تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۷۴۱۹۴

مخالفت ساکنان یک استان ژاپن با جابه‌جایی تفنگداران آمریکایی


ساکنان شهر ژاپنی «ایواکنی» با شرکت در یک همه پرسی به طرح جابه‌جایی نیروهای آمریکایی و استقرار آنها در شهر خود، نه گفتند.
به گزارش خبرگزاری کیودو، 90 درصد از ساکنان ایواکنی در استان «کاماگوچی» در همه پرسی یکشنبه مخالفت خود را با انتقال بخش دیگری از تفنگداران دریایی آمریکا به پایگاه هوایی این شهر ابراز داشتند. آلودگی صوتی، کاهش ضریب امنیت شهر به دلیل تردد سنگین هواپیماهای نظامی و نیز اعمال خلاف قانون و اخلاق برخی از نیروهای آمریکایی از جمله عللی بود که سبب ابراز مخالفت ساکنان شهر «ایواکنی» با انتقال یک پایگاه دیگر نیروی هوایی آمریکا به این شهر شده است. در حال حاضر، در پایگاه هوایی این شهر که از سوی نیروهای دریایی ژاپن نیز مورد استفاده قرار می گیرد، 3000 تفنگدار دریایی آمریکا و 57 هواپیمای جنگی این کشور مستقر هستند. براساس طرح جابه جایی نیروهای آمریکایی قرار است 57 هواپیمای جنگنده و 1600 تفنگدار آمریکایی از پایگاه نیروی دریایی آمریکا در «آتسوگی» در استان «کاناگاوا» به این پایگاه منتقل شوند. پیشتر نیز مجلس محلی «ایواکنی» و نیز مقامات محلی شهر مخالفت خود را با این طرح بیان داشتند.
این مخالفت در حالی ابراز می شود که 2000 تن از ساکنان شهر «زوما» در استان کاناگاوا (در غرب توکیو) نیز در اعتراض به افزایش حضور نظامیان آمریکایی در پایگاه نظامی این شهر تظاهرات کردند. ارتش آمریکا به دولت ژاپن پیشنهاد کرده است در چارچوب ارتقای سطح پایگاه زوما 300 تن به شمار نیروهای کنونی این کشور به پایگاه مزبور اضافه شود. گفته می شود هم اکنون در پایگاه یاد شده 1150 نیروی آمریکایی مستقر هستند. پیشنهاد افزایش شمار نیروهای آمریکا در پایگاه «زوما» نیز در چارچوب طرح جابه جایی نیروهای آمریکایی مستقر در خاک ژاپن صورت می‌گیرد.
در پی مخالفت مردم شهر «ایواکنی» با پیشنهاد طرح تغییر محل استقرار نیروهای آمریکایی به این شهر، «جونیچیرو کویزومی» نخست وزیر ژاپن دوشنبه امکان هرگونه تغییر در این طرح را منتفی دانست.«شینزو آبه»، سخنگوی کابینه ژاپن نیز در این مورد گفت، تلاش های دولت برای توضیح این طرح برای مردم ادامه خواهد داشت. مطبوعات ژاپن پیش بینی می کنند، در پی رأی منفی ساکنان منطقه ایواکنی به طرح تغییر مکان نیروهای آمریکایی موج اعتراضات در دیگر مناطق این کشور نیز شدت یابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات