صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۳۲۶۵۹

اخبار ویژه ۱۶ مرداد

روزنامه کیهان **

حمله به نفتکش مرسر استریت نتیجه منطقی رفتار اسرائیل بود

یک روزنامه چاپ روسیه معتقد است حمله به نفتکش اسرائیل در دریای عمان، نتیجه منطقی رفتار اسرائیل است.
نزاویسمایا گازتا در یادداشتی نوشت: حمله به نفتکش مرسر استریت اسرائیل در سواحل دریای عمان، موضوع اصلی در گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایالات متحده آمریکا و اسرائیل بود. اسرائیل نیرو‌های ایرانی را مسئول وقوع این رویداد می‌داند که طی آن، دو نفر از خدمه این کشتی کشته شدند.
به گزارش برخی منابع، در جریان این حمله، از پهپاد‌های ایرانی استفاده شده است. محل وقوع این رویداد باعث شد تا سخنانی در خصوص دست داشتن نیرو‌های ایرانی در این حمله ایراد شد: کشتی مرسر استریت در دریای عرب و در ۲۸۰ کیلومتری از سواحل دریای عمان مورد حمله قرار گرفته است.
این ماجرا باعث شد تا بنی گانتز و آویو کوهاوی در خصوص این موضوع گفتگو کنند. مقامات رسمی اسرائیل می‌گویند رویداد دریای عرب تلاش ایران، آزمایش قدرت کابینه جدید در اسرائیل بوده است.
در ماه مارس نشریه «وال استریت ژورنال» خبر داد که دو سال است، سرویس اطلاعاتی اسرائیل دست به حملات خرابکارانه علیه نفتکش‌های ایرانی می‌زند تا تهران را از امکان صادرات نفت به متحدانش محروم کند. طی این مدت، چند نفتکش ایرانی مورد حمله قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی، حمله کشتی مرسر استریت، نتیجه منطقی این رفتار اسرائیل بوده است.
افزون بر آن، برخی رسانه‌ها خاطرنشان می‌کنند که حمله در دریای عرب، پاسخ به حمله هوایی اخیر اسرائیل به سوریه بوده که طی آن، یکی از فرماندهان حزب‌الله کشته شده است.

با ساخت یک میلیون خانه در سال ۱۰۰ شغل رونق می‌گیرد

در حالی که دولت روحانی بدترین کارنامه را در زمینه تولید مسکن بر جای گذاشت و تورم ۷۰۰ درصدی را موجب شد، روزنامه ایران می‌گوید ظرفیت‌های ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال وجود دارد.
این روزنامه دولتی، از قول پارسا گوهری «رئیس کمیسیون مسکن و خدمات مهندسی اتاق ایران» نوشت: مهم‌ترین مشکل بازار مسکن در حال حاضر انباشت تقاضا است. حداقل ۵ میلیون نفر متقاضی مسکن داریم که دولت باید ساخت این تعداد مسکن را با اقدامات حمایتی انجام دهد. بخش زیادی از هزینه خانوار صرف خرید یا اجاره بهای مسکن می‌شود. میان درآمد خانوار و هزینه مسکن تعادل برقرار نیست. یکی از متغیر‌های مهم در بازار مسکن برقرار کردن تعادل میان درآمد و هزینه خانوار برای تأمین مسکن است.
ساخت مسکن باید به عنوان صنعتی اشتغالزا در نظر گرفته شود. با توجه به شعار اشتغالزایی دولت جدید، اگر صنعت ساخت و ساز رونق بگیرد، بیش از ۱۰۰ حرفه به صورت مستقیم و بسیاری مشاغل به صورت غیرمستقیم رونق خواهد گرفت.
ظرفیت ساخت تا یک میلیون مسکن چه در حوزه مهندسی و چه در بخش تولید و تأمین مصالح ساختمانی در کشور وجود دارد. ما در حال حاضر با وجود تحریم، صادرکننده سیمان و میلگرد هستیم. یعنی ظرفیت بالایی در تأمین و تولید مواد اولیه ساخت مسکن داریم. شاخص‌ها نشان می‌دهد در دولت آینده می‌توانیم در ساخت مسکن جهش ایجاد کنیم. البته جهش در تولید مسکن الزاماتی دارد که این الزامات تولید مسکن در دولت کنونی را هم با مشکل مواجه کرد. مهم‌ترین الزام تولید مسکن، تأمین زمین رایگان یا ارزان است. در قانون پیش‌بینی شده بود دستگاه‌های دولتی زمین مازاد در اختیار را برای ساخت مسکن به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنند، اما همکاری دستگاه‌ها با وزارت راه و شهرسازی در این خصوص تقریباً صفر بود.
الزام دیگر برای تولید مسکن تأمین منابع مالی ساخت مسکن است. کمبود منابع از مهم‌ترین موانع ساخت و تولید مسکن در دولت کنونی بود و دولت آینده هم با این معضل مواجه است. مثلاً برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد در طرح مسکن ملی نهاد‌های پژوهشی آن را تورم‌زا دانستند و شورای نگهبان هم نسبت به مشخص نبودن سرفصل تأمین منابع، به طرح ایراد گرفت.
برای تأمین منابع، بانک‌ها باید همکاری کنند. بانک‌ها باید بخشی از منابع خود را برای ساخت مسکن تخصیص دهند. بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی حوزه مسکن فقط ۲۰ درصد تسهیلات این بانک را برای ساخت مسکن پرداخت کرده است و بانک‌های دیگر هم حدود ۳ تا ۴ درصد منابع را به بخش مسکن داده‌اند.
برای ساخت مسکن این دو شرط را نیاز داریم. آورده متقاضی در ساخت مسکن ۲۰ تا ۳۰ درصد است بقیه آورده باید از دستگاه‌های دیگر تأمین شود. به عنوان مثال، اتاق تعاون تعهد ساخت ۲۰۰ هزار مسکن برای کارگران را دارد و ۸۲ هزار کارگر تاکنون آورده خود را آماده کرده‌اند، اما تأمین زمین و تسهیلات بانکی آماده نیست. ساماندهی متقاضیان و دریافت آورده آنان در زمان کمی انجام می‌شود، اما به خاطر فراهم نشدن زمین و تسهیلات، ساخت مسکن برای گروه‌های هدف انجام نمی‌شود.
راهکاری که می‌تواند تا حدودی مشکلات ساخت و عرضه مسکن را کم کند، ساخت و ساز براساس مدل‌های مشارکتی است. اگر سیاست ساخت مسکن را به دولت گره بزنیم، موفق نخواهیم بود. سیاست‌ها در ساخت و ساز باید به مردم، تعاونی‌ها و بخش خصوصی گره زده شود. باید پول‌های سرگردان برای سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت مسکن جذب شود، اما متأسفانه چارچوب آن مشخص نیست.
زمین باید در پروژه‌های ملی تأمین شود. دولت آینده حداقل در سال اول این مشکلات را در حوزه مسکن دارد. مگر اینکه تمام ذینفعان برای مشارکت در ساخت مسکن دعوت شوند.

هزینه خانوار‌ها در دولت روحانی چند درصد افزایش یافت؟

هزینه خانوار‌ها در دولت دوم روحانی، ۸۷ درصد و هزینه مسکن خانوار‌ها در دوره روحانی ۲۴۰ درصد افزایش داشته است.
این خبر را روزنامه وطن امروز به نقل از گزارش مرکز آمار منتشر کرده و افزود: متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری در سال گذشته، ۶۲۱/۳۹۲ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه سال قبل ۳۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.
از هزینه کل سالانه خانوار شهری ۱۶۱/۰۹۴ هزار ریال با سهم ۲۶ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۴۶۰/۲۹۸ هزار ریال با سهم ۷۴ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی بیشترین سهم مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن و گوشت هر کدام با سهم ۲۱ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۵۰ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.
همچنین متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار روستایی ۳۴۰/۶۷۹ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ۳۰/۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه کل سالانه خانوار روستایی ۱۳۶/۴۴۲ هزار ریال با سهم ۴۰ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و ۲۰۴/۲۳۷ هزار ریال با سهم ۶۰ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن با ۲۵ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ۳۲ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.
وطن امروز با بیان این که هزینه خانوار شهری در ۴ سال گذشته ۸۷ درصد زیاد شد، می‌نویسد: اقلام مختلفی همچون مسکن، بهداشت، حمل و نقل، خوراکی، پوشاک و تفریحات در سبد هزینه خانوار وجود دارد. خانوار‌های کشور سال گذشته بیشترین هزینه را در بخش مسکن، سوخت و روشنایی داشته‌اند به این صورت که ۳۷ درصد هزینه مربوط به این بخش است. سال ۹۲ سهم مسکن در هزینه خانوار‌های شهری نزدیک به ۴۵ درصد هزینه‌های غیرخوراکی را به خود اختصاص داد که عددی بالغ بر ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بود، در حالی که این سهم در سال ۹۹ به ۵۰ درصد و مبلغ ۲۳ میلیون تومان رسیده است.

دولتِ خزانه خالی و کسری بودجه چگونه دست و دل باز شد؟!

یک روزنامه اقتصادی حامی اصلاح‌طلب تصریح کرد: نتیجه رفتار‌های رنگ و لعاب‌دار دولت روحانی در هفته‌های آخر و در زمینه افزایش حقوق ها، تورم در ماه‌های آینده است و دولت روحانی در حالی این افزایش‌ها را تعبیه کرده که خود اذعان داشته خزانه خالی است بلکه با کسری بودجه مواجه است!
دنیای اقتصاد نوشت: درباره مسئله افزایش حقوق‌ها، ادله بسیاری وجود دارد که انجام این سیاست‌ها به این شکل و در این شرایط به صلاح ملک و مملکت نیست و لازم است هر چه سریع‌تر تصمیم‌گیران و دلسوزان واقعی این سونامی را متوقف کنند. دلیل اول و کافی برای هر فرد دلسوز، عاقل و صاحب خرد این است که خزانه خالی است! حتی بدتر، خزانه خالی کلی بدهی هم دارد که ظرف چند ماه دیگر باید بازپرداخت کند، لذا تا همین جای متن کافی است!
متاسفانه نظام دولتی سال‌ها به غلط حقوق کارمندان متعدد و متنوع خود را کنترل می‌کرده و این روز‌ها تلاش در همسان‌سازی دارد.
دولت به واسطه دسترسی به منابع به ظاهر بی‌حدوحصر بانک مرکزی، می‌تواند هرقدر که بخواهد حقوق کارمندان خودش را افزایش دهد، ولی بخش خصوصی چطور؟ مجلس و دولت محترم آیا به این فکر کرده‌اند که وقتی حقوق کارمندان دولت را افزایش دهند، بخش خصوصی چطور می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد؟ شنیده‌ها حاکی از آن است که در فصل بهار، دولت مستقر ۵۳ هزار میلیارد تومان از صندوق تنخواه بانک مرکزی استفاده کرده است. سالی که نکوست از بهارش پیداست!
پس معلوم است که تصمیم بر این است که هزینه‌های این قبیل طرح‌ها از جیب همه مردم و با رنگ و لعاب تورم تامین شود. نتیجه این سیاست‌ها تورم‌هایی است که در چندماه آینده شاهدش خواهیم بود.
سیاست‌های همسان‌سازی و افزایش حقوق باعث انتفاع تنها بخشی از مردم، که عموماً زندگی متوسط به بالایی دارند، می‌شوند. ولی از تورم همه جامعه متضرر می‌شود و بار‌ها نشان داده شده که قشر مستضعف، بیشترین ضرر را از این پدیده شوم می‌بینند.

سازندگی: تورم سنگین میراث بی‌انضباطی مالی دولت است

ارگان رسمی حزب کارگزاران، «تورم سنگین» را از میراث‌های دولت روحانی توصیف کرد.
روزنامه سازندگی در گزارشی نوشت: اغلب کارشناسان و اقتصاددانان افزایش حجم نقدینگی را دلیل تورم می‌دانند و در شرایط کنترل تورم باز هم از قفل شدن نقدینگی صحبت می‌کنند. بررسی آمار بانک مرکزی از میزان رشد نقدینگی حاکی از آن است که بیشترین رشد نقدینگی در سال ۹۹ به ثبت رسید.
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن ارائه مستنداتی از بانک مرکزی مبنی بر دو برابر شدن میزان نقدینگی نسبت به دو سال پیش، هشدار جدی نسبت به آینده اقتصاد و معیشت مردم داد.
به گفته وی میزان نقدینگی از ۳۷۰۰ هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش ۲ برابر شده است. اگرچه طی ماه‌های گذشته نسبت به عواقب افزایش نقدینگی بر اقتصاد و تورم هشدار داده شده است. با این روند در ماه‌های آینده دولت با تورمی روبه‌رو خواهد شد که هیچ‌گاه در کشور تجربه نشده است.
از جمله دلایل این افزایش‌های بی‌حد و حصر نقدینگی می‌توان به بالا رفتن توان خلق نقدینگی توسط بانک‌ها، افزایش بدهی‌های بانک‌های دولتی و بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی و افزایش بدهی دولت به سیستم بانکی اشاره کرد.
برای پی بردن به دلایل افزایش نقدینگی و راهکار‌های حل آن نباید جای دوری برویم. پیشنهاد‌های بانک جهانی برای کنترل نقدینگی، استقلال بانک مرکزی و خروج آن از سایه دولت و اصلاح نهاد و شیوه بودجه‌ریزی است که سال‌هاست مورد توجه کارشناسان قرار دارد. عدم اجرای این‌گونه سیاست‌های انضباطی باعث شد نظاره‌گر افزایش تورم باشیم.

روند کاهش سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در دولت روحانی

گزارش‌های رسمی مراکز دولتی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در دولت روحانی ۲۱ درصد کمتر از دولت قبل از خود و خالص اشتغال ایجاد شده نیز در دولت روحانی به نسبت قبل از آن کاهش یافته است.
بر اساس آمار بانک مرکزی، مجموع تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دوره دولت‌های نهم و دهم در کشور به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ حدود ۱۱۷۳ هزار میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که در هشت سال دولت روحانی مجموع تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در کشور به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ حدود ۹۲۳ هزار میلیارد تومان بوده که ۲۱ درصد کمتر از عملکرد دولت احمدی‌نژاد است؛ به عبارت دیگر دولت روحانی مجموعاً ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کمتر از دولت احمدی‌نژاد، در اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری کرده است.
بر اساس آمار بانک مرکزی، میزان تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال پایانی دولت احمدی‌نژاد نسبت به سال پایانی دولت خاتمی ۱۶/۴ درصد بیشتر بوده است.
این در حالی است که در دولت روحانی شاهد افول این شاخص بودیم به طوری که در سال پایانی دولت روحانی نسبت به سال پایانی دولت دهم، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص با رشد منفی ۲۸ درصد مواجه شد.
به گزارش مشرق، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص یک مفهوم اقتصاد کلان است. از نظر آماری این متغیر به سنجش کسب دارایی‌های جدید یا بهبود دارایی‌های موجود توسط کسب‌وکارها، دولت و خانوار می‌پردازد و نشان‌دهنده میزان ارزش افزوده سرمایه‌گذاری شده در یک اقتصاد است.
در همین حال به گزارش مرکز آمار، در ۸ سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم، خالص ایجاد اشتغال کشور بیشتر از ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.
در بهار امسال تعداد شاغلان کشور ۲۳ میلیون و ۶۷۵ هزار نفر بوده است. این در حالی است که در بهار ۱۳۹۲ که آخرین فصل کاری دولت دهم بود، تعداد شاغلان کشور ۲۲ میلیون و ۱۷۰هزار نفر بود.
بدین‌ترتیب در ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم، خالص اشتغال کشور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل بوده است. به عبارت دیگر، نتیجه نهایی ورودی و خروجی بازار کار در دولت روحانی، افزایش ۱.۵ میلیون نفری تعداد شاغلان بوده است. به طور متوسط در ۸ سال دولت روحانی در هر سال حدود ۱۸۸ هزار شغل ایجاد شده است.
در مقایسه با عملکرد دولت‌های نهم و دهم، دولت روحانی در زمینه ایجاد اشتغال، عملکرد ضعیف تری داشته است.
در بهار ۱۳۸۴ که فصل پایانی عملکرد دولت هشتم (خاتمی) بود، تعداد شاغلان کشور ۲۰/۵ میلیون نفر بود که در بهار ۱۳۹۲ به ۲۲ میلیون و ۱۷۰ هزار نفر افزایش یافت که بیانگر خالص اشتغال حدودا یک میلیون و ۶۷۰ هزار شغل بود؛ بنابراین دولت نهم و دهم به طور متوسط در ۸ سال فعالیت خود سالانه نزدیک به ۲۰۹ میلیون شغل ایجاد کرد.

********************

روزنامه وطن امروز**

روز پرکار دیپلماتیک قالیباف
سیاست جمهوری اسلامی ایران برقراری صلح و ثبات در منطقه است

رئیس مجلس شورای اسلامی با جمعی از سران و مقامات کشور‌های جهان که برای شرکت در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری به تهران آمدند، دیدار و گفتگو کرد. محمدباقر قالیباف در دیدار اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان با اشاره به تحولات اخیر در منطقه عنوان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران برقراری صلح و ثبات در منطقه است. قالیباف در همین راستا افزود: جمهوری اسلامی ایران از هر گونه اقدامی در راستای ایجاد آرامش و امنیت پایدار و جلوگیری از خون‌ریزی در افغانستان حمایت می‌کند. قالیباف تصریح کرد: ملت افغانستان هرگز همدلی و مساعدت مردم و دولت ایران در ادوار مختلف بحران در این کشور بویژه میهمان‌نوازی از مهاجران افغان را فراموش نخواهد کرد. محمد اشرف غنی نیز در این دیدار سرمایه‌گذاری‌های مشترک ۲ کشور بویژه در بندر چابهار را حائز اهمیت دانست و رفع موانع صادرات و واردات را مهم برشمرد. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در دیدار اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به پیروزی‌های چشمگیر ملت فلسطین در جنگ سیف‌القدس گفت: «جمهوری اسلامی ایران بر تعهد خود تا آزادی سرزمین‌های اشغالی استوار است و موضوعاتی همچون عادی‌سازی روابط و شناسایی صهیونیست‌ها تاثیری بر عزم ما نخواهد داشت». قالیباف با بیان اینکه مقاومت مردم فلسطین در جنگ ۱۲ روزه باعث عزت مسلمین شد، عنوان داشت: «آنچه در مناطق اشغالی و غزه اتفاق افتاد، باعث زنده شدن روحیه سلحشوری، مقاومت و مبارزه برای پایان دادن به حاکمیت رژیم صهیونیستی بر سرزمین‌های اشغالی، قدس و مسجدالاقصی شد». محمدباقر قالیباف همچنین در دیدار مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ملی ترکیه با اشاره به کاهش حجم مبادلات اقتصادی ۲ کشور، گفت: اعمال تحریم‌های ظالمانه و همه‌گیری کرونا موجب کاهش قابل توجه سطح مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه شده است، از این رو مقامات ۲ کشور باید نسبت به توسعه همکاری‌ها و رفع موانع اهتمام ویژه داشته باشند تا سریع‌تر به سطح سابق مبادلات برگردیم. وی رونق بازارچه‌های مرزی و همکاری‌های پولی و مالی را از جمله مهم‌ترین ابزار‌های توسعه‌دهنده همکاری‌های اقتصادی فیمابین برشمرد. مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ملی ترکیه نیز روابط ایران و ترکیه را فراتر از همسایگی ارزیابی کرد و گفت: روابط ما برادرانه، صمیمانه و فراتر از دوستی‌های ۲ کشور همسایه است. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با رئیس اقلیم کردستان عراق، رئیس اتحادیه بین‌المجالس‌جهانی، رئیس مجلس جمهوری آذربایجان، رئیس مجلس آفریقای جنوبی و رؤسای مجالس صربستان و بلاروس هم دیدار کرد.

***

فرمانده کل سپاه:
صهیونیست‌ها متوجه پیامد حرف‌های‌شان باشند

سرلشکر سلامی در حاشیه بازدید از روند آمادگی‌های دفاعی و رزمی یگان‌های نیروی دریایی سپاه مستقر در سواحل خلیج‌فارس و تنگه راهبردی هرمز به جنوب کشور با اشاره به لفاظی‌های اخیر صهیونیست‌ها علیه ایران اسلامی، گفت: دشمنانی که این روز‌ها درباره نظام مقدس جمهوری اسلامی با الفاظ تهدید‌آمیز صحبت می‌کنند؛ بویژه رژیم غاصب صهیونیستی باید به این درک از واقعیت قدرت تهاجمی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران و سپاه برسند که در سیاست‌ها و راهبرد‌های دفاعی ما هیچ‌گونه عملی، از هیچ دشمنی، در هیچ نقطه‌ای با هیچ مقیاسی نیست که قابل تحمل باشد و ما را وادار به واکنش‌های سرسختانه و قاطعانه نکند. به گزارش سپاه‌نیوز، سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه قدرت دفاعی و تهاجمی ما برای واکنش‌های سخت به هر دشمنی کاملا آماده است، اظهار کرد: ما برای هر سناریویی آمادگی داریم و همان‌گونه که امروز بخشی از این آمادگی‌ها در کرانه‌های خلیج نیلگون همیشه فارس مشاهده شد، این آمادگی‌ها در عرصه‌های مختلف قدرت دفاعی ما وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه این روز‌ها به همه اجزای قدرت خود سر می‌زنیم، تصریح کرد: امروز سامانه‌های موشکی، پدافندی، قدرت‌های دریایی و پهپادی و نیرو‌های زمینی ما در سطحی از آمادگی‌های فوق‌العاده به سر می‌برند که می‌توانند هر تهدیدی را با هر مقیاسی، در هر نقطه‌ای پاسخ دهند. فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه اگر ناامنی وجود دارد، ریشه در سیاست‌های تجاوزکارانه دشمنان ما دارد، گفت: دشمنان ما باید بدانند فصل این مساله گذشته که بتوانند در نقطه‌ای منافع یا نیرو‌های ما را تهدید کنند، اما با عکس‌العملی مواجه نشوند. سرلشکر سلامی در پایان با تاکید بر اینکه پیام ما نه یک پیام دیپلماتیک، بلکه پیامی میدانی است و ما در میدان صحبت می‌کنیم، گفت: کسانی که با ادبیات تهدید‌آمیز علیه ما صحبت می‌کنند- از جمله نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سایر مقامات این رژیم- متوجه پیامد‌های خطرناک حرف‌هایی که می‌زنند باشند و در محاسبات‌شان دقت لازم را به عمل آورند.

***

اتحادیه اروپایی:
تعامل دیپلماتیک با دولت جدید ایران حیاتی است

یک سخنگوی سرویس خارجی اقدام اروپا در واکنش به جوسازی‌های رژیم صهیونیستی، از حضور «انریکه مورا» در مراسم تحلیف «سیدابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور جدید ایران دفاع کرد. به گزارش فارس، «نابیلا ماسرالی» گفت انریکه مورا به نیابت از «جوزپ بورل»، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در مراسم تحلیف حضور یافته بود. وی اضافه کرد: «تعامل دیپلماتیک با دولت جدید به منظور رساندن مستقیم برخی پیام‌های مهم اهمیت حیاتی دارد». وی اضافه کرد اولویت کلیدی اتحادیه اروپایی «تسهیل مسیر بازگشت به اجرای کامل برجام است».

********************

روزنامه خراسان**

بلبشو در بازار مرغ

فارس- بازار مرغ چنان بلبشو است که حتی در مراکز توزیع دولتی هم تخلفاتی وجود دارد، مرغ به جای مردم به دست سودجویان می‌رسد و قیمت‌های عرضه دل به خواهی است، در دیگر فروشگاه‌ها هم مرغ تا کیلویی ۴۰ هزار تومان و قطعات آن بیش از ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در این حال خبرگزاری ایسنا به نقل از نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور گفت: قیمت مرغ برای مصرف کننده نباید بیشتر از ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان باشد و فروش مرغ با قیمت‌های ۴۰ هزار تومان یا چند نرخی شدن آن در بازار سودجویی است و دستگاه‌های نظارتی باید به آن ورود کنند.

کارت مصالح ساختمانی در راه است

تسنیم- مدیر عامل بانک مسکن گفت: کارت مصالح ساختمانی در حال پیگیری است تا بتوانیم بخشی از تسهیلات خرد و مسکن را در این قالب ارائه دهیم. وقتی این کارت شارژ می‌شود فقط برای خرید مصالح ساختمانی است و سازنده نمی‌تواند آن را جای دیگری خرج کند. وی با بیان این‌که زیرساخت‌های کارت مصالح ساختمانی مهیا شده است، افزود: بر اساس برنامه کارت مصالح ساختمانی به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان شارژ می‌شود.

ونزوئلا ۶ صفر از اسکناس هایش را حذف می‌کند

ایسنا- در حالی که نرخ تورم افسار گسیخته ونزوئلا باعث شده است تا پول ملی این کشور هر روز کم ارزش‌تر شود، بانک مرکزی ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد شش صفر از اسکناس‌های این کشور حذف خواهد شد. این برای سومین بار در ۱۳ سال اخیر است که ونزوئلا اقدام به حذف صفر از پول ملی خود می‌کند، اما تمام دفعات قبلی به دلیل انجام نشدن اصلاحات ساختاری نتیجه‌ای در بر نداشته است. در سال ۲۰۱۸ تعداد شش صفر و در سال ۲۰۰۸ نیز سه صفر از پول ملی حذف شده بود. اقتصاد ونزوئلا در سال‌های اخیر مشکلات حاد و تورم عجیبی داشته است که بالاترین تورم ثبت شده در تاریخ معاصر جهان محسوب می‌شود. تنها در پنج ماه نخست امسال قیمت‌ها در این کشور به طور متوسط ۲۶۵ درصد افزایش یافته است.

رشد ۴۰ درصدی قیمت گندم در دنیا در یک سال اخیر

فارس- داده‌های جهانی گندم نشان می‌دهد که قیمت این محصول در یک ماه گذشته ۱۲ درصد و در یک سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است. خشکسالی، سختی تجارت به دلیل کرونا و گرایش کشور‌ها به ذخیره سازی از عوامل مهم افزایش قیمت است. به گزارش خراسان، مجموع این شرایط و نیز کسری حدود ۶ میلیون تن گندم مورد نیاز کشور، لزوم در پیش گرفتن سیاست‌های حمایت از تولید این کالای استراتژیک و نیز تدابیر احتیاطی برای خرید گندم مورد نیاز، توسط دولت را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

********************

روزنامه ایران**

اعضای کابینه امروز یا فردا معرفی می‌شوند

خبر اول اینکه، معرفی کابینه اول همین هفته انجام می‌شود. محمدباقر قالیباف در پایان مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با اعلام این خبر گفت: همان طور که آقای رئیسی اشاره فرمودند، برابر ماده ۲۰۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس دولت فرصت دارد تا کابینه خود را تا دو هفته به مجلس معرفی کند، ولی با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در جلو انداختن معرفی کابینه قرار است در ابتدای هفته لیست اعضای کابینه معرفی شود. قالیباف گفت: ما هم در مجلس مصمم هستیم بررسی‌ها را در کمیسیون‌های تخصصی به صورت منسجم و پیوسته و در صحن علنی مجلس به صورت دو یا سه شیفت انجام دهیم. او اضافه کرد: ان‌شاءالله اگر در ابتدای هفته کار صورت بگیرد، امیدواریم تا سه‌شنبه ۲۶ مرداد این موضوع با حداقل زمان و با دقت لازم بررسی شود.

روند آزادی بازداشتی‌های خوزستان ادامه دارد

خبر دیگر اینکه، رئیس کل دادگستری خوزستان تأکید کرد: نسبت به آزادی افراد بازداشتی در ناآرامی‌های اخیر که فاقد انگیزه‌های معاندانه با کشور و نظام هستند اقدامات لازم انجام و تعدادی آزاد شده‌اند و این روند ادامه دارد. به‌گزارش میزان، حجت‌الاسلام صادق مرادی در نشست کارگروه ساماندهی و کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندانیان خوزستان بر تعامل بیش از پیش دادسرا و زندان تأکید کرد و گفت: مردم ما دوستدار نظام و کشورند، حساب معترضان به نارسایی‌ها از افراد معاند و دشمنان مردم جداست، نسبت به آزادی افراد بازداشتی نا آرامی‌های اخیر که فاقد انگیزه‌های معاندانه با کشور و نظام هستند اقدامات لازم انجام و تعدادی آزاد شده‌اند و این روند ادامه دارد. وی گفت: توصیه ما این است که قضات، مجازات زندان را گزینه آخر در روند رسیدگی به جرایم قرار دهند.

تلاش برخی نمایندگان برای کنار گذاشتن طرح صیانت

شنیدیم که، نظری خانقاه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بزودی عده‌ای از نمایندگان بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، تقاضای مسکوت گذاشتن طرح صیانت از فضای مجازی را تقدیم هیأت رئیسه خواهند کرد، گفت: اگر ۲۵ نفر از نمایندگان مخالف تصمیم بگیرند که جلوی طرح را بگیرند، این طرح با رأی اکثریت مسکوت می‌ماند. به گزارش جماران، او با اشاره به بررسی «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» در کمیسیون فرهنگی با استناد به اصل۸۵ قانون اساسی گفت: اولویت امروز کشور وضعیت معیشتی است. مقام معظم رهبری هم بر این مهم تأکید کردند که اولویت ما رسیدگی به وضع اقتصادی و معیشتی مردم است؛ لذا صرف وقت و زمان نمایندگان برای رسیدگی به طرح صیانت در شرایطی که اولویت‌های مهم‌تری داریم، قابل قبول نیست. نظری خانقاه با بیان اینکه هیچ ضرورتی برای اینکه مجلس طرح صیانت را اصل هشتاد و پنجی کند، وجود نداشت، گفت: من از نحوه اداره مجلس در روزی که رأی به اصل هشتاد و پنجی شدن طرح دادند، گلایه‌مندم و اعتراض خود را رسماً اعلام کردم. برخلاف آیین‌نامه داخلی مجلس عمل کردند و اینقدر کار را معطل کردند که نمایندگان حاضر مجلس را ترک کنند.

هشدار به سرازیر شدن مهاجران افغانستانی به ایران

با خبر شدیم که، در شرایطی که تعداد زیادی از شهروندان افغان ساکن غرب افغانستان برای فرار از دست نیرو‌های طالبان به مرز‌های ایران پناه آورده‌اند، مدیرکل غرب آسیا در وزارت امور خارجه با دردناک خواندن اوضاع گفته است که برای این وضعیت باید فکری کرد. به گزارش ایسنا، گزارش‌ها از افغانستان حاکی است سقوط شهرستان «کنگ» در نزدیکی شهر زرنج مرکز استان نیمروز باعث شد که شهروندان نیمروز پیش از حمله طالبان به شهر، خانه‌هایشان را ترک کرده و راهی مرز ایران شوند. ویدئو‌های منتشر شده در پل ابریشم بین ایران و افغانستان نشان می‌دهد که تعداد زیادی از خانواده‌ها به مرز رسیده و از مرزبانان ایران درخواست می‌کنند که به آن‌ها اجازه دهند وارد خاک آن کشور شوند. در این شرایط سید رسول موسوی، مدیرکل غرب آسیا در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در صفحه توئیترش با انتشار تصاویری از حرکت پناهجویان افغان به سمت خاک ایران، نوشت: صحنه‌های دردناکی در حال شکل گرفتن است. در پی حمله طالبان به زرنج صد‌ها نفر به سمت مرز ایران در حرکتند. باید فکری کرد! در تصاویر این گونه به نظر می‌رسد که مرزبان ایرانی در ورودی را به روی پناهجویان می‌بندد، اما گزارش خبرنگاران افغان حاکی است که ایرانی‌ها مرز را برروی آوارگان گشوده و آن‌ها را به اردوگاه در خاک ایران راهنمایی کرده‌اند. وزارت دفاع افغانستان هم با انتشار اطلاعیه‌ای گفته است که نیرو‌های کماندو را به نیمروز فرستاده و به مردم اطمینان داده است که اجازه نمی‌دهند شهر نیمروز به دست طالبان سقوط کند.

پیام نفتی غریب آبادی به اوپک

یک خبر دیگر اینکه، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در توئیتی نوشت: ایران همواره یکی اعضای فعال و مهم اوپک بوده و هست، اما هیچ محدودیتی را در تولید و صادرات نفت خود نخواهد پذیرفت. به گزارش ایسنا، کاظم غریب‌آبادی در ادامه این توئیت نوشته است: با این حال، ما همواره گفته‌ایم که ایران با عادی شدن شرایط، هیچ محدودیتی را در تولید و صادرات نفت خود نخواهد پذیرفت. این موضوع، صرفاً یک تصمیم ملی خواهد بود نه تصمیمی که از طریق تلاش‌های مشترک اتخاذ شود. لازم به توضیح است که سفیر و نماینده دائم روسیه در وین نیز با انتشار توئیتی در روز چهارشنبه، اظهار امیدواری کرده بود که با برداشتن تحریم‌ها، ایران به تلاش‌ها برای حفظ ثبات بازار نفت بپیوندد.

استعفای حناچی تکذیب شد

دست آخر اینکه، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران استعفای پیروز حناچی از شهرداری را تکذیب کرد و خبر داد که وی تا زمان معرفی شهردار جدید به کارش ادامه می‌دهد. غلامحسین محمدی، ضمن آرزوی موفقیت برای شورای اسلامی ششم شهر تهران در خدمت به شهروندان نوشت: شهردار تهران آقای حناچی تا زمانی که شهردار یا سرپرست قانونی جدید با توجه به نظر اعضای محترم انتخاب شوند، در خدمت شهروندان عزیز تهرانی هست.

********************

روزنامه شرق**

بایدن سیاست صادرات تسلیحات را بازبینی می‌کند

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، قصد دارد سیاست صادرات تسلیحاتی کشورش را با تکیه بر ملاحظات حقوق‌بشری مورد بازبینی قرار دهد. این رویکرد برخلاف سیاست ترامپ است که منافع اقتصادی کنسرن‌های تسلیحاتی را در اولویت می‌دانست. به گزارش رویترز، دو دستیار معاون وزارت خارجه آمریکا روز گذشته درباره طرح فروش و انتقال سلاح‌های متعارف به کنگره گزارش دادند. دولت بایدن حدود دو هفته پیش گروه کوچکی از دستیاران کنگره را از این طرح مطلع کرده است. یک کارمند امور اداری و یک دستیار کنگره که در این گروه شرکت داشته‌اند، گفته‌اند با آن‌ها این خواست وزارت خارجه آمریکا در میان گذاشته شده که موارد فروش تسلیحات مورد بازبینی «همه‌جانبه‌تر» با توجه به ملاحظات حقوق‌بشری صورت گیرد. این دو منبع می‌گویند جزئیات این طرح هنوز باید تکمیل شود و متن تکمیل‌شده آن به وزارت دفاع که حمایت بیشتری از صادرات تسلیحات می‌کند، ارسال خواهد شد. پنتاگون به‌طور سنتی از رساندن تسلیحات به هم‌پیمانان آمریکا حمایت می‌کند تا نیرو‌های نظامی ایالات متحده بتوانند فراسوی اقیانوس بر توان نظامی این کشور‌ها تکیه کنند. یک مشاور کنگره که در تنظیم گزارش دراین‌باره مشارکت داشته است، می‌گوید از نظر او هر‌گونه تغییر سیاست در این زمینه، بیشترین تأثیر را بر فروش سلاح‌های سبک‌تر مانند سلاح‌های تهاجمی و تجهیزات مراقبتی خواهد گذاشت؛ سلاح‌هایی که از سوی پلیس یا نیرو‌های شبه‌نظامی علیه مردم خودشان به کار گرفته می‌شوند. یک مقام ارشد امور اداری دولت تأیید کرد که طرح سیاست جدید صادرات تسلیحات به آمریکا کمک خواهد کرد تا همکاری‌های راهبردی جدیدی شکل گیرند که ارزش‌ها و منافع ایالات متحده را بهتر بازتاب دهند. شرکت‌های تجهیزات دفاعی و فعالان حقوق مدنی قرار است این‌گونه مقررات را مورد بررسی قرار دهند؛ زیرا منافع اقتصادی صادرکنندگانی مانند لاکهید مارتین و ریلتئون تکنولوجیز ناقض تعهدات دولت با حقوق بشر است.

لغو اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری

همچنین کمیته امور خارجه مجلس سنای ایالات متحده، لایحه‌ای برای لغو اختیارات جنگی ریاست‌جمهوری و بازگرداندن اختیار اعلان جنگ به کشور‌های خارجی و دیگر اختیارات جنگی به کنگره آمریکا ارائه کرد. این لایحه در صورت تصویب نهایی، اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ و اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۲ را که کماکان برای انجام عملیات جنگی در سرتاسر جهان از سوی رئیس‌جمهور‌های مختلف آمریکا مورد ارجاع قرار می‌گیرد، لغو خواهد کرد. به گزارش وب‌سایت میدل‌ایست‌آی، به گفته حامیان این لایحه، «هر دو حزب کنگره از مسئولیت خود در قبال اختیار اعلان جنگ چشم‌پوشی کرده و به رؤسای‌جمهوری از هر دو حزب اجازه دادند تا دراین‌باره خودسرانه عمل کنند. اقدام کنگره برای لغو این اختیارات گامی اساسی در جهت بازپس‌گرفتن جدی‌ترین مسئولیت کنگره خواهد بود». پیش‌تر در ماه ژوئن مجلس نمایندگان کنگره به لغو این اختیارات و همچنین قطع‌نامه ۱۹۵۷ که اختیارات بیشتری به رئیس‌جمهوری آمریکا برای انجام عملیات نظامی در خاورمیانه واگذار می‌کرد، رأی داده بود. در عین حال، دو سناتور جمهوری‌خواه، تد کروز و بیل هگرتی، هفته گذشته اصلاحاتی درباره این لایحه ارائه دادند تا کماکان گزینه‌های رئیس‌جمهوری آمریکا برای واکنش به تهدید‌های شبه‌نظامیان در خاورمیانه را حفظ کند.

تمرین نظامی عربستان و آمریکا برای مقابله با پهپاد‌ها
رزمایش برای هدف مشترک

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا از برگزاری تمرین مشترک با نیرو‌های هوایی عربستان در قالب سامانه‌های ضد پهپادی و با مشارکت جنگنده‌های اف-۱۶ خبر داد. فرماندهی ارتش آمریکا در توییتی نوشت: جنگنده‌های اف-۱۶ برای برگزاری تمرین نظامی مشترک در قالب سامانه‌های ضد پهپادی به نیروی هوایی سلطنتی عربستان ملحق شدند. در ادامه این توییت آمده است این تمرین مشترک نشانگر تمرکز عربستان و ایالات متحده آمریکا بر امنیت هوایی منطقه است. این سومین تمرین نظامی آمریکا و عربستان سعودی برای مقابله با پهپادهاست که از ابتدای سال جاری میلادی صورت می‌گیرد. در ۱۴ ژوئن نیز فرماندهی سنتکام تصاویری از تمرین مشترک نظامی با ارتش سعودی برای مقابله با پهپاد‌ها را منتشر کرد. در ماه فوریه نیز با حضور تفنگداران دریایی آمریکا این تمرین انجام شد. این تمرین‌های نظامی در حالی انجام می‌شود که حوثی‌های یمن برای پایان‌دادن به محاصره شهر‌های یمنی و عملیات نظامی ائتلاف عربی به حملات پهپادی خود به اهدافی در عمق عربستان ادامه می‌دهند. طبق گزارش‌ها، با وجود استقرار سامانه‌های ضد‌موشکی پاتریوت در عربستان، حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها در سال‌های گذشته توانسته توازن قدرت را در جنگ یمن تغییر داده و هم‌زمان خسارات اقتصادی هنگفتی به سعودی‌ها بزند.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات