صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۶  ، 
کد خبر : ۹۸۲۴۹

صلح صهیونیستی!


فرزان شهیدی
سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله در واکنش به سخنرانی مهم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دانشگاه «بارایلان» گفت: «این سخنرانی سیلی محکمی بر گوش حکام سازشکار عرب نواخت!»
اما نتانیاهو در سخنرانی تاریخی خود چه گفت؟
نخست وزیر افراطی رژیم صهیونیستی در این سخنرانی دیدگاه های تازه خود را نسبت به مسایل مهمی همچون روند صلح، دولت فلسطین، قدس و آوارگان فلسطینی وهمچنین جمهوری اسلامی ایران بیان کرد. گفته می شود ادبیات نتانیاهو در سخنرانی اخیر با ادبیات گذشته وی متفاوت بوده و برای مثال دولت فلسطین را به طور مشروط پذیرفته است که این امر با استقبال غرب مواجه شد، اما تحلیلگران تیزبین معتقدند تغییر لحن وادبیات، لزوما به معنای تغییر در افکار وعقاید نیست.
نتانیاهو همچون گذشته بر امنیت تل آویو تکیه زیادی کرد واز تهدیدات منطقه ای و در راس آن ایران سخن راند. او از صلح دوستی ملت یهود سخن گفت، اما تصریح کرد که برای دستیابی به این صلح باید رژیم صهیونیستی به برترین قدرت منطقه از لحاظ امنیتی و اقتصادی تبدیل شود.
وی بر خلاف گذشته دولت فلسطین را به رسمیت شناخت، اما دولتی که فاقد سیادت وسلاح است. این شروط تنها بر یک دولت خودگردان قابل انطباق است نه یک حکومت مستقل ودارای تمامیت. پس نتانیاهو در موضوع دولت مستقل فلسطین تنها به لفاظی پرداخته است وگفته می شود وی برای ایراد این سخنرانی با چند تن از ادیبان مشهور صهیونیستی مشاوره کرده است.
به عبارتی نتانیاهو همچنان مواضع افراطی گذشته خود را حفظ کرده است، زیرا نیک می داند که دولت مستقل فلسطین به معنای نفی دولت یهود به مفهوم ایدئولوژیک آن است و ایده «دو دولت» با افکار و آرمان های افراطی صهیونیسم قابل جمع نیست. بنابراین از نظر نتانیاهو جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی جنگ بر سر مرزها نیست، بلکه جنگ بر سر هویت وبقا است.
درباره بیت المقدس هم نتانیاهو بار دیگر تاکید کرد این شهر پایتخت همیشگی رژیم صهیونیستی خواهد بود و مساله آوارگان فلسطینی نیز باید در خارج از مرزهای فلسطین حل شود. نتانیاهو در باره مرزهای رژیم صهیونیستی وفلسطین قائل به حفظ شهرک هایی است که همچنان در حال احداث است وعلیرغم فشارهای بین المللی توقفی برای آن متصور نیست. نتانیاهو اعلام کرد که هیچگاه با تروریست ها(مبارزان فلسطینی) پای میز مذاکره نخواهد نشست، مگر آن که حکومت یهود را به رسمیت شناخته و از ترور و خشونت علیه اسراییل دست بردارند.
در عرصه منطقه ای نتانیاهو بار دیگر نگرانی خود را از دستیابی اسلامگرایان تندرو به سلاح هسته ای ابراز کرد وخواهان تشکیل یک جبهه فراگیر جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران شد. نتانیاهو خاورمیانه ای می خواهد که به زعم وی منطق برتر یهود و صهیونیسم بر آن حاکم باشد واعراب باید در این چهارچوب با رژیم صهیونیستی قرارداد صلح امضا کنند، یعنی همان کاری که انور سادات وملک حسین پیشگام آن بودند. نکته جالب توجه آن است که سخنرانی وی در دانشگاه بارایلان در مرکزی به نام «بگین - سادات» برگزار شد که به یادبود نخستین صلح اسراییل با اعراب بنا شده است.
در نظر نتانیاهو رژیم صهیونیستی رژیمی است که دارای حق تاریخی بوده ورسالت آسمانی یهود را تحقق بخشیده است و«هولوکاست» تنها بهانه ای بوده برای تسریع در پروژه برپایی این رژیم در سرزمین موعود!
آن گونه که ناظران صهیونیستی هم اذعان کرده اند، هاله ای از ایدئولوژی بر سخنرانی نتانیاهو سایه افکنده وکلیه تحلیل های وی در چهارچوب عقاید یهود وآرمان های کهن صهیونیسم ارائه گردیده است. نتانیاهو در دانشگاه بارایلان در واقع به سخنرانی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در دانشگاه الازهر پاسخ داد. وی اعلام کرد آماده مذاکره با سران عرب وخصوصا سوریه است ، اما در عین حال تاکید می کند: همه باید بدانند که جولان بخشی جدایی ناپذیر از اسراییل است!
نتانیاهو در واقع به اوباما اعلام کرده است اگر آمریکا به دنبال صلح در منطقه است باید از محور اسراییل شروع کند. صلح نتانیاهو در تشکیل جبهه ای جهانی علیه اسلامگرایی خلاصه می شود که حماس ،حزب الله ،ایران وپاکستان عناصر مهم آن را تشکیل داده اند. به ادعای او این جبهه در صدد دستیابی به سلاح هسته ای بوده و نه تنها اسراییل، که کل جهان را هدف قرار خواهد داد! به این ترتیب نتانیاهو امنیت رژیم صهیونیستی را با امنیت جهانی گره زده است، کاری که اسلاف او همچون آریل شارون در انجام آن تبحر خاصی داشته اند!
مقامات اروپایی وآمریکایی و در راس آن ها اوباما به خاورمیانه سفر کردند واحساس می کنند پس از جنگ طلبی های جرج بوش، گرایش صلح طلبی در منطقه تقویت شده است. اما همه این مقامات هر گاه از صلح سخن می گویند همچون بوش از امنیت رژیم غاصب صهیونیستی آغاز می کنند! البته اوباما از سخنان اوباما وبه ویژه پذیرفتن دو دولت توسط وی استقبال کرده و آن را گامی به پیش خوانده است، اما گویی فراموش کرده است که نتانیاهو در حال حاضر نماینده افراطی ترین طیفی است که تاکنون در سرزمین های اشغالی فلسطین بر سرکار آمده است!
اعراب اما نکته امیدبخشی در سخنان نتانیاهو نیافته وترجیح دادند سکوت کنند. وی در سخنان خود هیچ اشاره ای به طرح صلح اعراب نکرد، طرحی که در سال 2002 بر اساس «صلح در برابر زمین» ارائه شده است. نتانیاهو هنوز هم اعتقادی به ارائه زمین در برابر صلح ندارد وهمان معادله قدیمی راستگرایان یعنی «صلح در برابر امنیت» را تکرار می کند. آری این است صلح نتانیاهو و آن گونه که نصرالله اعلام کرد نتانیاهو با سخنرانی خود سیلی محکمی به اعراب سازشکار نواخت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات