صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۲۳۶۶۷

گزارش روز/ تیر خلاص

گزاره خبری: مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در صدر هیئت عالی‌رتبه سیاسی- اقتصادی وارد تهران شد. این سفر را می‌توان یکی از مهم‌ترین سفرهای دیپلماتیک طی ماه‌های اخیر در منطقه دانست[...]

یادداشت: گزاره خبری: مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در صدر هیئت عالی‌رتبه سیاسی- اقتصادی وارد تهران شد. این سفر را می‌توان یکی از مهم‌ترین سفرهای دیپلماتیک طی ماه‌های اخیر در منطقه دانست؛ اما چه عواملی این سفر را به یکی از مهم‌ترین آمدوشدهای سیاسی تبدیل کرده است؟

گزاره‌های تحلیلی:

جریان‌های رسانه‌ای ضدایرانی، از ضدانقلاب گرفته تا رسانه‌های غربی و سعودی، در ماه‌های اخیر و پس از تشکیل دولت الکاظمی، با بمباران خبری و رسانه‌ای، تفسیرهای وارونه از اتفاقات عراق را به نمایش گذاشتند تا این‌گونه القا کنند که میان تهران و بغداد در تشکیل دولت جدید اختلاف به وجود آمده و دو کشور در حال دور شدن از هم هستند! در این شرایط سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در بالاترین سطح و دیدار با مسئولان و مقامات کشورمان تأثیر ویژه‌ای در خنثی‌سازی این عملیات روانی و نزدیکی راهبردی روابط میان دو کشور دارد. پیام راهبردی دیگر سفر الکاظمی به تهران، تیم همراه نخست‌وزیر است! حضور هیئت عالی‌رتبه اقتصادی در بالاترین سطوح در تهران به این معناست که باوجود همه کارشکنی‌ها و تهدیدات ایالات‌متحده پیرامون همکاری اقتصادی بغداد و تهران، دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و پولی مصمم به گسترش سطح روابط هستند! همچنانی که در دو هفته اخیر رسانه‌ای شده است؛ ایران به دنبال بهره‌برداری بلندمدت از ظرفیت‌های موجود در شرق و بخصوص چین است، اما در کنار این از ظرفیت‌های منطقه‌ای خویش و بخصوص کشورهای همسایه نیز غافل نبوده است.

در کنار افزایش سطح روابط اقتصادی با عراق تا 20 میلیارد دلار در سال، عراقچی، معاون وزیر امور خارجه به کابل سفر کرده است تا درباره تنظیم سند روابط راهبردی و بلندمدت با افغانستان گفتگو کند و محمدجواد ظریف راهی مسکو شده است تا گسترش روابط ایران و روسیه را بررسی کند، رویکردی که در صورت تداوم، تیر خلاص را بر تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان خواهد زد. پیام دیگر سفر الکاظمی به تهران را می‌توان ادامه همکاری و همراهی تهران و بغداد برای تغییر معادلات منطقه و اخراج آمریکایی‌ها از منطقه دانست، همکاری‌ای که با اقدام تروریستی فرودگاه بغداد و شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس تبدیل به مسیر بی‌بازگشت شده است. (نویسنده: سید فخرالدین موسوی)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات