در خصوص چگونگی حضور در بازار ایران خبر داد. وی گفت: «سؤال رایج این شرکت‌ها معمولاً نحوه چگونگی شراکت و یا سرمایه گذاری مشترک با شرکت‌های ایرانی است».

 

دعوت ظریف به صحن شورای شهر تهران

 نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، گفت: «با توجه به اهمیت موضوع توافق هسته‌ای برای اعضای شورا، لازم است از وزیر خارجه دعوت به عمل آید تا در صحن شورا حضور یابند.»

به گزارش «مهر»، در جلسه شورا مرتضی طلایی که در غیاب مهدی چمران عهده‌دار ریاست جلسه شورا بود، گفت: «می بایست دعوتنامه وزیر امور خارجه برای حضور در صحن تنظیم شود.»

 

 «ویکی لیکس»: لینک سند ادعایی را نشان دهید

 سایت «ویکی لیکس» نسبت به ادعای انتشار سندی در این سایت افشاگر راجع به پرداخت پول توسط عربستان سعودی به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد ایران، واکنش نشان داد. «ویکی لیکس» در حساب «توئیتر» خود، از متهم کنندگان «احمد شهید» خواست لینک سند ادعایی خود در این سایت را نشان دهند.

 

سراج‌الدین میردامادی به مرخصی آمد

 سراج‌الدین میردامادی که به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به سه سال حبس محکوم شده بود، به  سه روز مرخصی آمد.

  گیتی پورفاضل وکیل‌مدافع سراج‌الدین میردامادی به «ایسنا»، گفت: «در حال حاضر بیش از یک سوم از مدت محکومیت سراج الدین میردامادی گذشته و با توجه به اینکه آقای میردامادی سابقه محکومیت نداشته است باید با درخواست آزادی مشروط او موافقت شود.»

******************************************************

روزنامه جام جم **

سایه بدبینی به آژانس، بر بررسی جمع‌بندی مذاکرات وین سنگینی می‌کند

چالش‌ «بازرسی‌ها» در اجرای برجام

 حتی پیش از رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به گام آخر در هتل کوبورگ وین، یکی از دغدغه‌های جدی تهران، موضوع بازرسی‌ از تاسیسات هسته‌ای کشورمان بوده است؛ دغدغه‌ای که پیشینه فعالیت آژانس در بازدید از مراکز هسته‌ای و درز اطلاعات به بیرون، آن را تشدید می‌کرد.

سرانجام پس از گفت‌وگوهای طولانی، ایران و کشورهای 1+5 در وین بر سر سازوکاری از نظارت‌های آژانس انرژی اتمی به توافق رسیدند. در بند 13 برجام در این باره تصریح شده است: ایران، منطبق با اختیارات مربوط‏ رئیس‌جمهور و مجلس (پارلمان)، وفق ماده ۱۷ (ب) پروتکل الحاقی به موافقت‌نامه جامع پادمان خود، این پروتکل را به صورت موقتی اجرا و اقدام به تصویب آن در چارچوب زمانی پیش‌بینی شده در پیوست ۵ کرده، و کد 3/1 اصلاحی ترتیبات فرعی بر موافقت‌نامه پادمان خود را به طور کامل اجرا خواهد کرد.

همچنین براساس بند 15 همین موافقت‌نامه، «ایران به آژانس اجازه خواهد داد که بر اجرای اقدامات داوطلبانه فوق‌الذکر برای دوره‌های زمانی مربوط و نیز اجرای تدابیر شفافیت‌ساز به شرح مندرج در این برجام و پیوست‌های آن نظارت کند. این اقدامات شامل حضور بلندمدت آژانس در ایران؛ نظارت آژانس بر کنسانتره سنگ معدن اورانیوم تولیدی توسط ایران در همه کارخانه‌های تغلیظ سنگ معدن اورانیوم به مدت ۲۵سال؛ نظارت و مراقبت در مورد روتورزها و بیلوزهای سانتریفیوژ به مدت ۲۰سال؛ استفاده از فناوری‌های مدرن تائیدشده و گواهی شده توسط آژانس از جمله دستگاه سنجش میزان غنی‏سازی به صورت مستقیم، و مهر و موم‌های الکترونیک؛ و یک سازوکار قابل اتکا برای اطمینان از رفع سریع نگرانی‌های آژانس در زمینه دسترسی به مدت ۱۵سال، به شرح مندرج در پیوست یک.

به این ترتیب ایران و 1+5 در برجام، داوری نسبت به اجرای تعهدات هسته‌ای کشورمان و نیز نظارت بر توسعه برنامه هسته‌ای ایران را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپردند و این نقش را قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز اینچنین تائید کرد: قویا از نقش اساسی و مستقل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستی آزمایی پیروی از توافقات پادمان‌ها از جمله عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده به سمت مقاصد اعلام نشده و نبود مواد هسته‌ای اعلام‌نشده و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده و در این چارچوب، در تضمین صرفا صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران از جمله از طریق اجرای چارچوب همکاری توافق شده میان ایران و آژانس در 11 نوامبر 2013 و نقشه راه شفاف‌سازی و روشن کردن مسائل گذشته و حال باقیمانده، حمایت می‌کند و نقش مهم آژانس را در حمایت از اجرای کامل طرح جامع مشترک اقدام به رسمیت می‌شناسد.

روایت‌ مذاکره‌کنندگان از بازرسی‌های هسته‌ای

آنچه در این خصوص دغدغه‌ای برای تهران به‌شمار می‌رود، سابقه آژانس در نظارت‌های هسته‌ای است. البته اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان برای رفع این نگرانی‌ها پاسخ‌هایی داده‌اند و به‌عنوان مثال علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یکشنبه‌شب در برنامه‌ای تلویزیونی درباره بازرسی از مراکز نظامی گفت: آنها به این راحتی نمی‌توانند از مراکز نظامی ما بازرسی کنند زیرا در پروتکل الحاقی این گونه نیست که آنها هر وقت اراده کردند، بتوانند از مراکز نظامی ما بازرسی کنند بلکه تقاضای بازرسی آنها باید مستند باشد و ما هم می‌توانیم این تقاضای آنها را رد کنیم. پیش از او، سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان هم بر حل‌شدن موضوع بازرسی از مراکز نظامی تاکید کرده و گفته بود: آنچه... مطرح است... دسترسی‌هایی است که در چارچوب پروتکل الحاقی داده می‌شود و چیزی فراتر از آنچه آژانس با بقیه کشورها اجرا می‌کند، مد نظر نبوده و نیست. عراقچی بعد از جمع‌بندی مذاکرات وین در تشریح برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کرد هیچ گونه دسترسی به مراکز نظامی در دستور کار نیست.

شفیعی: اسرار نظامی ایران دست‌نخورده باقی می‌ماند

با استناد به همین توضیحات است که نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با نگاهی مثبت به بازرسی‌های تصریح شده در متن برنامه اقدام مشترک (برجام) نگریسته و در این ارتباط به «جام‌جم» می‌گوید: «درباره بازرسی‌هایی که در برجام بر آن تاکید شده، اعضای تیم مذاکره‌کننده که در جلسات حضور داشته و صورتجلسات را می‌دانند، بهتر می‌توانند شرایط را تبیین کنند. بنابراین چنان‌که در متن برجام آمده و مقامات مذاکره‌کننده کشورمان نیز تشریح کرده‌اند، در این گفت‌وگوها مکانیسم‌هایی طراحی شده که انجام بازرسی‌ها را با شرایط خاصی مواجه می‌کند». وی در این ارتباط توضیح می‌دهد: «این به آن معناست که هرچند آژانس قادر خواهد بود بازرسی‌های خود را انجام دهد، ولی غیرممکن است که در جریان این بازرسی‌ها به هرجایی دسترسی داشته باشد.»

او با استناد به اظهارات سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای تاکید می‌کند: «چنان‌که گفته شده، مکانیسم‌های مربوط به بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات نظامی کشورمان مطرح شده و از این بابت جای نگرانی نیست و خیالمان راحت است که اسرار نظامی ایران دست‌نخورده باقی می‌ماند.» شفیعی البته تاکید می‌کند که هنوز در این رابطه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمع‌بندی خاصی نداشته و نمایندگان به بررسی جزئیات برجام ادامه می‌دهند.

با وجود این برخی منتقدان بر این باورند که ممکن است قرائت آمریکایی از پروتکل الحاقی، راه را برای امکان تسلط بازرسان بر مراکز نظامی کشورمان باز بگذارد. هر چند در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه کشورمان بلافاصله پس از صدور قطعنامه 2231 صادر کرد، آمده است: ... از آنجا که هرگز هیچ‌گونه فعالیت هسته‌ای در هیچ یک از تاسیسات نظامی وجود نداشته و نخواهد داشت، جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد چنین تاسیساتی موضوع درخواست بازرسی نخواهند بود... ولی عطش واشنگتن برای محدودسازی برنامه‌های دفاعی تهران چنان‌که از اظهارات مقامات این کشور پیداست، همچنان دغدغه‌هایی را در ارتباط با بازرسی‌های هسته‌ای موجب شده است.

نقوی حسینی: مانعی در برابر بازرسی از مراکز نظامی وجود ندارد

حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره این دغدغه‌ها به «جام‌جم» می‌گوید: اهمیت بازرسی‌های پیش‌بینی شده از برنامه هسته‌ای کشورمان در برجام و قطعنامه شورای امنیت، نه‌تنها به ماهیت بازرسی‌ها بازمی‌گردد، بلکه در این هم هست که در توافق هسته‌ای ایران و 1+5، لغو تحریم‌های ایران به راستی‌آزمایی آژانس از برنامه هسته‌ای کشورمان و این راستی‌آزمایی به بازرسی‌های آژانس منوط شده و بنابراین می‌توان گفت موضوع بازرسی‌ها، محور اصلی برجام است.

او با اشاره به دو جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در بررسی متن برجام و قطعنامه 2231، توضیح می‌دهد: به‌رغم توضیحات ارائه شده، از آنجا که در متن برجام به پذیرش پروتکل الحاقی اشاره شده و الزامات آن در قطعنامه شورای امنیت هم مورد توجه قرار گرفته و با توجه به این‌که به‌نظر می‌رسد این پروتکل اجازه بازرسی‌های گسترده را می‌دهد، این نگرانی برای ما وجود دارد که مانعی در برابر بازرسی از مراکز نظامی کشورمان وجود ندارد و این درحالی است که تاکنون بارها تاکید شده است اجازه بازرسی از مراکز هسته‌ای کشورمان را نخواهیم داد. وی در کنار چالشی که احتمالا پیش‌روی بازرسی‌ها قرار خواهد گرفت، به دغدغه لغو نشدن تحریم‌ها به‌دلیل مباحث راستی‌آزمایی نیز اشاره کرده و توضیح می‌دهد:‌ در دو بند از قطعنامه شورای امنیت آمده است که لغو تحریم باید پس از راستی‌آزمایی آژانس و گزارش آن به شورای حکام و شورای امنیت صورت گیرد. در این قطعنامه آمده است که آژانس باید به نتیجه‌گیری‌های گسترده‌تر برسد. سوال این است که فرآیند راستی‌آزمایی چگونه است و آژانس چطور می‌خواهد نتیجه‌گیری گسترده‌تر کند؟ تیم مذاکره‌کننده توضیح می‌دهد که بازرسی‌ها برای حصول راستی‌آزمایی از جنبه کمی اجرای تعهدات بوده و حضور بازرسان در مراکز مورد ادعا، با درنظر گرفتن تدابیری است که نگرانی ایجاد نمی‌کند. با این حال ما سابقه آژانس را داریم. نگاه آژانس به برنامه هسته‌ای ایران مثبت نیست. شما ببینید، پس از 12سال همکاری صادقانه ایران با آژانس، این نهاد بین‌المللی حتی یک گزارش که تائیدکننده کامل صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران باشد، ندارد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با این حال اضافه می‌کند: واقعیت برجام را باید پذیرفت زیرا به‌عنوان یک سند مهم ارائه شده و نه مجلس، نه شورای عالی امنیت ملی کشورمان و نه کنگره آمریکا هیچ‌یک نمی‌توانند جزئیات آن را تغییر دهند و فقط باید نسبت به رد یا تائید کلیت آن اقدام کنند که این هم فقط در اختیار یک نهاد نبوده و باید مصالح نظام را در نظر گرفت.

************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات