صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۵۶۶۳

اخبار و تحلیل‌ها شنبه17 مهر ۱۳۹۵

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یکی از اساسی‌ترین انگیزه‌هایی که قدرت‌های استکباری را به صف‌آرایی علیه ما وادار کرد، این بود که یک کشور بدون اینکه به قدرتی متکی باشد، بتواند به عرصه‌ فوق‌العاده حساس هسته‌ای دست پیدا کند.(1/2/95)

حرف روز

اختلاف در آمریکا

تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از دولت این کشور خواستند تا با درخواست ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی مخالفت کند و هشدار دادند پذیرش عضویت ایران در این سازمان، توانایی آمریکا برای تحریم ایران در آینده را محدود می‌کند.گفتنی است، عضویت در WTO سبب گسترده شدن فضای تجارت با ایران خواهد شد؛‌ بدین صورت که چنانچه کشورهایی، مانند آمریکا بخواهند با محدود کردن تجارت با ایران قوانین سازمان جهانی تجارت را زیر پا بگذارند، ایران می‌تواند علیه آمریکا در دادگاه سازمان تجارت جهانی شکایت کند.در این زمینه باید گفت، اواخر خرداد ماه امسال منابع آمريكايي از تلاش وزارت خزانه‌داري آمريكا برای صدور دستورالعمل‌هايي جديد به منظور کاستن از ابهام‌هاي تجارت شركت‌ها با ايران خبر دادند. با وجود تردید ناظران درباره اين اقدام واشنگتن، در همان زمان «وال استريت ژورنال» نوشت، هدف بلند‌مدت آمريكا از تجارت با ايران، تسهيل تغييرات سياسي در اين كشور است. به نوشته این روزنامه، مقامات آمريكايي مي‌گويند، هدف بلند‌مدت درگير كردن ايران در تجارت بين‌المللي، تسهيل تغييرات سياسي در اين كشور است؛ موضوعی كه اوباما درباره كوبا نيز آن را دنبال مي‌كند. در همين چارچوب، گفته مي‌شود كاخ سفيد سرگرم مطالعه براي عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني است. بنابراین، مخالفت نمایندگان آمریکا چندان بی‌سبب هم نیست و حاکی از برخی مسائل است. همین مسئله اختلاف‌نظر در زمینه ایران در میان سیاستمداران آمریکا را نشان می‌دهد که خود یکی از موانع اجرای برجام است. به هر حال، عضویت در WTO حاوی پیامدهای مثبت و منفی بسیار است و پیش از عضویت کشورمان در این سازمان، باید با زمينه‌سازي مناسب و اطلاعات كافي و بسترسازهاي مطمئن آماده ورود به این سازمان شد. در این میان، از تقویت مزيت‌هاي نسبي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي کشور، توانمند كردن بنگاه‌هاي توليدي در عرضه كالاهايي با كيفيت بالا و قيمت نهايي كمتر و مناسب، بالا بردن سهم صادرات كالاهاي صنعتي، تقویت دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور و بهره‌گیری از دانش‌ فنی روز در تولید اقتصادی کشور، ايجاد وضعیت ثبات سياسي و امنيت اقتصادي، ايجاد هماهنگي در سياست‌هاي پولي، مالي و ارزي، اصلاح گمركات كشور و... به منزله الزامات کشورمان برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی و مصون ماندن از تبعات آن نام برده می‌شود.

گزارش روز

شعار و عمل متناقض

اتهام جلوگیری از شفاف شدن سازوکارهای اقتصادی کشور به منتقدان پیوستن به FATF، تیتر درشت روزنامه‌های اصلاح‌طلب بود؛ تیتری که حتی حساب کاربری شخص رئیس دولت یازدهم در توئیتر، البته با لحنی ملایم‌تر نیز آن را تکرار کرد و نوشت: «نمی‌خواهیم در کشور پولشویی شود. وقتی با این هدف اقداماتی را آغاز می‌کنیم، عده‌ای FATF را موضوعی ناپاک جلوه می‌دهند.» اما چرا نمی‌توان از دولت و حامیانش پذیرفت که اقدام آنها تنها در راستای تحقق شفافیت و مبارزه با پولشویی است؟ پاسخ بسیار ساده است، نگاهی گذرا به عملکرد دولت یازدهم از آغاز فعالیتش تا روزهای ابتدایی مهرماه که دستور قطعی حذف کارت‌های سوخت از سوی رئیس‌جمهور صادر شد، نشان می‌دهد اقدامات فراوانی از سوی دولت یازدهم در زمینه حذف ساختارهای شفافیت‌زا در اقتصاد کشور صورت گرفته است. دولت یازدهم در همان روزهای ابتدایی فعالیت خود با وجود مخالفت کارشناسان و هشدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش 20 میلیارد دلاری قاچاق کالا، طرح شبنم و ایران کد را با این توجیه که نواقص زیادی دارد، حذف کرد و هنوز پس از گذشت بیش از سه سال از عمر دولت یازدهم هیچ طرح جایگزینی به اجرا در نیامده است. ارسال چندین باره لایحه افزایش مناطق آزاد اقتصادی که عملاً در کشور به مبادی ورود قاچاق تبدیل شده است از سوی دولت و اقدامات ریز و درشت دیگر، مانند به تأخیر انداختن طرح ریجستری تلفن‌های همراه قاچاق، خروج پتروشیمی از بورس و... که می‌توان آخرین و مهم‌ترین آن را حذف کارت‌های سوخت به منزله یک بانک مهم اطلاعاتی که هم داده‌های بسیاری را درباره وضعیت مصرف در سراسر کشور در اختیار مسئولان قرار داده بود و هم عامل بسیاری مؤثری در جلوگیری از قاچاق سوخت به حساب می‌آمد، دانست، که سبب شده است افکار عمومی به ادعای دولت برای ایجاد شفافیت اقتصادی با پیوستن به FATF به دیده تردید بنگرد و اذهان به سوی اهداف سیاسی در پس موضوع متمایل شود!

اخبار ویژه

ماجرای چک‌های 20 میلیونی به نام مداحان!

مهدی ذاکری، رئیس شورای اطلاع‌رسانی شهرداری تهران درباره انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر حمایت مالی شهرداری تهران از چند ذاکر اهل بیت(ع)، گفت: متأسفانه، اتاق عملیات روانی جریان تخریب، حریم اخلاق و انصاف را دریده و از هیچ اقدام غیراخلاقی و غیردینی ابا ندارد. وی افزود: بنا بر استعلامی که از بانک گرفته شد، تصاویر منتشر شده مربوط به حساب شخصی به نام آقای ر.ل یک شهروند تهرانی است که چکی از بانک اقتصاد نوین را به حساب خود واریز کرده و درخواست چهار برگ چک بانکی در وجه افراد می‌کند؛ نه آن فرد و نه آن حساب‌ها هیچ ارتباطی با شهرداری تهران نداشته و ندارد.

کُشتی سیاسی در بین اصلاح‌طلبان

سهیلا جلودارزاده، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار درباره خروج هفت حزب منتقد از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و انتقاد کواکبیان از این شورا تأکید کرد: آنها «کشتی سیاسی» می‌گیرند و آقای کواکبیان هم بعضی مواقع از این کارها می‌کند. جلودارزاده درباره اظهارات برخی اصلاح‌طلبان که معتقدند در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان چند نفر تصمیم می‌گیرند و بقیه باید اجرا کنند، گفت: طبیعی است که در مذاکرات تعدادی عقب می‌نشینند و بعضی‌ها هم جلو می‌روند. در عالم سیاست این مسائل عادی است؛ چراکه هر کسی می‌خواهد جایگاه خود را ارتقا دهد.


اخبار

استقرار «اس300» برای مقابله با حمله آمریکا به سوریه

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه پس از آنکه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا کشورش را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد، گفت: اگر بحث جنایت جنگی باشد، مقامات آمریکایی باید تحقیقات را با (ماجراهای) عراق آغاز کنند. بعد نوبت لیبی و سپس یمن است. حرف ما این است که جاری کردن این سخنان بر زبان خطرناک است؛ زیرا پشت نمایندگان آمریکا، جنایات جنگی واقعی وجود دارد.» زاخاروا افزود: «سامانه اس-300 هنگامی در سوریه مستقر شد که متخصصان نزدیک به نظام حاکم بر آمریکا، شروع به درز اطلاعات کردند؛ اطلاعاتی که نشان می‌داد، آمریکا می‌تواند پایگاه‌های هوایی سوریه را با موشک‌های کروز هدف قرار دهد.»

انتقاد از همراهی «جان کری» با جنایت‌های عربستان در یمن

«تد لو»، قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا از جان کری، وزیر خارجه آمریکا به دلیل اهمال در پایان دادن به جنایت‌های عربستان سعودی در یمن انتقاد کرد. به گزارش «یو‌اس‌نیوز»، وی گفت: جنگ یمن و این میزان از جنایت‌ها با همراهی جان کری اتفاق افتاده‌اند. وی با انتقاد از حمایت آمریکا از این حملات، اظهار داشت: شما اکنون می‌بینید که ائتلاف تحت رهبری عربستان، حملات متعددی علیه اماکن شهری انجام می‌دهد که به هیچ وجه به هدف‌های نظامی نزدیک نیستند. رهبری (دنیا) به معنای آن است که شما از ائتلاف‌هایی که در حال انجام جنایت‌های گسترده هستند، حمایت نکنید.

اصلاح‌طلبان برای انتخابات دچار فقر نیرو نیستند

یک عضو فراکسیون امید مجلس گفت: اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دچار فقر نیرو نیستند؛ بلکه با تورم افراد در قامت کاندیدا روبه‌رو هستند. محمدعلی وکیلی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده باید سه نفر از فراکسیون امید مجلس به شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اضافه شود که درباره این سه نفر در فراکسیون تصمیم‌گیری می‌شود. نماینده مردم تهران تصریح کرد: سال 92 حسن روحانی در محاسبات نمی‌گنجید؛ ولی با ردّ صلاحیت هاشمی رفسنجانی تدبیر لازم انجام شد. وی همچنین افزود: در زمینه شوراهای شهر نیز با فرمول سال‌های 92 و 94 وارد می‌شویم.

دولت اقدامی براي مسکن خانواده‌های كم‌درآمد نکرد

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حدود دو سال‌ونیم است كه دولت هيچ برنامه مشخصي براي تأمین مسکن خانواده‌های كم‌درآمد ندارد، اظهار داشت: یکی از مباحث دولت یازدهم در ابتدای تشکیل نقد طرح مسكن مهر بود. ما هم در مجلس پذیرفتیم و به دولت اعلام كرديم برنامه‌هاي جديد خود را به جاي مسكن مهر به مجلس پيشنهاد و ارائه كند و مسئولان وزارت راه و شهرسازی از تصمیم خود برای اجراي پروژه‌اي به نام مسكن اجتماعي خبر دادند که ما هم با اين طرح موافقت كرديم؛ اما پس از سه سال مسئولان دولتی باید پاسخ دهند که پروژه مسكن اجتماعي كجاست؟

قطع رابطه با ایران اقدامی اشتباه بود

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا تأکید کرد: اقدام دولت پیشین کانادا در تعطیلی سفارت‌شان در تهران، تصمیمی صرفاً ایدئولوژیک و سیاسی بوده است. این نخستین بار نیست که یک مقام ارشد کانادایی به اشتباه بودن تصمیم دولت پیشین این کشور درباره قطع رابطه دیپلماتیک با ایران اذعان می‌کند. پیشتر «استفان دیون» وزیر امور خارجه کانادا نیز گفته بود، تعطیلی سفارت این کشور در تهران و قطع رابطه دیپلماتیک با ایران از سوی دولت پیشین کانادا، اشتباه بوده است. روزنامه «نشنال‌پست» به نقل از «دیون» نوشت: با تعطیل شدن سفارت کانادا در ایران، کشورش قادر نبوده از منافع خود، هم‌پیمانانش، خانواده‌های کانادایی و ایرانیان دارای تابعیت کانادا در ایران محافظت کند.

اخبار کوتاه

به گزارش «اسپوتنیک»، مایکل هافمن، مقام ارشد پزشکان بدون مرز در سخنانی گفت: بیشتر پزشکان و کارکنان بهداشت و درمان سوریه، این کشور را ترک کرده‌اند و در مجموع، بیش از 5/6 میلیون نفر تاکنون از خاک سوریه خارج شده‌اند. وی افزود: با وجود خروج تعداد زیادی پزشک از سوریه، این کشور هنوز پزشکان کافی در اختیار دارد. سوریه پیش از آغاز جنگ و بحران داخلی، یکی از برترین کشورهای خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] در زمینه بهداشت و درمان بوده است.

سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: ایران با ارائه روزانه 20 مقاله در زمینه نانو فناوری در رده ششم جهانی قرار دارد. وی افزود: کشورمان در سال 2011 با ارائه 10 مقاله در سال در رده 57 قرار داشت؛ اما از دو سال پیش با تولید 6 هزار و 700 مقاله علمی به رده هفتم و اکنون به رده ششم جهان رسیده است.

به نوشته روزنامه «هاآرتص» پس از تصویب ساخت شهرک صهیونیستی جدید در کرانه باختری و اظهارات وزیر آموزش این رژیم برای الحاق کرانه‌باختری به رژیم صهیونیستی، شورای امنیت به درخواست پنج کشور، برای بررسی این موضوع نشست اضطراری برگزار خواهد کرد. این نشست اضطراری شامل رأی‌گیری برای صدور قطعنامه نخواهد بود و رسانه‌های خبری نیز اجازه حضور دارند.

علی لاریجانی در کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌و‌گویی تصریح کرد، قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ را ندارد. او ضمن ردّ شایعات کاندیداتوری خود در انتخابات پیش رو، چینش کنونی مجلس شورای اسلامی را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: مجلس دهم از مجلس نهم فعال‌تر است.

عربستان سعودی به دنبال راه‌اندازی یک شبکه فارسی‌زبان برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه است. پشت پرده این شبکه «صادق صبا»، مدیر پیشین بی‌بی‌سی فارسی قرار گرفته و قرار است این شبکه در آذر ماه با همکاری چند نفر از خبرنگاران بی‌بی‌سی شروع به کار کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دانشگاه «جان هاپکینز» آمریکا اعلام کرد: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، فعالیت در هر سه تونل واقع در محل انجام آزمایش‌های اتمی کره‌شمالی افزایش یافته و این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده آماده شدن کره‌شمالی برای انجام یک آزمایش اتمی دیگر باشد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات