صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۸۸۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۸ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نظام جمهوری اسلامی حق ندارد وضع دفاعی کشور را جوری قرار بدهد که یک آدم بی‌عرضه‌ای مثل صدام‌حسین بتواند بیاید شهر تهران را بمباران کند، موشک بزند و هواپیمای میگ ۲۵ او بیاید روی آسمان تهران حرکت کند و کاری از دست نظام برنیاید. این اتّفاق افتاد. نظام اسلامی حق ندارد کشور را به این شکل نگه دارد و ما به توفیق الهی [این‌جوری]نگه نداشته‌ایم. (۱۹/۱۰/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز            

گام‌به‌گام در بی‌راهه!

برخی بر این تصورند که ‌آقای احمدی‌نژاد همچنان یک نیروی انقلابی و پیرو خط امام و رهبری است و صادقانه می‌خواهد به اسلام، ‌انقلاب و مردم خدمت کند. این گروه فکر می‌کنند تنها کسی که می‌تواند به رهبری عزیزمان برای حل مشکلات کشور کمک کرده، امور را اصلاح کند،‌ احمدی‌نژاد است. در نقد ادعای فوق به سه نکته اشاره می‌شود:

نکات تحلیلی: 1- رهبر معظم انقلاب طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور سابق، ‌از ایشان خواستند معاون اولی اسفندیار رحیم مشایی را منتفی کند. ایشان با اکراه این کار را کرد، ‌اما از همان زمآن‌هم با کنایه‌ها به مخالفان مشایی، ازجمله رهبری نقد داشت‌ و عملاً در هیئت دولت هم اختیاراتی فراتر از معاون اولی به این یار غار خود داد. 2- در سال 1395 رهبر معظم انقلاب در یک دیدار خصوصی از ایشان خواستند از ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1396 صرف‌نظر کرده و این انصراف را اعلام کند. وقتی احمدی‌نژاد به سفرهای انتخاباتی خود به استان‌ها ادامه داد، معظم‌له در ابتدای درس خارج خود در همان سال، با توجه به اینکه اخباری از آن جلسه انتشار یافته بود، آشکارا بیان فرمودند که به ایشان گفته شد آمدن شما برای انتخابات به مصلحت نیست؛ اما احمدی‌نژاد با نام‌نویسی برای انتخابات، عیار ولایتمداری خود را نشان داد! 3- احمدی‌نژاد در مصاحبه‌های با شبکه‌ «الجدید لبنان» که ضد«مقاومت» و به‌ویژه «حزب‌الله لبنان» است، مصاحبه‌ای کرد و در این مصاحبه تلاش می‌کند مردم سوریه را‌ همان کسانی معرفی کند که در این سال‌ها با دولت سوریه جنگیده‌اند؛ درحالی‌که حضور نیروهای ایرانی و حزب‌الله در سوریه به دعوت دولت قانونی سوریه،‌ آن‌هم برای خنثی‌سازی و شکست بزرگ‌ترین توطئه علیه جهان اسلام انجام شد؛ ولی احمدی‌نژاد در این مصاحبه از این حضور با عنوان «دخالت» یاد می‌کند!

نکته راهبردی: بدون تردید یکی از دلایل حرکت احمدی‌نژاد در مسیر نادرست،‌ جریان پیچیده نفوذ است. مصداق این موضوع را با توشه‌ای از سردار دل‌ها به پایان می‌برم. در جلسه‌ای کنار سردار سلیمانی نشستم، ایشان از دغدغه‌هایش نسبت به مسائل داخلی کشور و ازجمله جریان نفوذ گفت... به‌اختصار و اشاره بگویم که جمله‌ای قریب به این مضمون گفت: «باید به جد نگران باشیم، وقتی‌که می‌بینیم یک پیرزن (همسر دکتر فاطمی) که خود و فرزندانش وصل به سرویس جاسوسی انگلیس هستند، ‌حالا تا اندرونی نهاد ریاست جمهوری کشورمان نفوذ کرده و به اسناد و مدارک دسترسی پیدا می‌کنند!». (نویسنده: یدالله جوانی)

▼گزارش روز                         

خواب جدید آمریکا برای افغانستان

طرح مذاکرات صلحی که ترامپ برای افغانستان چیده بود، اکنون توسط دولت بایدن با چالش‌های جدیدی مواجه شده است و دولت آمریکا اعلام کرده که به‌هیچ‌وجه به مذاکرات و توافقات قبلی دولت آمریکا پایبند نخواهد بود.

گزاره‌های خبری: 1- طبق مذاکراتی که دولت قبلی آمریکا با طالبان صورت داده بود، نیروهای آمریکایی باید تا ۱۱ اردیبهشت به‌مرور از افغانستان خارج شوند. اکنون دولت آمریکا اعلام کرده که به این توافق پایبند نیست و قصد ندارد نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج کند. در مقابل طالبان نیز اعلام کرده چنانچه دولت آمریکا به تعهدات خود پایبند نباشد، به توافق پایبند نخواهد بود. 2- با توجه به این فعل‌وانفعالات اکنون دولت آمریکا مترصد تغییر رویه توافق صورت گرفته از خروج نیروهای آمریکایی به تشکیل یک دولت فراگیر است. بر همین مبنا آمریکایی‌ها اخیراً طرح تشکیل دولت مشارکتی را مطرح کرده‌اند؛ دولتی که در صورت تشکیل با چالش‌های مختلفی مواجه خواهد بود. همچنین بر اساس پیشنهادهای ارائه‌شده، طالبان به‌هیچ‌وجه چنین دولتی را به رسمیت نخواهد شناخت و خواستار امارت اسلامی است. در مقابل دولت افغانستان نیز طرح طالبان برای تشکیل امارت اسلامی را نخواهد پذیرفت.

گزاره راهبردی: آمریکایی‌ها برای فرار از توافق صورت داده با طالبان و برای باقی ماندن در افغانستان طرح تشکیل دولت مشارکتی را ارائه نموده‌اند که دو هدف از این پیشنهاد دنبال می‌شود: الف) تنش و نوک پیکان حمله طالبان را به سمت دولت افغانستان نشانه رود؛ ب) از تنش به وجود آمده در جهت منافع خود استفاده کند. سناریو بدین گونه خواهد بود که آمریکا با طرح تشکیل دولت مشارکتی جنگ بینابینی خود با طالبان را به جنگ درونی طالبان با دولت داخلی تبدیل خواهد کرد و از سوی دیگر برای جلوگیری از خروج طالبان از توافق‌نامه صلح و در امان ‌ماندن از اقدامات عملیاتی این گروه، تنها راه باقی‌مانده را ایجاد یک دولت مشارکتی ناهمگن مطرح می‌کند؛ دولتی که درنهایت از یک‌سو با چالشی همچون عدم تجانس روبرو است و از سوی دیگر با چالش‌های داخلی متعدد دست‌وپنجه نرم خواهد کرد. بر همین مبنا این امر منجر به وقوع موارد امنیتی در داخل افغانستان خواهد شد و همین خلأ امنیتی، توجیهات حضور آمریکا را فراهم خواهد کرد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

خبر ویژه               

گوشه‌ای از جنایت‌های وحشیانه منافقین

جلسه اول دادگاه رسیدگی به شکایت ۴۲ نفر از اعضای سابق گروهک تروریستی منافقین علیه مریم و مسعود رجوی برگزار شد. چند نفر از این افراد در دادگاه، شکنجه‌های منافقین را روایت کردند. اردشیر درویشی، یکی از جداشدگان از منافقین گفت: «حدود 1.5 سال بعد از پیوستن به منافقین تازه متوجه شوم که اشتباه کرده‌ام. در سال ۷۳ چون دیگر نمی‎خواستم با آن‎ها باشم به مدت ۴ ماه در یک سلول یک‌ونیم متری زندانی بودم. آنجا با انبردست و کابل شکنجه شدم و من را از پا آویزان می‌کردند. در آن مدت انگار در غار زندگی می‌کردم». علی مرادی، جدا شده دیگر از این گروهک گفت: «زمانی که در کمپ اشرف بودیم، سازمان نامه خانواده‌های ما را دست‌کاری می‌کرد و در نمونه‌ای از آن‌که به دست من رسیده بود، گفتند که همسر من را گرفتند و اعدام کردند. سران فرقه به دنبال متلاشی کردن خانواده بودند تا جایی که شخص سرکرده فرقه در تابلویی نوشته بود خانواده مساوی فساد است. مریم رجوی می‎گفت زنان شما بر شما حرام و به مسعود رجوی حلال است. بزرگ‌ترین آرزوی ما استفاده از سرویس بهداشتی، غذای خوب و استحمام بود». صمد اسکندری، یکی دیگر از توابین افزود: «یک روز خواب مادرم را دیدم. وقتی اعضای فرقه متوجه شدند، جلسه بزرگی را تشکیل دادند و از من خواستند که در آن جلسه اقرار کنم که چرا خواب مادرم را دیده‌ام!».

▼ اخبار

عزم ایران برای عضویت دائمی در اوراسیا

وزیر نیروی کشورمان گفت: «اتحادیه اقتصادی اوراسیا هر سال یک رویداد بزرگ تجاری برگزار می‌کند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده نخستین نمایشگاه اوراسیا در تاریخ ۲۸ الی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در تهران برگزار می‌شود». رضا اردکانیان با اعلام این خبر، افزود: «برگزاری این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی را برای تجار و تولیدکنندگان ایرانی و کشورهای همسایه و به‌ویژه اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم می‌کند. وی تصریح کرد: «ما درصدد هستیم که ارتباط اتاق‌های بازرگانی در استان‌های مختلف ایران را با شرکای خود در کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم کرده و توسعه دهیم». وی افزود: «قطعاً برگزاری این رویدادها عزم ایران برای استفاده از توافقنامه تجاری ترجیحی ایران با اوراسیا را جزم می‌کند. دولت مصمم است که این عضویت را به شکل دائمی درآورد و بتوانیم در یک ارتباط پردامنه اقتصادی با کشورهای عضو اوراسیا قرار بگیریم». اردکانیان بیان کرد: «پس از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تماس‌های منظمی بین بانک‌های مرکزی دو کشور برای استفاده از سایر ارزها به‌غیراز دلار برقرار شده و این تحول به معنای کاهش وابستگی دلار در تجارت بین دو کشور است».

گزینه نظامی برای انتخابات 1400

«محمدرضا باهنر» فعال سیاسی اصولگرا درباره طرح گزینه نظامی برای ریاست جمهوری 1400 از سوی برخی رسانه‌ها، گفت: «از نظر قانون، نظامی می‌تواند کاندیدا شود، از نظر فضا من خودم شخصاً معتقدم ما انتخابات ریاست جمهوری را صنفی نکنیم، چه مثبت و چه منفی؛ یعنی اینکه می‌گوییم رئیس‌جمهوری ما نباید نظامی باشد. نه، من اصلاً اعتقادی ندارم. از آن طرف می‌گوییم باید نظامی باشد، اصلاً اعتقادی ندارم. رئیس‌جمهوری ما نباید سمنانی باشد، چون ما دو تا رئیس‌جمهوری سمنانی داشتیم، سومی هم سمنانی باشد، خب باشد. حتی این سؤال هم بعضی‌ها می‌پرسند که رئیس‌جمهور ما آخوند باشد یا نباشد؟ من می‌خواهم بگویم ما اصلاً نباید صنفی‌اش کنیم. یک نظامی ممکن باشد، همین الآن هم ممکن است یک نفر  نظامی باشد و مملکت را هم خوب بتواند ببرد جلو. یک موقعی هم یک نظامی باشد بی‌عُرضه باشد و دوباره اوضاع را خراب‌تر کند».

اولیانوف: راستی‌آزمایی در تهران ابزار چانه‌زنی نیست

نماینده روسیه در وین، دیروز یکشنبه در پیامی از لزوم برداشته شدن تحریم‌های ضدایرانی سخن گفت. وی دراین‌باره نوشت: «راستی آزمایی قابل‌اعتماد در ایران ابزار چانه‌زنی نخواهد بود. این موضوع بخشی از بازیابی اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف‌ها بوده که باید شامل برداشته شدن تحریم‌ها نیز باشد». «میخائیل اولیانوف» در توییت دیگری اضافه کرد: «روسیه آماده تعامل با شما (آمریکا) و دیگر شرکای برجام در راستای بازیابی کامل تعهدات در توافق هسته‌ای در اسرع زمان ممکن است». موضع‌گیری صریح اولیانوف در پاسخ به توییت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در وین پیرامون راستی آزمایی در برنامه هسته‌ای ایران روی داده است. نمایندگی آمریکا دراین‌باره ادعا کرده بود: «آمریکا با راستی آزمایی قابل‌اعتماد در ایران به‌عنوان ابزاری برای چانه‌زنی برخورد نخواهد کرد؛ در عوض، چنین راستی آزمایی ادامه‌دهنده امکان دستیابی به نتیجه‌ای است که اکنون بسیاری از ما به دنبال آن با ایران هستیم!».

دوباره اشک پیاز در آمد!

سال گذشته همین ایام هر کیلو پیاز بالای 15 هزار تومان بود. امسال افت شدید قیمت پیاز به جایی رسیده که کشاورزان پیازکار در هشتبندی هرمزگان در خطر از دست دادن سرمایه و دسترنجشان هستند. هزاران تن پیاز در حال از بین رفتن است و دلالان محصول این کشاورزان را 600 تومان می‌خرند! علت این نوع نوسانات که هرساله در محصولات مشابهی مثل سیب‌زمینی و گوجه نیز مشاهده می‌شود، از یک‌سو نبود سیستم یکپارچه مدیریت اراضی کشاورزی بر اساس مصرف داخلی و میزان صادرات و همچنین نبود سیاست‌های مستمر و ثابت در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و باغی است که موجب می‌شود یک سال محصول تولیدکننده دستش بماند و فاسد شود و سالی دیگر همان محصول به‌اندازه‌ای کمیاب شود که حکم طلا را پیدا کند.

اخبار کوتاه

پهپادهای دروغ‌سنج ایرانی!/ شبکه المیادین تصاویری از کشتی باری رژیم صهیونیستی در خلیج‌فارس منتشر کرد که هشتم آبان پیش دچار سانحه شد و آتش گرفت. این تصاویر توسط پهپادهای ایرانی ثبت شده و نشان می‌دهد کشتی از درون منفجر شده و چیزی از خارج به آن اصابت نکرده  است. درحالی‌که ایران قویاً هرگونه دست داشتن در انفجار این کشتی را رد کرده است، اما نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده است که تهران در پشت این ماجرا قرار دارد!

مبارزه مشترک چین و روسیه با «ویروس سیاسی»!؟/ به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، وزیر خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود گفت: «روسیه و چین در شرایط مقابله با اپیدمی قرن در کنار هم می‌ایستند و همکاری می‌کنند. ما به‌صورت مشترک با کرونا مبارزه می‌کنیم و با «ویروس سیاسی» نیز مقابله می‌کنیم». وی افزود: «روسیه و چین همچنان پشتیبان ثابت صلح و ثبات در تمام جهان هستند».

با یک اشاره فرمانده، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان می‌شود/ رهبر انقلاب سال‌ها پیش به‌خوبی پاسخ به صهیونیست‌ها دادند و فرمودند رژیم صهیونیستی در حدی نیست که با جمهوری اسلامی دشمنی کند. آن‌ها بدانند اگر غلطی از آن‌ها سر بزند، جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کند. این امر فرماندهی معظم کل قوا به‌دقت اجرا شده است و این امر تبدیل به طرح شده و با یک اشاره فرماندهی اجرا می‌شود.

زاکانی: FATF آسیب‌پذیرمان می‌کند/ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است: «FATF کمکی به رفع تحریم‌ها و انتقال پول به کشور نمی‌کند، بلکه بندی به پای اقتصاد کشور است و آسیب‌پذیری ما را چند برابر می‌کند. درواقع با پذیرش آن و به‌اصطلاح شفاف‌سازی، دست‌های خود را در اقتصاد و دور زدن تحریم‌ها برای دشمن رو می‌کنیم و هیچ عقل سلیمی این را نمی‌پذیرد».

انهدام باند قاچاق انسان در سیستان و بلوچستان/ دادستان عمومی و انقلاب ایرانشهر اعلام کرد: «این شبکه به‌صورت سازمان‌یافته به قاچاق انسان از مبادی ورودی به داخل کشور و بعضاً به سایر کشورهای همسایه اقدام داشته است. حجم ورودی اتباع توسط این باند در شبانه‌روز تا یک هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسید و این باند با رصد اداره اطلاعات ایرانشهر در روستای «تمپ ریگان» شناسایی و منهدم شده است».

سود وام مسکن کاهش یافت/ مدیرعامل بانک مسکن خبر داد: «بر اساس مصوبه جدید هیئت‌مدیره بانک، نرخ سود تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای دوره بازپرداخت حداکثر ۵ ساله، از ۹ درصد به ۶ درصد کاهش پیدا کرد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات