صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۶۷۷۰۰

غزه زیان هاى محاصره


بصیرت: تشدید محاصره نوار غزه از سوی اشغالگران زیان ها و خسارت های زیادی را به زیر ساخت های اقتصادی این منطقه وارد آورده است و محاصره غیرانسانی توسط صهیونیست ها آن را به منطقه ای جنگ زده و فاجعه بار بدل کرده است.
تشدید محاصره نوار غزه از سوی اشغالگران زبان های و خسارت های زیادی را به زیر ساخت های اقتصادی این منطقه وارد آورده است و نتایج منفی بر تمامی بخش های زیر بنایی و حیاتی داشته است. براساس برآوردهای اولیه این زیان ها بالغ بر 48میلیون دلار در هر ماه است که در طول 9ماه گذشته به 400میلیون دلار می رسد.
کمیته مردمی مقابله با محاصره گزارش کاملی درباره محاصره نوار غزه ارائه داده است که در این گزارش آثار زیان بار شدت یافتن محاصره این منطقه با بستن کامل گذرگاه های تجاری و زمینی بر تمامی جوانب زندگی 1.5میلیون فلسطینی مورد بررسی قرارگرفته است.
«رامی عبده» سخنگوی این کمیته تاکید کرد که براساس گزارش نهایی، خسارت های اولیه در 9 ماه گذشته بالغ بر 004میلیون دلار است که میانگین این زیان ها در ماه به 48میلیون دلار می رسد و میانگین سهم خسارت های بخش های مختلف به شرح زیر است.
بخش صنایع 16میلیون دلار درحدود 34 درصد از مجموع خسارات 48میلیون دلاری ماهیانه؛ بخش کشاورزی 10 میلیون دلار معادل 20درصد و سایر بخش ها از جمله تجارت، تاسیسات، خدمات صیادی در مجموع 22 میلیون دلار یعنی 45درصد.
دراین مدت غزه شاهد حملات و تجاوزهای بسیاری از سوی اشغالگران بوده است به گونه ای که تمامی جنبه های زندگی ساکنان این منطقه را تحت تاثیر قرارداده و زندگی یک و نیم میلیون فلسطینی را به جهنمی غیر قابل تحمل تبدیل کرده است.
اکنون محاصره غیر انسانی نوار غزه توسط صهیونیست ها، این منطقه را به صورت منطقه جنگ زده و فاجعه آمیز تبدیل کرده است از ورود و خروج کالا جلوگیری می شود و مردم نمی توانند مایحتاج خود را از بیرون منطقه تهیه کنند و یا احیانا کالاهای خود را درخارج از این منطقه به فروش برسانند همچنین مبادلات تجاری با دنیای خارج به طورکامل قطع شده است و تمامی توافق نامه های گذرگاه و مقررات مربوطه زیر پا گذشته شده و شرایط زندگی روز به روز در این منطقه از کره زمین، دشوارتر می شود.
اشغالگران از ورود مواد خام و کالاهایی که از طریق این رژیم وارد این منطقه می شد، جلوگیری می کنند محاصره ظالمانه این منطقه موجب شده است که 85 درصد مردم در زیر خط فقر زندگی کنند.
براساس برآورد قبلی بانک جهانی، درپایان سال 2006 این میزان به 66 درصد رسیده بود اما آمار بیکاری نیز در منطقه افزایش یافته به 65 درصد رسید، که قدرت تامین مایحتاج مردم این منطقه را به شدت کاهش داد، به گونه ای که درآمد سرانه هر فرد سالیانه به 560 دلار می رسد.
بخش خصوصی
بخشی خصوصی در سرزمین های فلسطینی به خصوص در نوار غزه عامل اساسی رشد و تحول اقتصادی است به گونه ای که 53 درصد از فرصت های شغلی مربوط به این بخش است. در طول عمر اشغالگری این بخش بیش تر مورد اقدامات سرکوبگرانه و ویرانگر قرارگرفته و همین امر موجب کاهش رشد شده و آن را درپایین ترین سطح خود نگه داشته است.
قبل از انتفاضه اقصی، قدرت تولید این بخش از 76 درصد به 31 درصد رسیده بود و درسال 2007 دوباره به مرز 46 درصد رسید ولی بعد از محاصره کامل این منطقه به 11 درصد رسید.
عامل اصلی این رکود و کاهش، بستن تمامی گمرک ها از سوی اشغالگران بود و طبعاً به دنبال آن هیچ گونه مواد خامی وارد این منطقه نشد و از خروج تولیدات داخلی نیز ممانعت به عمل آمد.
آمارهای اولیه نشان می دهد که بیش از 42درصد از موسسات بخش خصوصی به طور کامل از فعالیت تجاری باز مانده است یا به تعطیلی کامل کشیده شدند و 55 درصد دیگر نیز از سطح فعالیت آنها به طور بسیار محسوسی کاسته شد و 75 درصد از فعالیتهای تولیدی آنها نیز متوقف گردید.
بخش صنعت
بخش صنعت نیز مانند سایر بخش های تقریبا به مواد خام وارداتی نیاز دارد و 80 درصد لوازم و قطعات این بخش از خارج وارد می شد و بخش اعظم تولیدات این بخش نیز به خارج صادر می شود و در بهترین شرایط خود معادل 748 کامیون ماهیانه از تولیدات خود را به خارج صادر می کرد، این اقلام شامل لوازم خانگی، مواد غذایی، لباس و تولیدات کشاورزی می شد.
با آغاز محاصره و ابطال کد گمرکی این بخش نیز مانند سایر بخش ها دچار رکود شدید و 85 درصد مواد خام این بخش نیز که طریق سرزمین های اشغالی وارد منطقه می شد از ورود آنها جلوگیری به عمل آمد.
درحالی که 96 درصد از تاسیسات این بخش که به 3900 موسسه می رسید که ورطه تعطیلی کشانده شد و چیزی از آنها تولید صادر نمی شود و هزار و 500 نفر ا زکارگران این بخش نیز به جمع بیکاران افزوده شدند. قبل از محاصره کارگران این بخش به 35 نفر می رسید و اکنون تنها 1500تن در این بخش مشغول کار هستند.
براساس برآوردهای اتحادیه کل صنایع فلسطینی، زیان های ماهانه این بخش هم اکنون به 15میلیون دلار می رسد و درسال گذشته درآمد خالص این بخش روزانه 500هزار دلار بود.
بخش کشاورزی
نوار غزه 70 هزار دونم زمین کشاورزی دارد (واحد مترمربع، در فلسطین تقریبا 900 مترمربع) که 300هزار تن محصول کشاورزی سالانه از آن برداشت می شود و یک سوم آن طبق معمول هر سال به خارج صادر می شد.
این در حالی است که 40 هزار فلسطینی (13درصد از نیروی کار نوارغزه) در بخش کشاورزی به طور دائم و موقت مشغول به کار بودند و غذا و زندگی یک چهارم ساکنان منطقه از این راه تامین می شد.
با آغاز محاصره نوارغزه اشغالگران از صدور هرگونه تولیدات کشاورزی به خارج از منطقه جلوگیری کردند و از ورود بذر و کود و سایر مواد مورد نیاز این بخش نیز جلوگیری به عمل آمد. این اقدام اشغالگران زیان های زیادی را به این بخش وارد آورد.
براساس ارزیابی ها، خسارات روزانه این بخش به 150 هزار دلار می رسد و در مجموع در مدت محاصره این منطقه بالغ بر 42 میلیون دلار است چرا که کشاورزان نتوانستند محصولات خود را صادر کنند و بسیاری از محصولات خراب و پوسیده شدند و یا به بهای نازلی در بازارهای داخلی به فروش رسیدند به طور مثال در این مدت 25 هزار تن سیب زمینی و بیش از 10 هزار تن از محصولات دیگر فاسد شدند و یا به بهای اندک فروخته شدند. همین امر موجب کاهش تولید این محصولات شده است زیرا کاشت این محصولات با توجه به شرایط کنونی و اشباع بازارهای محلی مقرون به صرفه نیست و بذر و کود و سموم نیز نایاب است. به همین دلیل دست کم 20 تا 30 درصد تولید محصولات منطقه کاهش یافته است و زیان حاصله از این مشکل ماهانه به 10 میلیون دلار می رسد. در بخش صیادی نیز 3 هزار نفر تاکنون بیکار شده اند و این بخش ماهانه 3 میلیون دلار زیان می بیند.
بخش بهداشت و درمان
این بخش نیز با آغاز محاصره متحمل آسیب فراوانی شده است و در بسیاری از مواقع از ارائه کمترین خدمت ناتوان مانده است. داروهای وارداتی که از طریق مصر و با فروپاشی دیوار مرزی وارد این منطقه شد، بسیار ناچیز است و اشغالگران از ورود هرگونه دارو به این منطقه جلوگیری می کنند.
73 قلم دارو اساسی به اتمام رسیده و 120 نوع دیگر در حال اتمام و طی چند روز آینده کاملا به پایان می رسد و بیش از 90 دستگاه پزشکی به خاطر کمبود قطعات از کار افتاده است.
بسیاری از شهروندان برای درمان در خارج نمی توانند منطقه را ترک کنند و سازمان بهداشت جهانی حال صدها تن از این بیماران را وخیم و بحرانی توصیف کرده است که باید هرچه سریعتر در خارج درمان شوند. این سازمان از اشغالگران خواسته است به 1150 تن از آنان اجازه خروج بدهند اما اسرائیل با این درخواست مخالفت کرده است.
براساس این گزارش تاکنون ده ها تن از این بیماران جان خود را از دست داده اند و رسانه های خبری 105 مورد فوت را در این زمینه گزارش کرده اند که کمیته های مردمی مبارزه با محاصره این آمار را تایید کرده است.
بخش ساخت و ساز و امور زیربنایی
این بخش نیز از زیان های محاصره در امان نمانده و کمبود مواد اولیه مانند سیمان و آهن کاملا مشهود است و موجب تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و یا ایجاد اختلال در کار آنها شده است.
13کارخانه سنگ بری، 30 کارخانه سیمان، 145 کارخانه تولید سنگ مرمر و 250 کارخانه آجرپزی تعطیل شده و 3500 نفر نیز شغل خود را از دست داده اند.
در این گزارش به توقف کامل تمامی طرح های تاسیساتی به ارزش 350 میلیون دلار اشاره شده است و تمامی برنامه های رشد و توسعه سازمان ملل در زمینه قراردادهای امور زیربنایی مانند ترمیم و اصلاح خیابان ها و کانال های آب و فاضلاب به ارزش 60 میلیون دلار متوقف شده است.
آژانس کمک رسانی بین المللی نیز برنامه ایجاد فرصت های شغلی به ارزش 93 میلیون دلار را متوقف کرده است که 16 هزار تن از آنها سود می بردند.
موادغذایی
بعد از اعلام محاصره نوارغزه دولت اشغالگران مجوز ورود موادغذایی اساسی و اولیه را به صورت منقطع صادر می کردند اما بعد از اعلام این منطقه به عنوان منطقه متخاصم، اشغالگران اجازه دادند که فقط 14 نوع موادغذایی وارد منطقه شود. به دنبال این اقدام موادغذایی به شدت کاهش یافت و بسیاری از این مواد نایاب شدند و قیمت موادغذایی به سرعت افزایش یافت. در سال 2007 موادغذایی ضروری از جمله گندم، روغن نباتی، مواد لبنی و شیرخشک مورد نیاز کودکان به طور کاملا محسوسی کاهش یافت.
در این مدت قیمت موادغذایی اساسی به طور بی سابقه ای افزایش و در عوض قیمت میوه و سبزیجات و تره بار به خاطر عدم صدور کاهش یافت.
فقر و بیکاری و کاهش نقدینگی موجب افزایش قیمت ها در غزه شد و حتی با وجود کاهش قیمت میوه و تره بار بسیاری از مردم قدرت خرید آن را نداشتند و نمی توانستند مایحتاج خود را تهیه کنند.
در این گزارش همچنین به این نکته اشاره شده است که در نوارغزه روزانه 867 تن آرد، 153 تن شکر، 110 تن برنج، 75 تن انواع روغن و 49 تن غلات مصرف می شود.
غزه فریاد مظلومیت فلسطین
به هرحال رژیم صهیونیستی از زمان روی کارآمدن دولت منتخب و مردمی ملت فلسطین به رهبری جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» نوار غزه را تحت محاصره همه جانبه خود قرارداده است.
رژیم صهیونیستی با حمایت غرب به ویژه آمریکا که از شعار دموکراسی دم می زند، ملت فلسطین را صرفا به خاطر انتخاب جنبش حماس به عنوان گزینه دموکراتیک خود در انتخاباتی سالم و شفاف مجازات دسته جمعی کرده است و بار دیگر پوچی شعارهای خود را به جهانیان اثبات کرد.
ارتش رژیم صهیونیستی در طول این مدت به شیوه های مختلف برای اعمال فشار بر مردم نوار غزه از جمله محروم کردن آنها از حداقل نیازهای ضروری خویش روی آورده است تا شاید بتواند آنها را تسلیم شروط، زیاده خواهی و باج خواهی های خود کند و شعله مقاومت گروه های مبارز فلسطینی به ویژه جنبش های حماس و جهاد اسلامی فلسطین را در این منطقه خاموش کند.
اما صهیونیست ها نه تنها نتوانستند شعله مقاومت در غزه را خاموش کنند بلکه مبارزان فلسطینی با اندک امکانات و تجهیزات خویش در برابر ماشین نظامی رژیم صهیونیستی و تجاوزگری و جنایات این رژیم ایستادند و با توان موشکی خویش، توازن را برقرار کردند، به گونه ای که صهیونیست ها به ناچار بحث برقراری آتش بس دوجانبه را پیش کشیدند.
اشغالگران صهیونیست در طول دوره برقراری آتش بس نیز همانند گذشته آن را نقض و از تقریبا یک ماه پیش دور تازه حملات هوایی و زمینی خود علیه ملت تحت محاصره نوار غزه را آغاز کردند که در جریان آن شماری فلسطینی شهید و زخمی شدند.
مبارزان فلسطینی نیز در پاسخ به این حملات و تجاوزگری صهیونیست ها شهرک های صهیونیست نشین در فلسطین اشغالی را با موشک های «گراد» هدف قراردادند و توانمندی خویش را بار دیگر به اثبات رساندند.
رژیم صهیونیستی که بار دیگر خود را ناتوان از مقابله با توان موشکی مبارزان فلسطینی یافت با سوءاستفاده از شرایط منطقه ای و جهانی از پنجم ماه نوامبر (15آبانماه) به تشدید محاصره نوار غزه پرداخت و گذرگاه های ارتباطی این منطقه را بست و از ورود کمک های انسانی و بشردوستانه نهادهای بین المللی، سوخت، مواد غذایی و دارویی به این منطقه جلوگیری کرد و باعث بروز فاجعه انسانی در این منطقه شد. ابعاد این فاجعه انسانی روز به روز با تداوم بسته بودن گذرگاه ها و جلوگیری از ورود مواد غذایی افزایش می یابد، به گونه ای که آژانس کمک به آوارگان فلسطینی (آنروا) وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد: اوضاع غزه هیچ گاه این قدر مصیبت بار نبوده است.
«کارین ابوزید» کمیسر عالی این آژانس تأکید کرد که اگر نظامیان رژیم صهیونیستی به کامیون های امداد اجازه ورود فوری به غزه را ندهند مردم در گرسنگی فرو خواهند رفت.
وی با اشاره به پایان یافتن تمامی منابع غذا در غزه افزود: رژیم صهیونیستی از ورود هرگونه کمک به نوار غزه ممانعت کرده است و مردم غزه سوختی برای تنها نیروگاه برق خود و همچنین آبی برای خوردن ندارند. هرچند «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل نیز از رژیم صهیونیستی خواست تا گذرگاه های غزه را باز کند و اجازه ورود سوخت و کمک های انسانی به این منطقه را بدهد، اما این رژیم همانند همیشه با بی توجهی به خواست جهانی، درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد را رد کرد.
بحران انسانی و زیست محیطی در نوار غزه با گذشت محاصره ابعاد تازه ای به خود گرفته است و همه جنبه های اقتصادی، آموزشی و خدماتی مردم را تحت تأثیر قرارداده است.
«جمال الخضری» رئیس کمیته مردمی مقابله با محاصره، میزان زیان های مستقیم ناشی از محاصره غزه را 750میلیون دلار برآورد کرد و گفت: فلسطینیان ده ها میلیون دلار نیز به صورت غیرمستقیم زیان دیده اند و 140هزار فلسطینی نیز به خاطر محاصره شغل خود را از دست داده اند.
«عصام یونس» مدیر مرکز حقوق بشر «المیزان» فلسطین نیز هشدار داد، محاصره نوار غزه و افزایش میزان فقر و بیکاری، آینده تحصیلی کودکان فلسطینی در این منطقه را به شدت تهدید می کند.
به گفته این مرکز، پدیده کودکان کار در دوره اخیر در خیابان های نوار غزه گسترش یافته است زیرا این کودکان برای سهیم شدن در کاستن از بار سنگین معیشتی خانواده های خود با توجه به محاصره تحمیلی و ظالمانه رژیم صهیونیستی مجبور هستند تا کلاس های درس خود را ترک کرده و به اشتغال بپردازند.
یونس گفت: 85درصد ساکنان نوار غزه زیر خط فقر به سر می برند و میزان بیکاری نیز به خاطر محاصره تحمیلی صهیونیست ها علیه غزه به بیش از 65درصد افزایش یافته است.
اداره آب فلسطین نیز با انتشار بیانیه ای نسبت به وقوع یک بحران انسانی در اثر عدم تصفیه بهداشتی آب و گسترش بیماری ها در میان شهروندان غزه هشدار داد و اعلام کرد: در صورت استمرار محاصره و عدم تصفیه آب آشامیدنی به علت قطع مکرر برق و نبود مواد لازم برای تصفیه آب تعداد بیماران غزه با شدت بیشتری افزایش خواهد یافت.
این در حالی است که ظرفیت فعلی بیمارستان های غزه از تعداد بیماران بسیار کمتر است و قطع برق و نبود امکانات و تجهیزات لازم برای درمان بیماران افق مناسبی را نوید نمی دهد.
بحران کمبود گاز مصرفی نیز شدت گرفته و رژیم صهیونیستی همچنان از ورود سوخت لازم برای راه اندازی نیروگاه اصلی برق نوار غزه جلوگیری می کند که باعث شده تا مردم این منطقه برای سومین هفته متوالی شب ها را در تاریکی سپری کنند. به گونه ای که شماری از بخش های غزه در طول شبانه روز بیش از 20ساعت برق ندارند.
در برابر این شرایط ناگوار انسانی در نوار غزه، متأسفانه شاهد اقدام عملی جامعه جهانی و اکثر کشورهای عربی و اسلامی برای شکستن محاصره غزه و اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی جهت پایان دادن به محاصره غیرقانونی خود علیه ملت فلسطین نیستیم و آنها صرفا به صدور بیانیه در این زمینه بسنده می کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات