صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۱۰۱۳۲۰

انتخابات ایران


فرزان شهیدی
هر چند رژیم صهیونیستی از اظهار نظر رسمی نسبت به انتخابات 22 خرداد ایران خودداری کرده است، اما شواهد و قرائن متعدد حاکی از آن است که انتخابات اخیر و پیروزی آقای دکترمحمود احمدی نژاد برای این رژیم از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.
دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو تلاش کرده است به دنبال پیروزی مجدد اصولگرایان در ایران و نیز با توجه به حوادث پس از انتخابات، به فرافکنی روی آورده و از این فرصت جهت پیگیری اهداف ضد ایرانی و ضد مقاومت خود بهره برداری کند.
هفته نامه آلمانی «اشپیگل» که چندی است به نشر اخبار جنجالی می پردازد طی یک گزارش خبری اعلام کرد انتخابات ایران دولت راستگرای رژیم صهیونیستی را متقاعد کرده که راه حل مناقشه هسته ای ایران حمله نظامی است، نه گفت وگو. این گزارش زمانی منتشر شد که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا گفته بود: دولت نتانیاهو حق دارد در قبال ایران به عملی غیر از آن چه در حال حاضر دنبال می شود، دست بزند.
البته باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا که از ابتدا به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران تمایل زیادی نشان داده است، تأکید کرد سخنان بایدن به این معنی نیست که آمریکا با حمله اسرائیل به ایران موافقت کرده است.
صرف نظر از اختلافات دولت جدید آمریکا با دولت جدید صهیونیستی در سرزمین های اشغالی فلسطین به نظر می رسد رژیم صهیونیستی تحولات ایران پس از انتخابات را به دقت زیر نظر دارد و روند این تحولات می تواند بر هر گونه تصمیم گیری از سوی مقامات راستگرای رژیم صهیونیستی تأثیرگذار باشد.
در حالی که برخی ناظران معتقدند آزادی پنج دیپلمات ایرانی در عراق در شرایط فعلی نشانی از چراغ سبز جدید واشنگتن جهت مذاکره با ایران قلمداد می شود، اما گروهی دیگر معتقدند انتخابات 22 خرداد و وقایع پس از آن، تأثیری منفی بر دورنمای مذاکرات ایران و آمریکا بر جای گذاشته است و به این جمله از هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا استناد می کنند که گفته است در چنین وضعیتی گفت وگو با ایران هوشمندانه نیست. برخی نیز به مواضع اوباما پس از حوادث ایران اشاره دارند که خشونت نیروهای دولتی ایران را انزجارآور توصیف کرده بود.
مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران نیز بارها تأکید کرده اند که دولت جدید و قبلی آمریکا فرقی ندارند و دولت جدید اوباما علیرغم اصرار بر مذاکره، هنوز هیچ گونه تغییر رفتاری از خود نشان نداده است.
به این ترتیب از نظر طیفی از کارشناسان سیاسی کاهش احتمال مذاکره میان واشنگتن و تهران موجب تقویت موضع دولت نتانیاهو می شود که تأکید دارد هر گونه ساده اندیشی در مورد امکان تعامل دیپلماتیک با تهران، به آسودگی بیشتر جمهوری اسلامی در پیگیری اهداف سیاسی، امنیتی و نظامی خود منجر می شود.
از سوی دیگر تیره شدن روابط ایران و اتحادیه اروپا پس از انتخابات 22 خرداد، از دیگر موضوعاتی است که رژیم صهیونیستی را نسبت به بسیج کردن جامعه جهانی علیه ایران، خوش بین کرده است. روسای جمهوری و وزیران امور خارجه برخی از کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا نحوه مواجهه دولت ایران با معترضان را محکوم کرده و برخی نیز نسبت به سلامت انتخابات اخیر ابراز تردید کرده اند و هیچ یک از آنها حاضر به تبریک گفتن به دکترمحمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهوری ایران نشده اند. اما این گونه مواضع موجب همسویی سران اروپا با رژیم صهیونیستی جهت حمله نظامی به ایران نشده است.
از دیگر سو رژیم صهیونیستی امید زیادی دارد که انتخابات ایران موقعیت گروه های هم پیمان با ایران در جبهه مقاومت را همچون حزب الله و حماس دچار صدماتی کند. البته گروه های مقاومت ضد صهیونیستی فارغ از مسایل داخلی ایران همچنان بر مواضع و آرمان های خود تأکید کرده و سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله انتخابات ایران را الگویی برای جهان عرب خوانده و اعتراضات انجام شده به نتایج رأی گیری را امری داخلی و زودگذر قلمداد کرده است.
صهیونیست ها انتظار داشتند موضع گیری حزب الله پس از انتخابات و حمایت از رئیس جمهور قانونی دولت دهم که با پوشش وسیع تلویزیون و مطبوعات دولتی در ایران مواجه شد، موجی از احساسات منفی علیه این گروه در داخل ایران پدید آورد و حتی شایع کردند حزب الله لبنان در مقطع پس از انتخابات در سرکوب معترضان در داخل ایران نقش داشته است. اما این جنگ تبلیغاتی نه تنها موقعیت حزب الله را خدشه دار نکرد، بلکه بر مسایل داخلی ایران نیز تأثیر چندانی ننهاد.
اکنون برخی رسانه های غربی و صهیونیستی چنین القا می کنند که در صورتی که در ایران یک رئیس جمهوری اصلاح طلب یا محافظه کار در انتخاباتی بدون تشنج و ابهام به قدرت می رسید، خللی در مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا پیش نمی آمد و روابط جمهوری اسلامی و غرب وارد دور جدیدی از بحران نمی شد و در نتیجه رژیم صهیونیستی قادر به ادامه سیاست های خصمانه خود مبنی بر تهدید نظامی ایران نبود. به زعم این رسانه ها اکنون نتایج انتخابات، فرصتی طلایی برای متقاعد کردن غرب برای شدت عمل با تهران در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است که دولت راستگرای نتانیاهو، به سادگی آن را از دست نخواهد داد.
اما نکته ای که تحلیلگران غربی و صهیونیستی از یاد برده اند آن است که جدای از مشارکت 85 درصدی ملت ایران در صحنه سیاسی انقلاب و نظام اسلامی اکثریت آنها به تداوم مشی پویای اصولگرایی و شعارهای آن رأی داده اند و این نشان می دهد که ایران همچون گذشته نه به رابطه و مذاکره با غرب و آمریکا دلخوش کرده است و نه نسبت به تهدیدات رژیم صهیونیستی وقعی می نهد. در شرایط فعلی این غرب و رژیم صهیونیستی هستند که در برابر ایران مقتدر، احساس انفعال و ناتوانی می کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات