صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۲۴۳۴۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۴ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امام حسین (ع) هدف اوّل خود را اصلاح قرار می‌دهد. اصلاح یعنی چه؟ نابود کردن فساد. فساد چیست؟ فساد انواع و اقسامی دارد: دزدی، خیانت، زورگویی، انحراف‌های اخلاقی، انحراف‌های مالی، دشمنی‌های بین خودی‌ها، گرایش به دشمنان دین، علاقه نشان دادن به چیز‌های ضد دینی. همه چیز در سایه دین به وجود می‌آید. (۱۳۷۸/۰۱/۲۳) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

اصل لايتغير مردم‌سالاری ديني

چند روزي است که برخي از قلم به دستان اصلاح‌طلب، جهت اتهامشان را به سمت جمهوري اسلامي چرخانده و نظام را متهم به تمایل جهت کاهش صبغه مردم‌سالاري حکومت کرده‌اند. عباس عبدي در آخرين يادداشتش در روزنامه اعتماد ضمن پیش‌بینی خط کاهش مشارکت در انتخابات 1400 مدعي مي‌گردد که علت اين رخداد را بايد در اراده حاکميت براي کاهش مشارکت دنبال نمود. وي مي‌نويسد: «آمدن آقاي روحاني به‌طور واضحي مطلوب ساختار نبود، ولي چون پشتوانه آراي مردمي براي تنفس اين ساختار، لازم و حياتي است، دستيابي به چنين ميزان رأيي به مشكلات حضور روحاني ترجيح داشت. ولي اگر وجود رأي بالاي مردمي از محاسبات قدرت خارج شده است، نيازي به تكرار آن برنامه‌ها نيز نيست.»

نکات تحليلي: در مورد این ادعاها باید به چند نکته توجه نمود: 1- مردم رکن اساسي حکومت اسلامي هستند و اسلامي بودن آن نيز منوط به مردمي ماندن آن است؛ لذا چنین اتهاماتی؛ بدون پشتوانه و سند معتبر و با هدف تخریب چهره نظام دنبال می‌شود. 2- آنچه موجب کاهش مشارکت مردمي در انتخابات اسفندماه 1398 گرديد، نه ميل حاکميت به کاهش مشارکت که عملکرد ضعيفي بود که نمايندگان ليست اميد در مجلس پيشين برجاي گذاشته بودند. علاوه بر آن، عملکرد دولتي است که با حمايت عباس عبدي و سعيد حجاريان‌ها به قدرت رسيده است؛ همان دولتي که سياست چرخش چرخ اقتصاد کشور از طريق ارتباط با غرب و بستن برجام را مطرح نمود و توانست اعتماد حداکثري مردم را کسب نمايد. وقتي برنامه‌ها به ثمر نرسيده و باغ برجام که ماه‌ها انرژي و توان کشور را به هدر داده و مردم را نااميد کرده است، انتظار حضور پرشور در انتخابات را نبايد داشت. 3- پرداختن به چنین مباحثی در آستانه انتخابات 1400، هم می‌تواند با هدف فشار به شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت نامزدهایی باشد که صلاحیت لازم برای ورود به انتخابات را ندارند و هم پیشاپیش توجیه عدم ورود نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان به میدان رقابت 1400، به دلیل فقدان حرفی نو و برنامه‌ای مشخص برای اداره کشور باشد که این عدم تمایل را در انتخابات اسفند 98 نیز مشاهده کردیم! هرچند خط رسانه‌اي این جریان، عدم حضور و عدم اقبال مردمی را سر آخر بر سر شورای نگهبان خراب کردند!

نکات راهبردي: مشارکت حداکثري همچنان مهم‌ترین اصل در نظام مردم‌سالاری ديني است و هیچ‌کس نمي‌تواند اين روح و جوهره نظام اسلامي را از آن جدا سازد؛ نه آن‌هایی که به مردم و نقش‌آفرینی آنان اعتقادي ندارند و نه آنان که نسبت به تعبير مردم‌سالاری ديني کينه و عقده داشته و آن را رقيب ليبرال دموکراسي غربي مي‌يابند و همه توان خود را براي تخريب چهره آن به کار گرفته‌اند. (نویسنده: مهدي سعيدي)

▼گزارش روز                             

عبرت از گذشته

بیش از هفت سال از پیروزی جریانی که شعار «هم چرخ سانتریفیوژ باید بچرخد، هم چرخ زندگی مردم» سر می‌داد، می‌گذرد. این جریان مشکلات داخلی را به مسائل هسته‌ای گره زد و با شور زیاد به سمت مذاکره، اعتماد و توافق با غرب حرکت کرد؛ مذاکره و توافقی که با بدعهدی طرف‌های غربی و در نهایت با خروج آمریکا از برجام به سرانجام مطلوب نرسید و مشکلات اقتصادی زیادی را برای مردم بوجود آورد. دراین‌بین نکته مهم، عدم عبرت‌آموزی برخی از سیاسیون است که همچنان فکر می‌کنند اگر نامزد دموکرات‌ها در آمریکا به قدرت برسد، آن‌ها می‌توانند این بی‌راهه را دوباره بروند و به هدفی که هفت سال به آن نرسیده‌اند، دست یابند.

گزاره‌های خبری: 1- احمد نقیب‌زاده «فعال سیاسی اصلاح‌طلب» معتقد است: «اگر بایدن به ریاست‌جمهوری برسد و به برجام نیز بازگردد یک موفقیت بزرگ نصیب جمهوری اسلامی خواهد شد. اگر بایدن به عنوان رئیس‌جمهور بعدی امریکا انتخاب شود و ترامپ در انتخابات شکست بخورد، شاید نیاز به نرمش نیز وجود نداشته باشد.» 2- روزنامه شرق نیز با تیتر «آقای دیپلمات در قامت ریاست‌جمهوری؟»، می‌نویسد: «همین مردم خسته از تحریم‌های ظالمانه آمریکا که در سخت‌ترین روزهای زندگی خود قرار دارند، اگر ببینند جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شده است و آمریکا که مسبب همه این سه سال و اندی درد و رنج ملت ایران است، متواضعانه به برجام بازگشته، آن‌هم توافقی که مرد شماره یک دیپلماسی ایران آن را چنان منعقد کرده که ترامپ را در شورای امنیت منزوی و سرافکنده کند، بازهم با صندوق‌ها قهر خواهند کرد؟!»

گزاره‌های تحلیلی: نگاه غلط جریان سیاسی اصلاحات به روند تحولات بین‌الملل، کشور و چرخ اقتصادی آن را چندین سال معطل مذاکره و سیب و گلابی‌های برجامی نگه داشت؛ در این فاصله، قیمت دلار از حدود 4 هزار به 22.400 هزار تومان رسید و با افت بی‌ُسابقه ارزش پولی کشور، کالاهای اساسی، مسکن و ... جهش قیمتی چند برابری پیدا کرد؛ بااین‌وجود برخی سیاسیون به دنبال برنامه‌ریزی برای افتادن مجدد در دام تجربه شده هستند. خط و مشی‌ای که امروز علاج مشکلات کشور است، نه نگاه دست بسته به غرب، بلکه تکیه بر توان و داشته‌های داخلی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود منطقه‌ای و بین‌المللی است. بنا به فرموده پیامبر اکرم(ص): « لا يُلدَغُ المُؤمِنُ مِن جُحرٍ مَرَّتَينِ (اصول کافی، جلد 5، ص 597)؛ مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود»؛ نباید راهی را که جز خسران و عقب‌گرد در آن چیز دیگری نیست را چندباره امتحان کرد.

(نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خط تحریف‌                      

هدف؛ ترور نرم فرماندهان سپاه

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «آن ۱۹ ثانیه لعنتی!»، در خصوص هواپیمای اکراینی نوشت: «اگر قصور و تقصیری متوجه اپراتور پدافند هوایی باشد، فرماندهان نظامی بالادستی او نیز به همان میزان مقصر هستند. اتهامات و قصوری که شاید شفاف‌سازی تمام‌عیار آن‌ها تنها راه جلب دوباره اعتماد افکار عمومی باشد». این روزنامه در لفافه خواستار محاکمه فرماندهان سپاه شده است! یکی از اهداف رسانه‌ای دشمن از داغ نگه‌داشتن ماجرای هواپیمای اوکراینی، بهره‌گیری ابزاری از آن برای «ترور نرم سپاه» و در ادامه «ترور نرم فرماندهان ارشد سپاه»، ازجمله سردار حاجی‌زاده است. رسانه‌های معاند تلاش دارند در ماجرای هواپیمای اوکراینی، ضمن ترور نرم فرماندهان سپاه، نقش آمریکا در بروز این حادثه تلخ و همچنین تحقیر آمریکا در موشک‌باران پایگاه عین‌الأسد را به حاشیه ببرند. روزنامه اعتماد که در روزهای گذشته، یادداشت «مسعود بهنود» یکی از عناصر بدسابقه ضدانقلاب و کارمند رسمی بی‌بی‌سی فارسی را منتشر کرده بود و پیش از آن صراحتاً اعلام کرده بود که «باید حق براندازی در ایران به رسمیت شناخته شود»، حالا در گزارش مذکور، هشتگ ضدانقلاب با عنوان «چرا زدید؟» را بازنشر داده و غیورمردان سپاه پاسداران را آماج توهین و تخریب قرار می‌دهد.

▼ اخبار

انگار آب خوردن ما هم بسته به مذاکره است!

صفارهرندی با اشاره به سخنرانی روحانی بعد از حادثه کوی دانشگاه و در راهپیمایی ۲۳ تیر ۷۸ گفت: «در زمانی که خیلی‌ها حاضر نشدند در این برنامه سخنرانی کنند، آقای روحانی آمد و سخنرانی خوبی هم کرد، ولی می‌بینیم همین فرد زمانی که کار را در دست می‌گیرد، طوری رفتار می‌کند که انگار آب خوردن ما هم بسته به مذاکره با غرب است. تحریف در رساندن آدم‌ها به این نقطه بسیار مهم است. یا اینکه دیدیم آقای ظریف گفت، آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام تأسیسات ما را نابود کنند! بعد او را بردند و تأسیسات دفاعی را نشانش دادند و آقای ظریف دید که چه قدرتی در کشور وجود دارد.» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «جنگ، مقاومت و دستاورد‌ها را راحت می‌شود تحریف کرد، اما وقتی واقعیت را درست بازخوانی می‌کنیم، می‌بینیم این‌گونه که گفته شده نبوده است. یکی از مباحثی که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد، بحث بزرگ‌نمایی قدرت آمریکاست، اما واقعیت این است که آمریکا نسبت به گذشته بسیار ضعیف‌تر شده و انقلاب هرروز قوی‌تر می‌شود.

به نام اشتغال به کام اغتشاش

سفارت هلند در تهران اطلاعیه‌ای داده که برنامه چهار هفته‌ای آموزش برای زنان کارآفرین و فعال در حوزه‌های مرتبط با توسعه پایدار در ایران تدارک دیده است! در اطلاعیه این سفارت هلند اعلام شده است که این آموزش به‌صورت رایگان خواهد بود! هلند ازجمله کشورهایی است که دستگاه‌های امنیتی آن تلاش‌های فراوانی برای مداخله در امور ایران دارند و سازمان‌های امنیتی و بنیادهایی مانند هیفوس، با پوشش‌هایی مانند آموزش، پروژه‌های امنیتی را علیه ایران پیگیری می‌کنند. هلند همچنین از کشورهای اروپایی است که در اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران نقش فعال و پروپاقرصی دارد؛ حال جای سؤال است که چرا کشوری که تمام تلاشش را برای تحریم ایران و فشار حداکثری به اقتصاد مردم به کار گرفته، سفارتش در ایران دوره‌های رایگان توسعه پایدار برای زنان ایرانی برگزار می‌کند؟! مناسب است نهادهای امنیتی و نظارتی با حساسیت بیشتری به بررسی ریشه‌ها و واقعیت‌های این پروژه‌ها بپردازند تا جوانان و زنان ایرانی طعمه پروژه‌های امنیتی هلندی‌ها در قالب برنامه‌های فانتزی آموزشی نشوند.

اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت می‌کنند!

هرروز که به پایان سال نزدیک می‌شویم، زمزمه‌های انتخاباتی بیشتر می‌شود. به‌تازگی یکی از اعضای حزب کارگزاران از حمایت این حزب از علی لاریجانی سخن گفته است تا بیش‌ازپیش احتمال حضور رئیس مجلس دوازده سال گذشته در رقابت انتخاباتی پررنگ شود. غلامعلی رجایی، فعال سیاسی درباره احتمال حضور لاریجانی در صحنه انتخابات گفت: «آقای لاریجانی ویژگی‌هایی دارند که جز آقای جهانگیری، هیچ‌یک از نامزدهایی که اکنون نامشان مطرح می‌شود، همسنگ او نیستند. او دوازده سال رئیس مجلس بوده و به‌خوبی با مشکلاتی که در کشور وجود دارد، آشناست و پیش از آن‌هم مسئولیت‌های مهمی مانند ریاست شورای امنیت ملی و صداوسیما را در کارنامه‌اش دارد». غلامعلی رجایی، فعال سیاسی گفت: «ممکن است در شرایطی که نامزدهای شاخص اصلاح‌طلب رد صلاحیت شوند و آن‌ها به این نتیجه برسند که نمی‌توانند چهره‌ خاص اصلاح‌طلبی را معرفی کنند، از آقای لاریجانی حمایت کنند.»

برجام قربانی اهداف انتخاباتی نومحافظه‌کاران

تارنمای «ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت» طی یادداشتی به قلم دیپلمات پیشین وزارت خارجه آمریکا، نوشت: «تکاپوی اخیر ایالات‌متحده در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و هم‌چنین اراده آن بر فعال‌سازی مکانیسم ماشه، تلاشی برای دستاوردسازی تبلیغاتی ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری است. ترامپ در رقابت‌های ریاست‌جمهوری 2016 وعده داد که به مشارکت آمریکا در برجام پایان دهد. وی 2018 بدین شعار عمل کرد ولی برجام توسط دیگر اعضا تداوم یافت. عبور از اولین غروب برجام در اکتبر 2020 و لغو تحریم تسلیحاتی ایران، اعتبار تحقق وعده‌اش را خدشه‌دار خواهد کرد. پس درصدد نابودی کامل برجام برآمده است. به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت فعال‌سازی مکانیسم ماشه برای دولت ترامپ و تلاش جهت دستاوردسازی در این حوزه، مقامات آمریکایی به ترفندهای گوناگونی برای اقناع دیگر اعضای دائم شورای امنیت دست بزنند؛ زیرا شکست در این اقدام می‌تواند ضربه‌ای به کمپین تبلیغاتی ترامپ محسوب شود.»

▼ اخبار کوتاه

نابخردی مستمر ترامپ!/ «ران پال»، نویسنده و سیاستمدار بازنشسته آمریکایی و نامزد اسبق ریاست‌جمهوری این کشور در یادداشتی از سیاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران انتقاد کرده و آن را سیاستی شکست‌خورده توصیف کرده است. پال در پایان یادداشت خود نوشته است: «سیاست آمریکا در قبال ایران یک نابخردی مستمر است و دولت ترامپ به طرز مذبوحانه‌ای در حال اجرای توصیه‌های نامناسب نومحافظه‌کاران است. آن‌ها چیزی جز جنگ با ایران نمی‌خواهند، حال آنکه مردم آمریکا چنین چیزی نمی‌خواهند. وقت آن است که به این سیاست شکست‌خورده تقابل با ایران پایان دهیم.»

اعتراض به وطن‌فروشی یک ایرانی در شبکه لندنی «الغدیر»/ «فیصل عبدالساتر»، تحلیلگر سیاسی، در واکنش به اظهارات «حسن هاشمیان» علیه ایران گفت: «بعضی‌ها می‌خواهند آرزوهای خودشان را وارد تحلیل‌های سیاسی کنند. اینکه مهمانتان آرزوی نابودی ایران را دارد، طبیعی است؛ چراکه او به‌عنوان یک ایرانی پشت به ملیتش کرده و این مأموریت اوست».

انهدام یک تیم از اشرار و گروهک‌های ضدانقلاب/ قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه اعلام کرد: «یک تیم ۳ نفره از اشرار و گروهک‌های ضدانقلاب که از طریق ترکیه وارد کشورمان شده بودند، در منطقه مرزی ماکو با رزمندگان مستقر در سپاه این شهرستان درگیر شدند. پس از مدت کوتاهی با هوشیاری و اقدام به‌موقع رزمندگان، هر سه به هلاکت رسیدند و مقادیر زیادی سلاح، مهمات و تجهیزات نظامی از آنان کشف شد. در این درگیری هیچ‌گونه آسیبی به نیرو‌های خودی وارد نشد.

از دیدن بسیاری از فیلم‌ها شرم می‌کنم!/ «مرجانه گلچین»، بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان با انتقاد از فضای بسته موجود در عرصه بازیگری کشور و وضعیت فیلم‌های تولیدی، گفت: «متأسفانه یک عده بازیگر وجود دارند که سینما، تئاتر و شبکه نمایش خانگی را در دست گرفته‌اند و به‌هیچ‌وجه هم از جایگاه خود کنار نمی‌روند. این بازیگران ‌همه جوره حمایت می‌شوند درصورتی‌که اکثریت بازیگران خانه‌نشین و در فقر هستند. در شرایط فعلی، سینما به‌شدت به سمت ابتذال رفته است؛ من از دیدن بسیاری از فیلم‌ها شرم می‌کنم، قسم می‌خورم که بسیاری از این آثار از فیلم فارسی‌ها هم سخیف‌تر هستند.»

افزایش ۷۴ میلیون‌تنی تولید محصولات پتروشیمی/ سخنگوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران خبر داد: «با افتتاح مجتمع پتروشیمی بوشهر و تولید ۴.۲ میلیون تن محصولات، ظرفیت سالانه صنعت پتروشیمی به ۷۴ میلیون تن افزایش می‌یابد. میزان اشتغال‌زایی مستقیم مجتمع بزرگ پتروشیمی بوشهر ۱۵۰۰ نفر است.»

احکام سیاسی (سؤال 27): رصد سیاسیون برای کشف نقاط ضعف آن‌ها در روز مبادا چه حکمی دارد؟ پاسخ: در مورد مسائل اخلاقی جایز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات