صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۲۴۶۷۷

ایران دوباره به ونزوئلا بنزین می‌فرستد/ پیش‌بینی «پاسخ سریع و متناسب» ایران در صورت دخالت آمریکا

 پایگاه خبری ترد ویندز که اخبار کشتیرانی در سطح جهان را منتشر می کند، مدعی شد، سری دیگری از محموله های نفتی ایران به مقصد ونزوئلا شناسایی شده است و تحلیلگران آن را آزمون واکنش آمریکا می بینند.

بر اساس گزارش تَنکِر تِرَکِرز، 3 کشتی متعلق به ایران با پرچم این کشور، ایران را به مقصدی که به نظر ونزوئلا می آید از طریق کانال سوئز ترک کرداند.
نام این کشتی ها «فورست»، «فورچون» و «فاکسون» است که همگی تحت کنترل شرکت ملی نفت ایران قرار دارند.
این سه کشتی، بخشی از 5 کشتی هستند که محصولات ایران را در ماه های می و ژوئن در سواحل ونزوئلا تخلیه کردند.

به نظر می رسد، بارگیری محموله های آنها در بندر شهید رجایی ایران صورت گرفته است. بنا بر اعلام تَنکِر تِرَکِرز، سپس این کشتی ها سیستم ردیابی (AIS) خود را خاموش کرده اند.
سیگنال های فارست آخرین بار در 14 آگوست در بندرعباس ارسال شده؛ درحالی که سیگنال فاکسون 31 آگوست در سواحل امارات و فورچون در 28 آگوست در جنوب ایران دریافت شده است.

* نفتکش‌ها به سمت سوئز می‌روند؟
شرکت امنیت دریایی «دریاد گلوبال» Dryad Global اعلام کرد احتمال دارد که این سه کشتی زمانی که به کانال سوئز نزدیک شوند، سیستم های ردیابی خود را برای پیروی از قوانین حمل و نقل روشن کنند.
به گفته این موسسه، این اقدام تنش ها در منطقه را افزایش خواهد داد و این پیام آشکار را ارسال خواهد کرد که ایران به آمریکا اجازه نخواهد داد تا در حمل و نقل نفتش دخالت کند.

آمریکا در ماه آگوست، محموله 4 کشتی یونایی را به اتهام حمل محموله های ایران به مقصد ونزوئلا توقیف کرد.
رسانه ها گزارش دادند آمریکا بدون اقدام نظامی محموله های کشتی های «بلا»، «برینگ»، «پاندی» و «لونا» را مصادره کرده است.
هر چهار کشتی پرچم لیبریا را بر فراز داشتند و تحت مدیریت شرکت Captain George Gialozoglou بودند.
ایران نیز در پاسخ کشتی «ویلا» را که تحت مدیریت همان شرکت بود در نزدیکی تنگه هرمز برای مدتی تحت بررسی قرار داد.
دریاد افزود: «احتمال دارد ایران با توجه به تجریه قبلی خود، متوجه شده است که کشتی های شرکت های خارجی بیشتر تمایل داشته باشند که از محدودیت ها و خواسته های آمریکا پیروی کنند و در عوض ایران تلاش کرده از کشتی های خود استفاده کند.»
«این احتمال وجود دارد که اگر نفتکش ها قصد داشته باشند به ونزوئلا بروند، آمریکا دوباره بخواهد، مداخله کند. ایران خطر کرده و از کشتی هایی استفاده کرده است که احتمالاً تمایلی نخواهند داشت که محموله های خود را رها کنند یا از آمریکا پیروی کنند.»

* آمریکا یک انتخاب دارد
این شرکت معتقد است این اقدام، این انتخاب را به آمریکا می دهد که یا وارد این کشتی ها شود یا هر سه کشتی را توقیف کند.
اما این شرکت افزود: «هنوز مشخص نیست که آیا آمریکا واکنش به این اقدام را در راستای منافع ملی اش می بیند یا نه؛ یا اگر بخواهد در چهارچوب قانونی عمل کند، آیا اجازه چنین کاری را دارد یا نه.»
دریاد گلوبال با توجه به مدل تلافی ایران در سال های اخیر، در صورت مداخله آمریکا، یک «پاسخ سریع و متناسب» از سوی ایران را پیش بینی کرد.
این شرکت مشورتی معتقد است کشتی های امریکا یا عربستان و حتی احتمالا کشتی های امارات پس از آن در معرض خطر قرار خواهند گرفت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات